Skifteprotokoller 1731 og videre.
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: LILLEHAMMER
Skifteprotokoller 1731 og videre.
Telefonsamtale med Statsarkivet d.d. ga som resultat at det finnes skifteprotokoller fra 1731 og videre for Romsdal som ikke er skannet.
En arkivboks med et ukjent antall skifter fra amtmannens arkiv.
God tur til Trondheim!
En arkivboks med et ukjent antall skifter fra amtmannens arkiv.
God tur til Trondheim!
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Skifteprotokoller 1731 og videre.
Takk!
At slikt var i Fylkesmannsarkivet hadde jeg ikke tenkt på. Katalogen for Fylkesmannen i Møre og Romsdal er ikke lagt ut i Arkivportalen ennå. så da blir det og se i den ved neste besøk på lesesalen på SAT.
At slikt var i Fylkesmannsarkivet hadde jeg ikke tenkt på. Katalogen for Fylkesmannen i Møre og Romsdal er ikke lagt ut i Arkivportalen ennå. så da blir det og se i den ved neste besøk på lesesalen på SAT.

Det var en god nyhet som var bortgjemt her!
Jeg registrerer at SAT er ganske dårlige til å svare på Digitalarkivet, til tross for klare regler for svar, men det hadde vært fint om Tore eller en annen etter at de har vært innom der, kunne gi en oversikt over hvilke år som dekkes. Er det hele hullet mellom 1730 og 1740 eller bare deler av det?
Jeg registrerer at SAT er ganske dårlige til å svare på Digitalarkivet, til tross for klare regler for svar, men det hadde vært fint om Tore eller en annen etter at de har vært innom der, kunne gi en oversikt over hvilke år som dekkes. Er det hele hullet mellom 1730 og 1740 eller bare deler av det?
-
Har lagt inn spørsmål på Digitalarkivet med problemstillingen, men møtt av en øredøvende taushet.
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Her er spørsmål og svar fra Digitalarkivet.
http://forum.arkivverket.no/topic/18475 ... 00-tallet/
Kan en bli klokere av å legge spørsmålet under Spør Statsarkivet i Trondheim
Disse skiftene fra 1730-1740 i Romsdal (om de finnes da?) skulle vel ha såpass stor allmenn interesse at en på en eller annen måte må kunne få til å skanne/avfotografere dem selv om det ikke foreligger planer om å digitalisere amtmannsarkivene.
http://forum.arkivverket.no/topic/18475 ... 00-tallet/
Kan en bli klokere av å legge spørsmålet under Spør Statsarkivet i Trondheim

Disse skiftene fra 1730-1740 i Romsdal (om de finnes da?) skulle vel ha såpass stor allmenn interesse at en på en eller annen måte må kunne få til å skanne/avfotografere dem selv om det ikke foreligger planer om å digitalisere amtmannsarkivene.
-
Jeg har planer om et besøk på lesesalen på SAT i neste uke. Hvis det ikke kolliderer med et hageprosjekt jeg har gående. Men uansett regner jeg med og få sett i amtmannskarkivet i løpet av juli. Og hvis det er skifter der i en protokoll, legg eller lignende vil jeg fotografere alt slik jeg pleier. Jeg kommer også til å se i katalogen for amtmannsarkivet etter andre lister (skatt eller andre ting) fram til midten av 1700-tallet.

-
Hvis Trondheimsturen skulle gi positive resultater ville jeg satt pris på om du kunne gi noen signaler om hvilke opplysninger som finnes der på dette forumet.
-
Jeg har i dag vært på SAT og sett i arkivet til Romsdals amt.
Dessverre, ingenting. I katalogen for Romsdals amt er det ikke nevnt noe som helst om skifter. Jeg fikk da levert ut Brev fra lokale instanser, for der var det flere fra året 1730. Det var bevart brev fra både fogden i Romsdals fogderi og sorenskriveren i samme til amtmannen. Men ingen av dem handlet om skifter. For øvrig var året 1730 det eldste året der brev fra disse to til amtmannen var tatt vare på i arkivet.
Jeg sjekket også de samme for Nordmøre, men ingenting der heller.
Det var heller ikke nevnt noe om skifter, skifteutdrag eller noe som lignet i brevene fra fogd og sorenskriver fram til ut på 1760-tallet.
Men arkivet til bl.a. Romsdals amt er et av de arkivene hos SAT som de ikke har fått gått grundig nok gjennom, var det en av arkivarene som fortalte i dag. Der kan det godt være mye materiale som ikke er registrert i de gamle katalogene. Han fortalte videre at de har ikke ressurser til å gjøre det. Den som kan mest om eldre arkiver fra Møre og Romsdal og kanskje vet om det finnes noe om skifter i arkivet til Romsdals amt, så jeg ikke i dag.
Dessverre, ingenting. I katalogen for Romsdals amt er det ikke nevnt noe som helst om skifter. Jeg fikk da levert ut Brev fra lokale instanser, for der var det flere fra året 1730. Det var bevart brev fra både fogden i Romsdals fogderi og sorenskriveren i samme til amtmannen. Men ingen av dem handlet om skifter. For øvrig var året 1730 det eldste året der brev fra disse to til amtmannen var tatt vare på i arkivet.
Jeg sjekket også de samme for Nordmøre, men ingenting der heller.
Det var heller ikke nevnt noe om skifter, skifteutdrag eller noe som lignet i brevene fra fogd og sorenskriver fram til ut på 1760-tallet.
Men arkivet til bl.a. Romsdals amt er et av de arkivene hos SAT som de ikke har fått gått grundig nok gjennom, var det en av arkivarene som fortalte i dag. Der kan det godt være mye materiale som ikke er registrert i de gamle katalogene. Han fortalte videre at de har ikke ressurser til å gjøre det. Den som kan mest om eldre arkiver fra Møre og Romsdal og kanskje vet om det finnes noe om skifter i arkivet til Romsdals amt, så jeg ikke i dag.

-
Jeg har i kveld bladd gjennom gamle filer, og funnet at jeg har noen fotograferier av skiftedesignasjoner fra Nordmøre for 1731-1734.
Dette har ikke vært så interessant for meg, siden vi har en skifteprotokoll fra 1731 for Nordmøre, men når jeg nå kikker på bildet av arkivboksen som disse sto i, står det også Romsdal på den.
Det kan bety at det finnes skiftedesignasjoner for Romsdal 1731-1734 i stiftamtsarkivet.
Dette har ikke vært så interessant for meg, siden vi har en skifteprotokoll fra 1731 for Nordmøre, men når jeg nå kikker på bildet av arkivboksen som disse sto i, står det også Romsdal på den.
Det kan bety at det finnes skiftedesignasjoner for Romsdal 1731-1734 i stiftamtsarkivet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

-
Kan du oppgi referansen til dene arkivboksen?
-
IT verdenen er ubegripelig.
Ved retur til forumet dukket plutselig bildet av boksen opp!
Takk for det!
Takk for det!
-
I Slektsforum må du være innlogget for å se vedlegg. Og hvis du ikke var det første gangen, er det forståelig at du ikke så vedlegget.Olav skrev:IT verdenen er ubegripelig.

-
Mine fingre og hode har den egenskapen at når jeg er i nærheten av IT utstyr går alt i svart......
-
Jeg legger også ved en side av skifteekstrakten for Nordmøre for 1732, slik at dere ser at det ikke står arvinger i dette ekstraktet. Bare avdøde, boets formue, boets utgifter og boets beholdning.
I tillegg er det brev til amtmannen der sorenskriveren forklarer en del større skifter. Bl.a. etter overlos nordenfjells, Wessel. Både skiftet etter faren, rådmann Wessel i Trondhjem og broren, admiral Tordenschiold, har tatt så lang tid med å bli ferdige at det forklarer hvorfor skiftet etter overlosen tok så lang tid.
Men kanskje sorenskriveren i Romsdal hadde laget seg en annen tabell med oversikt over arvinger? Det er lov å håpe.
I tillegg er det brev til amtmannen der sorenskriveren forklarer en del større skifter. Bl.a. etter overlos nordenfjells, Wessel. Både skiftet etter faren, rådmann Wessel i Trondhjem og broren, admiral Tordenschiold, har tatt så lang tid med å bli ferdige at det forklarer hvorfor skiftet etter overlosen tok så lang tid.
Men kanskje sorenskriveren i Romsdal hadde laget seg en annen tabell med oversikt over arvinger? Det er lov å håpe.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.