Rasmus Rasmussen Helle født ca 1680

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Rasmus Rasmussen Helle født ca 1680

Legg inn av Erik Hov » 5. mars 2014 kl. 19.25

Hei.

Jeg har sett litt i bygdebøker og lurer litt på denne Rasmus Rasmussen Helle ,født ca 1681. Han var født i Vatne ca 1681 og ifølge Vatne bygdebok ble han gift til Tennøy i Vatne og døde 1745 (gift med Inger Jonsdatter Tennøy ca 1675-1764).
Men ifølge Skodje bygdebok er det også en Rasmus Rasmusen Helle ,født ca 1680 som døde på Erstad i Skodje i 1757 (gift med Siri Rasmusdatter Skodjevåg ca 1676-1757).
Denne Rasmus Rasmussen fra Helle hadde ifølge Vatne bygdebok en bror Asbjørn (ca 1661-1731) som var bruker på Græsdal i Skodje ,men samtidig står det også at denne Rasmus på Erstad i Skodje var bror til samme Asbjørn.
Rasmus Erstad og Rasmus Tennøy hadde jo barn samtidig også ,så det burde jo være 2 forskjellige med samme navnet.....

Jeg må si jeg ble usikker på hvor Rasmus Rasmussen Helle bodde ,Tennøy eller Erstad.....??
noen som vet mer om dette?

mvh Erik

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5510
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Rasmus Rasmussen Helle født ca 1680

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 5. mars 2014 kl. 21.07

I manntalet 1701 finn vi under "Helden" (s. 38) i Vatne skipreide ein brukar Elling, 30 år. Saman med han er "een broder", Rasmus, 18 år. Ingen av dei er førte inn med farsnamn. (I tillegg er det ein brukar Joen med steson Joen Joenss. på "Helden").

På "Grasdall" (s. 49) i Skodje sokn (Gryta skipreide) er det ein brukar Asbiørn 36 år. Han har ein tenar Jens Knudsen Frustad frå Romsdalen og ein granne Lars Ellingson.

Det er mange Rasmusar, men berre ei handfull Rasmus Rasmussøner mellom 15 og 25 år på heile Sunnmøre. Ein av dei er R.R. Krogset 18 år, tenar for Jacob Gudmundset (s. 69) i Skodje sokn (Valle skpr.). Krogset kan vere i Borgund sokn (Gryta skpr.), i Vatne sokn (Vatne skpr.), eller i Sande sokn (Vanylven skpr.), men det er ingen Rasmus nokon av stadane (kan vere død eller flytta).

Det er 5 RR til (Over Furset i Stranda, Maarstøel/Halkjelsvik i Volda, Reite/Halkjelsvik i Volda,
"Sofvend" i Syvde, Røsten i Vanylven) men dei er søner av brukarar som står i manntalet.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Rasmus Rasmussen Helle født ca 1680

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. mars 2014 kl. 13.25

Erik skrev:Jeg må si jeg ble usikker på hvor Rasmus Rasmussen Helle bodde ,Tennøy eller Erstad.....??
noen som vet mer om dette?

mvh Erik



Det er i alle fall to forskjelige Rasmus-er det er snakk om.

Rasmus Rasmussen Tenøen er begravd i Vatne 8/12 1745 "70 aar"


Rasmus Rasmusen Erstad er begravet i Skodje 28. ejusd? 1755, 71 år.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-147

Skifte på Erstad 1756:
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24559/376/

Noen med bedre leseferdigheter kan kanskje få mye ut av dette skiftet?

Det er vel en Rasmus Rasmusen (Erstad?) som gifter seg 7 p. trin 1706 med Siri Gutormsdtr?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-30

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Rasmus Rasmussen Helle født ca 1680

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. mars 2014 kl. 15.14

Har sett litt mer på denne Rasmus Rasmusen (Helle?) Tennøy.

Når han forlover seg med Inger Jonsdtr i Vatne 1707 så er forloverne Christen Olsen Langset og Guttorm Krogset (Krogseter). Både ved trolovelse og vielse er adressen til Rasmus, Tendøen.

Bygdeboka Vatne II side 467 har vel litt motstridende påstander her!

Under brukar Jon Eriksen:

"...
I 1705 døydde ein husmann Rasmus Johansen på Tennøya. Han må vere svigerfar til dottera Inger. Denne Rasmus var frå Langset
. (min understreking)

Barn:
a) Inger, f.ca. 1675, g.m. neste brukar
b)..."


Så kommer neste brukar:
Rasmus Rasmusen Helle, bnr. 1, f.ca. 1681, d. 1745, g. 1708 med Inger Jonsdtr., f.ca. 1675, d. 1764.

Etter det siste her skulle da svigerfaren være Rasmus Ellingsen Helle!

Under Langset side 485 har bygdeboka:
Johannes Langset...
Barn:
a)Rasmus, f. ca 1628. Han budde ei tid på Helle, seinare på bnr. 2 Tennøy.


Jeg tror da at det var Rasmus Ellingsen Helle sin sønn d) Rasmus f. ca 1681 som kom til Erstad. Og ikke til Tennøy som påstått i bygdebok Vatne II under Helle side 427 og under Tennøy side 467.
Navnet Asbjørn går igjen her, og morfaren hette Asbjørn Lauritssen Helle i følge bygdeboka

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: Rasmus Rasmussen Helle født ca 1680

Legg inn av Erik Hov » 6. mars 2014 kl. 16.35

Jeg tror du har rett Helge. Jeg tror vi har løst "mysteriet". :D
Vatne bygdebok må ha blandet sammen 2 Rasmus Rasmussen. Han på Tennøy må være sønn til Rasmus Johansen Tennøy 1628-1705 ,mens han på Erstad må være fra Helle. (men da burde jo Rasmus ha stått nevnt som sønn til Rasmus Johansen på Tennøy i bygdeboka.....)

Det er vel egentlig 2 indikasjoner på at det er Rasmus Erstad som er fra Helle slik jeg ser det.
Det er navnene Asbjørn og Else på Helle. De går ikke igjen på Tennøy ,mens Rasmus på Erstad hadde barn med begge navnene!!. Det burde være bevis godt nok?

Såvidt jeg vet er den eneste Asbjørn i Vatne i eldre tid den Asbjørn Lauritsen på Helle født ca 1575- og han hadde en datter Else ,som jo heller ikke er et så vanlig navn i Vatne etc.

Da får jeg gå i gang med litt gjenoppfrisking av det jeg har på Rasmus Rasmusen Helle på Tennøy. Trodde jo han var fra Helle så må gå gjennom det jeg har om hans etterkommere ,og det kan jo bli en stor jobb....

Takk for info!:
mvh Erik

Svar

Gå tilbake til «Skodje»