Ragna Marie Nilsdtr. Sæterøy

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Per Inge Horn Aarø
Innlegg: 11
Registrert: 22. november 2006 kl. 21.26
Sted: STORSTEINNES

Ragna Marie Nilsdtr. Sæterøy

Legg inn av Per Inge Horn Aarø » 13. november 2008 kl. 23.02

Hei, jeg leter etter Ragna Marie Nilsdtr. Sæterøy født på Sæterøya i 25.10.1878 og gift med Ole Edvard Johansen Sæterøy. Han døde 24.12.1958 og er begravd på Sandøy kirkegård. Her finner jeg ikke Ragna. Hun var 80 år da han døde, hvis hun levde da. Er takknemlig for hjelp om henne. Hennes søster Anna Sæterøy, født 08.04.1881, senere gift med Rasmus Pedersen Sandø finner jeg heller ikke igjen. Takknemlig for opplysninger om henne også.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ragna Marie Nilsdtr. Sæterøy

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 13. november 2008 kl. 23.17

Familien er nevnt i boka Slekter fra Romsdalskysten ved Anna Julnes.

Det står at Ragna Marie og Ole Edvard (fødd i Vestnes) bosette seg i Sæterøy. Oppgitt 4 barn etter dei.

Anna Sandøy er oppgitt død i 1975. Anna og Rasmus, busatt på Sandøy, hadde 3 barn i følge samme bok.

Per Inge Horn Aarø
Innlegg: 11
Registrert: 22. november 2006 kl. 21.26
Sted: STORSTEINNES

Re: Ragna Marie Nilsdtr. Sæterøy

Legg inn av Per Inge Horn Aarø » 14. november 2008 kl. 20.28

Takk skal du ha Helge.
Da kom vi ikke noe lenger med Ragna. Det var dit jeg kom jeg også. Derimot visste jeg ikke at Anna døde i 1975. Vet du hvor hun bodde da hun døde? Det er noen som tror at hun bodde på Oterøya, men det er usikkert. Faren deres, Nils Hansen Sæterø, kommer fra Vestnes, og faren hans heter Hans Hansson Fixdalsstrand. Nils vart konfirmert på Vestnes i 1857, med den enestående fine karakter frå presten: "Særdeles lys forstand på Guddommelige ting med god flid og opførsel". Hører gjerne fra deg igjen.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ragna Marie Nilsdtr. Sæterøy

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 14. november 2008 kl. 22.45

Hei igjen.

Finner Anna i Dis-gravminner Sandøy, Anna N Sandø død 30.01.1975.

Ragna derimot har jeg ikke klart å finne. Ser at ho har etterslekt i følge overnevnte bok i Molde, Karmøy, Fyresdal.

Når bygdebokforfatter Julnes ikke har klart å registrere Ragna i bygdebøker for Midsund, og ho trolig ikke finnes gravlagd i Midsund, Aukra, Sandøy som alle har sine register i DIS-gravminner kan det jo tyde på at ho er gravlagt lenger borte. Kunne ho ha flyttet til et av barna/barnebarna på sine gamle dager?

Ellers interessant med Nils Hanson Fiksdalstrand som bygdebokforfatter Rekdal i boka "Fiksdal Sogn" ikke har klart å finne opplysninger om etter konfirmasjonen. Ser at 2 av hans søsken kom til Oterøya, men det har du kanskje.

Mvh Helge

Per Inge Horn Aarø
Innlegg: 11
Registrert: 22. november 2006 kl. 21.26
Sted: STORSTEINNES

Re: Ragna Marie Nilsdtr. Sæterøy

Legg inn av Per Inge Horn Aarø » 19. november 2008 kl. 23.30

Hei igjen Helge,
ser Anna er på "plass" på Sandøy kirkegård. Skjønner nå at jeg måtte søke på Anna N som fornavn for å finne henne og ikke bare Anna.

Ragna ser det ut til at jeg da må lete etter andre steder, og aller helst ta en telefon eller to til etterkommerne.

Hans Hanson Fiksdalsstrand har jeg funnet en del om i mellomtida. Jeg har fått tak i Olav Rekdals "Gard og slekt", og her kan du finne mye interessant om den karen. Jeg finner ikke at noen av hans søsken har dratt til Otrøya, men stort sett de seg omkring der de ble født. På side 158 finner du han på "Mjelteneset", gnr 71 bnr 4 på Fiksdalsstranda. Her er han gift med Ragnhild Nilsdtr. Øverås av foreldre jordløs husm. Nils Anderson på Kjellnesa og kona Gjertrud Knutsdtr. Ellingsgard. De fikk fire barn sammen, og to av disse flyttet til Otrøya mens en sønn Nils ble konfirmert, og forfatteren har da ikke flere opplysninger om han. Dette er oldefar til min kone. Han flyttet til Sandøy og Lyngvær hvor han fant sin kone, og etter hvert flyttet han til Sæterøya hvor han bodde resten av livet. Nils og kona fikk ni barn, og da er vi der jeg begynte å spørre. Ragna og Anna var to av hans barn.

Faren Hans giftet seg en gang til og fikk to barn til som begge døde tidlig. Det lett å følge Hans sine forfedre bakover i tid i denne boka. Jeg endte helt tilbake til ca 1520 hvis det skulle interessere.

Du skal ha mange takk for bidrag, Helge

Svar

Gå tilbake til «Sandøy»