Mari Pederdatter Remvik på Steffågarden Husøy/Ona

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Innlegg: 743
Registrert: 27. februar 2009 kl. 17.10
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Mari Pederdatter Remvik på Steffågarden Husøy/Ona

Legg inn av Roger Johan Engvik » 2. juli 2014 kl. 21.25

Jeg søker opplysning om hvor hun kom fra. Hun giftet seg med Steffen Pedersen Husøy i 1792. Møre og Romsdal fylke, Aukra, Ministralbok nr. 560A01(1785-1808), Kronologisk liste 1792, side 72 øverst. Da de forlovet seg var hun skrevet inn som Maren. I folketellingen 1801 er hun angitt å være 41 år. Se vedlegg.

I diverse kilder på nett er hun oppgitt å være fra Misund, men uten noen form for refereanser/kildehenvisninger.

I Busetnadssoge for Sandøy, band 2 side 647 står det at hun er født ca. 1761 og at hun bodde på Rimvika i Ålesund da hun giftet seg.

I Borgund og Giske, band II, Gardssoge for gardsnr. 1 - 51 finner vi på side 202 at en av brukerne på Remvik var en Peder Knutsen Løvoll (sirka 1700 - 1773, som bygsla halve Remvik i 1759. Han var gift med Mari Iversdatter (f. ca. 1720).

Kan dette være foreldrene til Mari på Steffågarden? Er det mulig å sjekke andre kilder for å komme til bunns i dette? Har også lagt inn forespørsel om dette i Statsarkivets forum (Trondheim).
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn27220
Innlegg: 53
Registrert: 29. juni 2011 kl. 12.47
Sted: DRAMMEN

Re: Mari Pederdatter Remvik på Steffågarden Husøy/Ona

Legg inn av dn27220 » 7. juli 2014 kl. 18.04

Jeg fatter ikke hvordan noen kan komme på den tanke at Mari skulle være fra Midsund. Kan det være fordi noen forveksler Remvik i Borgund med Remkall på Otrøya?

Aukra-presten synes i hvertfall ikke å være i tvil når han helt tydelig omtaler henne som Mari Pederdtr. Remvig ved vielsen i 1792 - øverst på første side

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-38


I 1765 finner vi dåpen til Peder Knuds. Remvigens Maren i Borgund- nesten øverst på høyre side

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-112

Det er trolig henne vi finner igjen i skiftet etter Peder 16/7 1773, men da nevnt som Mari 8 år gammel. Midterste kolonne på første side.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24565/313/

Forøvrig så er det en del forvirring om hvorvidt enken het Gunille eller Mari Iversdtr. Jeg henviser til denne tråden som Helge Bjerkevoll hadde her på forumet i 2010.

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=87939

dn27220
Innlegg: 53
Registrert: 29. juni 2011 kl. 12.47
Sted: DRAMMEN

Re: Mari Pederdatter Remvik på Steffågarden Husøy/Ona

Legg inn av dn27220 » 7. juli 2014 kl. 18.13

Beate Berg på Ona laga på 50- eller 60-tallet et skrift hun kalte "Ættartal i Steffastova på Husøy."

Her skriver hun bl.a.:

"Steffen Pederson Husøy var son til Peder Pederson i Pegarden, Husøy og fødd i 1754. Han var g.m. Maren eller Mari Pedersdtr. Remvik, truleg frå Borgund. Det var i 1792, og neste år fekk dei seg hustomt i Husøygarden. Truleg var Steffen første mann som fekk tomt i Husøygarden, nokså nær attmed huset til foreldra."

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Innlegg: 743
Registrert: 27. februar 2009 kl. 17.10
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Re: Mari Pederdatter Remvik på Steffågarden Husøy/Ona

Legg inn av Roger Johan Engvik » 7. juli 2014 kl. 18.49

Du har funnet noe de som skreiv Busetnadssoga for Sandøy ikke har fått med seg. Bra! Her er virkelig noe å spinne videre på. Kanskje familien dro til Sandøy etter fallitten i Remvika? Eller i nærheten? Kan det være årsak til at Mari seinere ble gift på Husøy? Kan det være til Misund familien dro etter Remvika og at det er årsak til forvirringen om at mari er fra Misund?Takker for et verdifullt bidrag, Bjørn Olav Kleppen.

dn27220
Innlegg: 53
Registrert: 29. juni 2011 kl. 12.47
Sted: DRAMMEN

Re: Mari Pederdatter Remvik på Steffågarden Husøy/Ona

Legg inn av dn27220 » 7. juli 2014 kl. 20.43

Mari og Steffen Pedersen var mine 3x tippoldeforeldre. De ble boende i det som etter hvert ble hetende Steffågarden på Husøya. Og som i dag er det eldste huset på Husøya og Ona.

http://www.romsdalsmuseet.no/no/avdelin ... den-pa-ona

Om Mari oppholdt seg på Otrøya/Midsund før hun ble gift med Steffen har jeg ingen opplysninger om.

Deres sønn og min tipptippoldefar, Knut (1795-1866) tok over Steffågarden. Han var gift med Ane Iversdtr. Orset (1797-1887). Og for nok en gang å sitere Beate Berg:

"Knut var fiskar og los. Han var g.m. Ane Iversdtr. Orset, dotter til Iver Tronsen Orset og Kristi Ingebrigtsdtr. frå Beinset. Ho var av det dei kalla storfolk i dei tider, av store-Rasmus-ætt frå Myklebust. Ho skulle vere så fint kledd, serleg når ho kom til kyrkje, og då fylgdest ho av dottera, Kirsti. Ane hadde då foldaskjørt med fint forkle til, fint brodert skjorte og stor, brodert lomme med sylvlås. (...) Ane var ei svært flink kone og gjorde teneste både som dokter og jordmor på Ona og Husøy. M.a. årelet ho for tannverk og andre plager, sette på igler o.a."

Det betyr at Ane Iversdtr. kom fra Otrøya. Kanskje kan det ha oppstått ei forveksling her.

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Innlegg: 743
Registrert: 27. februar 2009 kl. 17.10
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Re: Mari Pederdatter Remvik på Steffågarden Husøy/Ona

Legg inn av Roger Johan Engvik » 7. juli 2014 kl. 23.44

Min kone har samme linje fra Steffågarden og Husøy på morfarsida. Iver Knutsen f. 1825 og Erika Pedersdtr. f. 1829 fikk en sønn, Peder som havnet på Harnes og ble gift med Pauline Nilsdatter. De er foreldre til hennes morfar, som beholdt Husøy-navnet som familienavn.

På grunn av manglende ættesoge og kirkebøker sliter jeg litt med å følge anene til Pauline Nilsdatter Harnes, f.18. juni 1863 på Harnes og døpt 9. august s.å. Foreldrene var Nils Pedersen Harnes f. 5. okt. 1821 og døpt 7. okt. Han giftet seg 14. juli 1850 med Ragnhild Olsdatter Sandøy, f. 18. des 1823 på Sandøy og døpt 2. april 1824.

dn27220
Innlegg: 53
Registrert: 29. juni 2011 kl. 12.47
Sted: DRAMMEN

Re: Mari Pederdatter Remvik på Steffågarden Husøy/Ona

Legg inn av dn27220 » 8. juli 2014 kl. 8.03

Min oldemor var Elen Marie Iversdtr. (1860-1950). Hun var søster til Peder Iversen Husøy. Så da er din kone og jeg firmenninger. Jeg kjenner noen av etterkommerne til Peders sønn Eivind Husøy (1899-1969). På Eide på Nordmøre.

Elen Marie ble gift med Ole Andreas Evertsen (1859-1946) fra Engelsetet, Stavik i Fræna. De bosatte seg på Kleppen i Bud. Deres eldste sønn, Alfred Jonas (1891-1977) var min morfar.

Jeg sender deg et pm med litt flere opplysninger.

Svar

Gå tilbake til «Sandøy»