Kan noen hjelpe med opplysninger om min bestefar og hans families opphold i Ålesund.
Hans navn : Christian Johannes Brodtkorb Schwabe.
Han kom sannsynligvis til Ålesund ca. 1905.
I kirkeboken i Ålesund er hans 1. datter registert født og døpt - nr. 161 - 1906.
Han er der oppført som rørlegger.
I 1913 er hans 2. datter registert født og døpt på Rjukan, så da har han nok forlatt Ålesund.
Takknemlig for enhver opplysning, f.eks. når flyttet inn og ut, hvor de bodde, jobb.
Thor Stensrud
Kongsberg
Schwabe i Ålesund
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: KONGSBERG
-
- Sted: BREMNES
Re: Schwabe i Ålesund
Hei
Først av alt; er din Christian ein av disse 3 i FT i Oslo 1900?digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&a=b&filnamn=f00301
Veit du kva tid han gifta seg/evt namn på kone?
Mvh
Anne Lisbeth

Først av alt; er din Christian ein av disse 3 i FT i Oslo 1900?digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&a=b&filnamn=f00301
Veit du kva tid han gifta seg/evt namn på kone?
Mvh
Anne Lisbeth
-
- Sted: HAUGESUND
Det kommer ikke opp 3 Christian-er her ?
Vigdis
Vigdis
-
Hei
Merkelig
. Prøver igjen. digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301
Ved søk på Christian og Brodtkorb kom det opp 3 stk i Oslo. (Eg fann ingen Christian med etternamn Schwabe). Det er:
1)
Parkv 75 Christian J Brodtkorb ug stud.med. Forsørges av Stodsf. B. i Xsand. Fødd 1878 I Kristiansund.
2)
Ullevoldsv 45b Christian Johannes Brodtkorb ug stud. med. Forsørges forretningsmann. Fødd 1880 i Trondheim.
3)
Peder Claussønsg 3 Christian Brodtkorb sønn. Fødd 1883 i Kristiania.
Mvh
Anne Lisbeth

Merkelig

Ved søk på Christian og Brodtkorb kom det opp 3 stk i Oslo. (Eg fann ingen Christian med etternamn Schwabe). Det er:
1)
Parkv 75 Christian J Brodtkorb ug stud.med. Forsørges av Stodsf. B. i Xsand. Fødd 1878 I Kristiansund.
2)
Ullevoldsv 45b Christian Johannes Brodtkorb ug stud. med. Forsørges forretningsmann. Fødd 1880 i Trondheim.
3)
Peder Claussønsg 3 Christian Brodtkorb sønn. Fødd 1883 i Kristiania.
Mvh
Anne Lisbeth
-
Jeg kan gi noen flere opplysninger, men det er spesielt familiens opphold i Ålesund jeg var på jakt etter.
Christian (eller Kristian) Johannes Brodtkorb Scwabe ble født 19.6.1880 i Trondheim
(Det finnes også en Christian Johannes Brodtkorb født samme år og sted).
Hans foreldre var Axel Jørgen Schwabe og Ulrikke Anna Eleonora Knoff Brodtkorb.
Han giftet seg 12.06.1905 i Vor Frelsers kirke i Christiania (nå Oslo Domkirke) med Ulrikke Eleonore Jensen fra Sandefjord.
Deres 1.datter, Ulrikke Eleonore (Ulla) ble født 27.7.1906 i Ålesund (Døpt 19.8.1906).
Håper det kan helpe litt.
Christian (eller Kristian) Johannes Brodtkorb Scwabe ble født 19.6.1880 i Trondheim
(Det finnes også en Christian Johannes Brodtkorb født samme år og sted).
Hans foreldre var Axel Jørgen Schwabe og Ulrikke Anna Eleonora Knoff Brodtkorb.
Han giftet seg 12.06.1905 i Vor Frelsers kirke i Christiania (nå Oslo Domkirke) med Ulrikke Eleonore Jensen fra Sandefjord.
Deres 1.datter, Ulrikke Eleonore (Ulla) ble født 27.7.1906 i Ålesund (Døpt 19.8.1906).
Håper det kan helpe litt.
-
Hei
Kanskje dette kan hjelpa litt. På Romsdal Sogelag si heimeside har dei lagt ut adressebøker for Romsdal amt for 1900, 1907, 1909 og 1911.
Berre klikk på "Kjeldeskrift"-link øverst-. Deretter på + tegna til venstre så kjem det fram byer/stader ein kan leita etter. www.romsdal-sogelag.no/
Mvh
Anne Lisbeth

Kanskje dette kan hjelpa litt. På Romsdal Sogelag si heimeside har dei lagt ut adressebøker for Romsdal amt for 1900, 1907, 1909 og 1911.
Berre klikk på "Kjeldeskrift"-link øverst-. Deretter på + tegna til venstre så kjem det fram byer/stader ein kan leita etter. www.romsdal-sogelag.no/
Mvh
Anne Lisbeth
-
Takk Anne Lisbeth, det var slike tilbakemeldinger jeg håpet på,
men desverre finner jeg ingen Schwabe i noen av adressebøkene.
(Vet man noe om hvor korrekte de var?)
Ved giftemålet er min bestefar oppført med stilling = ingeniør og bopel = Aalesund,
ved datterens dåp med stilling = rørlegger og bopel = Aalesund.
Han studerte ved Trondheim Tekniske Læreanstalt frem til 1899.
og på Rjukan var han rørleggerformand.
Mvh
Thor
men desverre finner jeg ingen Schwabe i noen av adressebøkene.
(Vet man noe om hvor korrekte de var?)
Ved giftemålet er min bestefar oppført med stilling = ingeniør og bopel = Aalesund,
ved datterens dåp med stilling = rørlegger og bopel = Aalesund.
Han studerte ved Trondheim Tekniske Læreanstalt frem til 1899.
og på Rjukan var han rørleggerformand.
Mvh
Thor