Synneve Larsdatter Flydal, f. 1784 g.m. Magnus Hole

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Berit Carlsen
Innlegg: 576
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.44
Sted: ÅLESUND

Synneve Larsdatter Flydal, f. 1784 g.m. Magnus Hole

Legg inn av Berit Carlsen » 27. oktober 2010 kl. 19.24

Er det noen som har Synneve og Magnus i sin slekt? Jeg forsøker å finne ut opphavet til Magnus. I Lillebøs "Sunnylven og Geiranger" står det at Synneve giftet seg med Magnus Bjørdal Apalset (Apalset forstår jeg - se nedenfor - men ikke Bjørdal).

Jeg har funnet ut at hun giftet seg med en Magnus Arnesen Hole
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-138
h. side,
De fikk 3 sønner:
Andreas f. 14.6.1818, f. på Hole
Lars, f. 3.4.1820 (min tippoldefar), f. på Flydal
Nicolai, f. 1. mars 1822.s. på Hole

Fant Synneve og Magnus utflyttet i 1823 til Søholtstrand, Ørskog:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-186

Her fant jeg beviset på at Magnus Hole hette Magnus Arnesen Hole.

Sønnene Andreas og Nicolai finner jeg igjen på gården Abelvik, Ørskog som gift, mens Lars ble ikke med på lasset og ble antagelig igjen på Flydal (før han senere flyttet til Borgund/Ålesund).

Har ikke funnet noe bevis på hvem faren til Magnus Hole var, men har trodd at det har vært Arne Pedersen Hole, Sunnylven og Malene Magnusdatter Flydal (ætteboka Hole, Sunnylven, Larsbruket).

Men det som får meg til å stusse er at der er ikke noen faddere fra Hole til noen av sønnene Andreas, Lars og Nicolai, men mange fra Flydal og andre Geirangergårder (men moren kom jo derfra). Kan det være Hole i Geiranger det er snakk om? Den ligger jo nært Flydal, men så vidt jeg kan se står der ikke noe om Magnus der heller.

Tenker også på navnene og oppkalling: Andreas og Nicolai: Hvis Arne Pedersen Hole
og Malene Magnusdatter Flydal er foreldrene kan jeg ikke se at der er noen forfedre som heter verken Andreas eller Nicolai. Eldste sønnen, Andreas, skulle vel etter skikken være oppkalt etter farfar. Sønn nr. 2, Lars, er oppkalt etter Synneve Larsdatters far. Men Nicolai?

Jeg ser i FT 1801 at det under Nordahl er foruten de to Hole-gårdene, (i Sunnylven og Geiranger ) en gård som heter Hoel, men finner den ikke i ætteboka til Lillebø. Ser at her er det flere som har etternavn Arnesen/dtr. Det at Magnus ble kalt for Bjørdal lenger oppe forvirrer også. Det står i FT1801 på gården Sætheren en Magnus Arnesen, 21 år, og det stemmer med han som var født i 1779? Men da er "min Magnus Arnesen" ikke sønnen til ARne Pedersen Hole og Malene Magnusdatter Flydal, for der står en Magnus Arnesen på 19 år sammen med dem.
Nei, nå er jeg snøtt forvirret, og håper noen har en oppklaring. :?

Hilsen Berit

dn19007
Innlegg: 647
Registrert: 31. mars 2005 kl. 16.31
Sted: SØRUMSAND

Re: Synneve Larsdatter Flydal, f. 1784 g.m. Magnus Hole

Legg inn av dn19007 » 28. oktober 2010 kl. 13.29

Jeg tror nok at du er på riktig vei. Om du holder deg til garden Hole i Geiranger så er det den rette. Den andre garden Hoel som kan forveksles med er i Valldal. For å hjelpe deg litt så har jeg funnet dette:
Malene Magnusd. døpt 23.05.1751(far Magnus Flydal) GM (1) Arne Pedersen 25.06.1776 GM(2) 28.05.1798 Stephan Peders døpt 11.08.1765.(ingen barn)
Malene og Arne hadde 6 barn:
PEDER, 20.07.1777
MAGNUS,29.08.1779 og da er faren reg m.etternavn Hoole.
BRITE/BIRTHE, 21.05.1786
SYNNEVE 08.12.1784 død tidlig
SYNNEVE 13.04.1789
Marthe, 13.11.1791
Mulig du har dette alt.
Andreas innflytt 14.04.1843 fra Vedøen(soldat?) Døde 26.12.1893 av tæring. Ble GM Severine Rasmusd. 10.11.1849. Hun døde på Magerholm 24.05.1903.

Berit Carlsen
Innlegg: 576
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.44
Sted: ÅLESUND

Re: Synneve Larsdatter Flydal, f. 1784 g.m. Magnus Hole

Legg inn av Berit Carlsen » 29. oktober 2010 kl. 11.21

Takker for svar. Det er bra, da kan vi i alle fall utelukke Hoel som er i Valldal. Det som forvirrer med gardene Hole, er at Magnus Arnesen er født på Klasbruket, Hole i Sunnylven. Når han står benevnt som Arne Hoole under fødslene til barna, så skulle en tro at det var Hole i Sunnylven og ikke Hole i Geiranger. Men som du sier, det er mer sannsylig at det er Hole i Geiranger siden fadderne til barna stort sett kom fra Flydal og andre Geiranger-gårder, ingen fra Hole i Sunnylven. Så da er det mest trolig at de har bodd i Geiranger. De har tydeligvis ikke hatt egen gard/plass og har vel kanskje tjent både på Flydal og Hole, Geiranger. Så har de flyttet til Ørskog og fått sitt eget der.

Men jeg kan ikke helt legge fra meg navnene på barna til Magnus, Andreas og Nicolai, hvem de er oppkalt etter. Regner med at på den tiden var det fortsatt mest vanlig å kalle de etter det gamle mønsteret, 1. sønn etter farfar, 2. sønn etter morfar, 3. ofte etter en avdød onkel... eller? Har ikke funnet noen andre i nær slekt med to navnene.

Hvor fant du kilden til Andreas sin dødsårsak og at han hadde vært på Vedø (antagelig i innflyttede, men har ikke sjekket dette ennå)?

Liv Sølvi Morstøl Valde
Innlegg: 1
Registrert: 7. desember 2021 kl. 10.57

Re: Synneve Larsdatter Flydal, f. 1784 g.m. Magnus Hole

Legg inn av Liv Sølvi Morstøl Valde » 8. desember 2021 kl. 16.36

Hei!
 Synnøve og Magnus er tipp-tipp-oldeforeldre til min mann, så jeg har lett etter dem i forbindelse med slektsgranskning.

Magnus Arnesen var født  ca.1781 på garden Hole,( br.nr 3 Klasbruket), i Sunnylven ( dalen opp fra Hellesylt). Foreldrene var Arne Pedersen Hole som giftet seg i 1777 med Malene Magnusdatter Flydal f. ca 1750 ( fra Haubruket, br.nr 4).  Foreldrene til Malene var Magnus Nilsson Ørjasæter og Brit Olsdatter Flydal).  Malene var altså fra Flydal i Geiranger. Hun ble enke i 1797, og ved folketellingen i 1801 hadde hun giftet seg for 2. gang med Stefan Pedersen Hole. Hun bodde da på garden Hole i Sunnylven med sine 5 barn.

Sønnen Magnus giftet seg med Synneve Larsdatter Flydal f.1784. Hun var fra Larsbruket, br,nr1. Synneve var datter av Lars Pedersen Flydal og Malina Knutsdatter Maråk.

Håper dette kan være til hjelp!

Svar

Gå tilbake til «Norddal»