Var Sigri Olsdtr, Peder Frostads kone, fra Øverås?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
dn13654
Innlegg: 142
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.32
Sted: FYLLINGSDALEN

Var Sigri Olsdtr, Peder Frostads kone, fra Øverås?

Legg inn av dn13654 » 12. august 2011 kl. 0.52

Sigri Olsdatter var fra Vestnes, men kom senere til Magerøy i Midsund, der hun dør rundt 1782. Det er skifte etter henne 20. aug 1782

Ifølge bygdebok III for Midsund, s. 48, var hun datter av Ole Jonsen Gjerde fra Vestnes. Jeg har ikke bygdeboka for Tomrefjorden for hånden, men jeg antar at opplysningene om hvem som er hennes far, stammer derfra. Men det må vel være feil?

Hun troloves med Peder Pederson Frostad 1. des. 1727. Forlovere er Ole Giære og Lars Frostad, og jeg antar opplysningene om at Ole Jonson Gjerde er faren hennes, stammer herfra. Men når de gifter seg 18. jan. 1728, står det at Peder Peders. Frosta gifter seg med "Ole Øveraasis d".

Ole Øverås er vel den Ole Iversen Øfre Aas som dør 19. jan. 1748, 80 år gammel. Ifølge opplysninger jeg har sett andre steder (men ikke har verifisert), kommer han fra Store Tomren.

Jeg finner ikke dåpen til så mange av barna til Peder og Sigri i kirkeboka, men jeg finner i alle fall en Anna som døpes 12. feb. 1736, og Sigri døpes 23. apr. 1737. Det er skifte etter Peder 20. des. 1740, og Sigris verge (og formynder for ett av barna) er Ole Olsen Øverås. Sigri gifter seg andre gang med Ole Olsen Frostad 21. jan. 1742. De får sønnen Ole som døpes 9. mars 1743. Ved Annas dåp er en Iver Øverås fadder. Ved Sigri er det en Anna Tommern, og ved Ole er fadrene stort sett alle fra Tomren. Jeg har ikke sett noen faddere med tilknytning til Gjerde.

Gir ikke dette grunn til å fastslå at opplysningene om Sigri Olsdtr i bygdebøkene er gale, og at hun er datter av Ole Iverson Øverås, ikke Ole Jonson Gjerde?

Brukeravatar
dn13654
Innlegg: 142
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.32
Sted: FYLLINGSDALEN

Re: Var Sigri Olsdtr, Peder Frostads kone, fra Øverås?

Legg inn av dn13654 » 12. august 2011 kl. 1.14

Jeg leter litt videre og ser at det er skifte etter Marit Andersdtr Aas 30. apr. 1742. Hun etterlater seg mannen Ole Siversøn (jeg antar det er feilskrevet for Iversøn) og barna Iver, Bereth, Ane og Marith. Altså ingen Sigri. Men Sigris mann, Ole Olsen Frostad, blir formynder for Marith. Og boet har gjeld til Iver, Ane, Marith, Sigri og Berith; til Sigri det "som fattes paa hendes hiemmegave." Kanskje Sigri er fra et tidligere ekteskap?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Var Sigri Olsdtr, Peder Frostads kone, fra Øverås?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 13. august 2011 kl. 6.54

Litt om hva som står i bygdebok for Tomrefjord.

Gjerde side 503 sitat:
"1. Siri, som i 1727 blei trulova med Peder Pederson i Jogarda på Stor-Frostad, bnr. 7, var helst dotter til Ola."

Altså bare en antakelse her at Siri/Sigri var datter til Ole Jonson Gjerde (ca 1677-1737)

Under Øverås side 87 har vi Ola Iversen Øverås som skal være fra Tomren (Hambalgarden).
(Hambalnavnet går jo igjen også på Magerøya, så det kan jo ha en sammenheng her?). Ola er i følge bygdebok f ca 1669 og død 1748.
Det er nevnt 4 barn etter ham. Ivar ca 1711, Marit ca 1713, Ingeborg ca 1714 og Ane ca 1717. Ellers står det om barneflokken:

"Elles må det ha vore mange barn i dette ekteskapet, men me kjenner berre til 4."

Det står videre om Ola at han ble trulova med Mari Olsd. Årø i 1747. "Det er uvisst om de rakk å gifte seg, for ikkje lenge etter døyde Ola. Han skulle da vere 80 år gammal".

Tillegg:
Det bør vel og nevnes at Ole i følge Bygdebok giftet seg ca 1701, og ble i 1702 dømt til å betale 6 3/4 lodd sølv fordi det var barn i vente før de kom seg til presten. Hustru var Marit Andersdtr (ca 1678- 1741). Så det kunne jo godt vær fødd en Sigri i dette ekteskapet (f ca 1705 i følge Midsund III)

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Var Sigri Olsdtr, Peder Frostads kone, fra Øverås?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 13. august 2011 kl. 7.41


Ole Øverås er vel den Ole Iversen Øfre Aas som dør 19. jan. 1748, 80 år gammel. Ifølge opplysninger jeg har sett andre steder (men ikke har verifisert), kommer han fra Store Tomren.



At Ole er fra Tomren er trolig å finne i kildene, og at bygdebokforfatterne av Tomrefjordboka bla.a har det fra denne:

"Ola Iversen Tomren fekk bøkselsetel i 1693 på det bruket <<som Tomas tilforn beboede>>, ..

Brukeravatar
dn13654
Innlegg: 142
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.32
Sted: FYLLINGSDALEN

Re: Var Sigri Olsdtr, Peder Frostads kone, fra Øverås?

Legg inn av dn13654 » 13. august 2011 kl. 9.00

Takk for respons, Helge! Sitatet fra bygdeboka for Tomrefjord om trolovelsen mellom Sigri og Peder Pederson, kan vel tyde på at forfatterne har oversett kirkebokinnførselen fra selve vielsen i januar 1728.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Var Sigri Olsdtr, Peder Frostads kone, fra Øverås?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 25. august 2011 kl. 15.10

Helge skrev:Det står videre om Ola at han ble trulova med Mari Olsd. Årø i 1747. "Det er uvisst om de rakk å gifte seg, for ikkje lenge etter døyde Ola. Han skulle da vere 80 år gammal".



Nå har jo ikke dette så mye betydning for emnets spørsmål om Sigri Olsdtrs opphav, men jeg tror det må være en feil i bygdeboka her som vi ikke skal spre videre.

Gamle Ola Iversen på 80 år forlova seg nok aldri med Mali/Mari Olsdt Årø.
Derimot finner vi i Fiksdal en Ole Iversen Øverås Fiksdalshaug ( ca 1701-1781), (Fiksdal, O Rekdal side 129)

Det er denne Ole som gifter seg i følge boka med en Mari/Mali Olsdtr Årø i 1747. Har ikke funnet ut om denne Ole Iversen er i familie med folket på Øverås nevnt ovenfor.

Svar

Gå tilbake til «Vestnes»