Rettelse ang Anne Birgitte Jacobsdatter

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj01856
Sted: STAVANGER

Rettelse ang Anne Birgitte Jacobsdatter

Legg inn av gj01856 » 17. oktober 2005 kl. 16.39

Fødselsdato er ukjent men årstall skal være 1830. Hun døde 5/11 1913 og ble begravet i Strandvik, Fusa prestegj 11/11.
I "Soga Fusa, Hålandsdal og Strandvik" står det Anne Bergitte Jakobsdatter Vestavik i Åkerøy 1830-1913.

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Rettelse ang Anne Birgitte Jacobsdatter

Legg inn av dn10177 » 31. oktober 2005 kl. 12.27

Svar fra P.G. på http://home.no.net/pgjendem. Hjelpsomheten stilnet da behovet for overveining meldte seg. Svaret befinner seg på s. 31 f hos J. Julnes: BB Fræna bd. 2 Angjeldende person er Anne Birgitte Jacobsdtr. (?) Vestadvik f. 1830. Hun kan jo ikke være Anne f. 15 des 1829, dpt 1 juledag s.å. Testores Alv Alvsen Vestadvik, Knud Andersen Vestadvik, Bride Nilsdtr. Vestadvik, Ingeborg Arnesdtr. Vestad og Marta Pedersdtr. Stavik. Konf. nr. 12 1844 i Vågøy. Folio 519 Foreldre John Johansen og Andrine Eversdtr. Rakvåg. Øvrige søsken i BB Fræna: Johan f. 1835, NN f. 1843, Erika f. 1844. foruten Ane Marthas sønn før giftermålet Syvert Eriksen Håset med UK Erik Johannesen Oksegrov av Grovslekta fra Jostedal. Jakob Vindenes søker dokumentasjon ang. Anne Bergitte J. Vestadvik f. 1830 få Vågøy krins av Agerøe prestegjeld d. 1913 og gift 1854 med Jon Sverkesen Vindenes. Soga Fusa, Hålandsdal & Strandvik farer ikke med tull når den lokaliserer A.B. J. på Vestadvik i Agerøe. Nemninga Åkerøy må nok tilskrives vankunna hos skrivaren. Noen Ingeborg J. fra Bud f. 1830 er ikke-eksisterende. Noen Jakob har ikke vært på Vestadvik, så det er nok feilskrift for Jon. I dette tilfelle kan vi ikke skylde på J. Julnes, for dåp og konfirmasjon er fraværende for Anne Bs vedkommende. Likevel er eneste løsning å føye denne personen til familien. Som altså reiste ut fra Fræna og skaffet seg en familie i Fusa, Hordaland. Presten syns å ha glømt innførselen. Og så reiste hun ut før konfirmasjonsalderen, noe som ikke var uvanlig. At gardsnavnet Vestadvika skulle kunne knyttet til noe Åkerøy, tror vi ikke finnes belegg for i Rygh: Norske gårdsnavne. Anne ble altså gift på Nygjerdet Ner-Tornes mens søstera giftet seg i Fusa. Slik bør det vel resonneres. Anne B. er ikke registrert i noen av de tre krinsene av Aukra. Merkelig dukker Anne Bergitte Jakobsdtr. (35) opp i FT Bud 1865 som kona til Bendigt Størkersen Vigene (43) samt to barn på 8 og 2. Utelukker seg selv. Bendigt Steffensen Farstadreit gift 8 okt 1854 med Marithe Alfsdtr. Vestadvik er heller ikke aktuelle. Men Alf Alfsen (3) d.y. Vestadvik gift med Berit Nilsdtr. Rakvåg har ei Anne A. Vikan 23 feb 1929. Teoretisk kunne dette paret ha hatt ei Anne Bergitte i Vestadvika 1830. Løsningen pleier være enklere i praksis.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

gj01856

Legg inn av gj01856 » 1. november 2005 kl. 9.32

Hei

Takker så mye for ditt svar.
Jeg har funnet følgende i "Soga for Fusa Hålandsdal og Strandvik":
Halvar Hansson Skaathun g. 1869 Ingeborg Anna Jakobsdtr. f 1827 i Vestvik, Agerø i Bud pgd., søster til Anne Birgitte g. I Jan Suerkeson Vindenes og g. II Salamon Lasseson Vindenes.

Et annet sted står det: "Anna Bergitte Jakobsdtr. Vestavik f. i Bud i Romsdal, innflytta frå Åkerøy, f 1830, d. 1913.

Dette passer ikke inn med den A B som du nevner.

Igjen takk for hjelpen!

Vennlig hilsen

Jakob

dn10177
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 1. november 2005 kl. 12.55

Oppsummering fra P.G. på http://home.no.net/pgjendem.

Dette skulle du ha servert før, for da hadde det ikke vært problematisk når vi hadde flere facts på bordet. Imidlertid sjekket jeg videre og kom til samme resultat. Jacob Jacobsen Vigene (50) og Ane olsdtr. Male (48) var gift 5 sep 1840 og foreldre til ei Ane Bergitte ægte f. 23 mai 1831 dpt 5 juni 1931 i Hustad, testores Tron Olsen Vigene, Gjertrud Jetmunsdtr. Vigene, Erik Knutsen Vigene, Ingeborg Larsdtr. Berset, Kristina Nilsdtr. Sunde og karen Andersdtr. Fagervik. Måtte så avvises.

Men jeg fant straks konfirmasjonen i Bud/Hustad kyrkjebok til Ingeborg Johanne Sunde (16) den 26 sep 1841 i Hustad, og likeledes hennes søster Ane Bergitte Jacobsdtr. Sunde (15), konf. 24 sep 1843.

Dermed kan jeg samle trådene og vise at det ligger svar på søket i BB Fræna bd. 2 s. 169 på Nordigard Indre Stavik i Fræna: Jakob Larsen Stavik f. 1800 d 6 feb 1836, sønn av Lars Larsen Sunde og Ingeborg Jacobsdtr. Nør-Bjørnsund, gift 16 okt 1825 med Anne Nilsdtr. Rytter f. 1797 i Øksendal og d. 16 okt 1860, datter av Nils Nilsen Rytter innflytter fra Sunndal, M. & R. Mannen døde altså tidlig, men kona ble gift igjen med Syvert Størkersen Sandblåst som kom til Stavika. Sønn av Størker Hansen Ekren og Malene Eriksdtr. Godal. J. L. Sunde var lærer og gardbruker med base på Sunde, Hustad i Bud. Johan Julnes sier han ikke var bosatt på Stavik eller Vestad, men på Sunde. Om dette er helt riktig, er et annet spørsmål. Ingeborg Jacobsdtr. Nør-Bjørnsunds slekt er utredet og fører til Aukra. Ingeborg Johanne f. 1825 og søstera Ane Bergitte f. 1828 ble altså begge gift i Hordaland. Neste bruker på I. Stavik nr. 6 ble Lars Eriksen Baret f. 1806 i Aukra gift 5 aug 1832 med Annes søster Anne Kristine Nilsdtr. Rytter f. 1802 i Øksendal og gjenfinnes i Gjendemsjø-slekta i fræna og Kristiansund. Ei anna søster Olava N. Rytter f. 1806 ble gift med Ole Olsen Kleppen i Bud. To brødre Nils Nilsen Rytter døde begge unge. Men broren Jon Nilsen Rytter f. 1812 i Stavika ble gift med Andrina Olsdtr. Venås, ikke langt fra Stavikkrysset, og kom til Vestadvika. Yngste Rytter-sønnen var Johan f. 1816 som ble gift med Marit Olsdtr. Vestad i 1845. Datter av Ole Andersen Karlsnes i Bud og hustru Marit Andersdtr. Glomset fra Vatne i M. & R. Dermed er mysteriet løst til bunns. Vi tillater oss å avslutte med innsikten at referansen til Vestadvika var en skikkelig snubletråd. Jentene var altså født i Vestadvika til stor forundring, og i motsetning til hva bygdebokforfatteren hevder i BB Fræna bd. 2 på Indre Stavik. Den ambulerende læreren bodde altså i Stavika før han slo seg til på Sunde. Vær vennlig å sende meg en oppsummerende utskrift når prosjektet er avsluttet så vi kan sammenholde riktigheten.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

dn19504

Legg inn av dn19504 » 1. november 2005 kl. 19.43

Takker for all informasjon!
Beklager at jeg ikke var mer presis. men jeg har ikke visst at Anne Bergitte hadde en søster i min hjemmekommune. Først etter jeg hadde vært inne på FT 1836 i digitalarkivet fant jeg henne. Har i ettertid funnet henne i "Soga for Fusa, Strandvik og Hålandsdal".
Som du sikkert har forstått så har jeg ikke å mye greie på slektsgransking. Har problemer med å vite hva som er riktig fødselsår.
F.eks
Digitalarkivet FT 1865 Anne Bergitte alder 35 år

Ingeborg Anna 39 år

" FT 1900 Anne Bergitte f. 1832

Ingeborg Anna f. 1827

" Gravlagde Strandvik Anne Bergitte f. 1830

Ingeborg f. 1824

Jeg har brukt "Soga for F S H"som kilde når jeg har lagt inn min slekt i Brother's Keeper.
Den beste kilden er vel fysisk tilgang til kirkebøkene. What say?

Mange takk for god assistanse!

Vennlig hilsen

Jakob

dn10177
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 2. november 2005 kl. 12.41

Merknad fra P.G. på http://home.no.net/pgjendem.

Gjennombrudd i slektforskninga er beslektet med å skåre mål på landslaget. Vi setter oss tilfreds tilbake i godstolen. Tilbakeskuende kan vi si du gjorde det eneste rette ved bare å sitere hva som stod i bygdeboka.

At "Agerøe" prestegjeld ble landsmålisert til "Åkerøy" er språklig vandalisme som grenser til fanatisme og primitivitet på det verste. Selv lokale granskere i distriktet har ikke fått med seg grensegangen mellom annekskyrkje Hustad i Bud (skrvet "Boe") prestegjeld, i motsetning til Vågøy (skrevet "Vaagøe") annekskrins i Aukra ("Agerøe") prestegjeld.

I vårt kasus laget skriveren i Fusa lapskaus av stoffet. Størst forvirring laget likevel Johan Julnes i BB Fræna bd. 2 under Indre Stavik, idet han ikke kjente til at omgangslæreren og hans familie hadde vert bosatt i Vestadvika. Hans løfte om oppklaring når omsider BB Hustad kommer i trykken. er til liten trøst når den skaper grunnleggende forvirring som botner i overfladisk behandling av temaet.

Desto større blir forkleinelsen for Fræna kommune når bygdeboksnemnda ikke en gang maktet å konstituere seg. For Bygdebok 2 Fræna fins bare ett alternativ; den må totalrenoveres og utgis på nytt. Et eventuelt tilleggshefte måtte i tilfelle bli like omfangsrikt som selve bandet av bygdeboka.

Til slutt skal du ha honnør for å ha holdt hodet kaldt i granskingsprosessen. Noen metoder er bedre enn andre for at en ikke skal forblinde seg i irrelevante detaljer som fører på vidda. Takk for hyggelig samarbeid som førte til laurbær for oss begge.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

dn19504

Legg inn av dn19504 » 22. august 2006 kl. 15.14

Har kommet til at denne Ane Bergitte ikke kan være min oldemor fordi Ane Bergitte -
datter til Jacob Larsen - giftet seg med Bendix Størkesen 16/7 1848.
Jeg tror at min oldemor kan være Ane Bergitte f 23. mai 1831 datter til Jacob Jacobsen og
Ane Olsdatter Male.
Søsteren Ingeborg Ane Jacobsdatter ble konfirmert 1842 14 1/2 år.
Søstrene flyttet fra Bud til Vågøy 10. okt 1853.

Med vennlig hilsen

Jakob

Svar

Gå tilbake til «Fræna»