Paul Knutsson på Vattøy, f. 1748 - Ulstein - Herøy - Ørsta

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Paul Knutsson på Vattøy, f. 1748 - Ulstein - Herøy - Ørsta

Legg inn av 6820 » 1. februar 2006 kl. 15.15

Paul Knutsson g.m. Anna Rasmusdtr i Volda 1780. De er begge bosatt på Grøvik, Ørsta i Volda pr.gj. ved vielse. Paul døde 9.11.1805 på Vattøya.

Jeg mener at Anna er fra Grøvik, foreldrene hennes er Rasmus Jonsson Grøvik og Malene Pedersdtr Liadal. Rimelig sikker på det.

Men hva med Paul? Han kan være sønn av Knut i Fyldal, Ørsta? Han er det nærmeste jeg kommer, finner ikke "gode kandidater" i Herøy eller Ulstein. Har ellers lett strendene rundt fjordene der uten noen som kan passe bedre.

Etterslekta er mye på Flø i Ulstein. Noen som kjenner slekta?
Hilsen fra Marianne

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5508
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Paul Knutsson på Vattøy, f. 1748 - Ulstein - Herøy - Ørs

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 1. februar 2006 kl. 20.56

Marianne Sulesund skrev:Men hva med Paul? Han kan være sønn av Knut i Fyldal, Ørsta? Han er det nærmeste jeg kommer, finner ikke "gode kandidater" i Herøy eller Ulstein. Har ellers lett strendene rundt fjordene der uten noen som kan passe bedre.

Har du sett etter i bygdebøkene?
Du tenkjer på Knut Andersson Fyldal? "Ørstingar I" (s.300) fortel at det var skifte etterhonom i 1787 - og at sonen Pål/Paul var død før dette. Andre aktuelle Knut Fyldal-ar ser eg ikkje.

Ulsteinsoga (b.4 s. 630, Vattøy) fortel litt om kva andre har tenkt om opphavet til Paul - men det vert ikkje stort meir enn spekulasjonar.

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5508
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Paul Knutsson på Vattøy, f. 1748 - Ulstein - Herøy - Ørs

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 1. februar 2006 kl. 20.57

Marianne Sulesund skrev:Men hva med Paul? Han kan være sønn av Knut i Fyldal, Ørsta? Han er det nærmeste jeg kommer, finner ikke "gode kandidater" i Herøy eller Ulstein. Har ellers lett strendene rundt fjordene der uten noen som kan passe bedre.

Har du sett etter i bygdebøkene?
Du tenkjer på Knut Andersson Fyldal? "Ørstingar I" (s.300) fortel at det var skifte etterhonom i 1787 - og at sonen Pål/Paul var død før dette. Andre aktuelle Knut Fyldal-ar ser eg ikkje.

Ulsteinsoga (b.4 s. 630, Vattøy) fortel litt om kva andre har tenkt om opphavet til Paul - men det vert ikkje stort meir enn spekulasjonar.

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Paul Knutsson på Vattøy, f. 1748 - Ulstein - Herøy - Ørs

Legg inn av 6820 » 1. februar 2006 kl. 23.06

Ja, kirkebøker og bygdebøker for hele området for tidsperiodenhar jeg søkt i, men kan selvfølgelig ha oversett andre kandidater. Har ikke fått sjekket skifter. Tror jeg til slutt fant ut av Eiksund gardene også. Det er nevnti Bygdeboka for Hareid/Ulstein at Paul og Anna bodde på Bø, Herøy men kunne ikke finne at han var født der selv.

Paul og Anna sine barn:
Berte død på Holseker, Ulstien og Anne Marie gm Paul Larsson Nerland
Disse to første er muligens født annet sted enn Ulstein, resten f. i Ulstein:
Johanne f. 1782, til Sundgot
Knutf. 1783, til Indre Flø
Rasmus f. 1786 , død ugift
Martin f. 1787, til Bergsnes, Herøy
Johanne f. 1794. til Gåseidnes i Borgund.

Ellers har jeg notert :
Kirkebok, Volda: (Ivar Ståle Ertesvåg):

En Povel Engeset døper sin datter Birte Povelsdtr. 12 april 1782 i Volda, kan være Pauls datter. Han har også trolig en datter Inger døpt 1781. Ikke funnet henne i Ulstein.

Finner i kirkeboken i Volda et par som gifter seg: 1745|2.s.e.tr |27.6|Ø|1|Ole Jacobsøn Hage|Dorothe Knuds Datter Føeldahl||Hagen|Fyldal|3.på.d [20.4]|

Dorothe er et spesielt navn, ikke mange med dette, mange Dorothea. Dorothe er navn jeg finner igjen blant etterkommere av Paul K.
Kan denne Dorothe være søster av Paul Knutsson på Vattøy?

Ivar Ståle sier:Du tenkjer på Knut Andersson Fyldal?
Mener å huske at jeg fant at det ikke var denne Knut fordi jeg fant at sønnen var død for tidlig. Men kona til denne Knut het Syneve Povelsdtr. fra Fyldal. Kan det være uriktig at en Paul døde eller at de hadde en sønn til med samme navn? Det var mange å kalle opp etter! Har ikke filmer el. bygdebøker her nå.

Får prøve å studere faddere i Ulstein om der kan være noen ledetråder. :)

Tar gjerne i mot tips - det er nyeste skuddet på stammen vår som har røtter fra Paul K.
Hilsen fra Marianne

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5508
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Paul Knutsson på Vattøy, f. 1748 - Ulstein - Herøy - Ørs

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 1. februar 2006 kl. 23.50

Marianne Sulesund skrev:Ja, kirkebøker og bygdebøker for hele området for tidsperiodenhar jeg søkt i, men kan selvfølgelig ha oversett andre kandidater.
[...]
Ellers har jeg notert :
[...]
Dorothe er et spesielt navn, ikke mange med dette, mange Dorothea. Dorothe er navn jeg finner igjen blant etterkommere av Paul K.
Kan denne Dorothe være søster av Paul Knutsson på Vattøy?

Dor(o)t(h)e(a) er ymse variantar av same namnet - og det var ikkje så uvanleg (2 % av alle døypte jenter i kyrkjeboka du viser til). Paul/Povel/Poul/Pol/Paal var om lag like vanleg.

Denne Dorte/Dorothe som er gift i 1745 skal vere dotter til Knut Guttormson Fyldal (Ørstingar I s. 307), og f.ca.1717 -d.1801. Ho står nok i skiftet etter denne Knut-en 1760. Knut G og kona er for gamle til å vere foreldre i 1748.

Ivar Ståle sier:Du tenkjer på Knut Andersson Fyldal?
Mener å huske at jeg fant at det ikke var denne Knut fordi jeg fant at sønnen var død for tidlig. Men kona til denne Knut het Syneve Povelsdtr. fra Fyldal. Kan det være uriktig at en Paul døde eller at de hadde en sønn til med samme navn? Det var mange å kalle opp etter! Har ikke filmer el. bygdebøker her nå.


På Fyldal er det berre éin Knut i høveleg alder (i "Ørstingar"). Det var skifte etter honom 1787, og etter kona 1765. Sonen Paul skal vere død mellom desse skifta, i 1775 - tydlegevis utan etterkomarar.

Får prøve å studere faddere i Ulstein om der kan være noen ledetråder. :)

Tar gjerne i mot tips - det er nyeste skuddet på stammen vår som har røtter fra Paul K.


.... hugs at kyrkjeboka i Ulstein brann i 1832. :(
Ifl. bygdeboka har Knut Arneson Osnes (b.3 s. 272) vore nemnd som mogeleg far til Paul. Andre "tips" peikar mot Rovde. Men dette må vere opplysningar frå 100 år etter at Paul døydde, og det vil nokså sikkert vere uråd å finne nokon dokumentasjon.

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5508
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Paul Knutsson på Vattøy, f. 1748 - Ulstein - Herøy - Ørs

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 2. februar 2006 kl. 0.17

Marianne Sulesund skrev:Ja, kirkebøker og bygdebøker for hele området for tidsperiodenhar jeg søkt i, men kan selvfølgelig ha oversett andre kandidater.
[...]
Ellers har jeg notert :
[...]
Dorothe er et spesielt navn, ikke mange med dette, mange Dorothea. Dorothe er navn jeg finner igjen blant etterkommere av Paul K.
Kan denne Dorothe være søster av Paul Knutsson på Vattøy?

Dor(o)t(h)e(a) er ymse variantar av same namnet - og det var ikkje så uvanleg (2 % av alle døypte jenter i kyrkjeboka du viser til). Paul/Povel/Poul/Pol/Paal var om lag like vanleg.

Denne Dorte/Dorothe som er gift i 1745 skal vere dotter til Knut Guttormson Fyldal (Ørstingar I s. 307), og f.ca.1717 -d.1801. Ho står nok i skiftet etter denne Knut-en 1760. Knut G og kona er for gamle til å vere foreldre i 1748.

Ivar Ståle sier:Du tenkjer på Knut Andersson Fyldal?
Mener å huske at jeg fant at det ikke var denne Knut fordi jeg fant at sønnen var død for tidlig. Men kona til denne Knut het Syneve Povelsdtr. fra Fyldal. Kan det være uriktig at en Paul døde eller at de hadde en sønn til med samme navn? Det var mange å kalle opp etter! Har ikke filmer el. bygdebøker her nå.


På Fyldal er det berre éin Knut i høveleg alder (i "Ørstingar"). Det var skifte etter honom 1787, og etter kona 1765. Sonen Paul skal vere død mellom desse skifta, i 1775 - tydlegevis utan etterkomarar.

Får prøve å studere faddere i Ulstein om der kan være noen ledetråder. :)

Tar gjerne i mot tips - det er nyeste skuddet på stammen vår som har røtter fra Paul K.


.... hugs at kyrkjeboka i Ulstein brann i 1832. :(
Ifl. bygdeboka har Knut Arneson Osnes (b.3 s. 272) vore nemnd som mogeleg far til Paul. Andre "tips" peikar mot Rovde. Men dette må vere opplysningar frå 100 år etter at Paul døydde, og det vil nokså sikkert vere uråd å finne nokon dokumentasjon.

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Paul Knutsson på Vattøy, f. 1748 - Ulstein - Herøy - Ørs

Legg inn av 6820 » 2. februar 2006 kl. 13.46

Takker for tilbakemelding, får bare prøve å søke videre.
Hadde trengt tilbakemelding på tanker når det gjelder navn og rekkefølge på barna.

Sønnene Rasmus og Martin f. ca. 1786 og 1787 finner jeg ikke døpt i Ulstein. Der er hopp mellom Knuts fødsel i 1783 og til Berte Johanne f. 1790 da de i teorien kunne ha bodd annet sted.

:!: Rekkefølge og navn på barna: Johanne Ragnhild, Knut, Rasmus, Martin, Berte Johanne, Ane Marie, Johanne. (ingen av barna med Johanne i navnet døde tidlig.)

:!: Nærmeste forfedre til barna:
ff Knut, fm ukj, mf Rasmus Jonsson, mm Malene Pedersdtr + Rasmus g2m 1754 Marte Ellingsdtr.
fff ukj.,ffm ukj., mff Jon Amundsson, mfm Anne Ivarsdtr, mmf Peder Peders., mmm Ragnhild Jetmundsdtr. Alle fra Ørsta unntatt de to siste fra Vartdal.

Navnetradisjon blir fulgt på barn 2 og 3, men ikke første Johanne:
En person Johan/Johanne måtte være viktig å kalle opp etter:
* Tidligere ektefelle av foreldre het Johan/Johanne?
*Farfar/farmor hadde dette navn
* Kanskje en annen meget viktig person? Bror/søster av foreldre - mulig avdød?

Når første barn er Johanne Ragnhild kan man vel tenke seg at dette er oppkalling etter oldeforeldre av barnet: mormors mor var Ragnhild, skulle der da være en oldeforelder av barnet på farssiden som het Jon/Johan/Johanne :?: :idea:

Om Knut Arnesen/Andersen skulle være far til Paul så har jeg ikke funnet noen Arne/Anders blant barna, det nærmeste er Ane Marie. Kona til Knut Andersen var Syneve, heller ikke oppkalt.

Har ikke funnet at de kalte noen sønn for Paul/Povel heller :? Muligens brydde de seg ikke om navnetredisjoner..... .

Kanskje jeg må se lenger ut 'i verden' for å finne opphavet til Paul! Med tiden støter jeg vel på løsningen. :)
Hilsen fra Marianne

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5508
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Paul Knutsson på Vattøy, f. 1748 - Ulstein - Herøy - Ørs

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 3. februar 2006 kl. 17.45

Marianne Sulesund skrev:Takker for tilbakemelding, får bare prøve å søke videre.
Hadde trengt tilbakemelding på tanker når det gjelder navn og rekkefølge på barna.

Sønnene Rasmus og Martin f. ca. 1786 og 1787 finner jeg ikke døpt i Ulstein. Der er hopp mellom Knuts fødsel i 1783 og til Berte Johanne f. 1790 da de i teorien kunne ha bodd annet sted.

Namn på born er i beste fall spor i leiting etter opphav. Det held ikkje som argument (og langt mindre som prov) for slektskap.

Kyrkjebøkene brann som sagt i 1832. Du har venteleg leita i protokollen som vart sett opp i 1833 på grunnlag av opplysningar innsamla då. Det er mange som ikkje er med der, og dei som er med er (for det meste) folk som levde og budde i prestegjeldet i 1833. Det treng ikkje fortelje noko om kvar dei er døypte. Sidan Rasmus var død og Martin budde i Herøy, er dei ikkje med.

Ei kjelde du kunne freista, er ekstraskatte-manntalet frå 1762. Alle over 12 år skulle vere med der, og med f.-år 1748 var Paul 14 år. Manntalet skal vere filma.

Du burde også finlest skiftet etter Knut Andersson Fyldal (1787) og kona Synneve Pålsdotter (1765).

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Paul Knutsson på Vattøy, f. 1748 - Ulstein - Herøy - Ørs

Legg inn av 6820 » 4. februar 2006 kl. 16.14

Ivar Ståle Ertesvåg sier:
Namn på born er i beste fall spor i leiting etter opphav. Det held ikkje som argument (og langt mindre som prov) for slektskap.


Ja, det er jeg helt enig i, men når alt annet mangler, så kan sjeldne navn i slekta føre til en eliminering anelse om aktuelle garder i ei bygd - og nærmere studier av disse har et par ganger vært til hjelp, sogar havnet utabygds/fylke engang og til slutt funnet frem. Povel/Pol/Paul/Pål var ikke av de vanligste navnene...

Skiftet til Syneve Povelsdtr fikk jeg printa ut i går, både filmen og utskriften var veldig dårlig, stort sett mangler alle vannrette streker i skriften. Klarer ikke å få lest det. :cry: I følge kartoteket skal det være riktig protokoll og de riktige sidene, klarer ikke å se navnet hennes heller.
Hilsen fra Marianne

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5508
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Paul Knutsson på Vattøy, f. 1748 - Ulstein - Herøy - Ørs

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 4. februar 2006 kl. 22.26

Marianne Sulesund skrev:Skiftet til Syneve Povelsdtr fikk jeg printa ut i går, både filmen og utskriften var veldig dårlig, stort sett mangler alle vannrette streker i skriften. Klarer ikke å få lest det. :cry: I følge kartoteket skal det være riktig protokoll og de riktige sidene, klarer ikke å se navnet hennes heller.


..hm, nei-nei, du får ta ein vinterferiedag i Høgskoleveien 12 då, i von om at protokollen er leseleg ..... :)

Skiftet etter Synneve vil venteleg fortelje at dei hadde sonen Paul, (ca.) 17 år, ugift. Det cil å så fall stadfeste at dei hadde ein son med dette namnet og alderen. Men det er skiftet etter Knut som vil kunne fortelje om han framleis hadde ein son Paul i live - og kvar han i så fall budde. Eventuelt kan det stå at han er død og utan etterkomarar - eller med etterkomarar.

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Paul Knutsson på Vattøy, f. 1748 - Ulstein - Herøy - Ørs

Legg inn av 6820 » 4. februar 2006 kl. 23.23

:) Ja, - der har jeg kost meg før! Knapt bedre sted å tilbringe vinterferien. Takk for assistanse så langt.
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Ørsta»