Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 3. november 2010 kl. 18.41

Jeg efterlyser mine forfædre til en Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard efter farens Gård i Vestnes i Tresfjord i Romsdalsfjorden. Knud er født den 26 Oktober 1822 og død den 30 August 1907 og begravet på Ejde på Færøerne hvor han giftes med Maren Elisabeth Thomasdatter født 1824 gift i Ejdes Kirke 6 Oktober 1848. Hans far Ole Knudsen var gift med Elsebeth Malene Joensdatter. Bror til Knud Olesen Ellingsgaard var Hans Peter Olesen også Ellingsgaard og død i Brooklyn New York i Amerika hvor de flæste af Ellingsgard slægten rejste til og bor den dag i dag. Hvorfor jeg efterlyser slægten er forde det er rett svært at spore dem igennem Norge forde de det siges denne Ole knudsen var kun Lejebonde ved Gården i Vestnes og ikke boede der fast men kom helst et andet sted fra i Norge. Der siges også at Herrefolkene kom over Fjorden fra Molde som ejede Gården som de kaldte for Ellingsgaard. Gården lå ved Passet over fra Tresfjord til Vestnes Komune og lå ved Øskeflællet. Tortæll mig endelig om nogen ved bedre besked. Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 3. november 2010 kl. 20.38

Muligvis må jeg komme med flere oplysninger om det skal give noget svar. Denne Knud Olesen Ellingsgaard blev sendt fra Norge til Ejde foreksempel til at oplære Ejdesbonden i Jordbrug særligt Pløjning . Det blev måske ærligt talt en fiasko forde terrænget var så grytet og strækningerne så korte. Men nok om det han blev så gift med en Pige fra Ejde og bosætte sig der senere. Jeg har haft kontakt med nogle Amerikanske Ellingsgaard Familie Træer men uden noget resultat men det er nu lige meget jeg er ikke på deres Web længere. Men en person vidste besked der kom fra Norge som Prædikant .Denne fortaldte os sammenhænget og sagde min Mor mig at om det drejede sig om denne Ole Knudsens efterkommere var hun nærmere med denne Prædikandten end de som han forklarede om på dette Møde på Skala Idrætshall. Og det skulle have noget med Jødiske forfædre at gøre men denne er død nu så derfra kommer ikke flere oplysninger. Men det behøves måske ikke alene at dreje sig om ham der er måske også andre efterkommere der kunne komme på tale. Hilsen Magnus fra Ejde på Færøerne.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 3. november 2010 kl. 20.52

Jeg vil vise til denne debatten på DA brukerforumet.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker

Bygdebok for denne garden er lovet å komme ut til jul. Vi får håpe det viser seg å holde stikk. Der kan det kanskje være noe om denne Knud og familie.

Din beskrivelse om Ellingsgård beliggenhet stemmer ganske godt, nesten oppe på Ørskogfjellet på Vestnessida.

Er litt skjeptisk til at det bodde noe "Herrefolk" på Ellingsgård i Tresfjord som kom fra Moldesida. Kanskje er det en sammenblanding med Ellingsgård i dagens Molde kommune.

Kart her http://www.istad.info/vibi/XDIS/visbilder.php
(Presentert av Roy M Istad hentet fra en annen debatt på forumet)

Er det en sammenblanding av disse gårder som er opphavet til Herrefolket på Moldesida av Romsdalsfjorden?

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 3. november 2010 kl. 22.26

Hej, tak for et venligt svar, men jeg kan nok ikke tage stillning til det med det samme ,men der lyder interesant. Du siger der kommer en bog om Ellingsgaarden til Jul. Jeg har allerede en fra Romsdal Sogelag Årsskrift 2008. Er det den samme adressen man kan købe den nye bogen fra eller er det en anden udgiver. Ellers er jeg nu inde på GeneaNet.com under samme navn og den Norske versionen og Myheritage.com under den Danske versionen og på Jewishgen.org og en privat Web fra Tel Aviv hvor intereserede kan se vores Familie Træet på nærmere hold. Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 4. november 2010 kl. 15.26

Her er lidt mere. Jeg venter et svar når I måske har forsket lidt i det og kommet til et muligt resultat. Ellers siger måske nogen hvad jeg spørger om da denne Prædikanten forklarede det hele. Men det jeg mangler er den rætte sammenføjning eller connexion af mit Træ og et muligt Norskt Træ. Om nogen er intereseret hvordan jeg egentligt ser ud er jeg på Facebook under Network Faroe Islands. Mitt Profil billede er lidt skævt taget måske lidt Strunk ,men i den lyseblå Skjorte er lidt mere mig til dagligt. Du taster bare mitt fulde navn som er Magnus Torstein Jogvanson Johansen. O.s.v. Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 4. november 2010 kl. 23.16

Du siger der kommer en bog om Ellingsgaarden til Jul. Jeg har allerede en fra Romsdal Sogelag Årsskrift 2008. Er det den samme adressen man kan købe den nye bogen fra eller er det en anden udgiver



Vestnes Kommune hvor Ellingsgarden ligger gir ut en bygdebok (Gard og slektshstorie) for Skorgen Krets hvor jeg også regner med Ellingsgarden i Vestnes er med. Jeg har notert temaet, og dersom det skulle dukke opp noe i denne boka så lover jeg å komme tilbake med det her. Håper denne boka kommer ut til jul slik vi har blitt forespeilet.

Men jeg tror en også bør være litt åpen for at det her kan være snakk om Ellingsgård i gamle Bolsøy Prestegjeld.
Dette om plassering av Ellingsgård er gjort utifra at det har foreligget opplysninger om at Knut Olsen kom fra Romsdal og at en har funnet Ellingsgård i Vestnes og regnet med han kom derifra.

Vet du årstallet broren Hans Peter Olesen var fødd?
Om vi finner han kan vi kanskje også finne foreldrene og adresse ved dåp, konfirmasjon, emigrantliste osv.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 5. november 2010 kl. 2.32

Jeg har nu desværre ikke årstallet for broren Hans Peter Olesen Ellingsgaard liggende,men jeg mener jeg muligvis har opgivet det før i et innlegg første gang jeg var på disnorge for ca. 1 år siden. Eller kan eller kunne man Google på Hans Olesen Ellingsgaard New York og vælge et at Linkene der og således kommme til Hans Familie Træet der med Årstall og det hele. Det stemmer med Kirkjebøgerne på Østerø omfattende også Ejde hvor han kom fra. Jeg siger ellers tak for denne bogen du fortæller mig om altså oplysningerne. Vi høres .Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 5. november 2010 kl. 2.57

Jeg har ham her. Hans Peter Olesen Ellingsgaard birth 9 July 1826 Ejde ,Faroe Islands og død after 1872 i Brooklyn New York . Træet ses også. Du Googler bare Hans Peter Olesen Ellingsgaard New York. Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 5. november 2010 kl. 10.20

Hej, igen. Jeg har en lille bemærkning, når jeg siger at det stemmer med Kirkebøgerne på Ejde. Da mener jeg mere med Knud ,medens broren Hans Peter er mere baseret på Amerikanske oplysninger. Der står birth på Ejde, skal helst forstås som flyttet fra Ejde til New York i sin tid ,men stammer fra Norge alligevel. Jeg har hørt på lidt Trætteri om at det skulle være Faren Ole der kom til Færøerne og havde sønnerne med, men det stemmer nok ikke forde jeg har hørt Historien fra den lokale sønnen kaldt for Pedde søn til Olaf Ellingsgaard ældre ,at det var Knud det drejede sig om, hørte på medens Pedde snakkede med min Far om denne Knud Nordmanden fra Vestnes. Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 5. november 2010 kl. 15.39

Jeg synes jeg må komme med flere opl. når I alligevel er intereserede i Oles Slekt. Rækkefølgen fra min Mor er således fra Ole Knudsen. Knud Olesen ,Ole Ellingsgaard og Johannes Ellingsgaard min Morfar og siden min Mor Jonny Aleksandra Olivia Ellingsgaard og sidst mig selv. Min Far Rækkefølge fra Ole er således Joen Olesen, Elsebeth Malene Ellingsgaard, Johanna Magdalena Joensen og Far Joen kaldt Jogvan på Færøsk Johansen og mig selv. Denne Joen Olesen var født 7 April 1816 og skrives som Fisker på Ejde. Den tredje Rækkefølgen ses i Bogen Romsdal Sogelag Årsskrift 2008 om foreksempel Olaf Ellingsgaard ældre Bonden på Ejde. Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. november 2010 kl. 10.11

Fra debatten jeg linket til fra digitalarkivet:
Jeg har fundet dette om ham:

J. Chr. Svabo Indberetninger fra en Rejse i Færøe 1781 og 1782 udgave 1976 - her stendur at lesa:

indledning side XV: Efter en vidløftig korrespondance mellem Rentekammeret og embedsmænd i Norge og på Færøerne sendtes 1775 nordmanden Knud Olsen Ellingsgaard fra Tresfjorde i Romsdalen til Færøerne for at lære landmænd der at bruge plov.



Da må det vel være bestefaren til Knut f. 1822 (far til Ole i overskriften) som kom fra Norge. Denne Knut skal i følge samme debatt være fødd 1744.
Interessant og kanskje verdt å undersøke nermere i den forbindelse kan være en dåp i Veøy Kirkebok døpt i Tresfjord Kirke 4.mai 1743, som jo ligger godt innenfor de avvik en kan regne med på oppgitt alder for denne tid. Ole ?? Fremstedals barn Knud.. Fremstedal er nabogarden til Ellingsgard lang oppe i Skorgedalen ved Ørskogfjellet.
Står noe om Ellingsgård her også ser jeg som jeg ikke helt får tydet, men det hører kanskje ikke med til denne dåpsinnførelsen.

Et mulig skifte etter en Ole Fremstedal/Ellingsgard er vel da det en må håpe på for å få avkreftet/bekreftet om denne Knut er den som kom til Færøyene.

Finner ikke andre passende med døpenavn Knut Olsen i Veøy Kirkebok for aktuell periode (1742-1746).

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Tore Kristiansen » 6. november 2010 kl. 12.31

Innførselen i kirkeboka for Veøy i 1743 er:
Den 4de Maji Løverdagen Guds Tieneste udi Tresfiord Kierke. Samme tiid Døbte Lars Jonesen Viigens barn ....
Item Døbte Ole Mogensen Fremstedals barn, Kaldet Knud; Fadderne: Berrit Olsdatter Fremstedal, Marit Pedersdatter Kielbotten, Ole Jonsen Fremstedal, Madz Lassesen Ellingsgaard, og Erich Olsen Kirche-Sylte. Dagen efter
Domin. Jubilate udi Wæsnes Kirche........

I ekstraskatten 1762 nede på sida, var Knut hjemmeværende barn på Fremstedal hos foreldrene Ole Mogensen og Ingebor Knudsd.
:) Tore

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 6. november 2010 kl. 13.45

Hej, igen. Jeg må indrømme at det er svært at tage stillning til hvad er det korrekte,men jeg tror ikke denne Pedde , Joen Peter Ellingsgaard har stået og vrøvle for os mig og Far. Men må sige at det er meget lidt alligevel man ved egentligt om disse Nordmændene fra Vestnen. Og at disse bøger skal være direkte fejl er også lidt mærkeligt at tro på. Så jeg venter spændt på om der kommer noget mere frem om disse Nordmændene her på disnorge. Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 6. november 2010 kl. 15.02

Du siger at det måske er faren til Ole Knudsen der kom til Færøerne, altså en ældre Knud. Jeg må være sammarbejdsvillig hvad det angår forde det betyder meget for mig at få at vide mere om. Skal ikke forstås som jeg tager mig for nogen stor Forsker,men må tages som på ærligt privat Basis ,som jeg vil give videre til personer med samme hensigt. Det må så være ældgamle årstall det så drejer sig om og lidt skævt i forhold til de bøger der er kommet ud om det emne. Hvad for en Knuds Familie kan det så dreje sig om.? Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 6. november 2010 kl. 17.09

Hej, Tore Kristiansen og Helge. Det var godt med de kopierne . Har printet det ud og vil prøve og Zoome det lidt så jeg kan se teksten bedre. Eller kan også foreksempel Nordmænd komme på det Færøske Arkiv som kaldes Landssjalasavni , på Norsk måske Ø eller Landsarkiv i Torshavn på Færøerne som hedder http://www.History.fo .Der står også om Knud yngre må jeg nu sige. Held og Lykke. Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. november 2010 kl. 17.42

Hei igjen

Da Knut Olsen Fremstedal gifter seg 5/1 1772 med Beritt Toresdtr så skriver han seg altså fortsatt Fremstedal. Og det skulle vel da være merkelig om han noen år senere på Færøyene har tatt navnet etter nabogården til sin farsgard. Vi bør vel derfor ikke legge så stor vekt på denne soldat Knut som "landbruksekspert" sendt til Færøyene.
(Da forutsatt at Knud Olsen f. 1743 og Knut Olsen Fremstedal gift 1772 er samme person.)

Men jeg finner ingen Knut Olsen Fremstedal (eller Ellingsgård) som blir far i perioden 1772- 1782 (Veøy Prestegjeld). Kan jo være en indikasjon på at han har flyttet på seg.

Synes forøvrig det er hyggelig med besøk fra Færøyene her som søker etter sine røtter :)
Også takk for linken til Færøyene.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 6. november 2010 kl. 20.44

Hej, Helge igen. Tak for kopiet om deres gifte som jeg forstår om Knud og Berit. Men nu skal jeg ikke tro jeg har fanget Bjørnen før den er Skudt som måske er mere et Norskt udtrykk eller ordsprog. Så jeg håber dette er den rætte sammenhængen I kommer med om Knud ældre. Jeg vil alligevel være lidt afventende før jeg opdaterer disse navnene i mitt Slægtstræ før jeg er akkurat som helt Bombesikker på disse personer. Ellers er jeg kun Gjest på Disnorge denne gang og ikke endnu Medlem. Jeg får se senere. Vældigt tak alligevel ,det var dejligt at få noget at vide fra jer .Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. november 2010 kl. 22.34

Jeg skrev lenger oppe:

Men jeg finner ingen Knut Olsen Fremstedal (eller Ellingsgård) som blir far i perioden 1772- 1782 (Veøy Prestegjeld). Kan jo være en indikasjon på at han har flyttet på seg.



Knut Olsen Fremstedal og Berit Torresdtr Kaalsås fikk et uekte barn Inger i 1771.
Domin esto mihi døpt

Men jeg har altså ikke lenger så stor tro på at dette er den Knut som blir sendt til Færøyene. Har også lett litt etter skifter for Ole Mogensen og Inger Knutsdtr Fremstedal som Tore viser til ved ekstraskatten i 1762. De må være død 1801. Har ikke funnet noen skifter etter dem i register for Skifteprotokoller i Romsdal i denne perioden.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 6. november 2010 kl. 22.55

Jeg går ud fra at I er mere garvede til de Norske Arkiver end jeg fra Færøerne, så det skal nok passe ihvertfald så nogenlunde. Det er menneskeligt at tvivle lidt så af og til, men jeg har nu alligevel opdateret disse personer på GeneaNet og Myheritage . Om det skulle senere vise sig at være fejl så kan man kanske enkelt slætte det igen. Jeg har erfaret at vis man intet risikerer så kommer man ingen vegne også angående Slægtforskning, så jeg vælgte at opdatere og se om der bliver bid på Krogen. Det har før vist sig at give bonus. Men ærligt talt mon det ikke være korrekt med denne Peddes udsagn om Knud . Den ældre Knud Soldaten kan være hans Slægt for dens slags skyld. Tvivler på om Bøgerne er direkte løgn. Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 7. november 2010 kl. 4.28

Hej igen. Har fundet en person nævnt Knut Knutsen Fremstedal ,står ikki født årstal ,men i Tresfjord, Vestnes, Møre og Romsdal , hos Osvald Rydjords Slektssider. Nogle andre lignede navne er der også , en Beret Toresdtr. også . Hvem kan de være for personer .Jeg så ikke en Ole Mogensen der eller Inger Knutsdtr. Fremstedal. Kan være måske på en anden Slektsgren alligevel. Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 7. november 2010 kl. 13.29

Legg nå for all del ikke disse personene fra Fremstedal inn i noe slektstre på bakgrunn av mine løse spekulasjoner.

Det er bare med på å spre tvilsomme slektsrelasjoner og gjøre mye av det som finnes på nettet enda mer useriøst.

Dessuten vil folk vegre seg mot å hjelpe til med å finne slekt dersom en oppfatter det slik at ting en spekulerer rundt blir oppfattet som en sannhet istedet for hva det i realiteten er, nemlig sidespor som om en er heldig kan føre en inn på rett spor.

Det finnes altså ingen bevis eller indisier på at Knut Olsen Fremstedal er den Knut Olsen som skulle ha utvandret til Færøyene og kallte seg Ellingsgård.
Denne herr Ellingsgård kan jo som det har blitt antydet andre steder ha sine aner fra langt andre kanter av Norge.

Vi får legge til side Fremstedalsporet til det eventuellt skulle dukke opp noe som gir det nytt liv.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Tore Kristiansen » 7. november 2010 kl. 14.44

Hei Magnus,
jeg tror du skal jobbe deg bakover på Færøyene. Finne ut hva som skjedde med Knut Olsen som kom fra Tresfjord. Ble han gift på Færøyene, eller tok han med kone fra Norge. Finnes det skifte etter ham? Tok han med foreldrene sine?
Det er mange ting du kan finne ut selv, før du ser på mulige kandidater i Tresfjord.

Bl.a. Fólkateljing 1801 og som familie nr. 19 i Eydis Bye i Eysturoya Sýsla - Eiðis Sókn, står denne familien på høyresida:
Knud Olesen, 57 Gift Mand Lit kongs Jord og Møller samt Fiskerie
Elsebeth Olesdatter 48 Gift Hans Kone
Ole Knudsen 21 Ugift Deres Børn
Gurendt Christine Knudsdatter 12 Ugift Deres Børn
Elsebeth Knudsd. 9 Ugift Deres Børn
Sophia Fridericha Knudsdatter 6 Ugift Deres Børn

Denne Knud Olesen, 57 år gammel, er den eneste Knud jeg finner i Fólkateljing 1801. Det kan da være han som kom fra Tresfjorden?
Der har du en sønn som het Ole også. :)

I Fólkateljing 1834 finner du kanskje igjen samme Ole Knudsen, nå i
familie nr 15 i Eysturoya Sýsla - Eiðis Sókn. Denne Ole Knudsen var 52 år gammel. Han hadde blant annet en sønn som het Knud og var 12 år gammel. Kanskje det var han som døde i 1903?

Da må du lete i kirkebøkene etter dåpen til Ole født omkring 1780, og vielsen til Knud og Elsebeth. Kan det stå opplysninger om Knud fra Tresfjorden ved vielsen eller dåpen til hans barn?

Holder History.fo på å legge ut eldre materiale? Under Kirkjubøkur står det at Elsta kirkjubókin í Føroyum er fyri Eysturoyar prestagjald, og hon er eisini frá 1687. Um hetta er av tilvild ella ikki, vita vit ikki, men í øllum førum komu kirkjubøkur fyri hini prestagjøldini nógv seinni - Sandoy 1719, Suðuroy 1745, Suðurstreymoy 1757, Norðoyggjar 1760, Vágoy 1797 og Norðstreymoy 1816.
Men i oversikten over Eysturoya Prestagjald er den eldste kirkeboka fra 1809. Betyr det at de eldste bøkene fra Eysturoya blir lagt ut seinere på History.fo?
Men kanskje Knud Olesen, 57 år ved Fólkeateljing 1801, døde etter 1809? Du kan lete i kirkeboka og se om du finner når han døde. Hvis du er heldig, kan det stå opplysninger om ham der om opphavet hans.

Men som jeg skrev først i dette innlegget, Magnus, du må gjøre en jobb i kildene fra Færøyene, siden Helge ikke har funnet en klar kandidat til din Knud Olesen Ellingsgaard. Kanskje du finner opplysninger der som kan hjelpe oss i å identifisere riktig mann her. :)
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Tore Kristiansen » 7. november 2010 kl. 15.00

Da Knud Olesen døde i 1829 ble han kalt for Knud Olesen Ellinggaard. Han døde 12. januar 1829. Alderen var 88 år, og han var Huusmand paa Eide.
Merknaden ved ham: Var fødd paa Ellinggaard i Norge.

Da fikk vi også bekreftet der at han kalte seg for Ellinggård. Det er et lite steg videre i alle fall. .)
Da får du finne ut hva det står ved vielsen hans og dåpene til barna hans, Magnus. :)
:) Tore

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 7. november 2010 kl. 15.25

Hej igen .Tore og Helge. De oplysninger jeg har opdateret min Ane Knud Olesen Ellingsgaard kommer fra Ejdes Skole hvor jeg havde en garvet Lærerinde i Slægtsforskning, det var da jeg begyndte for første gang. Der står om Knud i hendes Kirkebøger som var Kopierte at Knud var Født den 26/10-1822 og død den 30/8-1907 og gift med Maren Thomasdatter født 1824 gift i Ejdes Kirke den 6/10-1848. Dette er nok denne Peddes udsagn om Knud Nordmanden fra Vestnes også. Det Færøske Arkiv er helt nytt og ikke færdigt med at lægge alt ind ,men det kommer siger de på Landssjalasavni i Torshavn. Desværre viser det sig muligvis at variere lidt med Årstallene på de forskellige Data-baser om jeg må sige det således. Derfor laver nogle folk eller Forskere Vrøvl angående disse forskellige Data som de siger er misvisende foreksempel. Jeg forstår det godt alligevel ,man kan nok ikke vide så direkte om allting som er sket for så lang tid siden. Særligt når nogle måske direkte modarbejder at noget kommer frem om deres Slægt. Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 7. november 2010 kl. 15.46

En lille bemærkning til. Min Morfar Johannes Ellingsgaard født den 16/1-1881 og død den 13/9-1954 havde en Bror der hed Knud Ellingsgaard søn til Ole Ellingsgaard født 1852 ? atter søn til denne Nordmanden Knud Olesen Ellingsgaard. Så det er lidt indviklet også. Men venligst se på min Rækkefølgen fra min Mor som jeg skrev i et innlægg længere oppe på siden. Venligst. Magnus fra Ejde på Færøerne.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Tore Kristiansen » 7. november 2010 kl. 16.07

Magnus, nordmannen Knud Olesen Ellingsgård døde i 1829, 88 år gammel.
Den Knud som var født i 1822 var nok nordmannens sønnesønn.
:) Tore

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 7. november 2010 kl. 16.58

Jeg mente jeg spurgte denne Slægtslærerinden faktiskt for en sikkerheds skyld flere gange og svaret var at min Anetavle var godtaget. Men så bliver jeg nødt igen og tjekke det om igen . Når årstall ikke sammsvarer kan der tyde på at det kan dreje sig om Søskendebarn O.s.v foreksempel. Ellers har jeg ikke været så interesert i Inlaw Trees , Svigertræer ,men mest i alene min Grundstamme. Men det går nok ,fejlen er nok ikke så uoverkommelig alligevel om det drejer sig om en fejl i Anetræet ,altså dette Årstallet. Der er nogle efterkommere endnu der lever ,måske var det en Ide og fritte dem lidt om denne Nordmanden Knud. Men nu er der nok tid til en Kop Kaffe . Venlig hilsen. Magnus fra Ejde.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 7. november 2010 kl. 17.09

Okay det er nok ikke galdt med min Anetavle, Din Knud siger du er født omkring 1743 efter kopiet foreksempel og død 1829. Min er sønnesønnen altså . 1822 til 1907. Det er vist alt under Kontrol alligevel. Venlig hilsen . Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 8. november 2010 kl. 14.10

Hej ,Jeg skal prøve og svare på ditt sp. om Ft. 1801 fam. nr. 19 i Eydis Bye. Den Knud er vist min Morfars Bror og ikke Nordmanden som det ser ud ,særligt udfra denne vi kaldte for Gudrun der stavet anderledes. Det drejer sig også om Gudruns familien angående disse Ellingsgaarder på Ejde. Men som sagt ikke været så optaget af Svigertræerne, men det er måske forkert af mig . Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. november 2010 kl. 14.34

Jeg tror du blander sammen generasjoner her, Magnus.
Knud Olesen Ellingsgaard døde i 1829, 88 år gammel. Det står i kirkjubók for Eysturoya Prestagjald at han var født i Norge. Jeg har lenket til den boka i et tidligere innlegg.
:) Tore

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 8. november 2010 kl. 14.59

Hej, Tore. Min Morfar Knud fik en datter der var udenfor ægteskab . Hun kaldtes for Gudrun og er vist denne Gurendt Christine Knudsdatter . Hun fik en søn som er død nu Martin Kristiansen Ellingsgaard . Kristiansen efter Stedfaren Joanes Kristiansen som blev gift med Gudrun. Men det er lidt Ældfimt forde det var en Tjenestepige det drejede sig om der tjendte i Knuds Hus. Så jeg tør faktiskt ikke nævne dem forde de lever stadigvæk. Skulle dette være Nordmanden skulle han have brorene Hans Peter Ellingsgaard og Joen Olesen også ,der på 19 fam står ikke nogen Hans eller Joen foreksempel. Der står måske alligevel at han er fra Norge, men det tager jeg som et muligt pralleri i Kirkebogen. Men som sagt jeg bliver nødt til at tjekke det bedre forde det var ikke mitt Speciale. Venlig hilsen. Magnus.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 8. november 2010 kl. 15.16

Jeg prøvede og Google ,men fik ikke Træet frem denne gang fra New York, der skulle stå samme navne som der på Ft.1801 fam 19 i Eydis Bye. Skulle det stemme sammen må jeg give dig rætt i dine oplysninger om Nordmanden. Venligst. Magnus.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. november 2010 kl. 15.31

Magnus, nå må du tenke litt på antall år her. :)
Folketeljing 1801 var for 209 år siden. Hadde din morfar en bror som var 57 år gammel i 1801?
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. november 2010 kl. 15.36

Hvis du ser på lenken fra Fólkateljing 1834 som jeg ga i et innlegg i går, ser du at Knud Olesen som var 12 år gammel, hadde brødrene Joen og Hans Peter.
:) Tore

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 8. november 2010 kl. 16.03

Jo, det må jeg også godtage som god vare. Så er det den rætte Knud Olesen Ellingsgaard vi har fundet ved noget manrer frem og tilbage. Det vil sige at min Anetavle er og var helt Okay når alt kommer frem nu om dette her. Også det snak med Pedde. Men så kunne jeg godt tænke mig hvad du nu siger til Fremstedal , er det også Okay . Hilsen. Magnus.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. november 2010 kl. 17.19

Bare for å være helt sikker på at du har forstått dette: Knud Olesen som var 12 år gammel i 1834, var ikke nordmannen.

Nei, jeg tror egentlig ikke at Knut Olsen Fremstedal var nordmannen på Færøerne.
Men vi er ikke sikker på det. Undersøkelser i arkivene kan gi svar på hvem som ble sendt fra Norge.
Det første du må gjøre er å se i kirkebøkene på Færøerne om du finner vielsen mellom Knud Olesen Ellingsgaard og Elsebeth Olesdatter. Siden sønnen Ole var 21 år ved Fólkateljing 1801, bør de ha blitt viet omkring 1780, eller helst litt før. Kan det stå noe ved vielsen som forteller om opphavet til Knud?
:) Tore

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 8. november 2010 kl. 17.57

Desværre var det lidt fusk med skrivningen. Har 3 rættelser. Først Knud var ikke Morfar ,men bror til Morfar ,altså ikke Nordmanden, og Gudrun havde Kristiansen mens Joanes havde Jacobsen og sidst Knud fik ikke en datter ,men en søn af navn Martin Kristiansen Ellingsgaard. Hvad Pedde har sagt er nok den rætte han mon har mente med altså den vi nu har fundet som den rætte Nordmanden. Jeg må nu sætte mig ned og Granske det bedre også Svigertræerne for at få mere at vide om dette emnet. Hvad angår Fremstedal kunne være Ide-n med at flytte opl. til Norge og tjekke dem der hvad der er oplyst på Færøerne o.s.v. Det viktigst er nok ikke at låse sig fast i noget forkert ,men akkurat som se mere efter Reglerne om jeg kan sige det således. Alt det bedste vi høres. Venligst. Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 8. november 2010 kl. 20.00

Hej, Tore. Jeg har sendt en Forespørgsel til Landssjalasavni eller History.fo om Knud Olesen og Konen Elsebeth Olesdatter om Vielse og Fødsel og Dødsdatoer om de overhovede findes i det Færøske Arkiver nogen Sted. Svar plejer at komme om en til to uger . Så nu venter jeg spændt hvad det bliver til for et Resultat. Personligt tror jeg de opl. findes her ,men kun i Norge . Men vi for se. Alt det bedste hilsen . Magnus.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. november 2010 kl. 20.23

Dødsdatoen til Knud Olesen Ellingsgaard har jeg lenket til tidligere. Den var i januar 1829, og da var han 88 år gammel. Du kan vel lete selv i kirkeboka og finne når Elsebeth dør?

I juni 1810 ble sønnen til Knud Olesen Ellingsgaard viet. Knud kalles for Knud Olafsen Ellingsgaard ved denne innskrivinga til ekteskap.
:) Tore

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 8. november 2010 kl. 21.30

Jeg har fundet deres Ft og denne Knud og Elsebeth ,men for en sikkerheds skyld så har jeg sendt en foresp. til History.fo for at få alle tallene korrekte på Bordet ,da mener jeg Vielses ,fødsel og dødsdatoerne for dem bægge. Jeg tror alligevel jeg så dette om Knud for lang tid siden ,men man har faktiskt Distraheret mig lidt med de mange overvejelserne efterhånden om hvem var den rætte Nordmanden Knud Olesen og Elsebeth Olesdatter. Jeg vil også spørge på den Færøske Genealogi.fo om jeg får mere at vide der også senere i Kvæld. Jeg Tror alt er under Kontrol alligevel her hos mig ellers. Held og Lykke. Magnus. Vi høres senere.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 9. november 2010 kl. 2.21

Hej, en lille overvejelse til. Der står FT. 1801 om Knud Olesen Nordmanden som vi får det til. Men trækker du de 57 årene fra 1801 bliver det 1744 istedenfor og ikke fødselstallet omkring 1741-43 . Det varierer altså med ca. 3 år imellem disse tallene.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 14. november 2010 kl. 2.41

Hej,igen. Har sett på en Smart Matches på Myheritage.com og ser der at Knud Olesen er gift med en Elsebeth Olesdatter med datoerne født 1789 0g død den 26 September 1863 og skulle være fra Hosvig på Færøerne. Har ikke fået besked fra Landssjalasavni endnu om Vielsesdatoerne ,men kommer med dem senere om det skulle være tilfællet. Jeg har slættet Fremstedal fra Myheritage og GeneaNet da det er nok fejl med det. Venlig hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 23. november 2010 kl. 19.03

Hei, igen endeligt tilbage. Her er svaret fra Landssjalasavni eller History.fo. Efter Østerø Kirkebog av 1687-1808 er "Knud Olessen Ellingsgaard og Elsebeth Olesdatter viet den 17 Januar 1781 og hendes Forældre var Ole Johannisøn og Sunneva Davidsdatter og at Elsebeth var døpt den 26 Juni 1754 ,men ikke om hun var født samme dag . Ingen dato derfra om når Knud var født. Men jeg har opdateret i Myheritage dette her. Knud født 1741-1829 og Elsebeth fra 1754-1863. Det var faktiskt det jeg ville denne gang. Venlig hilsen Magnus fra Ejde på Færøerne.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 26. desember 2010 kl. 12.43

Bygdebok som omfatter Ellingsgård i Vestnes Kommune er nå i handelen.

Her finnes ikke noe som tyder på at det fantes noen Knut Olsen på Ellingsgård fødd mellom 1740 og 1750.


En burde få visshet i om Knut Olsen sitt ekteskap fra 1781 var hans første. Dersom han var enkemann burde dette gå frem av kirkeboka. En eventuell tidligere kone død på Færøyene men kanskje gift i Norge kunne gi oss gode spor for videre leting.

Mvh Helge

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 30. desember 2010 kl. 22.31

Hej, igen længe siden sidst og Glædelig Jul.

Jeg har fått nogle oplysninger igennem det Færøske Web siden http://www.genealogi.fo/Default.asp? fra brødrene Regin og Sune Ellingsgaard som Sune skriver.
Det ser sådant ud.

Elsebeth Knudsdatter (429)
Køn:Kvinde
Alder:84
Født:1792 Ejde
Døbt:05 Okt 1792 Ejde
Kilde: Østerø Kirkebog 1687-1808 (1) (1)
Død:23 Mars 1876 Gjogv
Begravet: Funding
Gift Jacob Joensen (430)
06 Jul 1816 Funding Kirkje
Kilde: Johann i Nyggjustovu ved Gjogv.

Elsebeth Olufdatter (2)
Køn :Kvinde
Alder 80
Født:1754 Ejde
Døbt:25 Jun 1754 Tjørnevik
Kilde Hans Petur Hansen i Toft i Høsvik
Død:31 Mars 1834 Ejde
Noter Folketællingen 1801 i Ejde i Hus 19
Hans Petur Hansen har skrevet på et papir til min Mor.
Ole Johannesen og Konen Sunneva Davidsdatter Ejer disse børn:
Malena DØbt 9 Dec 1749 i Kollefjord
Magga Døbt 15 May 1749 i Ejde
Maren 1751 i Ejde
Elsebeth døbt 25 Jun 1754 i Tjørnevik
Johannes døbt 21 Nov 1755 i Ejde
David døbt i Sep 1757 i Ejde
Susanne døbt 11 Feb 1762 i Ejde.

Gift Knud - Nordmanden Olsen (1)17 Jan 1781 Ejde
Kilde:Østerø Kirkebog
1780 ere til Ægteskab D: 10 Dec trol Knud Olesen Ellingsgaard og Elsebeth Olesdatter af Ejde-Sogn Forlovere var Jacob Poulssen Og Jon Jonssen-Udlyst 1781 ere til Ægteskab D.17 Januari Copul Knud Olesen Ellingsgaard og Elsebeth Olesdatter af Ejdes -Sogn _Udlyst.

Guren Christina Knudsdatter (426)
Køn :kvinde
Alder :66
Født:1788
Død:20 Feb 1854 Gjogv
Gift Ole Olsen (427)
Inger Anna Knudsdatter (424)
Køn:Kvinde
Alder 89
Født 1786 Ejde
Død 01 Nov 1786 Kollefjord
Kilde:Østerø Kirkebog 1687.1808 (1) (1)
DØd :1875
Gift: Ole Christian Joensen (425)

Knud- Nordmanden Olsen (1)
Køn Mand
Alder 85
Født 1744 Ellingsgaard i Tresfjord i Norge
Død: 12 Jan 1829 i Ejde
Begravet :15 Jan 1829 i Ejde
Noter
J.Chr Svabo O.S.V.


Folketælling 1801 i Ejde i Hus 19
Gift Elsebeth Olufdatter (2)17 Jan 1781 i Eje
Kilde: østerø Kirkebog.

Ole Knudsen (5)
Køn Mand
Alder 65
Født April 1781 Ejde
Døbt 13 April 1781 Ejde
Kilde:Østerø Kirkebog 1687-1808 (1) (1)
Død: 04 Mars 1847 Ejde
Gift Elsebeth Malene Joensdatter (6)14 Aug 1810 Ejde

Sophia Fredricha Knudsdatter (444)
Køn: Kvinde
Alder: 87
Født:28 Aug 1796 Ejde
Død 23 Jun 1884 Ejde
Gift Hans Johannesen (445)

Susanna Malene Knudsdatter (410) Køn. Kvinde
Alder 1782
Død: 08 Dec 1782 Kollefjord
Kilde Østerø Kirkebog 1687-1808 (1) (1)
Død: 05 Mars 1875 Funding
Gift Peter Pedersen (411) 03 Nov 1800
Kilde:Østerø Kirkebog 1687-1808 (1) (1)

Med Hilsen Sune.

Dette er så det sidste jeg har fra Færøerne om Nordmanden.
Og Tak for oplysningen om Bogen som jeg forstår ikke står noget væsentligt om Nordmanden Knud. Så det kan måske vente lidt.

Med venlig hilsen : Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 16. februar 2011 kl. 16.25

Hej, igen dere fra Norge.!!!

Er man kommet noget længere med denne Knud Olesen Ellingsgaard eller hvordan .

Er det lovligt og muligt og sitere noget om dette Emne fra Bygdeboken fra Vestnes ,Tresfjord i Romsdalsfjorden i Norge . Står der noget i hele taget om Knud foreksempel.
Det ville glæde mig om jeg fik høre noget i hvertfald om muligt.

Venter spændt på en smagsprøve der fra. hilsen: Magnus fra Ejde på Færøerne.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 16. februar 2011 kl. 17.10

Som jeg skrev i et tidligere innlegg:

Bygdebok som omfatter Ellingsgård i Vestnes Kommune er nå i handelen.

Her finnes ikke noe som tyder på at det fantes noen Knut Olsen på Ellingsgård fødd mellom 1740 og 1750.


En burde få visshet i om Knut Olsen sitt ekteskap fra 1781 var hans første. Dersom han var enkemann burde dette gå frem av kirkeboka. En eventuell tidligere kone død på Færøyene men kanskje gift i Norge kunne gi oss gode spor for videre leting.


Finnes det innflyttingslister på Færøyene? Kom han alene eller sammen med kone og barn?
Han kan jo ha blitt enkemann og giftet seg på nytt.

Tror dessverre det er lite å hente av opplysninger i Romsdal. Kan løsningen ligge i historiske arkiv på Færøyene. Ole og Knut er såpass vanlige navn at det er vanskelig å plukke ut noen sikre kandidater om en ikke har flere navn og koble opp mot.

Lykke til
Mvh Helge

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 16. februar 2011 kl. 23.52

Hej ,igen.!!!

Om der eksisterer innflyttnings-lister på den tid tror jeg er istand til at afgøre som et NEI. Men som jeg forstår er hann Knud muligvis været gift to gange, men det står vist ikke direkte vedføjet. På Arkivet i Torshavn er der ikke fuldt op-dateret med oplysninger endnu , muligvis forde der er pladsmangel og andre problemer også.
Det eneste er nu hvor jeg har lagt til mærke at man er begyndt på Smart Matches på http://www.myheritage.com som jeg er Medlem endnu på den Danske Versionen ,nogle kommer fra Norge med navne som jeg kan mindes omtaldt mulivis her på Dis-Norge. Men man har endnu problemer og få de Matches Confirm eller altså bekræftet som riktige eller ikke.
Ellers tager jeg det med ro alligevel med denne Knud , der kommer nok en udvej senere er jeg klar over en skønne dag. Behøver ikke bekymre sig så meget , men vente på det rette øjeblikket.

Alt det bedste fra Færøerne. Magnus på Ejde.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 5. juni 2011 kl. 22.40

Hej, igen længe siden sidst.!!!

Har søget på Ancestry.com på Aril Snorre Edvardsen og fået disse oplysninger om folk der inde på Ancestry.com ( World wide Membership De Lux ). Kommet til en Living Edvardsen og en til og Olav Edvardsen og forældre Karl Andreas Pedersen og en Knut Pedersen ved siden af og konen ved navn A. Knudsdatter. For Karl Peder C.P. lillesand og konen Erasmin N. Humlesand og videre hos hende Niels Andreasen Kleppe og Inger T. Humleøen. Hos Peder C. P. Lillesand forældre Peder M. Omland og konen Karen T. Humleøen. Og videre hos den forige nævnte : A. Knudsdatter forældre : Knud Olsen og konen Tilde M.T. Tobiasdatter og videre til Tobias Abrahamsen og Trine J. Tønnesdatter . Videre faren til A. Knudsdatter var Knud Olsen og videre Ole Olsen og konen Guri G. Mosby.

Hej kender nogen noget til disse personer. Står de skrivet for eksempel i bygdaboka fra Vestnes Kommune om Knud Olesen Ellingsgaard der kom til Færøerne og bo på Ejde.

Er spændt på og få at vide noget.
Hilsen : Hr. Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 5. juni 2011 kl. 23.03

En lille bemærkning om Niels Andreasen Kleppe , skal være Arnesen helst istedenfor Andreasen . Har det lidt vanskeligt forde jeg akkurat nu i øjeblikket ikke får Printet Copy af de Pedigree- Kort som foreligger på grund af tomme printerpatroner som jeg ikke får for på næste Freddag efter middagen.
Venligst. Magnus.!!!

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. juni 2011 kl. 22.52

Ingen av de omtalte personer ovenfor er omtalt i Bygdebok for Skorgen i Vestnes på garden Ellingsgård. Ellingsgård er godt utgreid i boken på ca 30 tettskrevne sider og her finnes ingen spor etter disse personer.
Jeg tror med ganske stor sikkerhet at Ellinggård i Vestnes er et feilspor.
Kleppe, Humløen, Humlesand, lillesand osv er helt ukjente navn i Vestnes og omliggende distrikt. Det samme er de personer som nevnes ovenfor.
Det må nok være en annen Ellingsgård i Norge det er snakk om.

Bygdebokforfatteren har gjort et grundig arbeid med slektene/personene på denne gården og om det hadde vært noen utflytting fra Ellingsgård i Vestnes/Tresfjord til Færøyene så er jeg ganske sikker på at dette hadde komme frem på en eller annen måte. Enten ved muntlig tradisjon eller gjennom skriftlige kilder. Men noe slikt ser altså ikke ut til å finnes.

Derfor må en nok lete andre steder for å finne Ole Knudsen og hans aner.
Lykke til med videre leting.

Mvh HelgeB

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 7. juni 2011 kl. 22.19

Hej, Igen Norge.!!!
Det ser det ud til mener jeg også om ikke slippe taget helt om Vestnes så søge mere på Slægtstræet hos Aril S. Edvardsen der begynder med en Olav Edvardsen og videre så man kan søge igen lidt nærmere på opl. Jeg mener Ancestry.com hvor jeg fik Slægtstræet fra, men som sagt ikke taget Kopiet , som ikke er muligt før på Fredag eftermiddag ,så jeg får set det bedre efter i de forskellige sømmene må jeg nævne det manrer. MVH. Magnus fra Ejde på Færøerne.

dn20678
Innlegg: 328
Registrert: 13. november 2006 kl. 16.06
Sted: GODØYA

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av dn20678 » 9. juni 2011 kl. 11.08

Bare ett lite tips..

Ser at Romsdal Sogelag har utgitt ett årsskrift hvor Knut Ellingsgaard er omhandlet. Vet ikke om noen har sjekket hva som står der? En Sven Erik Skarsbø er forfatter av stykket, er det mulig å ta kotakt med han for eventuell info?

http://www.romsdal-sogelag.no/visSkrift.php?id=147

mvh
Vibecke

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 15. juni 2011 kl. 21.22

Hej . Wiebke jeg har købt boken fra før og læst den . Men her er den rætte rækkefølgen.

Ole Knudsen.
born : 13 Apr. 1781
died : 4 Mar. 1847
Family info:
Father : Knud O. Ellingsgaard 1745 ,-
Mother: Elsebeth Olesdatter 1757,-
Spouse: Elsebeth Malene Joensdatter 1789-1863.
Married: 1810.
Chrildren: Anton, Johannes, Olaf, Knud the younger 1822.
and Hans Petur Olesen Ellingsgaard born 1826 and died in Brooklyn New York in U.S.A .

Dette er det sidste siden man næsten havde sætt mig ud af spillet ,med de mange forvirrede bemærkningene , men holder mig nu til den gamle rækkefølgen - opdateringen fra før som var i orden og samsvarer nogenlunde med Boken fra Romsdal Sogelag 2008.

Muligvis kan nogen hjælpe mig med hvordan disse folkene passer sammen med de Norske Arkiverne eller Folketælningerne og oplyse mig dem. Mvh. Magnus T.J.Johansen fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 15. juni 2011 kl. 21.51

Lidt mere om Elsebeth Malene Joensdatter ,hun havde disse forældrene: Joen Hansen 1706,- og Konen Cathrine Joensdatter 1764,- . Dette er resultat af Ancestry, Search hvor jeg fik fatt i Peterkin Family Tree som Daniel Johnson er manager af ,imens hans Kone Maureen -Keaveny-FL er descendant af Ellingsgaard Folkene fra Norge. Her er hans Link som jeg alligevel ikke fik åbnet ordeligt af en eller anden grund.

http://www.genealogy.com/users/k/e/a/Ma ... eaveny-FL/? Welcome

You can contact me also via email at: dan@eyelightmedia.org

Mvh. Magnus.!!!

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 16. juni 2011 kl. 2.53

Og her er sidste beskeden fra Daniel Johnson fra Florida i U.S.A.

Mayb you will be able to send an email to Maureen directly, her addresss is : keavme@msn.com

Så om muligt kan man sende hende en email direkte og spørge hende mere lige frem om hendes Ellingsgaaard sammenføjning af et eventuelt Familie Træ og dit foreksempel. MVH. Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 16. juni 2011 kl. 10.11

Hej, igen. På Ejde er der i dag fineste Solskin og stået og snakke med Andrew Ellingsgaard om Slægt foreksempel udenfor vores Hus på Ejde. Han sagde at de folkene kom alligevel over fra Molde som stemmer med hans brors Pedde udsagn om det samme at " Herrefolkene kom over til Vestnes fra Molde ". Så nu havde det været godt om nogen kunne hjælpe mig med og søge på de Folketællningerne der er om foreksempel Ole Knudsen eller Knud Olesen Ellingsgaard direkte og send dem ind her eller pr. emailen til mig privat som er således her: magnjo@olivant.fo

Mvh. Magnus fra Ejde på Færøerne.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 16. juli 2011 kl. 22.42

Hej igen efter en lille pause.!!!

Jeg har her nogle oplysninge siden sidst.

Har prøvet mig frem og op-datere på Geni og Myheritage.com .
Jeg får det nu til at Faren til Ole Knudsen var Knud Joensen 1767-1 Oct 1814 gift med Marte Olsdatter 1769-1Nov 1856 Fosse Gard, Hordaland i Norge. Forældrene til Knud Joensen var Jon Anderson 1720-1801 Moldskred i Norge gift med Anne Eriksdotter 1726 Arskog Vartdal i Norge.

Videre Ole Knudsen var helst gift også med Dordi Knudsdatter 30 Sep 1798 Stor Elvdal, Hedmark i Norge og død den 3 November 1817 i Zumbrota, Goodhue, Minnesota i U.S.A. Hendes forældre var Knud Pedersen 1775 -6 Dec 1817 Hedmark i Norge gift med Siri Halvorsdatter Messelt 1777- 1820 Stor Elvdal, Hedmark i Norge.

Om dette ikke viser sig og være korrekt kan jeg altid koble disse folkene fra igen ,som man plejer og gøre med en eventuelt falsk GEDCOM ,som kan komme for indenfor Slægtsforskning ellers.

Ellers må jeg indrømme at Ancestry.com er meget hændt og søge på . Der finder man riktigt meget Materiale indenfor Slægtforskning. Har fundet disse oplysninger derhenne.

Hvad synes I om disse oplysninge ellers . Håber I kommer med nogle velmente bemærkninger og Emnet.

Med Venlig Hilsen fra Magnus T.J.Johansen , Ejde på Færøerne.

NB.!!! Glæder mig og høre fra jer i Norge.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 3. oktober 2011 kl. 13.30

Hej, igen. En aktuell URL -Link om Norge forbindelser eventuelt .

http://www.forum.arkivverket.no/index.p ... get-forum/

http://www.123hjemmeside.dk/FaroesJew

http://www.facebook.com/#!/magnjo

http://www.123hjemmeside.dk/arkivrim/1986488

http://www.genealogi.fo/Default.asp?

http://www.history.fo

http://www.bh.org.il

http://www.yadvashem.org

http://www.myheritage.com/site-126669071/johansen

og noget inde på det Danske http://www.slaegtogdata.dk

MVH. Magnus Torstein Jogvanson Johansen ,Ejde på Færøerne.

NB.!!! Et ønske om en god Juleaften med ordelig Stemning ved Julebordet ganske enkelt og glemme Filmen om den forladte Engelske David Copperfield eller Remi (Frandeløse) og en anden Film på Engelsk maner hvor en Fagin tvang ham den dreng og Stjæle en Juleaftens Kveld i instrution om Lommetyveri foreksempel ,men heldigvis blev ham opdaget og fik en mere venlig opdragelse hos en Fin og ærlig Engelsk Familie ,helst af Adelen i England i Stor Britanien. Glædelig Jul.!!! Og et godt Nyttår også. !!!.

gj11576
Innlegg: 66
Registrert: 3. november 2010 kl. 18.19
Sted: Færøyene

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av gj11576 » 4. oktober 2011 kl. 6.28

Hej, bare denne URL Link til. http://www.slaegtogdata.dk/forum/index. ... 309.0.html Jeg har vist kun og vente til det eneste rette tidspunktet som måtte indfinde sig. Da tror jeg , jeg forstår det ordeligt og ikke nøle mere.

MVH. Magnus T.J.Johansen , Ejde på Færøerne.

Torbjørn Furland
Innlegg: 17
Registrert: 10. juni 2011 kl. 8.42
Sted: HUNNDALEN

Re: Ole Knudsen faren til Knud Olesen senere Ellingsgaard.

Legg inn av Torbjørn Furland » 8. november 2019 kl. 17.58

Jeg er fra Vestnes og nedstammer fra Peder Iverson Ellingsgård f. 1751 og som trolig er bror til Knut Olesen Ellingsgård f. 1741. Far til Knut Olesen Ellingsgård er trolig Ole Knudsen Bjermeland og som giftet seg i 1734 med Guri Iversdatter Ellingsgård. Men Ole Knudsen døde alt i 1740. Og Guri Iversdatter hadde alt da en gårdsgutt som het Iver Sjursen Tomren. Guri og Iver var ennå ikke gifte da de kristner sønnen Knud i 1841. Og dette må være den Knut som reiste til Færøyene. Han ble trolig kalt Knud Olesen for å skjule deres fortidlig Leiermål. Og for da å slippe bot og straff. Jeg har sett at Per Skulason fra Færøyene også mener dette.
Men mitt spørsmål er: Finnes det noen mann på Færøyene eller andre steder som nedstammer i direkte linje ( fra far til søn) fra denne Knud Olsen Ellingsgaard. Så kan de sammenligne med min DNA, for å se om vi har samme. Det kunne vært interessant å sett om mine og Per Skulason's tanker er riktige?

Hilsen Torbjørn Furland

Svar

Gå tilbake til «Vestnes»