Jeg er på jakt etter Nils Johansen Dahl (Ytterdahl) født i 1783 og bosatt i Ålesund. Følgende link sier litt om ham:
http://forum.arkivverket.no/topic/13379 ... ytterdahl/
Her sies det at han trolig er sønn av John Pedersen Dahl bosatt i Trondheim. I folketellingen 1801 står en av hans sønner Niels Nicolai med alder 14, noe som ikke helt stemmer med antatt fødselsdato 1783. Jeg er derfor noe usikker på om dette faktisk er riktig opphav.
Jeg ville være svært takknemlig hvis noen kunne bekrefte hans opphav evt komme med tips dersom han ikke er sønn til John Pedersen Dahl.
Vennlig hilsen
Sverre Strandenes
Nils Johansen Dahl (Ytterdahl)
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Re: Nils Johansen Dahl (Ytterdahl)
Ytterdal er ein gard i Norddal kommune og mange har brukt dette som familienamn. I eldre tider vart også sagt "Yttre Dale" (Ytter Dahl) i kontrast til "Indre Dale", begge er dalføre på sørsida av Norddalsfjorden. Ytterdal er sentrum i Eidsdalen, medan Indre Dale blir kalla Norddalen (Dalsbygda).
Namnet Dahl og Ytterdahl kan skrive seg derifrå.
Eg finn ein Jon (Johan) Ellingsen Ytterdal (1732-??) som budde på Sperre i Borgund kring 1780, gift med Guro Pederdtr Skuset, ingen son Nils er oppgitt i ættebok for Norddal.
Ein Niels Knuds Ytterdal (1773-1834) levde på Eide og Ytterdal.
Namnet Dahl og Ytterdahl kan skrive seg derifrå.
Eg finn ein Jon (Johan) Ellingsen Ytterdal (1732-??) som budde på Sperre i Borgund kring 1780, gift med Guro Pederdtr Skuset, ingen son Nils er oppgitt i ættebok for Norddal.
Ein Niels Knuds Ytterdal (1773-1834) levde på Eide og Ytterdal.
Tusen takk for svar - ja jeg var oppmerksom på stedet Ytterdal men fant ikke noen sikre referanser til vedkommende i bøkene derfra.
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Den Nils fra Trondheim som er nevnt (av Dale) må være den første på sida her:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A07 (1770-1819), Fødte og døpte 1787, side 78.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-81
Jeg får det ikke helt til å stemme med at Nils Jonsen fra Trondheim f 1887 er den Nils Johanesen Ytterdahl som er viet i 1818 35 år. (nr 19)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-137
Er vel ikke vanlig at en ved vielse bommer såpass mye på alderen. 35 år skal jo tilsi fødd ca. 1783. Men det er få kandidater fra området både om en ser på FT 1801 (søk i hele Romsdal amt) og ved søk ved hjelp av FamilySearch.
En skulle vel også tro at historiker og slektsgransker Bjørn J Dale har litt mer underlag for å påstå at denne Nils var fra Trondheim. En forespørsel kan kanskje gi et svar.
Kanskje kan også fadderlister ved eventuelle barns dåp gi noen svar.
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A07 (1770-1819), Fødte og døpte 1787, side 78.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-81
Jeg får det ikke helt til å stemme med at Nils Jonsen fra Trondheim f 1887 er den Nils Johanesen Ytterdahl som er viet i 1818 35 år. (nr 19)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-137
Er vel ikke vanlig at en ved vielse bommer såpass mye på alderen. 35 år skal jo tilsi fødd ca. 1783. Men det er få kandidater fra området både om en ser på FT 1801 (søk i hele Romsdal amt) og ved søk ved hjelp av FamilySearch.
En skulle vel også tro at historiker og slektsgransker Bjørn J Dale har litt mer underlag for å påstå at denne Nils var fra Trondheim. En forespørsel kan kanskje gi et svar.
Kanskje kan også fadderlister ved eventuelle barns dåp gi noen svar.
Takk - det var dette som gjorde at jeg også var litt usikker på om opphavet var det rette. Kikket på fadderlistene men ble ikke så veldig mye klokere av det. Blir også litt forvirret av at han ved vielsen kaller seg for Ytterdal: det er vel ikke helt usansynlig at navnet Dahl er tatt fra siste delen av Ytterdahl som nevnt over ? Ser også at det er Ytterdal i Leksviken i Nord Trøndelag, rett på andre siden av Trondheimsfjorden overfor Trondheim.
Ja det finst Ytterdal(en) i Leksvik kommune, og det er namn på eit gardsbruk, så dette er kanskje eit betre tips enn Ytterdal på Sunnmøre.
I dåpsprotokollen for Leksvik prestegjeld finn vi i 1783: Barnet Nils døypt 7.desember med far Johan Klaussen, bustad "Dalstrøen". På trøndersk er vel ei "trø" eit beiteområde, så Dalstrøa (viser på kartet) var kanskje ein husmannsplass i utmarka. Bygda blir kalla Dalbygda eller Dalen i følge Kartverket.
På 1700-talet var ikkje etternamn ein fast ting som i dag. Folk tok ofte namn etter garden, og enkelte tok eller fekk namn etter bygda eller større område t.d. "Ola Halling" (frå Hallingdal).
Under vigde i Leksvik finn du at Johan Klaussen Dalstrøen ("soldat") og Margrete Nilsdtr i 1776 med Hans Ytterdal og Nils Helås som forlovarar. I 1786 er han enkemann og gifta seg med Anne Johansdtr Klungerbusveet. Det ser ut til at Nils hadde minst 3 heilsøsken og ei rad halvsøsken.
I dåpsprotokollen for Leksvik prestegjeld finn vi i 1783: Barnet Nils døypt 7.desember med far Johan Klaussen, bustad "Dalstrøen". På trøndersk er vel ei "trø" eit beiteområde, så Dalstrøa (viser på kartet) var kanskje ein husmannsplass i utmarka. Bygda blir kalla Dalbygda eller Dalen i følge Kartverket.
På 1700-talet var ikkje etternamn ein fast ting som i dag. Folk tok ofte namn etter garden, og enkelte tok eller fekk namn etter bygda eller større område t.d. "Ola Halling" (frå Hallingdal).
Under vigde i Leksvik finn du at Johan Klaussen Dalstrøen ("soldat") og Margrete Nilsdtr i 1776 med Hans Ytterdal og Nils Helås som forlovarar. I 1786 er han enkemann og gifta seg med Anne Johansdtr Klungerbusveet. Det ser ut til at Nils hadde minst 3 heilsøsken og ei rad halvsøsken.
Så flott da - dette virker faktisk å passe adskillig bedre. Tusen takk. Da får jeg til å lese litt i litteraturen fra Leksvik. Nå finner jeg også Niels i 1801 folketellingen, der han fortsatt bor med faren og hans 4. kone Karen Hansdatter på gården Roten.