Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 23. november 2009 kl. 23.05

Soldat Iver Olsen Rechnæs, og Anne Pedersdatter Aarøe, fikk ett barn uten å være gift.
Barnets navn Marit Iversdatter døpt 12/1 1806 i Bolsøy Sogn.
Veit ikkje når hennes foreldre ble født.
Er det noen som har opplysninger om forfedre til Iver Olsen Rechnæs og Anna Pedersdatter Aarøe.

På forhånd takk.

Hilsen.
Bjørn Aarø

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Osvald Rydjord » 24. november 2009 kl. 18.00

Jeg ser personene er lagt inn på DISfreff. Kanskje du kan kontakte videre derfra?

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 3. februar 2010 kl. 16.06

Prøver denne saken på nytt,med nye opplysninger.
Marit Iversdtr Aarøe er ikkje funnet konfirmert i Kleive og Bolsøy kirker i årene 1820-1830.
Men i listene for innflyttede i Kleive kirkebok finner jeg i 1831 pike Marit Iversdtr Aarøe.Hun kom fra Veøy med attest fra sogneprest Stub og skulle være tjenestepike på Roaldsetli.
Alder ikkje oppgitt.
Og i kirkebok for Veøy 1818- 1845 finner man blant konfirmerte i 1821 Marit Iversdatter Aarøe.Alder eller fødselår ikkje oppgitt her heller..Det oppgis at hun var født utenfor ekteskap av foreldre Iver Aarøe og Anne Pedersdatter nu i Molde,videre at hun var vaksinert i 1815.Ellers skriver presten om henne "temmelig kundskap,skikkelig oppførsel"
Marit er ikkje funnet døpt i Veøy i 1805-07.Tilbake til Bolsøy kirkebok, hvor man finner en Marit døpt 12.januar 1806 i Bolsøy sogn som uekte barn av foreldre Anne Pedersdatter Aarøe og soldat Iver Olsen Rechnæs. Faddere er ikkje oppgitt,heller ingen fødseldato.
Dette er jo ikkje helt samme oppgaver om foreldre som ved konfirmasjonen.Finner ikkje noen av hennes foreldre i 1801 tellinga,så er det noen så vil hjelpe meg å løse denne saken.Finne eventuelle kandidater
Marit Iversdatter, ble gift med Erik Iversen Eidsæter. Og ble boende på gården Eidsæter med sin familie.

Hilsen.
Bjørn Aarø.

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 2. april 2010 kl. 22.11

Undertegnede håper på litt hjelp i denne sak,da eg tror eg kan være på villspor i denne sak?.
Årsak til tvilen er at eg har mottatt et brev som er skrevet i 1943,der en bestefar skal fortelle sitt barnebarn om sine forfedre.
Sitat.
Min bestemor heiter Marit Iversdatter Malo,fra Nesjestranda.Om hende ved jeg ikkje meget.Hendes mor blev meget tidleg enke, idet hendes mann omkom på sjøen under hjemreise fra torskefiske på Søndmøre. hun hadde da datteren,Marit, og for at ernære sig og hende tok hun tjeneste hos en prestefamilie på Veøen og hadde datteren med sig.
På Veøen vokste så min bestemor opp og var der til hun blev voksen. Siden kom hun i tjeneste hos min oldefar på Eidsæter Ivar Knutsen, og blev gift med bestefar Erik Iversen Eidsæter.
Som mann ser av tidlegere opplysninger så stemmer det ikkje helt.

Hilsen.
Bjørn.

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av dn23027 » 2. april 2010 kl. 23.25

Hei :)
Marit er oppgitt å være 9 år i 1815 da hun ble vaksinert, Veøy, og det stemmer bra med dåpen du har funnet. Høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-171

Det er slett ikke sikkert du er på villspor,- det kan godt være Marit skjulte at hun var "uægte" og har sagt moren ble enke. Det var ikke helt greit på den tiden å være født utenfor ekteskap, for å si det mildt.

Mvh
Linda W

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Innlegg: 899
Registrert: 4. desember 2004 kl. 22.42
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 2. april 2010 kl. 23.51

Hei.
Som Linda her sier er det ikke sikkert den historien som er blitt fortalt er helt ”sann”. Det finnes flere eksempler på at familietradisjon sier en ting, mens virkeligheten er litt annerledes når en begynner å undersøke.

Et annet moment for at du kanskje ikke er på villspor er jo også at Marit heter Aarøe når hun gifter seg 31 år gammel i 1837. Alder stemmer også med den du har funnet.
Vielse nr 3 i Kleive i Bolsøy

Roaldsetli og Eidsetra er jo nabogårder. Kanskje hun kom til Eidsetra etter å ha vært på Roaldsetlia en stund først?
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Osvald Rydjord » 3. april 2010 kl. 9.09

Linken til Malo kan jo være husmannen Iver Olsen, gift med Ingeborg Nilsdatter, som fikk festeseddel på Malones i 1761, den gang husmannsplass under Malo. I bygdebok for Nesjestranda s 917 står det at "han bygde trolig en liten røykstove. Ekteparet er ikkje omtala i Kirkebog for Veøy."
Det gis ingen flere opplysninger, men det kan jo være samme mann.

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 3. april 2010 kl. 14.42

Takk for innspill.
Nei dette er ikkje lett.Er det Maloslekt eller Reknesslekt.
Hvor er hennes foreldre 1801 telling.
Har nu funnet følgende nytt.
Døde 6/10 1805.
Iver Reknes nyfødte pikebarn 14 dager gammel, der står ikkje født utenfor ekteskap.
Marit Iversdatter som eg søker foreldre til, er døpt 12/1 1806 der er det skrevet uekte.
Kan dei ha vært tvillinger ?.

Hilsen.
Bjørn.

dn10177
Innlegg: 335
Registrert: 30. november 2004 kl. 20.23
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av dn10177 » 3. april 2010 kl. 16.45

Merknad fra P.G. på http://pergjendem.com

Kan vel ikke direkte karakteriseres som "påskenøtt":


- - -
Ole Iversen (1) Reknes, f. 1758 i Molde. d. 27 mai 1808 i Molde.
I. Iver Olsen Reknes. Han giftet seg med Anne Marthe Pedersdtr. Indre Aarøe, f. 21 des 1784 i Indre Aarøe (datter av Peder Sjursen (2) Indre Aarøe og Kirsten Pedersdtr. Indre Aarøe), .
A. Ole Iversen (2) Reknes, f. ca 1798 i Molde. Han giftet seg med Berit Iversdtr. Aarønes, gift 1819 i Bolsøy, f. ca 1790 i Bolsøy (datter av Iver Hansen Kringstad Malme og Gunnhild Rasmusdtr. Rypdal Kringstad), .
1. Lars Olsen Reknes, f. 12 des 1819 i Bolsøy.
2. Mathias Olsen Reknes I. Hauan, f. 20 nov 1829 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Olava Maria Olsdtr. Kringstad, f. 1 sep 1828 i Myrebøen, Kringstad, Bolsøy, Møre og Romsdal (datter av Ole Andersen (2) Kringstad og Sigrid (Siri) Jakobsdtr. Der ne Løvik), d. 7 jan 1894 i Kringstad, Bolsøy. Mathias døde 4 jan 1914 i Bolsøy. Mathias Olsen Reknes was a shipstimberman at Moldenæset and Fuglsetnæset. His wife was Olava Maria Olsdtr. Kringstad, from Western Bolsøy. Widower Mathias Olsen Reknes at Hauan Indre is met at the sensus of Bolsøy 1900 on page 11. He is still tenant farmer with earth. Doing household duties is left to daughter Mathilde Mathiasdtr. b 1858. However he isn't born 1830 but one year earlier. Mathias Reknes was the crofter at Hauan, where I live on the crossing of Moldeliveien and Langmyrveien in Molde. Romsdalsmuseet has supplied a picture of his home, one of the oldest buildings in presentday Molde.
B. Marit Iversdtr. Indre Aarøe, f. 12 jan 1806 i Indre Årø, Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Erik Iversen Eidsæter. Marit Iversdtr. Indre Aarøe eller Reknes f. 12 jan 1806 ble ikke konfirmert i Kleive og Bolsøy kirker i åra 1820-1830. Men i liste over innflyttede til Kleive for 1831 wsies det at pige Marit Iversdtr. Aarøe kom fra Veøy med attest fra sokneprest Stub. Hun skulle nå bli tjenestejente på Roaldset. Her giftet hun seg med Erik Iversen Eidsæter.
II. Anders Olsen Reknes.
A. John Andersen Reknes, f. 1836 i Reknes, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Ane Martha Pedersdtr. Dale, gift 7 nov 1864 i Molde, Møre og Romsdal, f. 1841 i Fræna (datter av Peder Ingebrigtsen Dale og Ane Tronsdtr. Sporsem (Dale)). Han giftet seg med (2) Elisabeth Marie Olsdtr. Krabbesti Davik, gift 6 feb 1876 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 22 jan 1849 i Krabbesti,. Davik, Sogn og Fjordane (datter av Ole Isaksen Krabbesti).

Mathias Andersen Reknes f. 1829 blir i kommentarene til byhistoria betegnet som den siste egentlige husmannen i gjeldet. Lensmann Kringstad har fått på pukkelen for sitt husmannsbegrep som jeg har tatt for meg i min artikkel om husmannsplassene på Moldegård.
Sist redigert av dn10177 den 4. april 2010 kl. 7.26, redigert 1 gang totalt.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 3. april 2010 kl. 23.14

Takk for data.
Har en del spørsmål.
Når ble Iver Olsen Reknes, og Anne Marthe Pedersdatter.Indre Aarøe gift.
Fikk ekteparet 2 barn før dei ble gift.
1. Ole Iversen født ca 1798.
2. Marit Iversdatter født 12/5 1806.
Når Marit Iversdatter ble døpt ,står det morens leiermål.
Har ho vært mor til Ole Iversen, da hadde det vell stått 2 leiermål ?.


Hilsen.
Bjørn.

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Innlegg: 899
Registrert: 4. desember 2004 kl. 22.42
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 4. april 2010 kl. 1.38

Etter å ha prøvd å finne spor etter Iver Olsen og Anne Pedersdatter ved å gå gjennom personene som er opplistet ender jeg opp med flere spørsmålstegn og uten å finne noen familiesammenheng. Noe av det jeg har funnet er som følger:
A. Ole Iversen (2) Reknes, f. ca 1798 i Molde. Han giftet seg med Berit Iversdtr. Aarønes, gift 1819 i Bolsøy
Når deres sønn Lars blir døpt er han reg som uekte. Det betyr at Ole og Berit må ha giftet seg i des om de giftet seg i 1819. Kan ikke finne vielsen deres i Bolsøy eller Molde.
2. Mathias Olsen Reknes I. Hauan, f. 20 nov 1829 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Olava Maria Olsdtr
Mathias og Olava Marie finnes her i 1865
Far til Mathias som giftet (nr. 6) seg med Olave Marie het Ole Pedersen Moldenæs og ikke Ole Iversen (Reknes) Denne Mathias var riktig nok født 20 nov 1820
Konklusjon: Mathias hører ikke til i denne fam.
II. Anders Olsen Reknes.
A. John Andersen Reknes, f. 1836 i Reknes, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Ane Martha Pedersdtr. Dale, gift 7 nov 1864 i Molde
Da John gifter seg er det ikke oppgitt noe stedsnavn på faren Anders. Men Anders Olsen Malmedal gifter seg 10 juli 1834 med Karen Andersdatter Bjørseth. 10 januar 1836 får de sønnen John. Jeg antar det er Anders og Karen vi finner på Reknes i 1865 Her ser vi at Anders er født i Fræna. Med andre ord hører ikke disse heller til de først nevnte.

Hilsen Britt Iren

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 4. april 2010 kl. 12.08

Vil med dette takke Brit Iren,for at ho tok seg tid til å gå gjenom desse data.
Da er ikkje påskenøtta som Per kalte det, løst enda.
Håper forsatt på hjelp.

Hilsen.
Bjørn

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 19. juli 2011 kl. 16.48

Hallo
Er det noen som vil se på denne saka på nytt, efter nytt funn.
Les alle innlegg i denne sak,for å få oversikt.
Er dette den Anna Pedersdatter som eg leita efter.
Døde 20 mars 1843 og begravet 25 mars 1843.
Pigen Anne Pedersdatter Midtet,i tjeneste hos Provstinde Stub i Molde/født i Vedøe Prestegjeld, tjent hos Provst Stub og enke uafbrudt i 36 år. Faaet Præmie af det Thronhjemske Videnskabsselskab for lang og tro Tjeneste.Været Barnepige for 4 af Stubs Børn/ 73 år.
Dette er tolket av vår gode hjelper Else.
Min hypotese er at det er den rette, men der står Midtet og det stemer ikkje.
Kan det være feil i kirkeboka.
Håper på hjelp.

På forhånd takk.

Hilsen.
Bjørn.

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Kjell Farstad » 21. juli 2011 kl. 1.45

Anne Pedersdatter døde 73 år gammel og var født i 1770 i Veøy i følge opplysningene.
I Veøy ble det døpt to barn med navnet Anne Pedersdatter i 1771. Den ene er mest aktuell:
Anne Pedersen døpt 01. jan 1771 i Veøy. Far: Peder Pedersen yttre Mættit.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-44
I folketelling 1801 på Aarøe Indre i Bolsøy finner vi Anna Pedersdatter i tjeneste på garden. Hun er 29 år gammel.
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=258#ovre

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 21. juli 2011 kl. 23.18

Hallo.
Takk for innspill Kjell.

Det ser ut til at Presten Stub har kjent Marith Iversdatter godt.
Presten Stub druknet 24/10 1819, og Marith Iversdatter er født 12/1 1806.
Så da er Marith Iversdatter berre 13år gammel. ( var det normalt i dei tider å få attest fra Presten så ung)
Det var heller ikkje presten Stub som konfirmerte Marith Iversdatter i 1821. For da er Stub død.
Da Marith Iversdatter ble konfirmert står der at mora Anne Pedersdatter er i Molde.
Da presten Stub døde så flytta enka efter han også til Molde.?
Den Anne Pedersdatter som du henviser til i 1801 telling, kan være hennes mor.
Da Marith Iversdatter ble døpt,er det skrevet Anne Pedersdatter Aarø.
Men hvor kom Anne Pedersdatter fra. Aarø-eller Mittet?. Og hvem er foreldre til Anne

Hilsen.
Bjørn

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Kjell Farstad » 22. juli 2011 kl. 14.41

Det er en Peder Pedersen f.1746 på ytre Mittet, dette kan være far til Anne.
Osvald har Peder, bror og foreldre på sin slektside. Osvald nevner på denne tråden at Anne er omtalt på DIStreff her på DIS-norge.
Det er mye som taler for at du har funnet riktig Anne. Fødested Mittet og bosted Aarø i 1801. Det er viktig å ha i minne at stedsnavn som ble brukt, er adressen peronen oppholdt seg på når person var ført opp ved en hendelse.

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 23. juli 2011 kl. 22.15

Takk for svar Kjell.
Angående dei data som omhandler Anne Pedersdatter,som skal ligge på DIStreff.
Så seier dei at Anne Pedersdatter er datter av Peder Sjursen (2) Indre Aarøe.
Se innlegg skrevet 3 april 2010.
Undertegnede kan ikkje finne noen datter av Peder Sjursen som er innført i kirkebøkene.
Er det noen andre som finner Anne Pedersdatter, da hadde eg fått bekrefta om ho kom fra Mittet eller Indre Aarøe.

Hilsen.
Bjørn.

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Kjell Farstad » 24. juli 2011 kl. 14.07

Kan du legge ut litt mer faktaopplysninger om disse to personene fra DIStreff?
Det ser ikke ut til at jeg har tilgang....

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 24. juli 2011 kl. 14.27

Hallo Kjell.
Se svar av Per Gjendem, skrevet 3 april 2010.
Det ligger under Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Hilsen.
Bjørn.

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Kjell Farstad » 25. juli 2011 kl. 11.27

Anne Marthe Pedersdtr. Indre Aarøe, f. 21 des 1784 i Indre Aarøe (datter av Peder Sjursen (2) Indre Aarøe og Kirsten Pedersdtr. Indre Aarøe),

Jeg er skeptisk til innholdet i nevnte innlegg, finner ingen sammenheng i opplysningene som er gitt og det som kan finnes i kildene.

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 26. juli 2011 kl. 15.08

Hallo Kjell.
Takk for at du har tatt dei tid til å se på denne saka.
Undertegnede tror nu at Anne Pedersdatter ikkje kom fra Indre-Aarø.
Har nu sett over faddere til barna til Marith Iversdatter,er ikkje godt å tyde navna.
Erik Iversen Eidsæter og Marith Iversdatter hadde følgende barn.
Karen født 1841.
Ivrikka født 1843.
Iver født 1846.
Peder født 1851.
Efter slik eg forstår deg, er det ikkje sikkert at Iver Olsen Reknes kom fra gården Reknes men oppholdt seg der når Marith Iversdatter ble født.

Hilsen.
Bjørn

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Osvald Rydjord » 28. juli 2011 kl. 21.19

Den Peder Pedersen Mittet, f 1746, er i Holm I s 408 bare omtalt med ukjent lagnad. Faren Peder Pedersen, 1710-46, drev Sveingarden på Ytre Mittet fra 1743 og enka trolig etter ham til 1756. Denne Peder har ukjent opphav. Peder 1746 har søskene Ragnhild, 1736, g 1761 med husmann Aslak Larsen Mittet, Giørri f ca 1738, ukjent lagnad og Tron 1743-48. Skifte etter Peder i 1746 med forholdsvis rikt bu. Solemdal som har skrevet Holm sognbøken har altså liten kjennskap til denne familien ut over Ragnhild.

En annen Peder Nilsen Mittet (Nilsgarden), f 1750, er trolig død før 1766 da han ikke er nevnt i skiftet etter faren det året.

En tredje Peder Jonsen Mittet, f 1721-90, er i 1770 gift og kan nok utelukkes.

Den første Peder er nok den mest aktuelle som far til Anne siden hun kalles Mittet, men er ikke nevnt i Holm I.

Hilsen Osvald, hjemmom et par dager.

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 28. juli 2011 kl. 22.42

Takk for innspill Osvald.
Nei det er ikkje lett, å finne noen spor efter Iver Olsen Reknes og Anne Pedersdatter.
Har brukt mye tid på å finne ett sikkert spor i denne saka, men uten resultat.
Håper eg greier en gang i fremtiden, å finne deres foreldre.

Hilsen.
Bjørn

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Kjell Farstad » 31. juli 2011 kl. 11.27

I FT1801 er det bare en Iver Olsen som er sansynlig kandidat i Bolsøy til å være far til Marit. Han er i tjeneste på Opdøl (Opdal) i Kleive sogn. Han er 23 år gammel i 1801.

I FT1801 er det en kandidat på Sørsylte Tresfjord, Veøy. 22 år gammel. Soldat Iver Olsen.

Dåpen til Marit

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 31. juli 2011 kl. 15.26

Iver Olsen, 1779- 1832, på Sør-Sylte tror jeg nok at vi kan se bort fra.

Han ble bruker på Sør-Sylte, Ivergarden. Gift i 1820 med Gjertrus Nilsdatter. De hadde ikke barn.
Er ikke helt sikker på om uekte barn hadde arverett i 1833, men Iver hadde i allefall ikke barn som arvet ham i følge "Vurdering og delingsforretning" i 1833, bare kone og søsken.

(Kilde bygdebok for Tresfjord- Olav Rekdal).

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 31. juli 2011 kl. 17.41

Takk til Helge og Kjell for innlegg.

Da er det berre Iver Olsen 23 år i 1801, som bor på gården Oppdøl som gjenstår.
Da Marit ble døpt står der at Iver Olsen Reknes er soldat,da må han vell finnes i Militærruller.
På Oppdøl gård i 1801, finner vi også en pike med navnet Marta Pedersdatter.
Kan det være feil,skal det være Anna Marte Pedersdatter.
Per skriver i tidlegere innlegg, at Iver Olsen Reknes ble gift med Anne Marte Pedersdatter.
Dette var ren hypotese.

Hilsen.
Bjørn

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Kjell Farstad » 31. juli 2011 kl. 20.14

Denne Iver har jeg ikke flere opplysninger om, kanskje noen andre har?
Iver Olsen Røisa konfirmert 1798 i Bolsøy og Kleve sogn.

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 31. juli 2011 kl. 22.20

Hallo Kjell.

Denne Iver Olsen Røisa, har undertegnede ikkje funnet før.
Kan denne Ole Iversen Røisa, ha et slektsforhold til folka på Raknes-Røysene.
Se debatt under Molde.
Raknes-Røysene,Aagaathe Olsdatter og Iver Pedersen.

Hilsen.
Bjørn

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 31. juli 2011 kl. 22.45

Bjørn skrev:Hallo Kjell.

Denne Iver Olsen Røisa, har undertegnede ikkje funnet før.
Kan denne Ole Iversen Røisa, ha et slektsforhold til folka på Raknes-Røysene.
Se debatt under Molde.
Raknes-Røysene,Aagaathe Olsdatter og Iver Pedersen.

Hilsen.
Bjørn


Er dette far til Iver Olsen Røisa.
Ole Iversen Reknes, døde 1808- 50 år gamel

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Kjell Farstad » 31. juli 2011 kl. 23.10

Jeg er av den oppfatning at vi ikke skal koble Røisa til Røisan (Rechnes) uten å ha sjekket de mange husmannsplassene som finnest i Bolsøy på denne tiden. Røisa kan være en slik plass. Det neste alternativet er slik du skriver; Reknes. Ellers så må vi til Hedmark for å finne Røisa!

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 1. august 2011 kl. 0.34

Jeg heller derimot til den oppfatning at når det er skrevet Røysa om en person i Bolsøy på denne tid uten noen tilleggsadresse så menes det "Røysen" i Molde by slik skrivemåten er i FT 1801.
Gard/hus "Rechenes Røysen", No 1-no 12.
Gard/hus "Paa Røysen", No 113-No 125.

Dette er vel et hokjønnsord og da var vel uttalen på romsdalsk "Røysa" i entall og da ville det også være naturlig at det noen ganger ble skrevet Røysa/Røisa?

Iver Olsen Rechnæs er soldat og burde vel da finnes i militære ruller.

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Kjell Farstad » 1. august 2011 kl. 0.56

Jeg har lest igjennom Bolsøyboka III, kapittelet om husmannsplasser og finner ingen som har navn som ligner på Røisa.
I bind II er Røisan nevnt en gang på side 195:
Vestenfor Rekneshaugen var følgende plasser og støkker: Nedre Tomrenstøkke med Pebakken vestenfor nuværende utstillingsplassen, innehaver smed Tomren hvis hus er orsakf. Lassens nuværende våningshus ved Røisan. Det var også et ,,øvre Tomrenstøkke“. Det lå ovenfor Finmyra i Bakken mellem denne og øvre vei, nu en del av Knut Dales bruk Finnmyren.

Røysen hører vel til Molde sokn i Bolsøy prestegjeld, første tilgjengelige kirkebok for Molde begynner i år 1798.

10730
Innlegg: 187
Registrert: 13. oktober 2007 kl. 16.00
Sted: TORNES I ROMSDAL

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av 10730 » 1. august 2011 kl. 18.28

I bygdebok for Fræna, bind IV, under garden Kvalsnes, er det nemnd opptil fleire personar med namn Iver Olsen og Ole Iversen, og som busette seg på Reknesrøysen utafor Molde, jfr s 109 og s 117.

Mest aktuell her er kanskje ein Ole Iversen (s 109) Om han står det at han er i live 1787, han var gift med ei Berit Ottesdt som var død ca 1776. Dei var busett på Reknesrøysen i Molde. Dette paret hadde ei dotter Sofie f ca 1763, ifølgje Julnes.

Dette paret kan ha hatt ein son Iver Olsen, eller Ole kan ha gifta seg oppatt og fått ein son Iver. Men dette er spekulasjon.

Eg meiner John Harry Aarønes kan vite noko om desse.

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 2. august 2011 kl. 19.47

Hallo Knut.
Takk for opplysning,dette må undersøkes videre.

Hilsen.
Bjørn

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Kjell Farstad » 4. august 2011 kl. 0.38

Skifte etter Berit Ottesdatter. Molde Sorenskriveri 10. mai 1777, side 804. Her er Sophia nevnt. Her dukker også Amund Kleve opp, kanskje Roy M. Istad kan tyde for oss?
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24630/121/

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Roy Martin Istad » 4. august 2011 kl. 13.18

Tja jeg har egentlig granskingsferie for tiden, men siden jeg nå var her i området så har jeg tatt utfordringen og skrevet ut det lille som stod i skiftet:
"Anno 1776 den 10de Maii blev i overværelse af Ole Findsen og Amund Kleve holdt skifte efter afgl: Berethe Ottes Datter Røysen til skifte og og (står 2 x) deeling imellem Enkemanden Ole Iversen paa den Eene og deres i Ægte skab avlede eneste Datter Sophia Olsdatter 13 Aar gl. F: Faderen Eem: Ole Iversen. Herpaa blev Registeret og vurderet.-"

De kreditorene som nevnes er: Mad. Steffensen, frue Fietzentz og fogden Jalles. Amund Kleve (sr. trolig) er en av vurderingsmennene - antageligvis uten noen familietilknytning her. Da har jeg forhåpentlivis ikke oversett noe vesentlig...

Da får dere bare granske videre!

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 2. september 2011 kl. 14.21

Hallo Kjell.
Takk for at du tippsa meg om Peder Pedersen Mittet.
Det ser ut som det er denne familie. eg leita efter.
Da gjenstår det å finne foreldre til soldat Iver Olsen Reknes.

Hilsen.
Bjørn

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 19. februar 2013 kl. 14.56

Helge skrev:Jeg heller derimot til den oppfatning at når det er skrevet Røysa om en person i Bolsøy på denne tid uten noen tilleggsadresse så menes det "Røysen" i Molde by slik skrivemåten er i FT 1801.
Gard/hus "Rechenes Røysen", No 1-no 12.
Gard/hus "Paa Røysen", No 113-No 125.

Dette er vel et hokjønnsord og da var vel uttalen på romsdalsk "Røysa" i entall og da ville det også være naturlig at det noen ganger ble skrevet Røysa/Røisa?

Iver Olsen Rechnæs er soldat og burde vel da finnes i militære ruller.


Hallo igjen.
Er det noen som vil fortelle meg, vilken militære ruller eg må leite i for å finne spor etter
Iver Olsen Rechnæs.

Hilsen.
Bjørn

Bjørn Aarø
Innlegg: 359
Registrert: 2. april 2007 kl. 17.36
Sted: ÅLESUND

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Bjørn Aarø » 23. oktober 2016 kl. 14.50

Bjørn skrev:Prøver denne saken på nytt,med nye opplysninger.
Marit Iversdtr Aarøe er ikkje funnet konfirmert i Kleive og Bolsøy kirker i årene 1820-1830.
Men i listene for innflyttede i Kleive kirkebok finner jeg i 1831 pike Marit Iversdtr Aarøe.Hun kom fra Veøy med attest fra sogneprest Stub og skulle være tjenestepike på Roaldsetli.
Alder ikkje oppgitt.
Og i kirkebok for Veøy 1818- 1845 finner man blant konfirmerte i 1821 Marit Iversdatter Aarøe.Alder eller fødselår ikkje oppgitt her heller..Det oppgis at hun var født utenfor ekteskap av foreldre Iver Aarøe og Anne Pedersdatter nu i Molde,videre at hun var vaksinert i 1815.Ellers skriver presten om henne "temmelig kundskap,skikkelig oppførsel"
Marit er ikkje funnet døpt i Veøy i 1805-07.Tilbake til Bolsøy kirkebok, hvor man finner en Marit døpt 12.januar 1806 i Bolsøy sogn som uekte barn av foreldre Anne Pedersdatter Aarøe og soldat Iver Olsen Rechnæs. Faddere er ikkje oppgitt,heller ingen fødseldato.
Dette er jo ikkje helt samme oppgaver om foreldre som ved konfirmasjonen.Finner ikkje noen av hennes foreldre i 1801 tellinga,så er det noen så vil hjelpe meg å løse denne saken.Finne eventuelle kandidater
Marit Iversdatter, ble gift med Erik Iversen Eidsæter. Og ble boende på gården Eidsæter med sin familie.

Hilsen.
Bjørn Aarø.




Hallo.
Trenger litt hjelp.
Er denne soldat Iver Olsen Reknes, og soldat Iver Olsen Aarø samme person.
Finner Iver Olsen Aarø i militære ruller i året 1810, han er da på gården Hungsnes.
I følge ruller er han født i året 1777,hvem er foreldre til soldat Iver Olsen Aarø.

Hilsen.
Bjørn Aarø

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Soldat Iver Olsen Rechnæs og Anne Pedersdatter Aarøe.

Legg inn av Kjell Farstad » 23. oktober 2016 kl. 16.03

Det er vel greit å ta med giftemålet til Marit og Iver.
Ungkarl Erik Iversen 21 Aar gl. Pigen Marit Iversdatter Aarøe 31 Aar gl.
Gift 1 April 1837 i Kleive.

MINI
https://media.digitalarkivet.no/view/16057/49789/17
KLOKK
https://media.digitalarkivet.no/view/16060/91928/12

Svar

Gå tilbake til «Molde»