Sigrid Larsdatter Langeland

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Finn Thomas Johannessen
Sted: SANDEFJORD

Sigrid Larsdatter Langeland

Legg inn av Finn Thomas Johannessen » 23. desember 2007 kl. 0.57

Sigrid Larsdatter Langeland gift med Ingebrit Olsson 1758-1790 barn: Lars Ingebrigtsson Kjellstadli. På en annen side står det:Sigrid Gift på ny med Jon Jakobsen Flo , barn: Jakob

Dette er fra sunnylven boken. Er i tvil om dette er samme Sigrid.
Er dette samme Sigrid? Isåfall er Lars og Jakob halvsøsken , og begge oldefar til min oldemor.
Litt forvirret :) og litt seint,,,,;)
Sist redigert av Finn Thomas Johannessen den 23. desember 2007 kl. 19.41, redigert 1 gang totalt.

dn20678
Sted: GODØYA

Re: Sigrid Larsdatter Langeland

Legg inn av dn20678 » 23. desember 2007 kl. 10.29

Hallo.

Nå har ikke jeg boken du referer til, og det er litt vanskelig å forstå hva du spør etter her.
Hvor bodde de du spør etter, og hva het oldefar til din oldemor? Hva gjør at du mener dette (brødrene) er samme mannen?

Hvem var foreldre til Sigrid? Står det noe om dette i Sunnylven boken? Spør da jeg prøver å finne familie til Magnus Larson Langelang f.ca.1749 på Langeland i Norddal. Foreldre er Lars Larson Langeland og hustru Marta, reg.bosatt hos sønnen i 1881 tellingen.

Kan dette være samme familie?

mvh
Vibecke V

Finn Thomas Johannessen

Legg inn av Finn Thomas Johannessen » 23. desember 2007 kl. 19.57

Hei. Det jeg lurer på er om dette er samme Sigrid. Sigrid står med fult navn der hun er gift med Ingebrigt og står bare som Sigrid der hun senere er gift med Jon. Er da i tvil om dette er den samme Sigrid da begge er oldemor til min oldemor. Men vet ikke om dette er samme Sigrid da det ikke står etternavn på henne der hun er gift med jon.
En av Sigrids barn med Ingebrigt er Lars Ingebrigtson,min oldemors oldefar på hennes far fars side. Et av Sigrids barn med Jon er Jakob Jonsson,min samme oldemors oldefar på hennesfar mors side.

De bodde Hellesylt, kan ikke se navnet du spurte etter,men skal se på det litt senere i kveld.

Finn Thomas Johannessen

Legg inn av Finn Thomas Johannessen » 23. desember 2007 kl. 20.24

Finner ingen Magnus Larson Langelang på Langeland i Norddal. Heller ikke Lars Larson Langeland og hustru Marta . Jeg finner ikke foreldrene til Sigrid Larsdatter i bb for sunnylven og Geiranger. Mulig det er familie men finner som sagt ingen informasjon på Sigrid. På Langelan i Sunnylven står ingen der oppført, er dette stedet du nevner i sunnylven ?

dn20678

Legg inn av dn20678 » 23. desember 2007 kl. 22.56

Gården "min"familie kommer fra er Langeland i Norddal. Hvor vet jeg ikke helt.

Det er godt mulig at Sigrid og Magnus er søsken, ser at det finnes KB for Norddal,Sunnylven og Geiranger fram til 1871 (en og samme bok) Er ikke så veldig god på det med geografi og hva som hørte til under hva før, men her er det ikke så store avstander mellom bygdene.

Her er Magnus Langeland med hustru,barn og foreldre.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... ostnr=2228

Her er det som da sikkert er Sigrid med familie i 1801 tellingen på garden Kjellstadli, men finner ingen Lars Ingebrigtson her...

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2386#ovre

Her er de Lars Ingebrigtson jeg kan finne i Norddal i 1801 tellingen. Det er jo ikke sikkert noen her passer med din Lars..

Det kan være veldig greit å se litt på faddere i KB når en leter som dette. Da kan en ofte bekrefte slektskap. Hadde vært fint å få vite det hvis du "går deg på" noe som bekrefter dette.

mvh
VibeckeV

dn20678

Legg inn av dn20678 » 23. desember 2007 kl. 23.01

Å legge ved linken er en fordel :)

HER e de Lars Ingebrigtson jeg kan finne i Norddal:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... ostnr=1003

gj04644
Sted: PARADIS

Legg inn av gj04644 » 24. desember 2007 kl. 15.00

Gifte i Sunnylven 2. påskedag 1791: ”Corporal Joen Jacobsen Floe og Siri Larsdatter Lien”. Kjellstadli er av og til berre kalla Lien i kjeldene. Lenkje til skanna kyrkjebøker:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... g&siz=full

Sigrid (Siri) Larsdtr. Langeland var syster til Magnus Larsen Langeland. Foreldre var Lars Larsen f. Tryggestad og kona Marit Jonsdtr f. Langeland. Dei budde først på Tryggestad men kom sidan til Langeland gjennom eit gardbyte i 1765. Du finn dei i bygdeboka for Sunnylven og Geiranger (1993 utg.) side 298 (Tryggestad) og side 315 (Langeland).

Finn Thomas Johannessen

Legg inn av Finn Thomas Johannessen » 25. desember 2007 kl. 10.02

Tor Myklebust skrev:Gifte i Sunnylven 2. påskedag 1791: ”Corporal Joen Jacobsen Floe og Siri Larsdatter Lien”. Kjellstadli er av og til berre kalla Lien i kjeldene. Lenkje til skanna kyrkjebøker:

Sigrid (Siri) Larsdtr. Langeland var syster til Magnus Larsen Langeland. Foreldre var Lars Larsen f. Tryggestad og kona Marit Jonsdtr f. Langeland. Dei budde først på Tryggestad men kom sidan til Langeland gjennom eit gardbyte i 1765. Du finn dei i bygdeboka for Sunnylven og Geiranger (1993 utg.) side 298 (Tryggestad) og side 315 (Langeland).

Hei. Takk for godt svar. Vet du om det er samme Sigrider som jeg har nevnt ovenfor ?

gj04644
Sted: PARADIS

Legg inn av gj04644 » 25. desember 2007 kl. 12.36

Einaste kjeldene eg har tilgjengeleg no i jula er bygdeboka og det ein finn på nettet. Men ut frå 1801 teljinga ser vi at Sigrid Larsdtr er gift for andre gong med Jon Jacobsen og at dei har sonen Jacob på 8 år. Ho har tidlegare vore gift med ein Ingebrigt som ho har to søner med, begge med namnet Ole. Men i bygdeboka står det at Ingebrigt Olsen og Siri Lardtr Kjellstadli berre hadde ein son Ole - fødd 1785. Det må vere han som er 17 år i 1801. Den andre Ole, 15 år, må vere feilskrive for den tidlegare nemnde Lars Ingebrigtsen som vart døypt 28. desember 1786. Ein av fadrane på Lars er Magnus Larsen Langeland! Eg trur vi trygt kan slå fast at Lars og Jacob er halvbrør.

Lars Ingebrigtsen i 1786 (28. des.):

Finn Thomas Johannessen

Legg inn av Finn Thomas Johannessen » 25. desember 2007 kl. 14.51

Hei og takk igjen. Jeg også mener dette er samme Sigrid nå,men var veldig usikker. Sigrid krysser på tavla mi,derfor vil jeg være helt sikker,selv om dette ikke er uvanlig på den tiden.Bare litt kjedlig å ha samme person 2 ganger på min 8 generasjon :-) Synd ikke hun står med etternavn der hun er skrevet med sin 2 mann...

Fortsatt god jul og takk igjen , godt å ha alle dere som er drevne samt flinke til å hjelpe

dn20678

Legg inn av dn20678 » 26. desember 2007 kl. 11.05

Selv om ikke jeg postet etterlysningen her vil jeg også takke for info.

Da har vi felles aner Thomas... 8 generasjon her også :) Om du ønsker etterkommere av Sigrid`s bror Magnus- så har jeg en del :)

mvh
Vibecke

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 26. desember 2007 kl. 12.32

Heisann 8)

Jaha Vibecke, er det kanskje via Skodje (Skodjebakk) slekta du kjem inn då :?:

Då er også vi i slekt, det er vi nok uansett, denne Tryggestad og Langeland der inne er av mine aner.

Tar også gjerne imot det du har av etterkommere etter Magnus. :lol:

Mvh
Ingmar
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Finn Thomas Johannessen

Legg inn av Finn Thomas Johannessen » 26. desember 2007 kl. 16.24

Hei. Vil gjerne ha mer info ja,takker for det. Ingmar er jo også i min slekt langt tilbake,så tydlig at områdene der oppe ikke er så store :-)

dn20678

Legg inn av dn20678 » 27. desember 2007 kl. 10.59

Hei igjen Ingmar og Thomas.

Her havner etterkommere på Lillestølen i Spjelkavik- og min tippoldefar født på Lillestølen gifter seg til Valbø i Ørskog :)

Har sendt rapport til deg på mail Ingvar. Har du en mailadresse Thomas? så kan jeg sende til deg også :) Kan være at jeg burde finne den her en plass men... send den på privar meld.du.

Har hatt god hjelp av en på Ørskog, og vi har jobbet ganske mye med denne greinen i det siste.

mvh
Vibecke

Svar

Gå tilbake til «Stranda»