Jeg lurte på om det er noen som kan hjelpe meg litt bakover i slekta på min fars side. Min tipptipp-oldefar het Hans Amundsen og var fra Øvre Gule i Bud, men jeg har problemer med å finne han i kirkebøker.
Hans giftet seg med Inger Eriksdatter og fikk ut ifra det jeg vet tre sønner: Amund, Lars og Mathias. Vielsesdato fant jeg på familysearch - 22 desember 1868. Jeg har også dato på Ingers Eriksdatters død: 6 august 1919.
Denne teksten fant jeg på en noe utydelig slektsutskrift, men har ikke fått verifisert den. Den er visstnok hentet fra bygdeboka i Voll:
"Hans og kona Inger og de to sønnene Amund og Mathias kom flyttende fra Hovde i Voll - "Ummunj-plassen" til Gule (Bud) - Årstallet er ukjent. Hans bygslet ca. 15 dekar av garden Gule Øvre GB 115/1 som han dyrket opp og bygde seg hus på. Plassen ble hetende "Hovdehaugen". Sønnen Lars overtok eiendommen og bodde der til ca. 1950. Plassen ble senere tilbakeført til hovedbruket."
Min tippoldefar, Amund Hansen og var født 12. februar 1868(iflg bygdeboka for Aukra II), men har ikke funnet han i noen kirkebok ennå heller.

I bygdeboka fra Aukra II side 321 står han nevnt på eiendommen Bakkehaugen på Aukra, gnr. 7, bnr. 10, som han fikk skjøte på den 03.01.1897 for kr 860.-. Her står også Hans og Ingers navn oppført som foreldre til Amund.
Er det noen som kan hjelpe meg med litt mer info?

Venter i spenning:-)
hilsen Heidi Henden