Jon Jonson Røsok

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn22148
Innlegg: 432
Registrert: 15. januar 2008 kl. 20.22
Sted: ÅNDALSNES

Jon Jonson Røsok

Legg inn av dn22148 » 14. april 2008 kl. 20.06

Jeg er interessert i nærmere opplysninger om forfedre av Jon Jonsen Røsok som var født ca. 1646. :D Han ble gift med Maren Jensdatter Gjelsten fra Fiksdal. Jeg har funnet dem på side 372 i Gard og slekt Fiksdal og Rekdal av Olav Rekdal. :!: Det står skrevet at hadde en bror som heter Knud Jonsen Røsåk. Deres far heitte Jon Røsok, Harøy, som igjen var sønn av Anders Røsok, som igjen var sønn av en Knut Røsok, videre til en Olav Godøy, som var sønn av Olav Synes...
Finnes det en bygdebok som omtaler den familien? :?:

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Jon Jonson Røsok

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 14. april 2008 kl. 21.12

Røsok er som du skriver på Harøya. Så vidt jeg forstår så arbeides det for tida med å få utgitt bygdebok derifra.

Men Røsok-slekta og forbindelsen tilbake til Synesætta er omtalt i mange sammenhenger.

I verket I Balansepunktet - Sunnmøres Eldste Historie, har Bjørn Jonson Dale skrevet om Synnesætta som starter med Jon Bårdson Synnes fødd ca 1400.

Søk på Synes/Synnes i brukerforum digitalarkivet gir også mye stoff om denne slekta.

Vh Helge

dn22148
Innlegg: 432
Registrert: 15. januar 2008 kl. 20.22
Sted: ÅNDALSNES

Re: Jon Jonson Røsok

Legg inn av dn22148 » 15. april 2008 kl. 6.52

Jeg lånte ei bok på biblioteket, Sandøy i Romsdal av forfatter Edvard Os. Boka jeg har lånt heter bygdesamfunnet og handler om styre, stell, helsevesen, skule og opplæring, samferdsel osv... :(

Åshild Remseth Rosvoldaunet
Innlegg: 63
Registrert: 1. november 2007 kl. 20.17
Sted: ÅLESUND

Re: Jon Jonson Røsok

Legg inn av Åshild Remseth Rosvoldaunet » 14. juni 2008 kl. 22.33

Hei.
Jeg stammer også fra disse personene. I dag var jeg på biblioteket i Ålesund og tilfeldigvis kom jeg over et hefte/bok skrevet av Astird Katrine Fjørtoft-Godø. Utgitt i 1986. Der står det i alle fall om forfedrene til Jon Jonson Røsok. Dette hefte var veldig interessant og går lagt tilbake i tid. Jeg anbefaler deg å låne dette.
Er det forresten noen som vet om dette hefte er til salgs, hvor en får kjøpt det og hva det koster?

Hilsen
Åshild Remseth Rosvoldaunet

Svar

Gå tilbake til «Sandøy»