(Karen)Nikoline Andersdatter (Valgermo,Giskemo,Amdam)f.1824

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn20678
Innlegg: 328
Registrert: 13. november 2006 kl. 16.06
Sted: GODØYA

(Karen)Nikoline Andersdatter (Valgermo,Giskemo,Amdam)f.1824

Legg inn av dn20678 » 4. mars 2007 kl. 13.05

Hallo :) Her trenger jeg hjelp. Notater fra familien og det jeg finner i digitalarkiv er en smule
forvirrende.Kanskje har noen riktig info om denne damen (min tipp,tipp) og hennes familie?

I notater fra fam.fikk hun to gutter utenfor ekteskap. Christian og Andreas Olsen. Jeg vet ikke hvem som er deres far. Christian er født i 1851, Andreas har jeg ikke info om.

I mine notater ble hun så gift med Willum (William) Andreas Olsen Innvik f.1820 (Innvik,Skodje) De fikk sammen to døtre: Anne Petrine f.1850 og Oline Karoline f.1853. De bodde på Bakken på Amdam, og Willum fikk gården da Nikoline døde 1874. Han skrev den senere over til stesønnen Christian som er min tippoldefar.

Hvordan Nikoline kom seg til Amdam vet jeg ikke, kan ha giftet seg til den. Etter det som er blitt fortalt, var hun så fattig da hennes to sønner var små at de gikk uten sko på vinteren. (Kunne vel ikke være eier av garden da?)

Jeg finner noe som må være Nikoline i digitalarkivet 1865. Da er hun gift med Knud Paulsen og de har datteren Marte,er bosatt på Giskemo (det er da ikke det samme som Amdam?) Da er også Christian Olsen reg.som deres sønn. men Andreas er ikke nevnt. (Kan være flyttet?)

Ville vært fint om de som har info om denne familien kunne oppdatere meg :) Hva med guttenes far? (En gift mann har jeg hørt) Finner ikke noe i KB på fødsel/dåp av Christian.....

mvh
Vibecke

dn20678
Innlegg: 328
Registrert: 13. november 2006 kl. 16.06
Sted: GODØYA

Re: (Karen)Nikoline Andersdatter (Valgermo,Giskemo,Amdam)f.1

Legg inn av dn20678 » 4. mars 2007 kl. 13.14

Ops....en liten rettelse...

Anne Petrine og Oline Karoline er Willum Innvik sine døtre fra første ekteskap.... Nikoline er gift med han etter 1874, da deres mor døde..... Og det er vel slik hun havnet på Amdam....

dn19007
Innlegg: 647
Registrert: 31. mars 2005 kl. 16.31
Sted: SØRUMSAND

Re: (Karen)Nikoline Andersdatter (Valgermo,Giskemo,Amdam)f.1

Legg inn av dn19007 » 4. mars 2007 kl. 13.28

Jeg har funnet det i mine bøker. Der står også hvem som var far til hennes 2 uekte barn. Jeg kan skrive det av og sende deg det privat om du sender meg din mailadr. på PM. Min oldefar kom fra Giskemo.
Palmar Huse

dn20678
Innlegg: 328
Registrert: 13. november 2006 kl. 16.06
Sted: GODØYA

Re: (Karen)Nikoline Andersdatter (Valgermo,Giskemo,Amdam)f.1

Legg inn av dn20678 » 4. mars 2007 kl. 13.31

Hei Palmar....

Så flott :) Det ville vært veldig fint om du gjorde... :)

vibecke.valkva@hotmail.com

Takker så mye.... og ha en flott søndag. Det blir det for meg :)

mvh
Vibecke

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: (Karen)Nikoline Andersdatter (Valgermo,Giskemo,Amdam)f.1

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 6. mars 2007 kl. 14.37

Hei.

Nå vet ikke jeg hva du har fått fra Palmar, men det er dette som står om Willum i Bygdebok for Skodje, band 2, side 54:

"Willum var barn av gårdbruker på Innvik bnr.1 Ole Jakob Villumsen Indvig og hans senere hustru Oline Iversdtr. Digernes. Willum var født i 1820. Ole Jakob fikk 2 sønner i 1820 med 2 forskjellige jenter og han giftet seg med den ene av dem.
Willum Andreas giftet seg med Anne Petrine Pedersdtr. Amdam." Der står at han giftet seg i 1811 med Anne Petrine i bygdeboka, men det må opplagt være feil siden det er 9 år før han ble født. :shock:

Han flyttet trolig til Amdam da. Og det var trolig Willum sin gård Nikoline flyttet til, med andre ord, det var Willum Andreas som eide/leide gården da han ble gift med Nikoline.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn20678
Innlegg: 328
Registrert: 13. november 2006 kl. 16.06
Sted: GODØYA

Re: (Karen)Nikoline Andersdatter (Valgermo,Giskemo,Amdam)f.1

Legg inn av dn20678 » 6. mars 2007 kl. 19.31

Hei Remi...

Takk så mye til deg også...Nå fikk jeg en start på hvor Willum / Villiam "stammer" fra...

mvh
Vibecke

dn19007
Innlegg: 647
Registrert: 31. mars 2005 kl. 16.31
Sted: SØRUMSAND

Re: (Karen)Nikoline Andersdatter (Valgermo,Giskemo,Amdam)f.1

Legg inn av dn19007 » 6. mars 2007 kl. 23.26

Willum/vilhelm giftet seg i Ørskog 8.7.1849
Hans ekteskap nr.2 med Karen Nikoline er etter 1874 da Anne Petrine døde.
Vibecke har kun fått opplysninger fra Ørskog av meg Remi.
Palmar

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: (Karen)Nikoline Andersdatter (Valgermo,Giskemo,Amdam)f.1

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 7. mars 2007 kl. 18.27

På FamilySearch blir Willum og Nicoline viet den 10. juli 1876 i Ørskog.

I følge samme kilde er Nikoline Karen Andersdtr. viet med Knud Gregorius Paulsen den 26. juni 1865 i Ørskog.

Marte Petrine Knudsen, de sistnevntes datter, er født 8. des. 1865 og døpt i Ørskog 14. jan. 1866.

Han som er kalt Christian i folketellingen 1865 heter egentlig Ole Christian og du kan se hans dåp her. Han er nr. 46. Født 10. mai 1851, døpt 29. juni 1851, Ole Christian, Uægte, foreldre: Ungkarl Ole Olsen Valbøe, Pige Nikoline Andersdatter Valgermoe. Faddere: Anders Halkildsen Valgermoe, Jørgen Ottesen Vaxvig, Olaus Olsen Valbøe, Elen Rasmusdr. Valgermoe og Eline Olsdr. Valgermoe. Det uekte barnet ble oppgitt til presten "af Barnets fader".

Barnet du kaller Andreas er litt av en skandale og kanskje noen prøvde å lure presten i utgangspunktet. I hvertfall er det første navnet presten skrev på far til barnet strøket over. Barnet heter Carl Andreas Mathiasog er dåp nr. 11 i 1849: Født 27. December 1848, døpt 28. Januar 1849, Carl Andreas Mathias, Uægte, foreldre: gift mand Rasmus Rasmussen Gidskemoe (navnet Ungkarl Peter Jetmundsen er overstrøket), Pige Nicoline Andersdatter Valgermoe, faddere: Andreas Ellingsen Valgermoe, Frederik Andersen Valgermoe, Elling Ellingsen Jelle, Johanne Arnesdat. Valgermoe og Anne Andersdatter Valgermoe. Opgaven skeet af Anders Halkildsen Valgermoe. NB. Moderen har den 5te Juli 1850 i Overvær?? af Thore Olsen Gidskemoe & Peter Eberhartdsen ibod?? ærklæret et ...... første Opgave af Barnefader var uriktig, og at ......... Barnets Fader var gift Mand Rasmus Pedersen Gidskemoe, vid. Pag 283 1/2.
Men hva som stemmer av Rasmus Rasmussen og Rasmus Pedersen tør ikke jeg å gjette på. Men kanskje Palmar har gitt deg svaret allerede. Vedkommende bodde i hvertfall mest trolig på Giskemo.

Det kan være han som er Tjenestekarl og 18 år gammel ved navn Andreas Rasmuss. på gården Sæter i 1865-tellingen.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Svar

Gå tilbake til «Ørskog»