Peder Andreas Pedersen Rekdal
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Peder Andreas Pedersen Rekdal
Slekt fra vestnes
Jeg har i lengre tid forsøkt å finne familie på Vestnes, uten resultat.
Min Tippoldefar er fra Rekdal, han var født ca 1849, han het Peder Andreas,
Hans far het Peder Pedersen og sto oppført som smed i 1868.
Min tippoldefar har figurert med to navn, Andreas og Peder Andreas.
Han jobbet som tjenestegutt i Ørskog under tellingen 1865.han giftet seg i 1868 i Ålesund med randine Gurine Iversdtr ca 1868 i Ålesund, og bodde der til sin død ut på 1900 tallet.
Kan du hjelpe meg videre?
Vennlig hilsen Lindis Rokstad
Jeg har i lengre tid forsøkt å finne familie på Vestnes, uten resultat.
Min Tippoldefar er fra Rekdal, han var født ca 1849, han het Peder Andreas,
Hans far het Peder Pedersen og sto oppført som smed i 1868.
Min tippoldefar har figurert med to navn, Andreas og Peder Andreas.
Han jobbet som tjenestegutt i Ørskog under tellingen 1865.han giftet seg i 1868 i Ålesund med randine Gurine Iversdtr ca 1868 i Ålesund, og bodde der til sin død ut på 1900 tallet.
Kan du hjelpe meg videre?
Vennlig hilsen Lindis Rokstad
Sist redigert av gj01375 den 8. juni 2005 kl. 23.38, redigert 1 gang totalt.
Re: slekt
Hei Lindis!
Kan dette være dem tro?
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 005&lnr=02
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1205#ovre
Hege
Kan dette være dem tro?
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 005&lnr=02
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1205#ovre
Hege

- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Hei Lindis
Du skriver at din tippoldefar var fra Rekdal, kan dette stemme?
Jeg har gått gjennom alle tenkelige med navn Andreas og Peder uten å finne noen i "Gard og Slekt Fiksdal Og Rekdal". Heller ikke i Tomrefjordboken finner jeg noen som kan passe.
1875 tellingen har han vel som fødd i Vestnes sogn og Vestnes Prestegjeld.
Kirkebøker med dåp og komfirmasjon for Vestnes kan nok gi svaret.
Det er flere Peder Pedersen i Vestnes ved folketelling 1965 som har passende alder til å være faren.
Krogseth, Fremstedal, Ellingsgard, Kjellbotn, Vorpenæs m.a.
Men disse gardene har vi ennå ikke bygdebøker for så løsningen her må foreløpig være å søke i kirkebøker.
vennlig hilsen Helge
Du skriver at din tippoldefar var fra Rekdal, kan dette stemme?
Jeg har gått gjennom alle tenkelige med navn Andreas og Peder uten å finne noen i "Gard og Slekt Fiksdal Og Rekdal". Heller ikke i Tomrefjordboken finner jeg noen som kan passe.
1875 tellingen har han vel som fødd i Vestnes sogn og Vestnes Prestegjeld.
Kirkebøker med dåp og komfirmasjon for Vestnes kan nok gi svaret.
Det er flere Peder Pedersen i Vestnes ved folketelling 1965 som har passende alder til å være faren.
Krogseth, Fremstedal, Ellingsgard, Kjellbotn, Vorpenæs m.a.
Men disse gardene har vi ennå ikke bygdebøker for så løsningen her må foreløpig være å søke i kirkebøker.
vennlig hilsen Helge
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
I Olav Rekdals "Fiksdal sogn" s 507 under Trond-Gjerde står det noen få linjer:
Bruker 1866-68 Peder A. Pedersen Gjelsten. G1866 g m Gjertrud Andersd. Ellingseter.
Barn: Peder 1867- .
1866 fpr Pe A. P. Gjelsten skøyte på garden og giftar seg samme år. Dei har garden i 2 år og eldstebarnet Peder (HaltePe på Veia) er fødd her og døypt under Rekdalsnamn.
Det er det som står om det kan være til noen hjelp.
Bruker 1866-68 Peder A. Pedersen Gjelsten. G1866 g m Gjertrud Andersd. Ellingseter.
Barn: Peder 1867- .
1866 fpr Pe A. P. Gjelsten skøyte på garden og giftar seg samme år. Dei har garden i 2 år og eldstebarnet Peder (HaltePe på Veia) er fødd her og døypt under Rekdalsnamn.
Det er det som står om det kan være til noen hjelp.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Dersom det er den rette Peder i innlegget ovenfor, finner jeg ham igjen under Nerigarden Gjelsten s 377 i samme bok. Peder Andreas f 1842- . Han har tre søsken og sønn av Peder Pedersen (V) Gjelsten (1805-42) g 1832 m Marit Gunnarsdatter Ellingseter (1809-83). Hun gifter seg igjen m Børge Jacobsen Salthammer Gjelsten (1815-54) og får tre barn til.
Er det rette personer vil du finne slekt langt tilbake.
Mvh
Osvald
Er det rette personer vil du finne slekt langt tilbake.
Mvh
Osvald
Jeg har de samme aner.Seinere kan du få alt du vil vite bakover inntil videre til
Ca. år 1600.
Hun som har skrevet alt ned bor i Usa.Også slekt som jeg ikke visste noe om
Alt du har fått av opplysninger til nå er riktig.
Ca. år 1600.
Hun som har skrevet alt ned bor i Usa.Også slekt som jeg ikke visste noe om
Alt du har fått av opplysninger til nå er riktig.
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Hei
Jeg har litt vanskelig for å få sammenhengen i dette. Den Peder Andreas som kom til Alesund er etter folketellinger og giftermål 1868 nitten år, født i "Wæstnes". MÅ være født rundt 1849.
Den Peder som (side 507) er født på Rekdal og som er kalla Halte Pe er født 1866.
Så her må det være en sammenblanding av flere med Peder-navn.
Far til Halte Pe, Peder Andreas Pederson Gjelsten (På Veia) (side 310) er fødd 1842. Og han kan heller ikke ha søsken født senere da faren druknet på trondhjemstur i 1842.
far til Halte Pe hadde også en eldre bror døpt Peder som er født 1834 (bruker på Gjelsten). Han igjen får sin første Peder i 1864
Så slik jeg nå ser det så er ikke Peder (Halte Pe på Veia/Trondgjerde) samme person som den Peder Andreas født 1849 som kom til Ålesund.
med vennlig hilsen Helge
Jeg har litt vanskelig for å få sammenhengen i dette. Den Peder Andreas som kom til Alesund er etter folketellinger og giftermål 1868 nitten år, født i "Wæstnes". MÅ være født rundt 1849.
Den Peder som (side 507) er født på Rekdal og som er kalla Halte Pe er født 1866.
Så her må det være en sammenblanding av flere med Peder-navn.
Far til Halte Pe, Peder Andreas Pederson Gjelsten (På Veia) (side 310) er fødd 1842. Og han kan heller ikke ha søsken født senere da faren druknet på trondhjemstur i 1842.
far til Halte Pe hadde også en eldre bror døpt Peder som er født 1834 (bruker på Gjelsten). Han igjen får sin første Peder i 1864
Så slik jeg nå ser det så er ikke Peder (Halte Pe på Veia/Trondgjerde) samme person som den Peder Andreas født 1849 som kom til Ålesund.
med vennlig hilsen Helge
Hei.Helge.
Dette er en nøtt.
Jeg er enig i at denne Peder Andreas (halte Peder) ikke er min forfar.
Datoene og årstall stemmer ikke med min forfar.
Jeg har lett i mikro filmer og funnet en Peder Andreas født 1849 ,vestnes Rekdal.
Faren het Peder Pedersen og moren tror jeg heter Lassina.M Larsdtr.
Skriften var vanskelig og tyde for bak etternavnet til Peder Pedersen står et etternavn eller navn på et tilholdssted , men jeg klarer ikke å tyde det . For meg så ser det ut som Totland........ eller Trondjerde.
Men uansett min forfar giftet seg i 1868 i Ålesund og var under tellingen 1900 oppført som emisær. Tidligere telling var han sjømann.
Den ene datteren Alfa Randine giftet seg med Ole Martinus Ringdal i 1906 i Ålesund.
Lindis
Dette er en nøtt.
Jeg er enig i at denne Peder Andreas (halte Peder) ikke er min forfar.
Datoene og årstall stemmer ikke med min forfar.
Jeg har lett i mikro filmer og funnet en Peder Andreas født 1849 ,vestnes Rekdal.
Faren het Peder Pedersen og moren tror jeg heter Lassina.M Larsdtr.
Skriften var vanskelig og tyde for bak etternavnet til Peder Pedersen står et etternavn eller navn på et tilholdssted , men jeg klarer ikke å tyde det . For meg så ser det ut som Totland........ eller Trondjerde.
Men uansett min forfar giftet seg i 1868 i Ålesund og var under tellingen 1900 oppført som emisær. Tidligere telling var han sjømann.
Den ene datteren Alfa Randine giftet seg med Ole Martinus Ringdal i 1906 i Ålesund.
Lindis
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Det er sønnen til handelsmann i Nakkebygda (Pe på Veia) Peder Andreas Pedersen Gjelsten (1842- ) Peder f på Trondgjerde 1867 som får navnet "Halte-Pe på Veia".
Siden en annen bruker overtar Trond-Gjere i 1868. Hvor blir det så av Peder Andreas P. Gjelsten, kona Gjertrud og sønnen Peder?
Siden en annen bruker overtar Trond-Gjere i 1868. Hvor blir det så av Peder Andreas P. Gjelsten, kona Gjertrud og sønnen Peder?
Peder Andreas eller Andreas Pedersen som han er oppgitt som under tellingen 1865 ,var tjenestegutt i Skodje.
Det blir oppgitt Peders Andreas eller bare Andreas på min forfar,men under tellingen er han navngitt som Andreas Pedersen.
Faren stod oppført i vigsels protokoll til Andreas, som Peder Pedersen ,smed som yrke.
Det blir oppgitt Peders Andreas eller bare Andreas på min forfar,men under tellingen er han navngitt som Andreas Pedersen.
Faren stod oppført i vigsels protokoll til Andreas, som Peder Pedersen ,smed som yrke.
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Osvald
Det er den samme Peder som var bruker 2 år på Trondgjerde som kommer igjen som Peder på Veia, Kirkeland Fiksdal som det også går frem av OR side 310. Men ikke noe tyder på at noen fra denne familie kom til Ålesund.
OR har feilskrevet Gjertrud Andersdtr Ellingseter side 507, skal være Gjertrud Nakken.
Vennlig hilsen Helge
Det er den samme Peder som var bruker 2 år på Trondgjerde som kommer igjen som Peder på Veia, Kirkeland Fiksdal som det også går frem av OR side 310. Men ikke noe tyder på at noen fra denne familie kom til Ålesund.
OR har feilskrevet Gjertrud Andersdtr Ellingseter side 507, skal være Gjertrud Nakken.
Vennlig hilsen Helge
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Jeg får svare meg selv, da jeg fant familien på Kirkeland, innpå Veia s 310. Peder Andreas Pedersen Gjelsten (1842-19) g m Gjertrud Andersdatter Nakken (1844-1904) har barna Lassina 1865-91, Peder 67- , Anders 72- , Marit 73- , Beret 76-76, Beret 78- , Anna 83- , Mikal Andreas 86- og Lassina.
Men det er likevel noe interessant her. Det står at ved FT 1865 er han ført som heimeværende "24 år, han arbeider Treskemaskiner, smeder og dreier".
Dette er selvsagt ikke din Peder Andreas, siden han bor i Ålesund, men her har du det litt uvanlige jentenavnet Lassine, som også du nevner, smeder er det nok mange av som heter Peder. Du nevner også Trond-Gjere hvor Peder Andreas er bruker 1866-68.
Men jeg ser ikke sammenhegen, men mange felles innfallsvinkler er det i hvert fall.
Jeg ser at jeg allerede er blitt svart mens jeg har skrevet dette.
Helge: Gjertrud Andersdatter er nevnt Ellingseter s 507 og Nakken s 310.
Men det er likevel noe interessant her. Det står at ved FT 1865 er han ført som heimeværende "24 år, han arbeider Treskemaskiner, smeder og dreier".
Dette er selvsagt ikke din Peder Andreas, siden han bor i Ålesund, men her har du det litt uvanlige jentenavnet Lassine, som også du nevner, smeder er det nok mange av som heter Peder. Du nevner også Trond-Gjere hvor Peder Andreas er bruker 1866-68.
Men jeg ser ikke sammenhegen, men mange felles innfallsvinkler er det i hvert fall.
Jeg ser at jeg allerede er blitt svart mens jeg har skrevet dette.
Helge: Gjertrud Andersdatter er nevnt Ellingseter s 507 og Nakken s 310.
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Osvald
Gjertrud Andersdatter kommer fra "Knut Nakkja" fødd 1844 (OR s 257)
Ellers så er faktisk ikke Lassina/Lassine så uvanlig i Vestnes. finner ved folketelling 1865 20 med det navnet i Vestnes (28 i hele fylket).
Men av disse 20 Lassinaer er det ingen gift med noen Peder i passende alder.
vennlig hilsen Helge
Gjertrud Andersdatter kommer fra "Knut Nakkja" fødd 1844 (OR s 257)
Ellers så er faktisk ikke Lassina/Lassine så uvanlig i Vestnes. finner ved folketelling 1865 20 med det navnet i Vestnes (28 i hele fylket).
Men av disse 20 Lassinaer er det ingen gift med noen Peder i passende alder.
vennlig hilsen Helge
Hei.
Flott med så mye hjelp, men det ser uløselig ut.
Jeg sitter her og prøver å tyde avskriften av kirkeboken, enkelt er det ikke.
Det jeg kan se er at moren heter lassetina Marja Larsdtr eller torsdtr
faren er Peder Pedersen Totl.............
Min forfar er oppført med Peter Andreas pederssøn Rekdal født 1849 Vestnes.
Lindis
Flott med så mye hjelp, men det ser uløselig ut.
Jeg sitter her og prøver å tyde avskriften av kirkeboken, enkelt er det ikke.
Det jeg kan se er at moren heter lassetina Marja Larsdtr eller torsdtr
faren er Peder Pedersen Totl.............
Min forfar er oppført med Peter Andreas pederssøn Rekdal født 1849 Vestnes.
Lindis
Hei!
Dette emnet har en svært intetsigende overskrift - alle som er inne på Slektsforum er jo interessert i slekt på en eller annen måte. Dersom du endrer emneoverskriften, slik at det kommer frem hvem og hva denne etterlysningen dreier seg om, vil det bli enklere for andre å finne frem til denne tråden senere, slik at vi slipper dobbeltarbeid.
Dette emnet har en svært intetsigende overskrift - alle som er inne på Slektsforum er jo interessert i slekt på en eller annen måte. Dersom du endrer emneoverskriften, slik at det kommer frem hvem og hva denne etterlysningen dreier seg om, vil det bli enklere for andre å finne frem til denne tråden senere, slik at vi slipper dobbeltarbeid.
Hei.
Saken er løst
.
Det viser seg at min tippoldefar Peder Andreas og familien bosatte seg på Skodje.
Jeg brukte Totlandsviken som utgangspunktet (nevnt som etternavn eller stedsnavn på Peder sin far) og kom til Davik og fant dem i 1865 tellingen på Skodje under Grindvik.
Alt stemmer med stedsnavn barnas navn som ble brukt til min tippoldefars navn.
Det kan tyde på at min tippoldefars far var innenfor frelsesarmeen eller noe sånt, siden han var nevnt som brigader og min tippoldefar og ene broren var emisærer.
Jeg vil takke for all hjelp.
Vennlig hilsen Lindis
Saken er løst

Det viser seg at min tippoldefar Peder Andreas og familien bosatte seg på Skodje.
Jeg brukte Totlandsviken som utgangspunktet (nevnt som etternavn eller stedsnavn på Peder sin far) og kom til Davik og fant dem i 1865 tellingen på Skodje under Grindvik.
Alt stemmer med stedsnavn barnas navn som ble brukt til min tippoldefars navn.
Det kan tyde på at min tippoldefars far var innenfor frelsesarmeen eller noe sånt, siden han var nevnt som brigader og min tippoldefar og ene broren var emisærer.
Jeg vil takke for all hjelp.
Vennlig hilsen Lindis