Aafløy'er i Kristiansund
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Aafløy'er i Kristiansund
Amund Olsen Aafløy f. 4/8-1829 i Nesset bodde i perioder i Kristiansund og
døde sannsynligvis der. Han bodde bl.a. på/i Margrethes Fryd. Han ble visst
en svært gammel mann. Når døde han?
Når døde hans kone Eli Pedersdatter Øverås f. 17/2-1833?
døde sannsynligvis der. Han bodde bl.a. på/i Margrethes Fryd. Han ble visst
en svært gammel mann. Når døde han?
Når døde hans kone Eli Pedersdatter Øverås f. 17/2-1833?
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Aafløy'er i Kristiansund
I Kristiansund er vi så heldige at vi har arkivet etter genealogen Einar Thurn Christensen, forkortes ETC. Du kan lese om arkivet her. I slektsregistret, A1, har han samlet mye informasjon, og det er et godt utgangspunkt for å lete videre i kildene.
Om denne familien står det dette:
"Aafløy, Amund Olsen f. 1830 Nesset. Malermester i Kristiansund. Bodde 1875 i Strandgaten 5, Trondhjem. Eier av m.no. 17, Hollendergaten 4a, 20/4 1904-31/5 1912.
x Elen Pedersdtr. Øveraas f. 1833 Nesset
B1. Marie Aafløy f. 1858 Romsdal
B2. Marit Aafløy f. 1861 Romsdal
B3. Ole Aafløy f. 1863 Kr.sund
x Amalie Bergithe f. 1869 Kr.sund
B4. Edvard Aaløy f. 1867 Kr.sund. Seminarist.
B5. Petter Aafløy f. 1870 Kr.sund +4/12 1957 Tustna. Maler
B6. Elise Aafløy f. 1872 Strinda
-----------------------
Den andre Aaløyfamilien han har i sitt slektsregister, er:
Aafløy, Peder Johnsen f. 1837 Nesset. Tømmermann, Innlandet. Senere bryggearbeider (1900).
x Martha Johansen f. 1837 Kr.sund +9/4 1898
-------------------------------
Dette betyr nok at ETC ikke har fått med seg at Amund Aafløy har vært gardbruker i Margrethes Fryd. Jeg kan sjekke det, for jeg tror ETC skrev en avisartikkel om Margrethes Fryd en gang på 1950-tallet, men jeg vet ikke når jeg får tid til å sjekke det.
Om denne familien står det dette:
"Aafløy, Amund Olsen f. 1830 Nesset. Malermester i Kristiansund. Bodde 1875 i Strandgaten 5, Trondhjem. Eier av m.no. 17, Hollendergaten 4a, 20/4 1904-31/5 1912.
x Elen Pedersdtr. Øveraas f. 1833 Nesset
B1. Marie Aafløy f. 1858 Romsdal
B2. Marit Aafløy f. 1861 Romsdal
B3. Ole Aafløy f. 1863 Kr.sund
x Amalie Bergithe f. 1869 Kr.sund
B4. Edvard Aaløy f. 1867 Kr.sund. Seminarist.
B5. Petter Aafløy f. 1870 Kr.sund +4/12 1957 Tustna. Maler
B6. Elise Aafløy f. 1872 Strinda
-----------------------
Den andre Aaløyfamilien han har i sitt slektsregister, er:
Aafløy, Peder Johnsen f. 1837 Nesset. Tømmermann, Innlandet. Senere bryggearbeider (1900).
x Martha Johansen f. 1837 Kr.sund +9/4 1898
-------------------------------
Dette betyr nok at ETC ikke har fått med seg at Amund Aafløy har vært gardbruker i Margrethes Fryd. Jeg kan sjekke det, for jeg tror ETC skrev en avisartikkel om Margrethes Fryd en gang på 1950-tallet, men jeg vet ikke når jeg får tid til å sjekke det.

Aafløi'er i Nesset, Tingvoll og Kristiansund
Takk for svar.
To datoer etter adressen Hollendergaten, betyr det at han eide bygningen fra - til?
Peder Johnsen Aafløy har jeg ikke i noen lister. Hvem er hans far og mor?
Kan han vært en arbeider på gården Aafløy? Det var gjerne slik de "fikk" gårdsnavnet.
Alle de andre opplysningene har jeg - og flere til.
Det er de første positive opplysninger om denne grenen av familien, jeg har fått.
Vennlig hilsen
Helge Aafløy, Fyllingsdalen
To datoer etter adressen Hollendergaten, betyr det at han eide bygningen fra - til?
Kan han vært en arbeider på gården Aafløy? Det var gjerne slik de "fikk" gårdsnavnet.
Alle de andre opplysningene har jeg - og flere til.
Det er de første positive opplysninger om denne grenen av familien, jeg har fått.
Vennlig hilsen
Helge Aafløy, Fyllingsdalen
Ole Amundsen Aafløis død
Hvem er
"Ingeborg Aafløi, død i Kr.sund 1917 (s.2), g. Huseier (f.) 1852 Indlandet Opdøl sinds..."?
Hun kan da ikke være datter av tømmermann Peder Johnsen Aafløi (f. 1837 i Nesset )og hustru Martha Johansen (f. 1837) som senere bodde i Kr. sund? Ingeborg fins ikke i kirkeboken over døpte i Nesset.
I stedet finner jeg under døpte i Nesset (Rød) i 1852 : Anne Marie Olsdatter Aafløy født
9?/4 døpt 6. juni med ettersøkte Ols Amundsen Aafløi og frue Mali blant fadderne.
Far : Ola Knutson Aafløy f. 1820 g.m. Eli Olsdatter f. 1817. Det var nok et hopehav mellom
gårdene Aafløi og Skjørseter i den tiden og generasjonen tidligere.
Hvordan henger dette sammen ?
"Ingeborg Aafløi, død i Kr.sund 1917 (s.2), g. Huseier (f.) 1852 Indlandet Opdøl sinds..."?
Hun kan da ikke være datter av tømmermann Peder Johnsen Aafløi (f. 1837 i Nesset )og hustru Martha Johansen (f. 1837) som senere bodde i Kr. sund? Ingeborg fins ikke i kirkeboken over døpte i Nesset.
I stedet finner jeg under døpte i Nesset (Rød) i 1852 : Anne Marie Olsdatter Aafløy født
9?/4 døpt 6. juni med ettersøkte Ols Amundsen Aafløi og frue Mali blant fadderne.
Far : Ola Knutson Aafløy f. 1820 g.m. Eli Olsdatter f. 1817. Det var nok et hopehav mellom
gårdene Aafløi og Skjørseter i den tiden og generasjonen tidligere.
Hvordan henger dette sammen ?
-
Re: Ole Amundsen Aafløis død
Her er nok Ingeborg i FT1900.
Peder Johnsen Aafløi i FT1865. Bergen offentlige bibliotek har alle bygdebøkene i hele landet. Hvis du tar deg en tur der, så kan du slå opp i Nesset bygdebok bind 1, og lete etter denne Peder Johnsen Aafløy selv. Han står der sikkert, uten at jeg har sjekket det.
Men jeg har søkt i databasen til Bergen offentlige bibliotek http://www.bergen.folkebibl.no/cgi-bin/websok og de har to stykker inne av Gards- og ættesoge for Nesset, bind 1. 
Ja.To datoer etter adressen Hollendergaten, betyr det at han eide bygningen fra - til?
Peder Johnsen Aafløi i FT1865. Bergen offentlige bibliotek har alle bygdebøkene i hele landet. Hvis du tar deg en tur der, så kan du slå opp i Nesset bygdebok bind 1, og lete etter denne Peder Johnsen Aafløy selv. Han står der sikkert, uten at jeg har sjekket det.

Re: Ole Amundsen Aafløis død
mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Peder Johnsen Aafløi
Hvem var John Bottolvsen - en dreng på Aafløy-gården ?
Hvem var Johns far ?
Hvem var Johns far ?
-
Re: Peder Johnsen Aafløi
For det første skulle nok dette spørsmålet vært stilt i det andre forumet, som Ingmar henviser til.
For det andre står svaret på hvem John Bottolfsen var i, Gards- og ættesoge for Nesset, bind 1, side 168. Jeg er dessverre litt bevisst på å ikke skrive hva som står der, for vi som slektsforskere forventer ikke alltid at alt finnes på internett.
Vi må av og til lete selv, og det innebærer at vi må slå opp i bygdebøker, låne mikrofilmer og dra på arkivbesøk.
Boka finnes på Bergen offentlige bibliotek, og her står åpningstidene. Lykke til med oppslaget og ha ei god påske!
For det andre står svaret på hvem John Bottolfsen var i, Gards- og ættesoge for Nesset, bind 1, side 168. Jeg er dessverre litt bevisst på å ikke skrive hva som står der, for vi som slektsforskere forventer ikke alltid at alt finnes på internett.

Boka finnes på Bergen offentlige bibliotek, og her står åpningstidene. Lykke til med oppslaget og ha ei god påske!

-
Re: Peder Johnsen Aafløi
Jeg gikk gjennom døde i Kristiansund i 1912 i dag, for å se om Amund Aafløi sto der. Det gjorde han ikke. Det var informasjonen hos ETC om at han ikke eide huset sitt lenger enn til 31/5 1912 som gjorde at jeg gjorde et oppslag. Av og til kan det hos ETC bety at vedkommende da døde. Men altså, ingen av mannkjønn som het Amund eller Aafløi døde i Kristiansund i 1912.

Aafløi'er i Kristiansund
Kjære Tore!
Det samme har jeg forlengst gjort, og senere kirkebøker er ikke lesbare,
hvis man da ikke skal prøve seg gjennom de brente restene.
Vennlig hilsen Helge Aafløy
Det samme har jeg forlengst gjort, og senere kirkebøker er ikke lesbare,
hvis man da ikke skal prøve seg gjennom de brente restene.
-
Re: Aafløi'er i Kristiansund
Nå skjønte jeg ikke helt, Helge.
Hvis du mener at kirkebøkene ikke er lesbare etter 1912, stemmer ikke det. De er godt lesbare fram til og med 1935. Det er riktignok innsendte lister til SSB. For årene 1917-1926 kan du også lese dem på internett.

Hvis du mener at kirkebøkene ikke er lesbare etter 1912, stemmer ikke det. De er godt lesbare fram til og med 1935. Det er riktignok innsendte lister til SSB. For årene 1917-1926 kan du også lese dem på internett.

Aafløy'er i Kristiansund
Hei Tore!
Fra og med 1927 står i alle fall på min skjerm :
"Etterspurt lirkebokside er ikke tilgjengelig på Internett grunnet
persovern og/eller andre klausuler". Det har jeg støtt på hver gang jeg er kommet dit.
Andre (tidligere) ministerialbøker er brannskadet (poor quality), så det stopper nok
opp av seg selv. Det er grunnen til at jeg har bedt om hjelp når det gjelder Kr.sund.
Enkelte Aafløy'er var som tidligere nevnt ganske seiglivete, nær 100 år, sågar over 100.
For Nesset og Tingvoll er det mangelen på indekserte kirkebøker og også
mangelen på gravminner - som gjelder mange kommuner. Så er det påskeferien -
når det gjelder Tingvoll- og Nesset-bøkene.
Fra og med 1927 står i alle fall på min skjerm :
"Etterspurt lirkebokside er ikke tilgjengelig på Internett grunnet
persovern og/eller andre klausuler". Det har jeg støtt på hver gang jeg er kommet dit.
Andre (tidligere) ministerialbøker er brannskadet (poor quality), så det stopper nok
opp av seg selv. Det er grunnen til at jeg har bedt om hjelp når det gjelder Kr.sund.
Enkelte Aafløy'er var som tidligere nevnt ganske seiglivete, nær 100 år, sågar over 100.
For Nesset og Tingvoll er det mangelen på indekserte kirkebøker og også
mangelen på gravminner - som gjelder mange kommuner. Så er det påskeferien -
når det gjelder Tingvoll- og Nesset-bøkene.
-
Jo, men det er bare kirkebøker utlagt på internett det, som du ser i.
Her står det hvilke kirkebøker fra Kristiansund som er innlevert til Statsarkivet i Trondheim. Disse kirkebøkene kan lånes på mikrofilm eller mikrokort til ditt lokale bibliotek, og/eller du kan kjøpe disse mikrokortene. Og listene til Statistisk Sentralbyrå over døde finnes fra 1903-1935. Disse listene er ikke brannskadd.
Her står det hvilke kirkebøker fra Kristiansund som er innlevert til Statsarkivet i Trondheim. Disse kirkebøkene kan lånes på mikrofilm eller mikrokort til ditt lokale bibliotek, og/eller du kan kjøpe disse mikrokortene. Og listene til Statistisk Sentralbyrå over døde finnes fra 1903-1935. Disse listene er ikke brannskadd.

Aafløy'er i Kristiansund
Det er jo det jeg har sagt hele tiden. Det nytter ikke å sitte i Bergen å søke etter
døde mennesker i Møre og Romsdal - midt i påsken. Man må helst ha kort vei til Statsarkivet i Trondheim eller kirkegårdene i Romsdal og Nordmøre. Det er jo bare
tilgang til det som er på nettet!
døde mennesker i Møre og Romsdal - midt i påsken. Man må helst ha kort vei til Statsarkivet i Trondheim eller kirkegårdene i Romsdal og Nordmøre. Det er jo bare
tilgang til det som er på nettet!
Jeg har fått en mail om at Amund Olsen Aafløi døde i 1903 i Trondheim og hans kone,Eli
Pedersdatter, døde i 1910 samme sted. Jeg har søkt på Gravminner, men kan ikke finne dem. Vet noen noe om hvor jeg skal lete ? Det er jo uhorvelig masse mennesker som er
gravlagt i Trondheim.
Pedersdatter, døde i 1910 samme sted. Jeg har søkt på Gravminner, men kan ikke finne dem. Vet noen noe om hvor jeg skal lete ? Det er jo uhorvelig masse mennesker som er
gravlagt i Trondheim.
-
Jeg har selvsagt sjekket kirkebøkene på nettet for begge de aktuelle. Likeså
er gravminner sjekket, men det er jo uhorvelig mange som er gravlagt i Trondheim
(19.000 bare på Lademoen). Jeg har prøvd i begge ender av 19.000, men det ser ut til å være fåfengt når jeg ikke aner hvor de er gravlagt.
Kan den som fant dem i 1903 og 1910 på Dis-treff være til noen hjelp ?
er gravminner sjekket, men det er jo uhorvelig mange som er gravlagt i Trondheim
(19.000 bare på Lademoen). Jeg har prøvd i begge ender av 19.000, men det ser ut til å være fåfengt når jeg ikke aner hvor de er gravlagt.
Kan den som fant dem i 1903 og 1910 på Dis-treff være til noen hjelp ?
-
Selvsagt kan du kontakte dem som la inn informasjonen i DIStreff. Du logger deg på i DIStreff og ser hvem som har lagt ut informasjonen. Deretter kan du ta kontakt med dem. Det er jo en av fordelene med medlemsskapet i DIS.
Her står det hvordan du skal søke i gravminnene.
Her står det hvordan du skal søke i gravminnene.

Jeg prøver meg med Amunds yngste datter, Anne Marie Olsdatter Aafløy f. 22/12-1848,
gift med Hans Pedersen Hovseth fra Hevne. De var en tur i USA, men kom tilbake. De fins i Kristiansund i FT 1900. Hun er nevnt i et brev fra Amund til hans nevø, Ole.
Var hun fortsatt i Kristiansund ? Hvordan gikk det med henne og hennes mann ?
gift med Hans Pedersen Hovseth fra Hevne. De var en tur i USA, men kom tilbake. De fins i Kristiansund i FT 1900. Hun er nevnt i et brev fra Amund til hans nevø, Ole.
Var hun fortsatt i Kristiansund ? Hvordan gikk det med henne og hennes mann ?
-
I ETCs register over Kristiansundsslekter, står det dessverre ikke andre opplysninger enn det som står i FT1900 om Hans og Marie Hofseth.

Det er OK at ingen har opplysninger om henne. Jeg sitter med et brev av 19. febr. 1909 foran meg - fra hennes far, Amund, til nevøen Ole, min bestefar - som forteller at Marie
Hofseth ved juletider hadde infuensa, men var nå på bedringens vei.
Brevet omtaler også eldstedatteren Marie (f. 1858) som jeg har etterlyst på Dis-sidene for Sande i Vestfold hvor hun i FT 1900 var folkeskolelærerinne; hun var i Kr.sund i julen
1908, men kan overhodet ikke spores senere.
Brevet omtaler videre hans hustru, Elis, geburtsdag 2 dager tidligere med bursdagsbrev fra yngstedatteren, Elise i Drammen, som jeg uventet har funnet (med etterkommere). Det dukket altså opp 3 generasjoner Aafløy i samme brev. Sønnen Anton Edvard som sann-synligvis var på Rotvold asyl, nevnes ikke.
Amund har kjøpt seg en gård i en alder av 80 år uten å fortelle hvor den ligger og ser ut til å ha det trygt økonomisk.
Du kan skjønne at jeg, til tross for "gjenstridig" Internett, er ivrig etter å komplettere min
slektsliste på nesten 300 år og med 20 A4-sider, og jeg vet ikke hvor mange hundre navn.
Det er bare noen dødsdatoer som mangler, bl.a. noen fra Nesset og disse fra Kr.sund.
Takk for all hjelp og alle svar.
Hofseth ved juletider hadde infuensa, men var nå på bedringens vei.
Brevet omtaler også eldstedatteren Marie (f. 1858) som jeg har etterlyst på Dis-sidene for Sande i Vestfold hvor hun i FT 1900 var folkeskolelærerinne; hun var i Kr.sund i julen
1908, men kan overhodet ikke spores senere.
Brevet omtaler videre hans hustru, Elis, geburtsdag 2 dager tidligere med bursdagsbrev fra yngstedatteren, Elise i Drammen, som jeg uventet har funnet (med etterkommere). Det dukket altså opp 3 generasjoner Aafløy i samme brev. Sønnen Anton Edvard som sann-synligvis var på Rotvold asyl, nevnes ikke.
Amund har kjøpt seg en gård i en alder av 80 år uten å fortelle hvor den ligger og ser ut til å ha det trygt økonomisk.
Du kan skjønne at jeg, til tross for "gjenstridig" Internett, er ivrig etter å komplettere min
slektsliste på nesten 300 år og med 20 A4-sider, og jeg vet ikke hvor mange hundre navn.
Det er bare noen dødsdatoer som mangler, bl.a. noen fra Nesset og disse fra Kr.sund.
Takk for all hjelp og alle svar.
- Aud Mari Kalland Sterten
- Sted: TRONDHEIM
Hei,
Jeg kom tilfeldigvis over ei Olette Magdalene Aafløy som dør i Åsskard i 1883. Hun er født 1878 i Trondheim. Kanskje hun er datter av Amund Aafløy?
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2295&idx_id=2295&uid=ny&idx_side=-46
Mvh Aud.
Jeg kom tilfeldigvis over ei Olette Magdalene Aafløy som dør i Åsskard i 1883. Hun er født 1878 i Trondheim. Kanskje hun er datter av Amund Aafløy?
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2295&idx_id=2295&uid=ny&idx_side=-46
Mvh Aud.
- Aud Mari Kalland Sterten
- Sted: TRONDHEIM
Det var ikke så enkelt å lage lenke til kirkeboka akkurat nå, her er informasjonen fra Family Search.
Oletthe Magdalene <AMUNDSDATTER AAFLOY>
Sex: F
Event(s):
Birth: 12 Mar 1877 Place: <Trondheim, Sor-Trondelag, Norway>
Christening: 22 Apr 1877 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway
Parents:
Father: Amund OLSEN AAFLOY
Mother: Ellen OVERAAS
Source Information:
Batch Number: C426556
Source Dates: 1870 - 1883
Film or Fiche Number: 126840
Collection Details: Vor Frue; Den Norske Kirke
Mvh Aud.
Oletthe Magdalene <AMUNDSDATTER AAFLOY>
Sex: F
Event(s):
Birth: 12 Mar 1877 Place: <Trondheim, Sor-Trondelag, Norway>
Christening: 22 Apr 1877 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway
Parents:
Father: Amund OLSEN AAFLOY
Mother: Ellen OVERAAS
Source Information:
Batch Number: C426556
Source Dates: 1870 - 1883
Film or Fiche Number: 126840
Collection Details: Vor Frue; Den Norske Kirke
Mvh Aud.
Utrolig !!!
Hun har vært på listen min, men har forsvunnet. Tusen takk for at du har funnet henne -
og datoene !!
Hun har vært på listen min, men har forsvunnet. Tusen takk for at du har funnet henne -
og datoene !!
-
og da jeg lette etter noe annet i kirkeboka for Åsskard, fant jeg konfirmasjonen til Gjertine Elise Aafløy i 1888, nr. 15. 

Da bodde altså Amund Aafløys familie i Åsskard mye lenger enn jeg trodde.
Vet noen når han kom til Kristiansund ? Og når dro sønnene, Anton Edvard og
Jon Petter ut i verden ?
Jon Petter ut i verden ?
Da bodde altså Amund Aafløys familie i Åsskard mye lenger enn jeg trodde.
John Petter ut i verden ?
John Petter ut i verden ?