Amund Christensen Aalesund

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Amund Christensen Aalesund

Legg inn av Erik Hov » 18. mars 2014 kl. 12.25

Hei.
Jeg er i slekt med ei Karen Amundsdatter Aalesund ,døpt i Borgund 4-12-1701 Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640363.jpg

Etter hva jeg kan lese var hennes far Amund Christenss. Aalsund ,og fadderne Niels Pederss. Aalsund, Dirich ......, Ahl....., Anne-Maria Tax (?), Elin Willumsd. Aalsund. Kan ikke oversette alt her dessverre.

Jeg går litt tull i forskjellige Amund Christensener her fordi det også er en Amund Christensen Aase som døper barn i 1700 og 1705.
Ifølge bygdebok for Borgund og Giske bind 2 side 430 står denne Amund Christensen Aase som født 1665 og død 1737 ,men jeg tviler om han er den samme som Amund Christensen Aalesund. Ifølge bygdeboka skal Amund være sønn til Christen Jonsen og muligens ei NN Amundsdatter Aase.

I Bygdeboka for Vatne bind 1 side 318 (Oppegarden Slyngstad) står det også nevnt en familie der en Amund Aalesund er nevnt 1696 og 1709. Familien her er CHristen Olsen Vatne født ca 1642 død ca 1696 gift med enka på Slyngstad Anne Arnesdatter fra Alasgarden Vatne ca 1633 eller senere ,og død 1709.
Under sønnen Amund står det at han er nevnt 1696 og 1709 (og det må vel være i skiftene etter foreldrene muligens). Det står videre at han sistnevnte år 1709 var kalt Amund Christensen Aalesund og at han da må ha bodd i Ålesund. En Amund Christensen Aalesund ble gift i Borgund 12-5-1701 med ei Kirsten Jørgensdatter....samme mann?
Og.....med hensyn til fadderne til Karen Amundsdatter......Amund Christensen fra Slyngstad hadde en halvbror Dirich Amundsen Vedde i Borgund....

Så nå lurer jeg på....
Er Amund C. Aase og Amund C. Aalesund 2 forskjellige personer?

Etter det jeg kan skjønne burde det være Amund Christensen Slyngstad-Aalesund som er den jeg søker ,og ikke Amund Christensen Aase?
Jeg er heller ikke sikker på etternavnet til denne Dirich som står som fadder for Karen i 1701 ,men det kunne vel være Vedde ,eller?

Noen som kan kaste mer lys over dette?

mvh Erik

gj09903
Innlegg: 658
Registrert: 26. august 2009 kl. 19.51
Sted: SYKKYLVEN

Re: Amund Christensen Aalesund

Legg inn av gj09903 » 18. mars 2014 kl. 16.39

Her er iallefall skiftet etter Christen Olsen Slyngstad i 1696: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24544/175/
Her er skiftet etter Anne Arnesdtr. Slyngstad i 1709: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24546/206/

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Amund Christensen Aalesund

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 18. mars 2014 kl. 21.04

I manntalet 1701 (oktober) finn vi

Aamund Aasse, 45 år, med éin tenar, ingen søner (fyllt 1 år); farsnamn ikkje innført.

og ein Aamund Christensenn 33 år, mellom husmenn i Borgund skpr.
"verit soldat og tilholder hos Knud Nordgaard". Ingen søner oppførte.

"husmenn" er stort sett alle menn som ikkje er borgar, embetsmann eller brukar skyldsett jord - dvs. alt frå handtverkarar med fleire tenestekarar til tiggarar. Dei står etter gardbrukarane som eiga gruppe, utan gardsnamn, men ofte med plassenamn som etternamn. I Borgund er det 129 hovudpersonar som er "husmann".

Knud Larsen Nordgaard er ført som husmann "Liden plads". Det er fleire husmenn som er førte opp med etternamnet Nordgaard, og dei står etter Flisholm, Korsnes og "i Nesset", saman med "Fischerstrand" og før Gaasienes og Havnen. Det tyder vel på nordsida av Sula.
Men det er også nokre Nordgaard (ingen Knud) som er førte opp rett etter husmenn med etternamn Aalsund to stadar i lista.

...........

Fadderen les eg som "Dirich Vedde", og så "Ahl Nielss. Affers bar barnet"

I MT1701 er "Didrich" 41 år og har ein steson Siver Olsen, 34 år (anten vesentleg eldre kone, eller så er det ein son til kona sin tidlegare ektemake).

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: Amund Christensen Aalesund

Legg inn av Erik Hov » 18. mars 2014 kl. 22.53

Takk for svar!

Da er det hvertfall sikkert at Amund Aase og Amund Christensen var 2 forskjellige personer!.

Interessant med Dirich Vedde også ,at han var fadder for Karen i 1701.
Siden Vatne bygdebok lister denne Dirich Amundsen Slyngstad-Vedde som halvbror til "Amund Christensen Aalesund" burde vel det være bevis godt nok for at Amund Aalesund var fra Slyngstad?

Alderen på denne Amund Slyngstad-Aalesund står ikke i Vatne bygdebok ,men enka Anne Arnesdatter Slyngstad`s første mann døde i ca 1670 og Anne ble gift igjen med Christen Olsen Vatne.
Husmannen "Aamund Christensen" var 33 år og om en tar alderen med en viss klype salt burde det være samme Amund Aalesund for den stemmer jo nogenlunde!!. Ypperlig!.

Mye stemmer når det gjelder Dirich også når jeg ser i Sula bygdebok under garden Vedde.

Dirich er nevnt der som gift andre gang i 1716 med Anne Sivertsdatter Eide fra Volda. Det er der ikke nevnt at Dirich var gift før.
I Vatne bygdebok derimot er det nevnt at Dirich giftet seg med en enke Marthe Larsdatter ,og da må det vel være hun som er mor til denne Siver Olsen.
Ifølge Sula bygdebok var Marthe først gift med en Ole Sjursen født ca 1593 og visstnok senere med en Jon på Vedde ,men bygdeboka er ikke sikker på om denne Jon var sønn til Ole eller gift med enka Marthe.
Barna til Ole og Marthe var Ole født ca 1657, Lars ca 1662 og Sjur (bygdeboka har ikke fødselsår på Sjur).
Siden Dirich`s stesønn Siver Olsen var 34 år ,født ca 1667 stemmer jo det med at han kan være sønn til Marte Larsdatter og Ole Sjursen slik jeg ser det og da burde Marthe være rundt 30 år eldre enn Dirich.

Det er alltid interessant å finne nye slektninger!.
mvh Erik

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»