Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørnerem

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Berit Anne Kaas Munthe Lund
Innlegg: 243
Registrert: 29. mars 2006 kl. 22.03
Sted: HORTEN

Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørnerem

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 6. mars 2014 kl. 0.23

Iflg. Midsund Gard og Slekt II s. 397 er han født i Sunds otting, men hvem er hans foreldre?
Marit Larsdtr. er enke etter Hans Jonsen som døde ca. 1756. 9. april 1757 byglsler Amund br. nr. 3 på Bjørnerem og man kan kanskje gå ut fra at de gifter seg i 1757. Datteren Berit blir født ca. 1760. Tro om hun kan ha fått navnet etter farmoren.

Det er mye forbindelser mellom Bjørnerem og Harnes/Harnesmyr både før og etter. I skifte etter Marits mor, Eli Hognesdtr., er Halvor Larsen Harnesmyr formynder for barna. Marits bror Lars blir gift til Harnes.
Det er en Amund Rasmussen Harnes(1685-1743) gift med Berte Pedersdatter. De har barn født mellom 1715 og 1732, men har ikke funnet at de har noen Amund. Derfor blir dette ren spekulasjon. Jeg har ikke funnet noen annen Amund i Sunds otting som kan passe, men det er mange Amund i nærliggende "ottinger".

Kjell Farstad
Innlegg: 1897
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørnerem

Legg inn av Kjell Farstad » 7. mars 2014 kl. 20.12

En kandidat her, uten at jeg har noen opplysninger om denne Amund sin skjebne.
Vatne i Borgund, Ministerialbok nr. 525A01, side 96. Opp på venstre side.
7 post Trinit:
Samme Søndag er og døbt Amund Nilsøn Aarvigens Søn, N: Amund.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-76

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørnerem

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 8. mars 2014 kl. 9.57

Det jeg lurer på er hvordan bygdeboka kan slå fast at Amund var fødd i Sund, da må de jo ha hatt ei kilde!

Denne Amund som Kjell har funnet kan jo være en mulighet. Vatne II under garden Orvik i Vatne side 404, har han slik:
j) Amund, f. 1730, n. 1748, ellers ukjent.

1748 refererer da til skiftet etter mora Brithe Gundersdatter som det er skifte etter i 1748.
Amund Amundsen var sønn av Amund Nilsen Ulvestad Orvik død 1752, som en i følge V II ikke har skifte etter.
Denne Brite er bygdebokforfatterne i Vatne og i Vestnes (Fiksdal) uenig om. Jeg tror det er Rekdal i bygdebok for Fiksdal sogn som har rett. Dette med utgangspunkt i flere skifter, deriblant et skifte i Heggdalsvik? etter barnløs Knud Gunnarson 4/2 1749 som etterlater seg enke Anna Andersdtr og søsken og søskenbarn.
Der er nevnt barna til søstera Berit G. Orvik, og blant dem også en Amund Amundsønn. I tillegg ramses det opp mye slekt rundt Midfjorden. "..Innhaldsrikt og viktig for oppklaring av gamle slektssammenhengar", skriver O. Rekdal.
Men det rare her er at det er skrevet på grd. Eikremstigen? Heggdalsvigen. Og jeg kan ikke finne igjen denne Knud Gundersen i Midsund I under Heggdalsvik.

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 07 , 1740-1751, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24616/539/

Men så var det spørsmålet om det var rette Amund da eller bare et blindspor. Her skulle i alle fall være en del å nøste i.

Kjell Farstad
Innlegg: 1897
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørnerem

Legg inn av Kjell Farstad » 8. mars 2014 kl. 11.28

Skiftet som Helge har linket opp er skiftet etter bror til Beret Gundersdatter, Knud Gundersen Eikremsstigen Hegdahlsviigen.
Her er søsken til Knud arvinger.
1. Søsteren Beret Gundersdatter Opstad.
2. Broderen Erich Gundersen Fixdahls Børn .....
osv...

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørnerem

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 8. mars 2014 kl. 13.27

Berit Anne er inne på forbindelser til Harøy.

Amund A Orvik hadde en bror, Gunner som var gift med en Brithe Pedersdtr Strømsholm og de vart husmannsfolk på Brunvoll, Harøya i følge Vatne II.

Tror jeg også vil ta med O Rekdal sin "ekstrakt" av overnevnte skifte fra bygdeboka. Om det ikke har så stor relevans her så er det jo mange slektsforbindelser å finne:

4/2 1749 ett. Knud Gundersen på grd. Eikremstigen (?) Heggdalsvigen. Enke Anna Andersd. og hans etterlevende søskende og søskendebarn:
1. Søster Beret G. Opstad
- 2. Bror Erik G. Fiksdales børn: Gunder og Berit
- 3. Rasmus G Nakkens børn: Gunder, Anders, Mads, Anna, Marit
- 4. Christi Fiksdals børn: Knud, Gunder, Erik Olssønner, Erik Jetmundsøn, Berit og Marit Olsdøtre.
-5. Anne G. Ellingseters børn: Beret og Marit Pedersd.
- 6. Beret G. Orviks børn: Gunder, Ole, Amund Amundssønner, Anna, Marit og Beret Amundsd.
Laugverge for enken: Jon Andersen Orseth - Laugv. for Beret Gundersd: Gunder Larsen Opstad.
Formyndere: For Marit Rasmd., Gunder R Frostad - for Gunder Olsen, Knud Ols. Fiksdal - for Erik J. Anders Hanssøn Øverås - for Marit O. Knud Ols. Skredder - for Marit P. Ole Olsen Westre - for Amund A. Ole Amunds. Orvik. - for Marit A. Anders Olsøn Fiksdal - Formue 126 rdl.


Om det er feil her i forhold til originalen kan vel noen finne ut.
Det kan også nevnes at Amund A Orvik sin søster Anne f. 1712 er i 1748 gift med en Bærent Sæchen (Berent Torfinds. i følge OR). Søsteren Brite gift 1735 med em. Anders Olsen Rekdal.

Kjell Farstad
Innlegg: 1897
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørnerem

Legg inn av Kjell Farstad » 8. mars 2014 kl. 21.00

Skifte etter Beret i 1748. Vanskelig å lese, men mer å finne her for den som prøver å tyde.
Brithe Gundersdatter, Havviigen, Watnne sk. (står det i registeret)
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24557/239/

Sunnmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 16 , 1746-1749, side 623a.
Haeviigen udi Wattne ..... Anno 1748 den 8. Junij blef ... skifte ... afgagne Brithe Gundersdatter ibm ... mand Aamund Nielsen ibm. paa .... ... aflede 6 børn Namlig.
Gunder Aamundsen Mÿndig,
Ole Aamundsen Mÿndig,
Aamund Aamundsen 11 (17?) Aar med Formynder Ole Aarvigen ......................
?Anne gift med ?????
Berthe Gift med Anders ......dahls og .
Marithe 31 Aar med Formynder Knud ??alsvig i ?Romsdal paa den anden side

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørner

Legg inn av Roy Martin Istad » 9. mars 2014 kl. 14.21

Uansett om dette er riktig Amund Amundsen eller ikke, så er det interessant å nøste opp slektsforbindelser i området - det har vi jo sett under andre tråder på forum...

Kjell har fått med det meste fra skiftet etter Berit Gundersdatter Orvik av 1748. Her er innledningen slik jeg leser den: ”Aarviigen udi Vattne Skibbr. Anno 1748 den 8. Juni blef forrettet rigtig Skifte efter afgagne Brithe Gundersdatter ibm, imellem hændes igienlevende Mand Aamund Nielsen ibm. paa den eene Side, og deres tilsammen aflede 6 børn Nemlig: Gunder Aamundsen Mÿndig, Ole Aamundsen Mÿndig, Aamund Aamundsen 17 Aar med Formÿnder Ole Aarvigen, Anne gift med Bærent Sæchen, Brithe gift med Anders Rechdahl, og Marithe 32 Aar med formynder Knud Ramsvig i Romsdal, paa den anden side, der efter er Boens formue …”. Det fremkommer dessuten i skiftet at det kun er de ugifte barna Gunder, Amund og Marit som utlegges arv etter moren, siden de andre har fått hjemmegave og bryllupskost.

Helge nevner skiftet etter barnløse Knut Gundersen av 04 Feb 1749. Jeg ville vel sagt at det var på gården ”Eskremviigen Hegdahlviigen” – der Eikremstigen står i O. Rekdals ekstrakt fra bygdeboka. For øvrig er innledningen i skiftet gjengitt i tråd med slik jeg leser det, med unntak av to formyndere: ”…for Gunder Olsen, Knud Ols. Fiksdal - for Marit O. Knud Ols. Skredder …”. Knut Ols. Fiksdal er en feilføring, der står det slik jeg leser det ”Knud Olsen Skiedde”, og jeg mener samme mann også er ført som formynder på søsteren Marit Olsdatter – men det er ikke umulig å tolke ham som ”Skredder” på hennes innføring (dog en pussig r sammenlignet med resten av teksten). Så enten er vel begge samme skredderen, eller så er det en gård (plass) i nærheten som har et navn som ligner på ”Skiedde”? - Her kommer min lokalgeografiske kompetanse til kort . . .

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørner

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 10. mars 2014 kl. 18.19

I skifte etter Ole Amundsen Orvik (bror til Amund Amundsen) i 1784, så mener jeg Amund Amundsen Bjørnerem er nevnt et par ganger i høyre spalte side 386a.
Jeg har ikke helt for meg sammenhengen.

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Sunnmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 27 , 1779-1785, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24568/388/


Når det gjelder Roy sin tolking av skiftet i Eiskremsviken-Heggdalsviken så har jeg sett litt på det og tror Roy har helt rett. Der må vel stå Skiedde
Christi Gunnarsdtr som ble gift til Fiksdal hadde i følge bygdeboka en sønn Knut f ca 1701. Det kan vel være denne Knut som urettvis har fått tittelen skredder. I følge O Rekdal er Knut ikke ført viet eller død under Fiksdal. Nærmeste gard som vel ligner kommer jeg til er Skeide i Måndalen (Voll). Når det gjelder tyding av dette skifte så gjør vi kanskje den godeste O. Rekdal litt urett. For en annen plass han refererer til samme skifte i forbindelse med søsteren Berit Amundsen som kom til Rekdal så skriver han "Eit Skifte frå Heggedalsvik (etter Bjørlykkhaugs utskrift).."

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørner

Legg inn av Roy Martin Istad » 10. mars 2014 kl. 21.50

Skiftet som Helge kommer med leser jeg slik: Aareviig i Watne, Anno 1789, den 21de Novembr: blev paa Gaarden Aareviig i Watne Skibr: holdet Skifte efter afgl: Ole Amundsen til deling imellem hands igienlevende Enke Anne Ols Datter med laugverge Ole Thomasen Aarviigen paa den ene siide, og den afdødes barn(?) paa den anden siide er: 1) Ole Olsen myndig og tilstæde, 2. Søn Amund Olsen gl: 22 aar med Courator Peder Pedersen Helle ej tilstæde, 3. Søn Lars Olsen gl: 19 aar med Courator Rasmus Stenersen Tenøen ej tilstæde, 4. Søn Niels Olsen gl: 14 aar med formn. Einer Joensen Bierchevold ej tilstæde, 5. Datter Synneved Ols Datter gift med Jetmund Nielsen Gierset som var tilstæde, 6. Datter Marthe Ols Datter gift med Christen Olsen Watne som var der tilstæde, 7. Datter Anne Ols Datter gl: 25 aar med Formn. Lars Rasmussen Langset(?), ej tilstæde.
Derefter er Boet vurderet af Rasmus Arnesen Spielcheviiggierde og Ole Pedersen Nedregaard, og opløb til Summa 172 rd 5 m 6 s. Gielden med Skifteomkostningene 99 rd 1 s som fradrages indtægten, bliver i behold 73 rd 5 m 5 s; hvoraf Enken Arver 36 rd 5 m 11s; hver Søn 6 rd 4 m 5 s og hver Datter 3 rd 2 m 2 s. Her efter skeer følgende udlading….

1) Først under sønnen Lars Olsens lod, etter den røde kua ("gl: 15 aar heder Guldrand") og 1 tønne havre kommer: "Hos Amund Amundsen Biørnerem 5 m".
2) Så under Niels Olsens lod, rett etter et halvgarn av 1771 "af sædvanlig længde" og en ditto av 1775 kommer: "Af Amund Amundsen Biørnerems g. 3 m".
Ingen av brødrene til Ole stiller som kurator/formynder i skiftet, ei heller Amund som nok hadde skyld til boet (skal vi tro det står g. for gjeld i siste utlegning?). I dette skiftet er det kun vurdering, ikke registrering av boets formue/inntekt – der ville det nok stått noe om de pengene (1 rd 2 mark) Amund var skyldig broren.
Da er det vel bare å ta av seg hatten både for Kjell som snuste opp rett Amund, og Helge som fant siste brikken (indisiet) på koblingen mellom Orvik og Bjørnerem.

PS: Bra du leste som meg da Helge, og Skeide i Voll virker som en god kandidat (endret bokstavrekkefølge har vi sett i navn også andre steder - Halten i stedet for Hatlen i Fanne f.eks.) Når det gjelder Eikremsstigen, så er også det navnet brukt i registeret i skifteprotokollen - så kanskje O. Rekdal har sitt på det tørre og vi bør slå følge med ham? Jeg har blåst opp skriften en god del, og da blir jeg enda mer usikker for da synes jeg nesten det står: "... paa gaarden |Eskrem| siger Hegdahlviigen..." - altså strek foran og etter Eikrem. Jeg vet ikke, men synes ikke det er noen t der. Noen andre?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørner

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 11. mars 2014 kl. 15.33

Kan vel da legge til som enda et indisium, at da Ole Amundsen Orvik (Aarvig) døper sønnen Amund i 1761 så var det Marthe Lassesdatt: Bjørnerem som bar ham.

Nede på venstre side.

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Vatne i Borgund, Ministerialbok nr. 525A01 (1699-1777), Fødte og døpte 1761, side 122.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-103

(ser at både Lars og Lasse er brukt om faren på Bjørnerem)

Når det gjelder skiftet som Roy tyder så har jeg ikke noe å føye til om hva som står.
Men Eiskrem er jo en gard i Julsundet på Moldesiden. I dag siste garden i Aukra kommune før Molde. Og Heggdalsviken gard på innsida av Otrøya.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørner

Legg inn av Osvald Rydjord » 11. mars 2014 kl. 16.47

Det er en Knud Olsen, 1697-1758, (skifte 1760) som er bruker i Heimegarden på Skeide, uvisst hvor han er fra, g med Kari Pedersdatter Engen, 1694-1779, fra Engen i Voll.
Har vært borte i denne familien før og notert i margen at de kom til Skeide i 1735 fra Svinebø Tresfjorden. Har også notert at denne Knut Olsen også var formynder 1731 i Roaldsetli, men har ikke notert i hvilken sammenheng.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørner

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 11. mars 2014 kl. 17.15

Ja da tror jeg at vi også har oppklart dette med Skeide.
For det er riktig som Osvald har funne ut at vi skal til Svinebøen.
Vestnes band 4, Skorgen har side 171 at Knut Olsen var bruker på Svinebøen 1722-1732.
"Det er usikkert kvar Knut var frå"

"Då neste brukar tok over her, flytta Knut Olsen og huslyden hans til Skeide i Måndalen, bnr. 3 Heimigard. Bygdebok for Volll, band II gjev meir opplysningar om denne huslyden."

Opplysningene som Osvald gir står også i "Skorgenboka".

Slik gikk det altså med "Skreddaren" :)

Nå ble jo dette litt lenger ut i slekta til Amund Amundsen da. Men vi får håpe det går bra.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørner

Legg inn av Roy Martin Istad » 13. mars 2014 kl. 1.40

Litt etterrakst (kildehenvisninger) bare.

Nr1: Skifte etter Amunds første kone.
Romsdal skifteprotokoll 1761-73, s. 605a: ”Ao 1772 den 10 Januari blev paa Gaarden Biørnerem i Sunds Otting holdet Skifte efter afgl: Quinde Marite Lassesdatter imellem Enkemanden Amund Amundsen Biørnerem og børnene neml: 1) Datteren Elie Hansdatter 26 aar gl: F: Anders Fetten 2) Datt. Marite Hansdatter 16 aar gl: F: Lars Lassesen Horrem 3) Datt: Berete Amundsdatter 12 aar gl: F: Faderen Amund Amundsen. Ved denne Forretning var nærværende Lænsm: Niels Eskrem og Rasmus Eskrem som betiente Vurderingene, hvor da blev Registeret og Vurderet som følger.-

Nr 2: Skifte etter Amund.
Romsdal skifteprotokoll 1802-12, s. 138b: ”Aar 1806 den 3de Marts blev ved forrige Byefoged Arff foretaget og afholdt en lovlig Registering og vurderingsforretning paa Gaarden Biørnerem i Sunds Otting efter samesteds ved Døden afgl: Mand Amund Amundsen, til videre paafølgende Skifte og Deling imellem den afdødes efter og igienlevende Enke Berethe Torfindsdatter paa den eene, og Datteren Berethe Amundsdatter paa den anden Side, som er Død og har efterladt sig tvende Børn neml: 1 Sønnen Amund Knudsen gl: 7 Aar til formynder for hannem blev beskikket Rasmus Biørnerem, 2 Datteren Berethe Knudsdatter gl: 11 Aar til formynder Saane Fetten. Enken var nærværende med antaget Laugværge Ole Ugelviig.-

Det neste skiftet i protokollen (s. 139b) er av 07 Mar 1806, etter Berit Amundsdatter Bjørnerem mellom enkemannen Knut Torfinsen og de forannevnte to barna Amund og Berit.

Berit Anne Kaas Munthe Lund
Innlegg: 243
Registrert: 29. mars 2006 kl. 22.03
Sted: HORTEN

Re: Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørner

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 13. mars 2014 kl. 23.05

Tusen takk for alle opplysningene. Fint å få oppklart hvor min 4 x tippoldefar kom fra. Jeg har vært bortreist 1 uke, men har fulgt med på debatten via telefonen uten å kunne kommentere siden jeg ikke husket passordet mitt til forumet. Gleder meg til å se nærmere på dette nå.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørnerem

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 15. mars 2014 kl. 14.40

Helge skrev:Men det rare her er at det er skrevet på grd. Eikremstigen? Heggdalsvigen. Og jeg kan ikke finne igjen denne Knud Gundersen i Midsund I under Heggdalsvik.




Her var jeg jo litt for snar. Jo da Knud Gundersen er godt beskrevet under Heggdalsvik i Midsund I side 389.
Vi legger merke til at etterfølgeren i Heggdalsvik (Øvste Vikja, bnr. 1) var Torfind Asbjørnsen. Torfind var gift med Knut Gundersen sin stedatter Anne Ingebrigtsdtr. Torfind og Anne sin datter Berit ble så gift med Amund Amundsen Orvik Bjørnerem. Og Knut Gundersen er altså onkel til Amund. Så her er det en krets av nært slektskap og bekjentskap. Ytterligere styrket med at Berit Torfindsdatter sin bror Knut gifter seg til Bjørnerem med Amund sin datter fra 1. ekteskap.

Berit Anne Kaas Munthe Lund
Innlegg: 243
Registrert: 29. mars 2006 kl. 22.03
Sted: HORTEN

Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørnerem

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 15. mars 2014 kl. 18.12

Kan "Eskremviigen" komme av eieforhold til Eiskrem i Julsundet hvor Anders Paulsen Heggdalsvik(f. 1677) bosatte seg. Anders var bror av Ingebrigt Paulsen som var bruker før Knut Gundersen. Anders var gift med Anne Paulsdtr. Vestre (MI s. 388), så det er muligens forbindelse til Eiskrem gjennom faren Paul Knudsen (som iflg. MI ikke vet hvor kommer fra) el. moren (ukjent).
Mads Torstensen Remkall (f. ca 1641) var bruker på Eiskrem. Han var bror til Johanne Torsteinsdtr. som var gift først med Ingebrigt Paulsen Heggdalsvik og 2. gang med Knut Gundersen.

I skiftet etter Knut Gundersen er det nevnt søsteren Christi Fiksdals barn, bl.a. Erik Jetmundsen. Er ikke dette hennes sønnesønn? Jeg har ikke bygebøkene for Fiksdal, men mener hun var gift med Lars Jetmundsen Hofset(min 4xtippoldefar) og hadde sønnen Jetmund Larsen Fiksdal(1711-1738).

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørnerem

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 15. mars 2014 kl. 19.40

Jeg har også komme til samme konklusjon vedrørende Eiskrem at Knut må ha overtatt noe i Eiskrem gjennom arv fra forgjengerne på garden.


Når det gjelder Kristi Gunnarsdatter så er det i følge Fiksdalsboka slik.

Kirsti gift med Ole Knutson Fiksdal (skifte etter ham i 1709). De hadde barna Berte 1699, Knut 1701, Gunnar 1703, Ole 1705 og Erik 1707.

Det er vel Knut her vi tror først kom til Svinebø og senere til Skeide.

Kristi gift på nytt 1710 med ek. Lars Jetmundsen Hofset.
Barn Jetmund 1711, Barbro 1713 og Marit ca 1715.

Kristi død 1728 og Lars gifter seg 1730 med Kristi Haldasen Nakken (1710-1787).
Barn: Kristi 1731, Lars 1733, Mali 1736, Amund 1738.
"Lars giftar seg opp att, med ei ny Kristi, også frå Nakken, men no frå den andre Ner-Nakken-garden, der det sat Amundslekt og Lensmannsslekt frå Frostad"

Den eneste Erik i følge bygdeboka i disse søskenflokkene er da Erik Olsen med ukjent lagnad.

Jetmund Larsen (1711) som druknet 1738 var gift med en Anne Eriksdtr Øverås og har sønn Erik Jetmundsen

Berit Anne Kaas Munthe Lund
Innlegg: 243
Registrert: 29. mars 2006 kl. 22.03
Sted: HORTEN

Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørnerem

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 16. mars 2014 kl. 10.47

Jeg har nå rettet opp i min MII (s. 397) ang. fødseldataene til Amund Amundsen på Bjørnerem.

Helge skriver at søsteren Brite Amundsdatter gifter seg i 1735 med em. Anders Olsen Rekdal. Regner med at dette er den samme Anders Olsen (også min 4xtipp) som først var gift med Anne Knutsdtr. Eidsvik som døde ca. 1735.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørnerem

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 16. mars 2014 kl. 13.01

Det stemmer at Anders Olsen, sønn av Ole Hanibalsen Rekdal først var gift med Anne Knudsdatter Eidsvik. Etter bygdebok for Fiksdal sogn. Vielsen var 15.juni 1727 i Vatne har jeg notert.

Vielsen med Berit Orvik var 5. november 1735 i Vatnekirka (står 1736 i boka).

Tar med opplevende barn til Anders i følge bygdeboka:
Fra første ekteskap: Anne 1734 til Midsundholmen, Arne 1735 til Solvik Aukra.
Fra andre ekteskap: Mali 1739 gift Fjørtoft, Nils 1743 tar over farsgarden, Berit 1745 gift til Lervågen, Anne 1753 dør 26 år gammel ugift.

Berit Anne Kaas Munthe Lund
Innlegg: 243
Registrert: 29. mars 2006 kl. 22.03
Sted: HORTEN

Amund Amundsen f. 1729 gift med Marit Larsdatter Bjørnerem

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 16. mars 2014 kl. 19.51

Da fikk jeg notert hvem som var foreldre til Anne Andersdtr. som ble gift med Rasmus Tomasen på Midsundholmen (MII s. 136).
Arne Andersen bygslet Sølvika i 1755(gnr. 34 i Midsund), men flyttet til Kalvtrøa, Aukra i 1784.(MI s. 178)

Kai Olger Løseth
Innlegg: 827
Registrert: 7. mars 2006 kl. 17.25
Sted: ÅLESUND

Amund Amundsen

Legg inn av Kai Olger Løseth » 9. september 2014 kl. 21.10

Eg har med interesse lese debatten om Amund Amundsens opphav. Han er også min 4x tippoldfar, og det virker nokså overtydande at han er son til Brithe Gundersdotter og Amund Nilsen Ulvestad Orvik.
Men då er han fødd 1730, ikkje 1729, sjå innlegget til Kjell 7. mars 2014:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-76

Dette stemmer bra med at han er oppgjeven å vere 17 år ved skiftet etter mora i 1748:
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24557/239/

Amund dør 1805, og skulle då vere 75 år, men presten skriv 80 år:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-148

I debatten er der også påvist andre indisier på at det er rett Amund. Eg vil tru at det er presten som oppgjev feil alder?
Mvh
Kai L.

Svar

Gå tilbake til «Midsund»