Sigrid Andersd. Aag/Hatle (ca 1770) og datteren Magnhild Nilsd. (1796)

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Trine Irene Bjarkøy

Sigrid Andersd. Aag/Hatle (ca 1770) og datteren Magnhild Nilsd. (1796)

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 7. august 2023 kl. 14.25

Heisann.

Jeg er veldig ukjent med søk i dette geografiske området og har ikke klart å finne noe sikkert om disse to kvinnene. 
De eneste to kildene jeg har fra Grytten er datterens dåpsnotat og 1801-tellingen. 
https://media.digitalarkivet.no/view/2266/157 Magnhilds dåp, øverst til venstre
https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058421001275 1801-tellingen på Hatle gård

** Spørsmålet er om det er kjent hvor denne Sigrid Andersdatter kom fra / hvem hennes foreldre var. 

Det er grunn til å tro at disse to flyttet fra Grytten til Tingvoll, dvs, det er sannsynlig at det er Magnhild som ble konfirmert i Tingvoll kirke i 1813, da boende på Skar gård. 
Konfirmasjon i Tingvoll 1813
** Jeg har ikke funnet moren Sigrids dødsnotat herfra og lurer jo på hvor det ble av henne. 

Jeg trodde en stund at Sigrid var sammenfallende med Sigrid Andersdatter Fjøseide f 1865 i Tingvoll, gift til Fredsvik i 1797 (da Tingvoll, seinere Nesset), men hun er å finne gift på Fredsvik i 1801-tellingen da Magnhild og moren Sigrid er notert på Hatle gård i Grytten. Så med mindre det er en pussig forklaring på at hun er notert begge steder i 1801-tellingen så er det jo ikke henne. 

Skal prøve å ikke forvirre noen her, men her er deler av dokumentene som finnes og gjør at man trenger å rydde litt og finne Sigrid på Åk og Hatlens opphav:

Magnhild Nilsdatter (da Havdal) giftet seg i Tingvoll i  1828 med Anders Jonsen Hafstad Fredsvik. 
Magnhild/Anders vielse 1828 i Tingvoll.

Anders bodde i 1801-tellingen på Fredsvik med sin ugifte mor, Gjertrud Nilsdatter Hafstad (Tingvoll) hos nettopp Sigrid Andersdatter Fjøseide f 1765 som var gift dit. 
Anders Jonsen 1801-tellingen på Frisvik. Moren er leieboer hos Sigrid og Bjørn

Anders Jonsens FAR er Jon Andersen Fjøseide, BROR av Sigrid Andersdatter Fjøseide 1765. 
Så Sigrid 1765 Fjøseide -> Fredsvik er Anders Jonsens tante. 

Så, om de to Sigridene var samme person så var ekteskapet mellom Magnhild Nilsdatter 1796 (Grytten) og Anders Jonsen Hafstad Frisvik mellom to søskenbarn. 

Men siden de to Sigridene er å finne i to ulike 1801-tellinger så er de sannsynligvis to ulike personer. 

Hvilket bringer meg til spørsmålet innledningsvis: 
** Hvem er Sigrid Andersdatter Aag?
Hvor kom hun fra, og hvor tok hun veien?

Ps, grunnen til at man kan tro at Magnhild ble konfirmert i Tingvoll i 1813 er at det sannsynligvis er nettopp den konfirmanten som giftet seg med Anders Jonsen Fredsvik og levde det meste av livet på HAVDAl i Tingvoll. I 1865-tellingen er det oppgitt at hun ble født i Gryttenske prestegjeld:
Magnhild Nilsdatter 1865-telling, Tingvoll 

Svar

Gå tilbake til «Rauma»