Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
68535
Innlegg: 76
Registrert: 13. mai 2014 kl. 11.03
Sted: BRYNE

Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av 68535 » 31. mars 2015 kl. 10.50

Hei

6.april 1916 flytter min oldefar murer Oskar Ommundsen Høiland, med kone og barn til Valderø, Aalesund.
Er det noen som kjenner området og historien, som kan tenke seg hvorfor en murer fra Jæren flytter dit? Var det noe anleggsarbeid hvor det var behov for murer?

Vi i familien har ikke hørt noe om dette, og jeg kom tilfeldigvis over dette, da jeg lette etter en annen person i denne flytteprotokollen.

Håper inderlig å få litt klarhet i dette :-)

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Hå lensmannskontor, Fortegnelse over inn- og utflyttede, stykke 1 (SAST/A-100456/Gw/L0001), 1901-1918, oppb: Statsarkivet i Stavanger.
Merknader: Protokoll over inn- og utflyttede-Nærbø
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/67092/38/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 182038.jpg

På forhånd tusen takk,

mvh
Gjertrud Marie Jensen

Anne Lisbeth Stavland
Innlegg: 2474
Registrert: 3. oktober 2008 kl. 18.16
Sted: BREMNES

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 31. mars 2015 kl. 14.15

Hei :)



Den store bybrannen i Ålesund var i 1904. http://no.wikipedia.org/wiki/Bybrannen_ ... esund_1904
Det var ca 850 hus som brant ned og dei nye husa blei murhus.
Kanskje han var med på gjenreisingsarbeidet den gangen, som varte 1904 til ca 1907. Og så likte han seg så godt der oppe at han ville ha med familien og flytta opp dit.


Bare ein tanke :roll:
Mvh
Anne Lisbeth

68535
Innlegg: 76
Registrert: 13. mai 2014 kl. 11.03
Sted: BRYNE

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av 68535 » 31. mars 2015 kl. 15.47

Ja, tanken om bybrannen har slått meg, men dette er jo flere år senere.

Men hvor kan jeg finne innflyttere til Valderø i aktuellt tidsrom?

Jeg har nå funnet at deres nest eldste datter Klara ble født i Ålesund 26.mai 1916.

Så hadde jeg funnet denne fødselsregistreringen/dåp, samt innflytterprotokoll, så hadde jeg kanskje funnet utav noe mer :-)

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 31. mars 2015 kl. 19.31

Ikke så mye jeg kan hjelpe deg med, annet enn at Valderøy ligger i dag i Giske Kommune.
Giske lå under Borgund Prestegjeld, ble eget sogn i 1898. Fra 1966 ble nye Giske kommune eget prestegjeld.

Hvorfor?

Ja noen ganger er det vel arbeid, eller bare tilfeldigheter, noen ganger slekt eller venner som bor der. Kan ikke finne så mange ting som skjedde i denne perioden bortsett fra at Valderø og omegns privatbank ble startet i 1916.

Fann ei nettside med en som helt sikkert vet mye om Valderøy. Kanskje han har ideer om dette :)

http://oddegilvalderhaug.no/index.html

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av 6820 » 26. april 2015 kl. 21.35

Jeg skal prøve å sjekke litt rundt her ute på øyene i Giske kommune.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av 6820 » 27. april 2015 kl. 8.45

Vet du om han f.eks. Bygde fyr? Bl.a. ble Storholmen fyr tatt i bruk i 1920. Det ligger nordvest av Valderøy. Men i så måte kunne han også ha bodd på Vigra. Begge steder er aktuelle da. Kunne han ha jobbet for Statens fyrvesen?
Hilsen fra Marianne

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 27. april 2015 kl. 9.23

6.april 1916 flytter min oldefar murer Oskar Ommundsen Høiland, med kone og barn til Valderø, Aalesund.
Er det noen som kjenner området og historien, som kan tenke seg hvorfor en murer fra Jæren flytter dit? Var det noe anleggsarbeid hvor det var behov for murer?


Bustt på Valderøya, men barn fødd i Ålesund. - Har du lenkje(r) til dåp/fødselsprotokoll? (det plar stå bustad der).
Kan dei ha flytta først til Valderøya, og så til Ålesund?

Dette vert litt spekulasjon (eller bidrag til ide-dugnad):

I 1916 var vel byen nokolunde atterreist etter brannen. Men det var ein by i sterk vekst, så det var sikkert god von om arbeid for ein murar. Av same grunn kan eg tenkje meg det var vanskeleg å få husrom i byen. Det var (er) ikkje så langt med båt inn til byen. Ei mogeleg forklaring er at dei fekk seg husrom på Valderøya og at han pendla inn til byen - iallfall i førstninga.

Brukeravatar
dn04977
Innlegg: 1752
Registrert: 14. november 2004 kl. 18.33
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av dn04977 » 27. april 2015 kl. 9.49

Ifølge ein diskusjon på "Slektshjørnet" på FB så bodde dei nok i dette området i kun kort tid, i 1918 bodde dei i Sirevåg igjen.

Man finner meire om dette om man søker etter "Høiland" på slektshjørnet.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av 6820 » 27. april 2015 kl. 18.00

Det var vel ikke lett å få seg hus i omlandet av byen heller. Selvom mange hus var bygd opp igjen 12 år etter brannen. Byfolket flyktet jo til slekt på landet.

Finner ikke Høiland i skatteligningen for Valderø, Giske herred 1920, om han da ikke brukte et annet etternavn. Heller ikke i Ålesund, - eller for såvidt ikke i Møre og Romsdal. Så han kan ikke ha bodd her så lenge.

Kan han ha brukt et annet etternavn, eller det kan ha vært "et bygningsprosjekt" som tok litt tid, siden han hadde med hele familien.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av 6820 » 27. april 2015 kl. 19.14

Takker Ingmar, så ikke svaret ditt, for opptatt av å lete etter herr Høiland. Da har hun gjerne fått svar.
Hilsen fra Marianne

68535
Innlegg: 76
Registrert: 13. mai 2014 kl. 11.03
Sted: BRYNE

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av 68535 » 29. april 2015 kl. 19.15

Hei, og tusen takk for svar alle sammen :-)

Det må nok en liten idedugnad på gang her ja. Har hatt noen runder på facebookgruppen slektshjørnet som Ingmar sier.
https://www.facebook.com/groups/sleksts ... C3%B8iland

Jeg ringte nå datteren til denne Klara som ble født i Ålesund. Datteren visste ikke noe om hvorfor de var der, eller noe som kunne hjelpe. Hun visste bare at moren ble født der oppe.

Barnet Klara ble født i Ålesund i mai 1916, men døpt "hjemme" i Sirevåg (Hå kommune, Rogaland) i oktober 1916

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-9

Ogna kirke hvor familien hørte til ble totalskadet i brann i 1991. Det er derfor sannsynlig at kirkebøker gikk tapt. Det er en klokkerbok for aktuell perioden, og den inneholder ikke viede eller konfirmasjoner.

Det MÅ jo være registrert at hun ble født en eller annen plass?

Snakket litt med far også, han tenkte at det kunne være aktuellt med sildefiske.

Reagerer på at Oscar tok med seg en ganske så gravid kone, og lite barn helt til Ålesund for så kort tid. Det kan jo tenkes at de flyktet fra skammen over å ikke klare å betale for seg i forbindelse med husbygging?
Oscar og Elen fikk tomt hos hennes foreldre, og bygde hus i Sirevåg på 1920 tallet.

Legger inn et bilde med oldefar Oscar Høiland på, så kan man jo være heldig å oppdage han på bilder i deres trakter.
Han (og hans far og flere brødre) var visst svært dyktig til akkurat dette som bildet viser, å lage grunnmur. Han står i midten i hvit skjorte.

Håper dere er med meg videre!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 29. april 2015 kl. 21.00


Ogna kirke hvor familien hørte til ble totalskadet i brann i 1991. Det er derfor sannsynlig at kirkebøker gikk tapt. Det er en klokkerbok for aktuell perioden, og den inneholder ikke viede eller konfirmasjoner.

Det MÅ jo være registrert at hun ble født en eller annen plass?


Kyrkjebøker har gått tapt i prestegardsbrannar - men ikkje i kyrkjebrannar (kan finnast unnatak). Så seint som 1991 (1916, også for den del) skulle kyrkjebøker lagrast i brannsikre skap. Så kyrkjebrannen har ikkje noko med dette å gjere.

I 1916 var det kyrkjeboka som var fødselsregisteret, og barnet Klara er registrert.
Nokre stadar hadde dei eigne fødselsregister i tillegg til kyrkjeboka.
Det som ikkje er heilt "etter boka", er at Klara er innført i Sirevåg som heimehøyrande der. Sidan foreldra hadde meldt flytting, skulle ho vere ført som "frammand" i Sirevåg og i tillegg i "heimesoknet" Giske (som Valderøy høyrde til).

68535
Innlegg: 76
Registrert: 13. mai 2014 kl. 11.03
Sted: BRYNE

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av 68535 » 29. april 2015 kl. 23.25

Ivar skrev:
I 1916 var det kyrkjeboka som var fødselsregisteret, og barnet Klara er registrert.
Nokre stadar hadde dei eigne fødselsregister i tillegg til kyrkjeboka.
Det som ikkje er heilt "etter boka", er at Klara er innført i Sirevåg som heimehøyrande der. Sidan foreldra hadde meldt flytting, skulle ho vere ført som "frammand" i Sirevåg og i tillegg i "heimesoknet" Giske (som Valderøy høyrde til).


Takker for innspill Ivar, hvor tenker du det kan være aktuellt å lete etter hvor hun ble født utfra den informasjonen vi sitter med?

Jeg tenker at siden hun er ført som hjemmehørende i Sirevåg, så er det fordi de er kommet "hjem" og at de tilhører dette sognet.

Men har så lyst å finne ut hvor Klara ble født og hva som kan ha foregått der oppe? :)

Gjertrud Marie

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 30. april 2015 kl. 0.32

Nokre refleksjonar over dette:

I innførsla over utflytte står at dei flytta 6.4.1916. Dato for når flyttemeldinga er gjeven er ikkje fyllt ut; men Oskar m.fam. står mellom personar som leverte flyttemeldingar 23. og 29. febr. 1916. Då spørs det om 6.4. er ein nøyaktig avreisedato. Dei kan ha reist ein månad før. Eller dei kan ha reist nokre månader seinare? - eller kanskje ikkje reist i det heile?

Ifl. retningslinjene for føring av kyrkjebøker, trykt framme i alle protokollane, t.d. for Ogna her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6
pkt. 8 seier at presten som utfører handlingar (her dåp) for utansokns folk skal føre dei inn i boka si med løpenr., og så skal han sende melding til presten i heimesoknet, som fører det same i si bok, men med løpenr. 0 (null).
No har vi ikkje tilgang til kyrkjebøkene, berre klokkarbøkene - og det kan tenkjast at klokkaren utelet nokre slike opplysningar. Presten si bok er truleg for ny til å vere innlevert til statsarkivet (minst 80 år etter siste innførsle) - både for Ogna og for Giske.


Sidan Oskar m.fam. hadde meldt flytting til Valderøya (Giske sokn, Borgund prestegjeld) - og faktisk flytta - så skulle vi vente å finne Klara ført inn i Giske, med løpenr. 0 og opplysning om kvar dåpen var utført. Og vi skulle vente å finne opplysningar i Ogna-boka om kvar barnet høyrde heime. Vi ser at det siste ikkje er tilfelle. Tvert imot står "Sirevaag" som bustad.
I klokkarboka for Giske står Klara ikkje, så langt eg kan sjå.

Det finst neppe noko anna fødselsregister enn kyrkjeboka for korkje Giske sokn eller Ogna sokn. Klokkarboka for Ogna gjev heilt og fullt inntrykk av at Klara og familien høyrer til der (men altså med atterhaldet om at klokkaren kan ha utelate noko som står i presten si bok).

68535
Innlegg: 76
Registrert: 13. mai 2014 kl. 11.03
Sted: BRYNE

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av 68535 » 30. april 2015 kl. 23.30

Ivar skrev:Nokre refleksjonar over dette:

I innførsla over utflytte står at dei flytta 6.4.1916. Dato for når flyttemeldinga er gjeven er ikkje fyllt ut; men Oskar m.fam. står mellom personar som leverte flyttemeldingar 23. og 29. febr. 1916. Då spørs det om 6.4. er ein nøyaktig avreisedato. Dei kan ha reist ein månad før. Eller dei kan ha reist nokre månader seinare? - eller kanskje ikkje reist i det heile?


Jeg har også tenkt på om de ikke "kom frem", at hun ble født en annen plass.
Hvor bredt kan man trekke linje rundt Ålesund? Hvilke sogn var aktuelle?
Hun kan ha blitt født for tidlig. Men uansett så har jeg et lite håp om at plutselig dukker det opp noe.

Og jeg klarer ikke bare "gi meg" heller...

Venter og håper på flere innspill fra dere som er med i tråden.

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 1. mai 2015 kl. 0.24

Å reise frå Stavanger til Ålesund i 1916 tok eit par dagar med rutebåtar, kanskje tre. Hurtigruta hadde (ifl. wikipedia) 5 avgongar for veka frå Bergen, og elles gjekk det eit omfattande rutenett av båtar. Om ho var fødd ein annan stad, kan det vere kvar som helst langs kysten.

Klokkarboka for Ogna fortel langt på veg at ho var fødd der. Først må du finne evt. andre haldepunkt for at ho faktisk var fødd ein annan stad.

Eit par ting som er enkle å finne ut av er å
- kontakte prestekontoret i Ogna og be dei slå opp dåpen i kyrkjeboka (ministerialboka, altså presten si bok) for å sjå om det står noko meir der enn i klokkarboka. Du har dato osv. så det skulle vere ei grei sak om boka er enkelt tilgjengeleg (det er ikkje sikkert ho er det).
- få greie på om det står noko om fødestad i kyrkjeboka ved konfirmasjonen. Dersom ho vaks om i Ogna, er det framleis prestekontoret du må snakke med. Dersom du ikkje har årstalet får andre kjelder (1916+ ca.15-16 år = 1931-32), kan det verte litt å leite.

68535
Innlegg: 76
Registrert: 13. mai 2014 kl. 11.03
Sted: BRYNE

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av 68535 » 11. juni 2015 kl. 18.08

Ivar skrev:
Eit par ting som er enkle å finne ut av er å
- kontakte prestekontoret i Ogna og be dei slå opp dåpen i kyrkjeboka (ministerialboka, altså presten si bok) for å sjå om det står noko meir der enn i klokkarboka. Du har dato osv. så det skulle vere ei grei sak om boka er enkelt tilgjengeleg (det er ikkje sikkert ho er det).
- få greie på om det står noko om fødestad i kyrkjeboka ved konfirmasjonen. Dersom ho vaks om i Ogna, er det framleis prestekontoret du må snakke med. Dersom du ikkje har årstalet får andre kjelder (1916+ ca.15-16 år = 1931-32), kan det verte litt å leite.


Tusen takk for gode innspill!
Og spesielt takk Ivar, det skal eg jammen gjera :-) Kjempelurt!

Eg fekk igår vite frå min eldste onkel at oldemor Elen hadde slekt "der oppe"

Der oppe er jo relativt, men valgte å følge det sporet, og har berre i løpet av dagen fått hjelp til å finne Elen si tante som budde i Kristiansund.
Så no prøver eg å sjå på desse to sakene, for å sjå om det er noko likheter.
Klarer ikkje linke til innlegget, men kjem sikkert opp på mitt navn.

Tenk gjerne høgt med meg :-)

68535
Innlegg: 76
Registrert: 13. mai 2014 kl. 11.03
Sted: BRYNE

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av 68535 » 11. juni 2015 kl. 18.09

Ivar skrev:
Eit par ting som er enkle å finne ut av er å
- kontakte prestekontoret i Ogna og be dei slå opp dåpen i kyrkjeboka (ministerialboka, altså presten si bok) for å sjå om det står noko meir der enn i klokkarboka. Du har dato osv. så det skulle vere ei grei sak om boka er enkelt tilgjengeleg (det er ikkje sikkert ho er det).
- få greie på om det står noko om fødestad i kyrkjeboka ved konfirmasjonen. Dersom ho vaks om i Ogna, er det framleis prestekontoret du må snakke med. Dersom du ikkje har årstalet får andre kjelder (1916+ ca.15-16 år = 1931-32), kan det verte litt å leite.


Tusen takk for gode innspill!
Og spesielt takk Ivar, det skal eg jammen gjera :-) Kjempelurt!

Eg fekk igår vite frå min eldste onkel at oldemor Elen hadde slekt "der oppe"

Der oppe er jo relativt, men valgte å følge det sporet, og har berre i løpet av dagen fått hjelp til å finne Elen si tante som budde i Kristiansund.
Så no prøver eg å sjå på desse to sakene, for å sjå om det er noko likheter.
Klarer ikkje linke til innlegget, men kjem sikkert opp på mitt navn.

Tenk gjerne høgt med meg :-)

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Fra Jæren til Valderø, Aalesund i 1916 - hvorfor?

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 11. juni 2015 kl. 19.31

Det er vel dette emnet https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ht=#680784

(Du kan kopiere URL (dvs. nettadressa) til emnet, og lime det inn i ruta der du skriv svar.)

Svar

Gå tilbake til «Giske»