Berte Sjursdotter Storheim c.1747-1818 fra Stordal

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Berte Sjursdotter Storheim c.1747-1818 fra Stordal

Legg inn av Anne M. Berge » 6. desember 2009 kl. 18.23

Jeg er på jakt etter informasjon om Berte Sjursdotter Storheim, født omkring 1747-1749, Stordal, Sunnmøre, død 2. desember 1818 i Stordal, Sunnmøre. Alternative skrivemåter for navnet kan være Berthe, Brite, Birte, Sivertsdatter, Siursdatter, Storem, Størem, Størheim osv.

Stordalssoga II, Gard og ætt, fra 2002 er overraskende lite ambisiøs (?), og tar kun for seg garder og folk registrert i tellingen fra 1801 og framover. Der nevnes Berte og mannen hennes: "Peder Willumsen Rødsetsæter og Berthe Siursdtr Storheim slo seg ned på Nedste Holeplassen, Mo. Dei gifte seg i 1779 og fekk fem born. Familien hadde det vanskelig. Dei måtte få fattighjelp i fleire år."

Ved Folketellingen i 1801 holder de altså til på Moe i Stordal, Berthe Sivertsdatter oppgis til 52 år (født ca 1749) og mannen hennes Peder Villumsen 47 år. De har døtrene Marit og Guri, og Peder er jordløs husmann og går i dagleie.

Birtes foreldre er derimot vanskelig å finne ut av.
En mulig mor er Birte Iversdotter Holt (c.1710 - 1773) som ble gift i 1759 med Sjur Iversson Emdal Storheim (c.1734, Stranda – 1822, Stordal) Sjur var bruker på Sjurgarden, Storheim. Han var gift fire ganger. I Stordalssoga (2002) står det at Sjur Iversen fra Emdal på Stranda ikke fikk barn i noen av sine fire ekteskap. Birte Sivertsdotter er født 1747-50, og Sjur Iversen er uansett for ung til å være hennes far.

Jeg sliter med å finne relevant informasjon i kirkebøkene her, og lurer på om det fins andre som har informasjon?

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Berte Sjursdotter Storheim c.1747-1818 fra Stordal

Legg inn av dn23027 » 7. desember 2009 kl. 2.05

hei :)

Jeg sliter litt (litt mer enn litt, muligens) med skriften i kirkebøkene, men det er en Birthe døpt i 1749 her, og jeg synes det ser ut som det står Siver eller Siuer Storems barn.. venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-78

Ifølge soknehistorikk er det kb for Ørskog man skal se i for tidlige perioder

mvh
Linda W

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Berte Sjursdotter Storheim c.1747-1818 fra Stordal

Legg inn av Astrid Ryen » 7. desember 2009 kl. 10.51

Det står vel Størem. Dette er en god kandidat for Berte.

Det stemmer vel at man må se på Ørskog før 1759. Etter 1759 er det jo Stranda, hvor Stordalen er eget kirkesogn. I oversikten over skannede kirkebøker på Digitalarkivet er det ikke markert at kirkeboka er soknedelt (har lagt inn melding om dette på forum for skannede kirkebøker).

Stordalen - døpte - finnes om man begynner aller øverst på Stranda (268-169).

Jeg fant sønnen Bertel døpt 18/2-1781:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-142

En Madsi Siursdatter er fadder. videre en Birte Vilhelmsdatter. Disse kan være søsken av foreldrene.

Jeg noterer alltid alle faddere på både aner og deres søsken. Det kan være nyttig for å finne slektsammenhenger.

Svært mye er lagt inn på FS for Stranda, husker det fra da jeg drev med min svogers slekt her. Bertel fant jeg først på FS.

Kai Olger Løseth
Innlegg: 827
Registrert: 7. mars 2006 kl. 17.25
Sted: ÅLESUND

Re: Berte Sjursdotter Storheim c.1747-1818 fra Stordal

Legg inn av Kai Olger Løseth » 7. desember 2009 kl. 20.56

Birte Ivarsdotter hadde ei søster, Siri Iversdotter, som det var skifte etter i 1795:
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24571/272

Ein av arvingane etter Siri var Birte, som då var død. Men borna hennar er lista opp:

Søsteren Brithe Iversdtr. Stølen død og
efterladt sigfølgende Børn som
a. Sønnen Iver Siursen død og efterladt sig
en Søn Ole Iversen Hiortdal myndig
b. Sønnen Jon Siursen Røyseth myndig
c. datteren Anne Siursdtr. gift med Hal
-kild Larsen Hove
d. Datteren Anne Siursdtr. gift med Jet
-mund Holte død og efterladt sig:
a. Siur Jetmundsen Giære myndig
b. Jacob Jetmundsen Holte myndig
c. Iver Jetmundsen Størem myndig
d. Anne Jetmundsdtr. gift med Thore
Jacobsen Hove
e. Synneve Jetmundsen gift med
Ole Stølen
f. Brithe Jetmundsdtr. gift med Knud
Yttre Sætre
g. Marthe Jetmundsdtr. gift med Ole
Midtbust
e. Datteren Massie Siurdtr. gl 50 aar f[ormynder] Jon
Sivertsen Røyseth
f. Kari Siursdtr. gl 40 aar f[ormynder] Sivert
Iversen Storem
g. Brithe Siursdtr. gift med Peder
Willichsen Moe

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Berte Sjursdotter Storheim c.1747-1818 fra Stordal

Legg inn av Anne M. Berge » 7. desember 2009 kl. 22.41

Dette skiftet ga masse svar! Stor takk til Kai, og dere andre også for innspill. :D

I likhet med Linda har jeg slitt med å lese nettopp disse kirkeboksidene for Ørskog, men det er nok Sjur Storems datter Birthe som nevnes i 1749.

Skifter har jeg tydeligvis ikke vært flink nok foreløpig til å finne og bruke, men her var det i alle fall mange familiemedlemmer og rikelig med opplysninger til å komme videre.

Men dette leder selvfølgelig til enda flere spørsmål:
Var Birte Sjursdotters mor Brite Ivarsdotter Stølen eller Storem? Hvor er i så fall Stølen, er det Støle i Stordal?

Kom Brite Iversdotter egentlig fra Holt, med far Iver Holt? I så fall er det hun som i 1759 gifter seg med Sjur Emdal Storheim, hans første ekteskap som 25-åring, og hun må ha vært enke.

Og hvem var denne Sjur som Brite Iversdotter var gift med, og som var far til Brite og de seks andre barna? Han nevnes ikke med farsnavn i kirkeboka ved Birtes dåp i 1749. Jeg får se etter dåp for søsknene hennes, men tar gjerne imot flere bidrag og innspill.

Kai Olger Løseth
Innlegg: 827
Registrert: 7. mars 2006 kl. 17.25
Sted: ÅLESUND

Re: Berte Sjursdotter Storheim c.1747-1818 fra Stordal

Legg inn av Kai Olger Løseth » 7. desember 2009 kl. 22.57

Ja, der er Støle i Stordal.
Iver Nilsen Holt og Anne Knudsd. var foreldre til Siri og Birte Iversd. pluss 5 søskjen til.
Om du er på rett spor no Anne Marit har eg ein del om slekta til Iver Nilsen Holt vidare bakover.

Helsing
Kai Løseth

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Berte Sjursdotter Storheim c.1747-1818 fra Stordal

Legg inn av Anne M. Berge » 7. desember 2009 kl. 23.13

Kai,

Dette er folket jeg er ute etter, ja - Birte og Peder på Moe som hadde det så vanskelig er mine 4. tippoldeforeldre - og jeg tar veldig gjerne mot det du har om slekta til Iver Holt! Jeg ser at det tangerer det som nevnes i denne tråden også.

Anne Marit

Svar

Gå tilbake til «Stordal»