Peder Knudsen Fugelset nemnt 1744
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Kontakt:
Peder Knudsen Fugelset nemnt 1744
Det einaste eg veit om Peder Knudsen Fugelset er at han i 1744 sel eit hus som låg rett innafor elva og under berget på Molde.
Romsdal pantebok s. 214b: 19/10 1744 tgl.30/11 skjøte frå Peder Knudsen Fuglset til Peder Justsøn paa huser
Har nokon kjennskap til denne Peder?
Romsdal pantebok s. 214b: 19/10 1744 tgl.30/11 skjøte frå Peder Knudsen Fuglset til Peder Justsøn paa huser
Har nokon kjennskap til denne Peder?
-
- Kontakt:
Re: Peder Knudsen Fugelset nemnt 1744
Molde Pantebog I p. 197 : 1744 3/2 da Vintertinget blev holdt for Fanne Otting paa Molde er følgende bleven publiseret:"Neml.: Amund Hansen Nerom, Erich Olsen Rypdahl, Jørgen Hansen Rypdahl, Ingebrigt Kjøstolfsen Fanbostad, Peder Knudsen Fugelset Quittering for hvad dennem efter Skiftebrevet forrettet efter Knud Fugelseths Fader er bleven Udlagt, hvorfore dennem er hans Søn Knud Fugelseth er bleven betalt 116 Rdlr. - samme Dokument var dateret 22/6 1744 (Kjelde: Collin)
Molde 19/10 1744 skjøder Peder Knudsen Fugelset med Hustrue Marithe Jacobsdatters Vidende til Peder Justsen sine Huse. tgl. 30/11 s. 214b
Så da var eg eit skritt vidare.
Molde 19/10 1744 skjøder Peder Knudsen Fugelset med Hustrue Marithe Jacobsdatters Vidende til Peder Justsen sine Huse. tgl. 30/11 s. 214b
Så da var eg eit skritt vidare.
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Siden det var så mange tresfjordinger nevnt her så har jeg sett litt på bygdeboka for Tresfjord.
Og en mulig kandidat for denne Peder Knutsen kan da være den Peder K som er nevnt i 1701-tellinga på Lassegarden Rypdal 2 år gammel.
En Knut (Pedersen?) er bruker på Rypdal 1699-ca 1716. Han er 29 år i 1701 og har altså overnevnte sønn. Der er og en tener Peder Knutsen 16 år.
Olav Rekdal mener at Knut er død ca 1716 da Jørgen Hansen Nerem blir bruker. Men det kan jo være at Knut med familie har flyttet på seg og overlatt bruket til Jørgen.
Og en mulig kandidat for denne Peder Knutsen kan da være den Peder K som er nevnt i 1701-tellinga på Lassegarden Rypdal 2 år gammel.
En Knut (Pedersen?) er bruker på Rypdal 1699-ca 1716. Han er 29 år i 1701 og har altså overnevnte sønn. Der er og en tener Peder Knutsen 16 år.
Olav Rekdal mener at Knut er død ca 1716 da Jørgen Hansen Nerem blir bruker. Men det kan jo være at Knut med familie har flyttet på seg og overlatt bruket til Jørgen.
- Jonny Lyngstad
- Sted: LYNGSTAD
Hei
Avskrifta du kommer med er fra pantebok nr. 2 for Romsdal, s. 197
http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-192
Her står følgende til innledning:
Anno 1744 den 3 Februarj da vinterTinget blev holdt for Fanne Otting paa Molde - Er følgende bleven Publiceret- deretter kommer det som du sitterer fra Collin.
Her er 2 små feilavskrivinger:
"hvorfore dennem er hans Søn Knud Fugelseth er bleven betalt 116 Rdlr. - samme Dokument var dateret 22/6 1744"
Det skal være:
"hvorfore dennem av hans Søn Knud Fugelset er bleven betalt 116 Rdlr. - Siger Et Hundrede og sexsten Rixdaler - Samme Dokument var dateret 22 Januarj 1744"
Avskrifta du kommer med er fra pantebok nr. 2 for Romsdal, s. 197
http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-192
Her står følgende til innledning:
Anno 1744 den 3 Februarj da vinterTinget blev holdt for Fanne Otting paa Molde - Er følgende bleven Publiceret- deretter kommer det som du sitterer fra Collin.
Her er 2 små feilavskrivinger:
"hvorfore dennem er hans Søn Knud Fugelseth er bleven betalt 116 Rdlr. - samme Dokument var dateret 22/6 1744"
Det skal være:
"hvorfore dennem av hans Søn Knud Fugelset er bleven betalt 116 Rdlr. - Siger Et Hundrede og sexsten Rixdaler - Samme Dokument var dateret 22 Januarj 1744"
Sist redigert av Jonny Lyngstad den 15. januar 2012 kl. 11.16, redigert 1 gang totalt.
- Jonny Lyngstad
- Sted: LYNGSTAD
Og her er tinglysinga av det huset i Molde som lå innafor elva og oppe under berget som han solgte i 1744, midt på sida.
http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-210
Her står det (litt fritt oversatt):
Kiendes jeg underskrevne og hermed for alle vitterliggjør, det ieg av frie villie og velberaad hue, med min kiære Hustrue Marithe Jacobsdatters vores ia og samtykke, ---
Videre står det at dette huset hadde tilhørt avdøde Jon Olsen før Peder kjøpte det.
Lenger ned står det at han solgte huset (husa?) med følgende innbo: 1 sengested, 1 bord, 1 benk, 1 vråskåp og 1 kakkelomn, for en pris av 27 rd.
Her får du altså vite hva hans kone het, dersom du ikke hadde dette fra før.
http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-210
Her står det (litt fritt oversatt):
Kiendes jeg underskrevne og hermed for alle vitterliggjør, det ieg av frie villie og velberaad hue, med min kiære Hustrue Marithe Jacobsdatters vores ia og samtykke, ---
Videre står det at dette huset hadde tilhørt avdøde Jon Olsen før Peder kjøpte det.
Lenger ned står det at han solgte huset (husa?) med følgende innbo: 1 sengested, 1 bord, 1 benk, 1 vråskåp og 1 kakkelomn, for en pris av 27 rd.
Her får du altså vite hva hans kone het, dersom du ikke hadde dette fra før.
-
- Kontakt:
Så flott å få innspel når det gjeld Peder Knudsen Fugelset.
Når ein erstatter er med av - så vert jo tydinga heilt motsett. Sjølvsagt meir naturleg at det er Knud Knudsen som må betale.
Sporet til Vestnes var interessant. Får leite litt meir både i tinglysingar og Tresfjordboka.
Forbindelsen mellom Jørgen Hansen Rypdal og Amund Hansen Nerem er vel at Amund gifta seg med mor til Jørgen. Når det gjeld Erich Olsen Rypdal og Ingebrigt Fanbostad (son av lensmannen?) har eg problem med å finne nokon samanheng til tinglsinga.
Når ein erstatter er med av - så vert jo tydinga heilt motsett. Sjølvsagt meir naturleg at det er Knud Knudsen som må betale.
Sporet til Vestnes var interessant. Får leite litt meir både i tinglysingar og Tresfjordboka.
Forbindelsen mellom Jørgen Hansen Rypdal og Amund Hansen Nerem er vel at Amund gifta seg med mor til Jørgen. Når det gjeld Erich Olsen Rypdal og Ingebrigt Fanbostad (son av lensmannen?) har eg problem med å finne nokon samanheng til tinglsinga.
-
- Kontakt:
Kan dette vere far til Knud Fugelset som har betalt 216 Rdlr. i 1744?
Gravfest 7/3 1734 Knud Fugelset 86 Aar. I tilfelle er han daud i rom tid før 1744.
Diverre manglar skifte i Romsdal for denne perioden.
Gravfest 7/3 1734 Knud Fugelset 86 Aar. I tilfelle er han daud i rom tid før 1744.
Diverre manglar skifte i Romsdal for denne perioden.
-
- Sted: SKÅLA
John skrev:Kan dette vere far til Knud Fugelset som har betalt 216 Rdlr. i 1744?
Denne Knud som er født ca. 1647 passer bra med den teorien forfatteren av Bolsøyboka II omtaler på side 229 under Fuglset.
Teorien involverer gammel Knud Fuglset.
....... hvis det er feilskrift for 18 år i manntallet av 1665 skulde normalt en Knud Olsen
Fuglset være å finne i folketallet 1701, 54 år gammel. Det er således en mulighet for at
det virkelig har levet en ,,Gammel- Knud Fuglset“ som ble 118 år, ...
-
- Kontakt:
Ja, eg har merka meg det som står i Bolsøyboka. Men det som forvirrar meg mest er at ingen Knud finst i manntalet frå 1701 på Fugelset.
Vidare merkar eg meg at ein Knud Ingebrigtsen kjøper 5 pd. i Fugelset 1/7 1734, Dette kan ikkje vere den Knud som eg nemner ovanfor som gravlagd 1734, I 1739 er det ein skiftedesign etter Anders Torsteinsen Øvstedaj (1702 - 1739). Anders etterlet seg ikkje barn. Ein av arvingane er Torstein Lassesen (son til halvsøstrera Berit). Her er Knud Ingebrigtsen Fugelset formyndar.
Anders er son til Torstein Ellingsen Rypdal og Beret Andersdatter Øvstedal- Det er Torsteins barn i to ekteskap som er nemnt som arvingar etter Anders.
I 1763 er brukarane på Fugelset Knud Knudsen og Torstein Larsen Det er nærliggande å gisse at Knud Knudsen Fugelset er son av Knud Ingebrigtsen??
Torstein Larsen f. 1726 kjem vel frå Eidhammer, mor: Berit Torsteinsdatter Øvstedal (1686 - 1726) Far: Lars Andersen Sør-Sylte Eidhammer indre (1686 - )
Kan det vere slik at hans Søn er Knud Knudsen Fugelset og faren Knud Ingebrigtsen som kjøper Fugelset i 1734 og atein annan son er Peder Knudsen Fugelset som sel eit hus til Peder Justsen i Molde 1744??
Vidare merkar eg meg at ein Knud Ingebrigtsen kjøper 5 pd. i Fugelset 1/7 1734, Dette kan ikkje vere den Knud som eg nemner ovanfor som gravlagd 1734, I 1739 er det ein skiftedesign etter Anders Torsteinsen Øvstedaj (1702 - 1739). Anders etterlet seg ikkje barn. Ein av arvingane er Torstein Lassesen (son til halvsøstrera Berit). Her er Knud Ingebrigtsen Fugelset formyndar.
Anders er son til Torstein Ellingsen Rypdal og Beret Andersdatter Øvstedal- Det er Torsteins barn i to ekteskap som er nemnt som arvingar etter Anders.
I 1763 er brukarane på Fugelset Knud Knudsen og Torstein Larsen Det er nærliggande å gisse at Knud Knudsen Fugelset er son av Knud Ingebrigtsen??
Torstein Larsen f. 1726 kjem vel frå Eidhammer, mor: Berit Torsteinsdatter Øvstedal (1686 - 1726) Far: Lars Andersen Sør-Sylte Eidhammer indre (1686 - )
Molde Pantebog I p. 197 : 1744 3/2 da Vintertinget blev holdt for Fanne Otting paa Molde er følgende bleven publiseret:"Neml.: Amund Hansen Nerom, Erich Olsen Rypdahl, Jørgen Hansen Rypdahl, Ingebrigt Kjøstolfsen Fanbostad, Peder Knudsen Fugelset Quittering for hvad dennem efter Skiftebrevet forrettet efter Knud Fugelseths Fader er bleven Udlagt, hvorfore dennem av hans Søn Knud Fugelseth er bleven betalt 116 Rdlr. - samme Dokument var dateret 22/6 1744 (Kjelde: Collin)
Kan det vere slik at hans Søn er Knud Knudsen Fugelset og faren Knud Ingebrigtsen som kjøper Fugelset i 1734 og atein annan son er Peder Knudsen Fugelset som sel eit hus til Peder Justsen i Molde 1744??
-
John skrev:I 1763 er brukarane på Fugelset Knud Knudsen og Torstein Larsen Det er nærliggande å gisse at Knud Knudsen Fugelset er son av Knud Ingebrigtsen??
I ekstraskatten 1762 så er det ført opp to brukere: Corp. Knud og Tosten. Kan det være slik at Knud og far til Tosten; Ole er gift med et søskenpar?
Knud Ingebrigtsen gifter seg 1. Februar 1733 med Anna Tostensdatter.
Dmc: Septuag: i Vedøe=kirke! Copul: Knud Ingebrechtssøn Fugelset, Anna Tostensdatter.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-68
Far til Tosten Olsen Fuglset; Corporal Ole Iversson, Lisbeth Tostensdatter gift 01.11.1731 i Molde.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-63
-
- Kontakt:
Torstein Larsen Fugelset var son av Berit Torsteinsdatter Rypdal, datter av Torstein Ellingsen Rypdal og (Ingeborg?) Gulliksdatter Øvstedal. som også hadde barna Ane f. c. 1689, Synnøve f. c. 1691, Anne c. 1693 og Gullik f. 1695 - han døydde ung.
Begge døtrene ved namn Anne kom ifølgje Rekdal bort frå Øvstedal.
Begge døtrene ved namn Anne kom ifølgje Rekdal bort frå Øvstedal.
-
Ja dette skal bli spennende, kanskje nye opplysninger kommer fram. Eller er folket på Fuglset fra første halvdel 1700 tallet allerede kjent?
-------
Jeg har etter beste evne satt opp familien til Tosten Larsen Fuglset. Knud Fuglset er fadder på begge barna som er ført opp i skiftet etter Tosten Larsen i 1788.
C1. Tosten Larsen Fugelset f.ca.1719, død 15.07.1787, 68 år gammel. Gift med Birrith Ottosdatter.
I ekstraskattemanntallet 1762 finner vi Tosten, hustru og barnet Ole (over 12år) på
garden Fugelset No.6. Tosten og Birrith fikk barna:
D1. Lars Torstensen Fugelset f.1763, døpt 23.05.1763 i Bolsøy, konf. 1780, 17 år gammel.
Faddere: Knud Fugelset, Iver Skælstad, Iver ChristiSætren, Anna Griset, Anna Aspholen, Birrith N D:
D2. Birrith Torstensdatter Fugelset f.1766, døpt 20.04.1766 i Bolsøy, konf 1782, 16 år gammel. På Fuglset i 1801.
Faddere: Ingebrecht Eikrem, Knud Fugelset, Jesten Øverland, Marith Berg, Martha ?? ??the Fugelset.
Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 11, 1. Mars 1788. Tosten Larsen Fuglset. http://arkivverket.no/URN:sk_read/24620/337/
I kirkeboka finner jeg disse to som jeg ikke kan plassere som barn av Tosten Larsen.
Dx. Ole Torstensen Fugelset f.1758, konf.1775 i Molde, 17 år gammel.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-112
Dx. Kirsten Torstensdatter Fugelset f.ca.1760. konf.1777 i Molde, 17 år gammel.
Jeg finner dem ikke som døde og ikke i FT1801, hvem er far til disse to?
I følge skattemanntallet i 1762 så er Tosten, hustru og Ole ført opp på garden. Er allikevel disse to barna til Tosten Larsen?
-------
I et tidligere innlegg skrev jeg Fuglset etter navnet til Tosten Olsen, der har jeg nok gjort en feil!Far til Tosten Olsen Fuglset; Corporal Ole Iversson, Lisbeth Tostensdatter gift 01.11.1731 i Molde.
Jeg har etter beste evne satt opp familien til Tosten Larsen Fuglset. Knud Fuglset er fadder på begge barna som er ført opp i skiftet etter Tosten Larsen i 1788.
C1. Tosten Larsen Fugelset f.ca.1719, død 15.07.1787, 68 år gammel. Gift med Birrith Ottosdatter.
I ekstraskattemanntallet 1762 finner vi Tosten, hustru og barnet Ole (over 12år) på
garden Fugelset No.6. Tosten og Birrith fikk barna:
D1. Lars Torstensen Fugelset f.1763, døpt 23.05.1763 i Bolsøy, konf. 1780, 17 år gammel.
Faddere: Knud Fugelset, Iver Skælstad, Iver ChristiSætren, Anna Griset, Anna Aspholen, Birrith N D:
D2. Birrith Torstensdatter Fugelset f.1766, døpt 20.04.1766 i Bolsøy, konf 1782, 16 år gammel. På Fuglset i 1801.
Faddere: Ingebrecht Eikrem, Knud Fugelset, Jesten Øverland, Marith Berg, Martha ?? ??the Fugelset.
Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 11, 1. Mars 1788. Tosten Larsen Fuglset. http://arkivverket.no/URN:sk_read/24620/337/
I kirkeboka finner jeg disse to som jeg ikke kan plassere som barn av Tosten Larsen.
Dx. Ole Torstensen Fugelset f.1758, konf.1775 i Molde, 17 år gammel.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-112
Dx. Kirsten Torstensdatter Fugelset f.ca.1760. konf.1777 i Molde, 17 år gammel.
Jeg finner dem ikke som døde og ikke i FT1801, hvem er far til disse to?
I følge skattemanntallet i 1762 så er Tosten, hustru og Ole ført opp på garden. Er allikevel disse to barna til Tosten Larsen?
-
For å svare meg selv, så er det en Ole med riktig alder som passer til den Ole som er ført opp i ekstraskatten 1762.
Ole Torstensen Fugelset f.1749, konf.1769 i Molde, 20 år gammel. Broren Ole f.1758 var for ung til å bli ført opp.
Så takk til John som har oversikt over konfirmantene i Bolsøy!
Ole Torstensen Fugelset f.1749, konf.1769 i Molde, 20 år gammel. Broren Ole f.1758 var for ung til å bli ført opp.
Så takk til John som har oversikt over konfirmantene i Bolsøy!
-
- Kontakt:
Hei Kjell!
Du nemner 2 med namn Ole Torstensen på Fugelset, og at dei er brør. Eg trur ikkje dei er brør. Den eine er son til Tosten Olsen F. og den andre Torsten Larsen F. Bolsøyboka nemner berre Lars og Berit som barn av Torsten Larsen, og det stemmer etter skiftet
Skifte etter Tosten Larsen Fugelset 1788 som etterlot seg enken Berit Ottesdatter.
Men Tosten Larsen lyser odelsrett for sin sønn Ole Tostensen på 1 vog fiskeleie i Umunngarden Øvstedal i 1764 i følgje Rekdal i bygdeboka for Trefjors I.
Du nemner 2 med namn Ole Torstensen på Fugelset, og at dei er brør. Eg trur ikkje dei er brør. Den eine er son til Tosten Olsen F. og den andre Torsten Larsen F. Bolsøyboka nemner berre Lars og Berit som barn av Torsten Larsen, og det stemmer etter skiftet
Skifte etter Tosten Larsen Fugelset 1788 som etterlot seg enken Berit Ottesdatter.
Men Tosten Larsen lyser odelsrett for sin sønn Ole Tostensen på 1 vog fiskeleie i Umunngarden Øvstedal i 1764 i følgje Rekdal i bygdeboka for Trefjors I.
-
Takk John.
Jeg bringer vel tråden ut av kurs, men har interesse av folket på Fuglset.
Jeg tilla Tosten Olsen "adressen" Fuglset i et tidligere innlegg her, men det har jeg vanskelig for å finne dekning for. Eller er det slik som du skriver at det fantes en Tosten Olsen Fuglset på første halvdel av 1700 tall?
Jeg bringer vel tråden ut av kurs, men har interesse av folket på Fuglset.
Jeg tilla Tosten Olsen "adressen" Fuglset i et tidligere innlegg her, men det har jeg vanskelig for å finne dekning for. Eller er det slik som du skriver at det fantes en Tosten Olsen Fuglset på første halvdel av 1700 tall?
-
I Mini for Veøy, Juli 1741, side 212 er denne trolovingen ført inn:
.... Juli ... paa Fugelsæt og trolovet ... Knud Knudsen og Karen Erichsdatter.
Lengere ned på samme siden står blant annet dette og giftemålet i Kleive kirke:
Fest: W... Kleve kirke .......... ægteviet 3d par .... Knud Knudsen og Karen Erichsdatter ........
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109
I skifteprotokoll 3A 07, side 393b, finner vi dette skiftet etter Karen Erichsdatter:
6. October 1745. Karen Erichsdatter Fugelset. Barn i skiftet; Knud Knudsen. Enkemannen Knud Knudsen, med faren Knud som formynder.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24616/412/
Dette er vel da Lensmanns slekta på Fuglset.
----------
Det er lite spor etter andre Knuter på Fugelset på 1700 tallet.
Knud F død 1734, 86 år gammel.
Knud F mottar nødkorn 1773.
.... Juli ... paa Fugelsæt og trolovet ... Knud Knudsen og Karen Erichsdatter.
Lengere ned på samme siden står blant annet dette og giftemålet i Kleive kirke:
Fest: W... Kleve kirke .......... ægteviet 3d par .... Knud Knudsen og Karen Erichsdatter ........
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109
I skifteprotokoll 3A 07, side 393b, finner vi dette skiftet etter Karen Erichsdatter:
6. October 1745. Karen Erichsdatter Fugelset. Barn i skiftet; Knud Knudsen. Enkemannen Knud Knudsen, med faren Knud som formynder.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24616/412/
Dette er vel da Lensmanns slekta på Fuglset.
----------
Det er lite spor etter andre Knuter på Fugelset på 1700 tallet.
Knud F død 1734, 86 år gammel.
Knud F mottar nødkorn 1773.
-
- Kontakt:
Eg tolkar trolovinga soleis:
1st Juli var ieg paa Fugelsæt og trolovet Sold: Knud Knudsen og Karen Erichsdatter
Karen Erichsdatter var datter til Erich Gundersen som det var skifte etter 29/11 1747. Erich hadde hus på Fugelset grund, men adressa var helst Moldegjerde.
Skifte 29/11 1747 s. 488 etter Erich Gundersen
1st Juli var ieg paa Fugelsæt og trolovet Sold: Knud Knudsen og Karen Erichsdatter
Karen Erichsdatter var datter til Erich Gundersen som det var skifte etter 29/11 1747. Erich hadde hus på Fugelset grund, men adressa var helst Moldegjerde.
Skifte 29/11 1747 s. 488 etter Erich Gundersen
-
- Kontakt:
Kanskje dette er den Peder Knudsen eg leitte etter?
Skifte etter Marit Jacobsdatter Fugelsetbøen
Ei litt avkorta avskrift:
Romsdal skifteprt. s. 533 – 1770 15/5 på Fugelsetbøen i Fanne Otting i overværelse av lensmann Ingebricht Eichrem og Iver Iversen holdt skifte etter afgl. Marit Jacobsdatter imellom enkemannen Peder Knudsen og barna
1. Jacob Pedersen 20 år curator Knud Knudsen Fugelset
2. Erich Pedersen 14 år formynder Ole Jacobsen Strande
3. Karie Pedersdatter 15 ½ år formynder Lars Larsen Nessie
Skifte etter Marit Jacobsdatter Fugelsetbøen
Ei litt avkorta avskrift:
Romsdal skifteprt. s. 533 – 1770 15/5 på Fugelsetbøen i Fanne Otting i overværelse av lensmann Ingebricht Eichrem og Iver Iversen holdt skifte etter afgl. Marit Jacobsdatter imellom enkemannen Peder Knudsen og barna
1. Jacob Pedersen 20 år curator Knud Knudsen Fugelset
2. Erich Pedersen 14 år formynder Ole Jacobsen Strande
3. Karie Pedersdatter 15 ½ år formynder Lars Larsen Nessie
-
- Kontakt:
Peder Knudsen og familien er også omtala i den siste bygdeboka for Vestne under Skorgenes.s. 437der han står oppført som brukar 1745 - 1755, vidare under Svinebøen s. 171.
- Kjell Ove Nybø Hattrem
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Det ble holdt skifte den 19. juli 1734 på Fuglset etter Knud hoversen. Arv: 59 daler 1 ort 6 skilling. Myndig arving: Knud Knuds (11–3–10 4/5). Umyndige arvinger: Peder Knudsen (11–3–10 4/5) og Ingeborg Knudsdatter (5–3–17 2/5); deres formynder var Anders Olsen Engen (Engan i Voll?). Sammenlagt utgjør dette halve boet, så jeg antar at kona til den avdøde fremdeles levde.
Kilde: Statsarkivet i Trondheim, E106.2.3. Trondhjem stiftamt, skiftedesignasjoner, Lr 2. Romsdal sorenskriveri, skiftedesignasjoner 1731–34: 1734, Fanne åtting, 19. juli. https://picasaweb.google.com/lh/photo/b ... directlink
Knud hoversen var vel ikke et vanlig navn i Romsdal på denne tiden. Kan han ha vært i familie med Knut Håvardsson på Øvstedalen i Tresfjord (jf. tidligere innlegg om utleggene til Tresfjord-bønder i dette skiftet)? http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_ ... 308069#447
Kilde: Statsarkivet i Trondheim, E106.2.3. Trondhjem stiftamt, skiftedesignasjoner, Lr 2. Romsdal sorenskriveri, skiftedesignasjoner 1731–34: 1734, Fanne åtting, 19. juli. https://picasaweb.google.com/lh/photo/b ... directlink
Knud hoversen var vel ikke et vanlig navn i Romsdal på denne tiden. Kan han ha vært i familie med Knut Håvardsson på Øvstedalen i Tresfjord (jf. tidligere innlegg om utleggene til Tresfjord-bønder i dette skiftet)? http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_ ... 308069#447
- Kjell Ove Nybø Hattrem
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Veøy mini. 1721–64, s. 142, 1734, http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-73
[Gudstjeneste] Løerdagen d 6te Martij i Bulsøe-Kirke, graffæst sl: Knud Fugelset, gl: 86 aar
Knut Håvardsson på Øvstedalen var oppgitt å være 50 år i 1701. Man kan spekulere på om de var samme person, men ingen sønn Hans er nevnt i skiftet etter Knut Håvardsson på Fuglset.
[Gudstjeneste] Løerdagen d 6te Martij i Bulsøe-Kirke, graffæst sl: Knud Fugelset, gl: 86 aar
Knut Håvardsson på Øvstedalen var oppgitt å være 50 år i 1701. Man kan spekulere på om de var samme person, men ingen sønn Hans er nevnt i skiftet etter Knut Håvardsson på Fuglset.
-
- Kontakt:
Takk for opplysningane Kjell Ove! Desse skiftedesignasjonane kjende eg ikkje til!
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Knud Hoversen er nevnt i bygdebok for Tresfjord side 444. Den finnes utlagt på Nasjonalbiblioteket.
Hans som er nevnt i 1701 er ikke med i skoskatten i 1711 og trolig død.
Knut med familie "forsvinner" fra Øvstedal, så det er jo ikke umulig at det er de som dukker opp på Fuglset.
Takker samtidig Kjell Ove for disse skiftedesignasjonene han har lagt ut
Hans som er nevnt i 1701 er ikke med i skoskatten i 1711 og trolig død.
Knut med familie "forsvinner" fra Øvstedal, så det er jo ikke umulig at det er de som dukker opp på Fuglset.
Takker samtidig Kjell Ove for disse skiftedesignasjonene han har lagt ut