Knipa Vestnes

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Tom Richard Wold
Innlegg: 115
Registrert: 30. desember 2010 kl. 18.53
Sted: Åndalsnes

Knipa Vestnes

Legg inn av Tom Richard Wold » 17. mars 2019 kl. 17.04

Hei,

Jeg lurer på hvilken historie Knipa og huset på bildet kunne ha. Mine oldeforeldre er avbildet i bryllupsantrekk foran dette huset men jeg aner ikke hvilken tilknytning de skulle ha til det annet enn at det kunne ha fungert som festlokale?

Jeg finner ikke "Knipa" i FT1910 og mine oldeforeldre ble avbildet her i 1906 så huset har måtte blitt registrert med annet navn, så er det noen som har et forslag til hvilket det skulle være registrert under og om hvem som bodde der eller om dette huset hadde et annet formål enn som bolighus?

Er det noen som har tips og forslag til lesning om dette huset tar jeg imot dette med takk:) Så lurer jeg litt på om huset kanskje eksisterer den dag i dag.

Bildet er forresten hentet fra Vestnes Sogelags bildearkiv og datert til 1925.

takker for all mulig hjelp og informasjon.

Tom R.[/img]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Knipa Vestnes

Legg inn av gj25675 » 17. mars 2019 kl. 17.33

Knipa er en liten veistump mellom Gamlebrua og Sjøgata i Vestnes.

Det må være huset som har adresse Knipa 3 idag,

Noen gjenkjennelige bygningsdetaljer fra ditt bilde kan skimtes fra Sjøgata på bildet fra Google Maps. Det røde huset i bakgrunnen

Hilsen
Matthias
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Knipa Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 18. mars 2019 kl. 9.22

"Knipa" var nok først en plass under garden Helland. Så om en skal finne dette i folketellinger m.m. så bør det nok søkes under Helland, gard nr 46. (tror Knipå hørte til Helland-Øvre.

Knipa var nok mest kjent for handel.

Hans L. Legernæs drev handel på Knipa rundt 1900. Han bor i ft. 1900 på "Strømsnæs"
Legernesfamilien drev handel her fram til 1959. I 1910 bor de på "Nesset, søndre".

Skal du lete etter personer på Knipa og rundt der i 1910 så vil nok søk i Vestnes, tellingskrets 002 og nr fra ca. 0060-0075

https://www.digitalarkivet.no/census/di ... 6770000440

I Ft 1875 (registreringssentralen..) er "Knipaa" betegnet som plads.

Ellers så forbindes navn som Wetteland og Sivertsen med Knipa.

Vestnes Sogelag har en del om Knipa i sine årskrift fra 2002. og 2006.

Er du på Facebook kan du gå inn på "Gamle bilder fra Vestnes" Der vil du også finne bildet du har lagt ut her (søkeord Knipa) og der kan du også spørre om historien rundt dette, og få svar fra folk som er enda mer lokalkjent enn meg :)

Tillegg:
Vestnes Sogelag holder på med å legge ut disse bildene og ønsker å få opplysninger om de forskjellige bildene. Og du har vel namn på oldeforeldren. Adresse i dag er Knipa 3

https://foto.fylkesarkivet.no/?ShowAdva ... Etternamn=

Brukeravatar
Tom Richard Wold
Innlegg: 115
Registrert: 30. desember 2010 kl. 18.53
Sted: Åndalsnes

Re: Knipa Vestnes

Legg inn av Tom Richard Wold » 18. mars 2019 kl. 23.15

Takker for tilbakemeldinger Matthias og Helge:)

Hyggelig å se at huset eksisterer også i dag, må innom å se hvis jeg er i de trakter.

Skal se om jeg finner noe i Vestnes Sogelag sine tidsskrifter på NB. Hvis jeg finner det gamle gards og bruksnummeret kan vel panteregistrene gi mye informasjon også. Huset antar jeg er bygd rundt 1900-1905 siden det er helt nytt på bildet jeg har med mine oldeforeldre fra 1906.

Ser at kirkesanger og lærer Rikard Hestad holder hus på "Helland Nedre", han var forlover til min oldefar så huset kan kanskje ha noe med han å gjøre eller skole. Ser av et annet bilde at familien Vik drev agentur for symaskiner i dette huset (antageligvis etter 1910 engang).

https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01036770000844

Skal sjekke ut nevnte facebook-gruppe og se om det er noe informasjon der også.

Tom R.

6722
Innlegg: 204
Registrert: 28. august 2005 kl. 22.17
Sted: AUKRA

Re: Knipa Vestnes

Legg inn av 6722 » 19. mars 2019 kl. 23.20

Det var ikke i dette huset, men i nabohuset Hans Legernes drev handel, etterfulgt av sønnen Odd som bygde ny butikk i 1959. Huset til Legernes var kvitt, og det stod til venstre for dette. Det står ennå, og er under renovering. Huset på bildet er tatt fint vare på og er nesten likedan i dag. Rødmalt med kvite lister. Trappa er nå overbygd, og det er inngang fra gatenivå.
På Legerneshuset var det inngang midt på framsida mot gata og inn til butikken.

Her er bilde av dette huset fra 17. mai 2017 med litt av Legerneshuset ved siden.
Mvh. Randi Ingunn.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

6722
Innlegg: 204
Registrert: 28. august 2005 kl. 22.17
Sted: AUKRA

Re: Knipa Vestnes

Legg inn av 6722 » 8. mai 2019 kl. 16.15

Jeg la inn et bilde, som jeg har skrevet 20. mars, av huset på Knipa slik det ser ut nå. Sjekka samme kvelden, og bildet var der. Dagen etter var bildet vekk! Jeg vet ikke hva som er gått galt.

Mvh. Randi Ingunn Selnes.

Svar

Gå tilbake til «Vestnes»