Lynhjem/Brude

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn16567
Sted: OSLO

Lynhjem/Brude

Legg inn av dn16567 » 23. mars 2005 kl. 12.36

Ifg. Grytten klokkerbok, Kors sogn: "Jonætta Eriksdatter Lynhjem ble født utenfor ekteskap 24.09.1833, døpt 03.11. s.å.
Moren Pige Eli Endresdatter Lynhjem anga Erich Olsen Randen fra Waage". Grytten kirkebok, Eid sogn: "Jonætta Eriksd. Jensvold eller Lynhjem konf. 19.11.1848. Det er oppgitt at hun var datter av Erik Olsen Brude av Vaage og pige Eli Pedersdater Lynhjem. Her er det opplyst at hun var født 27.09.1833."
Hvis den Erik Olsen Brude jeg har funnet er den rette far, var han en gift mann med mange barn da Jonætta ble født, sønn av Ole Sørensen Remmem og Mali Eriksdatter Setnes-Reiten.Moren Eli Endresdatter/Pedersdatter er det umulig for meg å finne anene til. Ved Jonættas dåp heter 2 av fadderne Endresen Lynhjem (Kund og Ingebrigt) og 1 heter Lynhjem (Marit). (Knud og Ingebrigt ser ut til å være sønner av Endre Knudsen Lynhjem). Er jeg på rett spor ang. faren til Jonætta og hvem er Eli? :?:

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Lynhjem/Brude

Legg inn av Osvald Rydjord » 24. mars 2005 kl. 10.00

Eli kan jo være datter av Knut og Ingebrigts bror Endre Endresen Lynghjem f 1812. Har desvserre ingen flere opplysninger om ham, men anene hans finner du mer om i Raumadalsfolket (s 33) som finnes på nett.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 24. mars 2005 kl. 11.34

Dersom faren oppgis som Erich Olsen Randen fra Waage er det vel tvilsomt at det er Erich Olsen Brude som er far. Denne Erich er ikke fra Waage, men har aner i flere generasjoner fra øverst i Romsdal (Grytten). Erich O Brude var riktignok svært produktiv i denne perioden (10 barn), men som sagt ikke fra Waage.

dn16567

Legg inn av dn16567 » 26. mars 2005 kl. 0.19

Hei Osvald!
Takk for svar! Den Endre du sikter til var f. 1812. Eli fikk et barn i 1833 - altså er det nærmere å tro at Endre Knudsen Lynghjem (f. 1773) kunne vært far til Eli og at Endre Endresen var hennes bror. (også Ingebrigt Endresen). Problemet er at jeg i "Raumadalsfolket" ikke kan finne at Endre Knudsen hadde en datter ved navn Eli - dessverre. Når det gjelder Erik Olsen Randen/Erik Olsen Brude tenkte jeg at det kunne være sammen person ettersom det var oppgitt forskjellige navn ved hhv dåp og konfirmasjon. De skiftet jo ofte navn etter hvor de bodde har jeg inntrykk av. Hvor Waage er har jeg ingen anelse om - vet du det? Jeg synes jo også det var litt pussig at han skulle være far til Jonætta, men det hendte vel endel rare ting også i gamle dager. Kan det være slik at Eli har vært tjenestepike på Lynghjem og derved brukt det gårdsnavnet? Det er vanskelig når det opereres med ulike farsnavn også....... 8)
Ha en fortsatt God Påske!
Mvh
Irene

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 26. mars 2005 kl. 10.04

Endre, f 1812, er 20/21 år i 1833, han er da gammel nok selv om jeg ikke skal påstå at han er faren, men det står som du ser ikke noe mer om ham.

Waage er vel dagens Vågå. Mange nede fra Gudbrandsdalen kom over til Romsdalen.

Det er også et sogn som heter Våge som lå i Bolsøy, på Skålahalvøya mot Fannefjorden. Skålahalvøya var delt mellom Våge og Veøy, men trafikken gikk ofter ut mot kysten enn innover.

dn16567

Legg inn av dn16567 » 26. mars 2005 kl. 12.58

Tusen takk for svar, Osvald. Jeg har nok ikke satt meg godt nok inn i geografien... 8)
Vi missforstår hverandre mht til Endre Endresen Lynghjem. Det er faren til Eli jeg jeg lurer på om kan være Endre Knudsen f. 1773. Hun bør jo være født ihvertfall 18 år før datteren, altså senest rundt 1815.
Faren til Jonætta, f. 1833, het uten tvil Erik Olsen. Problemet er at han ved Jonættas dåp er oppgitt til Erik Olsen Randen fra Waage og ved hennes konfirmasjon er oppgitt å hete Erik Olsen Brude.
Mvh
Irene

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 26. mars 2005 kl. 14.38

Pent sagt av deg at vi missforstår, det er jeg som ikke har vært observant nok og fått med meg den rette detaljen i disse påskerebustider! Det er selvsagt far til Eli du spør om. Og som du selv sier - Raumadalsfolket nevner henne ikke som datter av Endre Knudsen. men hun kan nok likevel være det, boken er ikke på langt nær presis, og siden trolig da to av hennes brødre er faddere ved Jonættas dåp er det vel en mulighet for at Endre K Lynghjem er faren. Jeg ser det er bare sønner som er regnet opp også.

Vi har også et Vågøy sogn, det som senere ble Fræna (ligger utenfor Molde), og så må jeg vel også være mer presis i Våge i Bolsøy. Vågene er vel mer riktig.

Når det gjerlder Erik: Jeg ser i kirkeboken for Vågå at det er en Erik Olsen f i 1816 http://www.arkivnett.ol.no/dbsok/nres.a ... =&Mbosted= , vel i yngste laget, men kirkebøkene før 1811 er ikke på nett. men Erik Olsen ser ut til å være et vanlig Vågånavn (som andre steder).

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 26. mars 2005 kl. 14.51

Jeg melder meg enda en gang. Søkte på gårdsnavnet Randen i Vågå. Der finner du mange av dem ,så jeg tror nok det er der du må søke etter Eriks opphav.

dn16567

Legg inn av dn16567 » 26. mars 2005 kl. 22.13

Hei igjen Osvald!
Det går litt i surr for meg iblant - holder på med mange "grener" samtidig og det er sikkert ikke lurt........
Det er fint å ha noen å diskutere "problemene " med, så jeg er glad for dine bidrag.
Lurer på hvordan jeg kan få bekreftet/avkreftet at Eli var datter av Endre Knudsen.
Mht Erik Olsen lurer jeg på hvorfor Brude-navnet kom inn i bildet. Jeg har søkt på gådsnavn Randen i M&R, men ikke funnet det og nå ser jeg jo av dine opplysninger at en gård i Vågå het det - altså må jeg endre min oppfatning - ikke legge farskapet til en gift 10-barns far.
Ved datteren Jonættas konfirmasjon i Eid sogn, Grytten, er hun oppført med navnet Jonætta Eriksdtr. Jensvoll eller Lynhjem. Har du noen kjennskap til hvor Jensvold kan være?
Mvh
Irene

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 28. mars 2005 kl. 10.22

Erich Olsen er jeg rimelig sikker på kommer fra Vågå, Brude må nok ses på som en adresse, han har jobbet der når han blir barnefar.

Jensvoll finner jeg ikke i Romsdal. Landsdekkende søk viser flere, men langt unna, men kan jo være en liten plass i Eid/Grytten likevel selv om jeg ikke har hørt om den. Har du mer opplysninger om Eid-tilknytningen, der er jeg noe kjent da det er nabosognet til hvor jeg selv vokste opp.

dn16567

Legg inn av dn16567 » 29. mars 2005 kl. 13.19

Hei igjen Osvald!
Mht Eid og Voll har jeg kun at Jonætta føder en datter. Jørgine, i 1859 som blir døpt der 29. mai s.å..
Jonætta dør under barselen og blir gravlagt samme dag som dåpen foregår. Jonætta oppholdt seg ved sin død på Eide gård. Det er mormoren til barnet, Eli Pedersdtr. Lynghjem som anmelder dåpen.
Faren til Jørgine blir oppgitt å være Edvard Skudvigen fra Aalesund.
(Han er også et problem)
Som du forstår har jeg flere vanskeligheter her, men etterslekten til Jørgine er heldigvis på plass!
Ha en fin dag!
Mvh
Irene :wink:

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 30. mars 2005 kl. 11.25

Nå blir jeg litt forvirret. I første innlegg er moren til Jonetta Endresdatter, i det siste er hun Pedersdatter. Jeg har microfiche av kirkeboken for Eid for dette tidsrommet, men vanskelig å lese den negative skriften. Jeg kan se det er en Pedersdatter notert i merknadrubrikken i forbindelse med dåpen, men hvis hun er mormor kan hun da også være Endresdatter?

Har forøvrig ikke funnet personene nevnt på Eide, men ser i FT 1865 at Jørgine er oppfostringsbarn hos husmannen på Geilen under Haukeberg, men hun er ikke nevnt der i bygdeboken.

dn16567

Legg inn av dn16567 » 30. mars 2005 kl. 14.06

Hei Osvald
Ikke rart du blir forvirret - det har jeg vært lenge!
Problemet er at Statsarkivet opererer med 2 forskjellige etternavn på Jonættas mor, Eli (Endresdatter ved dåp og Pedersdatter ved konfirmasjonen, men begge Lynghjem). Det samme er jo tilfellet med faren til Jonætta: (som vi diskuterte før).
Erik Olsen Randen fra Waage ved dåpen og Erik Olsen Brude av Vaage ved konfirmasjonen. 8) Det går helt i surr for en "gammel" dame som meg.
Ha en fin dag! :lol:
Mvh
Irene

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 3. desember 2005 kl. 9.51

Irene Westen skrev:hvem er Eli? :?:

Etter en del "forskning" har Irene nå fått svar på sitt spørsmål og mange "nye slektninger".
Eli Pedersdatter f.1803, er datter av Peder Knudsen Avlund fra Gausdal og Ane Ingebrigstdatter Giæret, f. på Brøste 1780. Ane ble gift med Endre Knudsen Lynhjem i 1808 og dette har tydeligvis ført til "navneforvirringen" i kirkeboken.

Britt Iren

dn16567

Legg inn av dn16567 » 3. desember 2005 kl. 16.59

Ja, takket være Britt Iren`s innsats har jeg nå fått Elis opphav på plass. Hun har gjort en kjempejobb og jeg er svært takknemlig for hennes engasjement! Takk også til dere andre som har bidratt med innspill! :P
Vennlig hilsen Irene

Svar

Gå tilbake til «Rauma»