Nyveien/Nyveiensgate

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Sted: MOLDE
Kontakt:

Nyveien/Nyveiensgate

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 8. mai 2014 kl. 11.21

I folketellingen 1900 bor en familie i Kristiansund på et sted som kalles Nyveien 5B. I 1910 heter det Nyveiensgate, mnr. 858.

Jeg finner ikke igjen dette gatenavnet i moderne registre. Er det noen som vet hvor denne veien lå eller hva den eventuelt heter i dag?

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Re: Nyveien/Nyveiensgate

Legg inn av Astrid Ryen » 8. mai 2014 kl. 15.18

Nyveien var i min barndom (1940/50) veien fra Vågen, som endte i John Allans gata. Gata fikk nytt navn senere, Prost Schaannings gate.

https://www.google.no/search?q=kristian ... 8gfYsYDgCg

Men Nyveien i 1900 trenger jo ikke være det samme som den gata jeg husker og bodde ganske nær.
Mvh Astrid

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Astrid Mollan » 8. mai 2014 kl. 16.40

Jeg mener det var dagens Kranaveien langs Vågen som het det på den tiden. Ellers heter fremdeles bakken som Astrid nevner Nyveien på folkemunne.
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 8. mai 2014 kl. 16.50

Stereobilde. Parti fra Vågen på Kirkelandet i Kristiansund, trolig fra Nyveien - nåværende Kranaveien på veiens høyeste punkt, nær likkliste-snekker Wasmuths hus (ikke på bildet). Fru Nysæthers (?) hus til høyre. I bakgrunnen ser en Nedrekranens (Nerkrana, Mæhleverven) verft på senere Gassverktomta, videre husene på Vidalshaugen, og P. O. Kjellands gård ved sjøen (såvidt skimtes) der nå Kullkrana ligger. Bildet er datert fra begynnelsen av 1900-tallet. Ukjent fotograf. Tekst utydelig. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.

http://www.fylkesfoto.no
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 8. mai 2014 kl. 18.09

Dette er sannsynligvis våningshuset på Mellomværftet oppført i 1887. Huset står fremdeles og skipsvervet er i drift som historisk verft. Søker du på Mellemværftet vil du finne mye opplysningerr. Verftet ble startet ca 1860. Ser jeg ut av vinduet mitt har jeg Mellemværftet rett foran meg på andre siden av Vågen. Vel verdt et besøk.
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 8. mai 2014 kl. 18.31

Tatt for et par dager siden av Ohrstrand. Det lyse huset med rødt tak rett frem. Verkstedet vegg ivegg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. mai 2014 kl. 10.46

5B i FT1900 henviser også til matrikkelnumret. Ser av krets 47 at matrikkelnumrene 1 og 3 også er i nærheten. Hvilket hus dette var, skal være lett å finne ut av, men nok ikke ved søk på internett vil jeg tro. Kanskje det står ennå?

I FT1875 var matrikkelnummer 5 i Kranebakken, mens det i FT1885 het Nyveien. I FT1865 het det Kranebakken.
Jeg kan sjekke ut hvilket hus det er med et besøk på biblioteket og arkivet til ETC, for der har han laget oversikter over hvem som eide alle de eldste husene i Kristiasnund. Men det er ikke sikkert at jeg rekker det før helga. Biblioteket stenger kl. 16 i ettermiddag.

Matrikkelnumrene i Kristiansund ble laget slik at ved matrikkelen rundt 1830 ble alle husene nummerert fra nummer 1 og fortløpende. De tok da runden rundt byen. Startet i Nervågen og endte til slutt opp på Innlandet med nummer 376 (Skjærva) og jeg tror det var et par nummer etter det også, men det er det siste som ETC har tatt med. Etter litt arbeide med gamle matrikkelnumre i Kristiansund kan vi som har holdt på med dette i hvert fall kjenne igjen omtrentlig hvor huset har vært, bare pga. matrikkelnumret. Derfor er det lettere å vite hvor husene var, hvis det hadde et av disse matrikkelnumrene, 1-376.
(Det var matrikkelnumre, før denne matrikkelen rundt 1830 også, bl.a. i branntakstprotokollene tilbake til 1767 har omtrent samme nummerering, og følger samme mønster på gangen rundt om i byen; starter i Nervågen og ender opp på Innlandet.)

Men etter at disse numrene ble satt, fikk alle nye matrikkelnumre et nytt nummer og da lagt i tid etter de gamle. Et hus som har matrikkelnummer 420 f.eks. har da blitt matrikulert i 1830-årene eller kanskje tidlig 1840-tall. Matrikkelnummer 858 har kommet mye seinere, men i god tid før 1900. De hadde ikke kommet til 800 i FT1875 ser jeg etter litt søking i den tellinga, så huset har fått sitt matrikkelnummer en gang mellom 1875 og 1885. Men hvor det har stått, kan vi ikke lese ut av matrikkelnumret. Da må vi også ha andre opplysninger, som her, at det var i Nyveien.
:) Tore

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 10. mai 2014 kl. 12.04

Hjertelig takk for alle svar og bilder, og særlig takk til Tore Kristiansen for utgreiingen om matrikkelnumre i Kristiansund! Det er ikke så lett å orientere seg i arkivmaterialet når man ikke er så godt kjent i området.

Om du skulle få anledning til å slå opp i ETC, er jeg naturligvis interessert i å høre mer.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 14. mai 2014 kl. 15.10

Matrikkelnummer 5 var Kranaveien 17 i følge ETC.
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»