Paul Ingebrigtsen, Midsund, Midsundbøen, ca 1700.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Paul Ingebrigtsen, Midsund, Midsundbøen, ca 1700.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 29. februar 2012 kl. 11.43

I Midsund II s 53 er Paul Ingebrigtsen oppgitt som sønn av forrige bruker Ingebrigt Ågesen. Ingebrigt Ågesen står som bruker 1683-1723. I 1723 har Paul komme til og bygsler halve bruket og fra 28/9 1724 hele bruket.
Paul er oppgitt som lagrettesmann 1722, 1724 og 1727. Paul var bruker frem til 1748.
Paul Ingebrigtsen var gift med Kari Ingebrigtsdtr. som det er skifte etter 30/6 1759.

Er litt usikker på dette med lagmenn, de burde vel være myndig og godt vaksne før de fikk et slikt værv. Kan vi anta at Paul som lagrettesmann 1722 må være fødd før 1700?
Eldste barnet er i følge MII f 1720.
Men Paul er ikke nevnt som sønn i 1701.
MII skriver at Ingebrigt Ågesen sine barn var:
Paul, neste brukar
Marit i live 1711
Kari i live 1711

Jeg har ikke funnet ut hva denne 1711-kilden er.

Så min tvil er altså om Paul Ingebrigtsen virkelig er sønn av Ingebrigt Ågesen. Han kan vel like godt være svigersonen og gift med Kari (1711).
Militærruller kan kanskje si om det finnes noen Ingebrigtsønn i Midsund etter 1700.

En nettkilde (PG) påstår at Paul Ingebrigtsen er fra Heggdalsvik og sønn av Ingebrigt Paulsen. (MI s 389). Dessuten at Kari Ingebrigtsdtr som han var gift med var datter til Ingeborg Rasmussen Beinset. Men MI side 88 sier at Ingebrigt Beinset sin datter Kari (d ca 1740) ble gift til Eikrem på Gossen.

Noen som har synspunkt om dette?

Brukeravatar
dn13654
Sted: FYLLINGSDALEN

Re: Paul Ingebrigtsen, Midsund, Midsundbøen, ca 1700.

Legg inn av dn13654 » 29. februar 2012 kl. 12.25

Jeg har heller ikke funnet noen bekreftelse på at Paul er sønn av Ingebrigt Ågesen. Kilden til Marit og Kari er vel skoskatten fra 1711. Der står det på Indre Misund:

Ingebrigt item
qwinden
Marit --
Karj --

Altså ingen Paul. Det er heller ingen Paul under Heggdalsvik. Den nevnte nettkilden vil jeg vel ikke feste all verdens lit til.

La meg ellers nevne at jeg anser det som så sikkert som det kan bli, at Pauls datter Johanna, som ble gift med Erik Larsen Bjørnerem, også er den Johanna Paulsdtr som ble gift med Hannibald Olsen Orset (bygdeboka sier bare at Hannibalds andre kone er Johanna Paulsdtr). Det er skifte etter Johannas første ektemann, Erik, 28. juni 1759. Det var skifte etter Hanibald Olsens første kone, Kristi Amundsdtr, dagen etter (og det er altså skifte etter Kari Ingebrigsdtr Misund 30. juni). Og Hannibalds og Johannas første barn får navnet Erik.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 29. februar 2012 kl. 18.05

Takk for utfyllende svar, og takk for skoskatten som ikke har noen Paul hverken i Midsund eller i Heggdalsvika.
Nå synes jeg likevel at Heggdalsvik kan være interessant som opphav for Paul. Og det selv om en ikke kan feste lit til udokumenterte kilder på nett omtrent kjemisk fri for kildehenvisninger :)
Selv om Paul Ingebrigtsen Heggdalsvik hverken er nevnt i 1701 eller ved skoskatten i 1711 så har han jo levd.
Skifte etter Johanne Torsteinsdtr Heggdalsvik i 1749 viser at det var en Paul i barneflokken etter Ingebrigt Paulsen Heggdalsvik.
Skifte Johanne Torsteinsdtr
Likedan så er Paul Ingebrigtsen Midsund verge for enka Anne Ingebrigtsdtr Heggdalsvik i skiftet etter Torfind Asbjørnsen i 1760 (MI s 390). Er han verge for sin søster?
At Paul Ingebrigtsen kaller en datter (den første?) Johanne svekker jo heller ikke den teorien. Men noe endelig bevis er jo ikke dette.
Linken til Beinset derimot som jeg omtalte i første innlegg er vel mest rør!

Fint var det også at Johanne da ser ut til å være trygt plasert som Hanibal Orset sin andre kone.

Brukeravatar
dn13654

Legg inn av dn13654 » 29. februar 2012 kl. 18.34

Jeg ser at jeg har oversett de to skiftene fra Heggdalsvik, og de peker jo klart i retning av at Paul Ingebrigtsen på indre Misund (Midsundbøen) er sønn av Ingebrigt på Heggdalsvik! Jeg regner ellers med at de barna som er nevnt i 1711, er over en viss alder, uten at jeg har oversikt over hvor gamle de må være for å havne i skoskattmanntallet.

Brukeravatar
dn13654

Legg inn av dn13654 » 29. februar 2012 kl. 19.05

Jeg ser forresten også at det finnes ekstrakt av skiftet etter Engebrigt Hegdalsvig fra 4. mai 1714, der også enken Johanne Tostensdtr og barna Povel, Tosten, Berette og Anne nevnes.

På siden av temaet tar jeg med at det her også er ekstrakt av skiftet etter det jeg tror må være første konen til Ingebrigt Heggdalsviks bror Anders Eiskrem, Malli Christensdatter Eskrem, fra 2. juni 1713. Navn på barna er Anne og Kiersten.

Berit Anne Kaas Munthe Lund
Sted: HORTEN

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 3. mars 2012 kl. 11.02

Det er nok ikke bare Paul Ingebrigtsen som i Midsund Gard og Slekt er oppgitt som sønn i stedet for svigersønn. I MI s. 388 under Heggdalsvik står Kristoffer Paulsen(f. ca. 1639 med far Paul Knutsen f. ca. 1638) som bror av Ingebrigt og Anders. Kristoffer bosetter seg på Hagset og i skiftet etter han i 1705 står det at Ingebrigt Paulsen Heggdalsvik og Anders Paulsen Eiskrem er "moderbrødre" til de to yngste døtrene. Jeg har notert meg( for lenge siden uten kilde) at 2. kone til Kristoffer Paulsen er Sissel Paulsen.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 3. mars 2012 kl. 14.06

Takk til begge for gode bidrag her!

Da kan vi slå fast at Midsund II s 53 må være feil. Paul Ingebrigtsen er ikke sønn av Ingebrigt Ågesen brukeren før ham, men må høgst sansynlig være sønn av Ingebrigt Paulsen Heggdalsvik og kone Johanne Torsteinsdtr. Paul Ingebrigtsen må vi kunne tro giftet seg med datter til Åge, Kari som er nevnt i Midsund i skoskatten 1711. Så min og sikkert mange andre sin genetiske forbindelse til Åge Ingebrigtsen behøver ikke være brutt, men ført videre gjennom datter og ikke sønn.

Videre så har Ingebrigt Paulsen Heggdalsvik (MI s 388, 389) følgende søsken:
1) Anders Paulsen kom kanskje til Eidskrem gjennom ekteskap med Mali Christendtr Eidskrem (se innlegg til Leif Erik). Som enkemann har han giftet seg på nytt med Anne Pauldtr Vestre. (Omtalt i Vatne II side 520). Og at han er enkemann går frem av Trolovelse Vatne 1713 enkemann fra Romsdal.
2) Helge Paulsdtr som kom til br nr 2 Heggdalsvik etter MI.
3) Mari Paulsdtr gift til Haukebø (MI s 389 og Aukra IV s 287.)
4) NN Paulsdtr(kanskje med fornavn Sissel?) gift til Hagset med enkemann Kristoffer Paulsen.

Også her må vi da konstatere at det må være feil i Midsund I. Side 272 og 389.
Kristoffer Paulsen Hagset er ikke fra Heggdalsvik og hører altså ikke til søskenflokken ovenfor. Det er spesielt 2 ting som taler for dette. Han kan ikke være jamaldret med sin far (MI har altså fødd ca 1738 og 1739) Dessuten skiftet på Hagset (se innlegg til Berit Anne) som fastslår at Ingebrigt og Anders er morbrødre til Kristoffer Paulsen sine barn.

Hvordan Kristoffer har overtatt bygsel på Krogsgarden Hagset får vi nok ikke vite. Om han var av Krog-slekt, inngiftet eller om han har fortrengt den gamle Krogslekta fra Hagset.

Berit Anne Kaas Munthe Lund
Sted: HORTEN

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 4. mars 2012 kl. 19.14

Første kona til Kristoffer Paulsen (Hagset) var Birgit Olsdatter(hennes 4. ekteskap) som tidligere hadde vært gift med Lars Amundsen Nord Heggdal, sønn av Amund Eriksen Krog i Nord Heggdal (MI s. 243). Birgits datter Marit ( med Gunder Torfindsen, Høgset) ble gift med neste bruker i Nord Heggdal. Det er vel vanskelig å si om dette var grunnen til at Kristoffer Paulsen kom til Hagset. Skulle tro at han ikke hadde nær slekt på Otrøya siden det var brødrene til 2. kona som ble formyndere til døtrene hans.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 13. mars 2012 kl. 1.01

Helge har vel koblet Ingebrigt Ågesen Misund ut av slektsrekka, men kanskje det kunne være av interesse med en "liten artighet" som kan supplere barneflokken etter Ingebrigt nevnt i åpningsinnlegget? Med et lite forbehold om at det er rett person da selvsagt.

Tingboka side 39b, Sommertinget 23 Jul 1723 holdt på gården Orten for Sunds ottings almue. "Fogden ladet stevne Ingelev Jons datter for begangne leyermaal med Ingebrigt Aages Misund. Dens indstevnte mødte for retten vedtog stevnemaal og vedgik forseelsen. Blev derfor tilfunden saasom hun intet var eyende at liide paa Kroppen som strax blev excseqveret(?) ". Ikke særlig artig for Ingelev, men hva med Ingebrigt - slapp han unna straff tro (for gammel kanskje)?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 13. mars 2012 kl. 18.16

At det skulle være flere Ingebrigt Ågesønner i Midsund er det nok små sjanser for. Ingebrigt i 1723 ville etter Midsund II være ca 68 år og kan vel ha rotet det litt til for seg på sine eldre dager :)
Fra "Slekter fra Romsdalskysten" ved Anna Julnes er det referert fra Justisprotokollen 1/7 1728 der Johannes Jonsen Orten ber sønnen Rasmus bli fritatt fra militærtjeneste. På den vesle øya var da kun den 75 år gamle Johannes, kona på 70 og han hadde ingen hjelp, "uten et barn". Om dette kunne være Ingelev sitt barn så kunne det jo ikke være mer enn 5-6 år. Ingelev kan jo ha vært en yngre søster av Johannes.

Brukeravatar
dn13654

Legg inn av dn13654 » 21. juni 2012 kl. 8.46

En oppdatering av et sidespor: Mali Christensdtr som var Anders Paulsen Eidskrems første kone, var datter av Christen Arnesen Jenset (se Midsund I, s. 192). Bekreftelsen på dette finnes i skiftet etter søsteren Berit Christensdtr på Reiten 13. jan. 1772, der Berits søskens barn og barnebarn er arvinger.

Svar

Gå tilbake til «Midsund»