Ravald Øren, ca 1700

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 27. oktober 2010 kl. 12.18

Denne tråden er inspirert av ordskifter med Osvald Rydjord om det nokså spesielle fornavnet Ravald. Vi som har fulgt tråden om Amund Amundsen Kleve har sett at Ravald-navnet har vært tydelig på to gårder i Kleive sogn i siste halvdel av 1700-tallet: Bratset og Istad.

Jeg håper at noen synes det ville være interessant å bidra til å klargjøre mest mulig om Ravald Øren, som trolig har haugevis med etterkommere. Hans eksistens var ukjent for meg frem til i går, men jeg har sett mange spor som muligens stammer fra ham. La meg med en gang slå fast at denne Ravald ikke er nevnt under gård nr. 90 Øren i Bolsøyboka del 2. Som kjent var ikke 1700-tallet mindre turbulent enn andre århundre (kan jo nevne Osen jernverk og futen Alsing siden vi er på Øren), så vi må nok regne med at Ravald og/eller hans barn kan knyttes til andre gårder i Fanne. Spor jeg tror han har avsatt gjengis her, så håper jeg dere kan bistå med å bekrefte eller forkaste disse påstandene. NB! Det er bare påstander.

Det er sikkert noen som vil hevde at jeg er i overkant freidig og bør selv ta bryderiet med å granske ferdig mest mulig. De som er enig i at dette kan være en egnet måte å framstille en ”Etterlysning” på, om enn den er noe utenom det vanlige, inviteres til å delta. Dette ikke minst basert på erfaringene fra den pågående tråden om A.A. Kleve, som etter min mening har vært overordentlig interessant og lærerik. Jeg tenker da særlig på presentasjon og bruk av aktuelle kilder for dette området, med stor overføringsverdi. Takk til Tore Kristiansen for å ha startet den tråden!

Mvh Roy


==========================
Så til selve saken: RAVALD ØREN
==========================

Faktum
Den 15 Mar 1722 blir Ravald Ørens datter Mette døbt i Kleive kirke. Ved dåpsinnføringen i Veøy mini 1721-64, s.16 står det rett nok Roal, men på side 18 ser vi at Ravald Ørens Q(vinde) er Introd: den 10 Mai 1722. Han er også omtalt som Ravald Øren ved andre innføringer i samme kirkebok. Så langt jeg har lest i denne Veøy mini så er Mette siste barnet til Ravald.

Påstand 1 gjelder Mette Ravaldsdatter.
Ravald er et uvanlig navn, og Mette er heller ikke så vanlig. Sannsynligheten for at det skal være flere Mette Ravaldsdatter rundt Fannefjorden på denne tiden er ikke særlig stor, så jeg regner med at dette er kona til Amund Bratset – der vi kjenner deres barn i perioden (1744 - 68 ca) gjennom bl.a. skiftet etter Mette Ravaldsdatter av 04 Apr 1799 (skiftet i klartekst.). Men, en vielse hadde vært avklarende.

Påstand 2 gjelder Ravalds kone. (Anne?)
Den 24 Aug 1721 i Molde kirke (ført i Veøy mini 1721-64, s.9) døpes Jacob Hougens datter Ingeborg (Hougen var vel Ørens nabogård i Nord – senere delt i bla. Ytterhaug, Midthaug og Nordhaug). Blant dåpsvitnene finner vi Ravald Ørens Q – igjen uten fornavn. Om man kan fastslå at hun heter Anne så vil det være en sterk indikasjon på at påstand nr 1 er riktig. På Bratset het de to eldste døtrene, som begge vokste opp og fikk etterkommere, begge Anne. Trolig oppatkalt etter hver sin bestemor.
Det er mulig vi kan konkludere basert på en senere barnedåp for Jacob Haugen. I april 1728 døpes et barn (uleselig for meg) med Anna Øren blant fadderne. Se Veøy mini, 1721-64, s.94.

Påstand 3 gjelder Knut Ravaldsen Øren Istad.
Under nevnte tråd om A.A.Kleve, kom Tore med et kort innlegg som nevnte Knut Ravaldsen på Ytre Istad, og koblet ham deretter til gårdsalget (halve) fra 1788 i panteboka. Salget er signert 02 Jan 1788, og kjøper er Amund Olsen Istad. Amund Olsen Istad var gift med Anne Knutsdatter Istad. Knut Ravaldsen dør i mars 1788 og er da 70 år gammel (f. ca 1718). Han ble gravlagt i Kleive kirke 27 Mar 1788, kun kort tid etter signeringen av eiendomsoverdragelsen.
Jeg tror Knut Ravaldsen Istad er far til Anne Knutsdatter Istad, men ikke bare på grunn av dette gårdssalget. Merk at Amund Olsen og Anne Knutsdatter Istad bl.a. hadde sønnene: Knut, Ole og Ravald. Med oppattkalling skulle det vel sannsynliggjøre Knut Ravaldsen som Annes far – så uvanlig som Ravald er. Skiftet etter Anne Knutsdatter av desember 1798, folio 375b i skifteprotokoll 1789-1802, har Tore funnet fram.
Det er for øvrig denne Ravald Amundsen som får sønnen Knut med Elen Knudsdatter Kavlie i Grytten i 1815 (nevnt av Osvald i A.A.Kleve-tråden).

Det som vel kan fastslåes er at Knud Ravaldsen Istad er Knut Ravaldsen Øren. I.flg. Bolsøyboka del.2, s.666/667 selges en part i gården Istad ” til tambur Knud Ravaldsøn Øren, skj. 3/7 1753.” Bolsøyboka er ikke primærkilde, men dette lar seg vel sjekke.

Påstand 4 gjelder Anne Ravaldsdatter.
Osvald har spurt meg om ei Anne Ravaldsdatter, og gitt bl.a. følgende informasjon: ”Bygdeboka for Eide skriver bl.a. … (min utstrykning)… Raval Knutsen, kom til Kjøl ca 1790, og at han er født ca 1746 og foreldrene var Knut Larsen og Ane Ravalsdatter, som hadde kommet flyttende fra Bolsøy til garden Gjemnes med 7 barn. Muligens hadde de tidligere bodd i Botterlia i Kleive sogn.” Osvald lurte på om det kunne være en kobling mellom denne Anne og Knut Ravaldsen Istad. Jeg mener vi bør anta det, og at Knut Istad er hennes bror og at hun er datter av Ravald Øren.

Påstand 5 gjelder Iver og Just Ravaldsønner.
I Molde kirke 20 Sep 1767 blir Raval Iversen Myhren, 16 år, konfirmert. Jeg tror dermed at vi også har en Ravaldsønn på sørsida av Fannefjorden, og at konfirmantens bestefar er Ravald Øren.
Mer fra sørsida: I.flg. Bolsøyboka del.2, s.767 nevnes Just Ravaldsen i to skifter under Ulleland, i ett 14 Jun 1756 og ett av 02 Des 1761. Da regner vi med at de to naboene Just på Ulleland og Iver på Myren begge er Ravaldsønner fra Øren.

Påstand 6 gjelder Ole Ravaldsen.
Som nevnt under ”Faktum” så er Ravalds kone Introd: i Veøy mini, s. 18. Legg merke til forloveren (Spons:) ved Trolovelsen i Veøy kirke for paret fra Cleve litt lengre opp på side 18 der: Ole Ravaldsøn. Dette er sannsynligvis samme person som ”tjener Olle Ravaldsen,10 år” på Kleive i FT1701 (Bolsøyboka del 2 side 621) og som nevnes under ”Publicè Absolverde” sammen med Peder Kobberslager og hans Qvinde i Veøy kirke i 1730 (Veøy mini, s.112). Denne Ole (f.ca.1691) vil jeg tro er sønn av Ravald Øren.

------------
Nb! Jeg har satt opp de ”Ravaldsbarna (kandidater)” som jeg har funnet (det kan være flere) i rimelig tilfeldig rekkefølge. Det er kun Ole, Knut og Mette jeg har fødselsår på.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 27. oktober 2010 kl. 13.40

Jeg fant et barn født etter Mette. :)
Anna, datter av Ravald Øren ble døpt 8. p. Trin 1724 i Kleive kirke. Høyre kolonne på venstresida: Veøy, Ministerialbok nr. 547A01 (1721-1764), Kronologisk liste 1724, side 50-51.

Siden kirkeboka for Bolsøy prestegjeld mangler før 1759 vil det være vanskelig å finne vielsen til disse folkene, hvis de ble gift på 1740-tallet i Kleive.

Men jeg fant to på 1730-tallet i Veøy (før Bolsøy ble skilt ut som eget prestegjeld):
Kirsten Ravaldsdatter Øren ble gift med Jon Olsen Møkkelbostad i Kleive kirke Fest. Epiph. 1735 av presten Lars Barhaug: Veøy, Ministerialbok nr. 547A01 (1721-1764), Kronologisk liste 1735, side 150-151.

Og en Jon Ravaldsøn ble gift i 1738 (Dom Cantate) i Vestnes eller i Veøy kirke med ei Anna Jetmundsdatter. Langt ned på høyresida: Veøy, Ministerialbok nr. 547A01 (1721-1764), Kronologisk liste 1738, side 184-185.
Hvis du finner trolovelsen deres, kan det stå gardsnavn på dem der.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 27. oktober 2010 kl. 13.51

I 1701-manntallet for Bolsøy sogn var det en Revald Larsen, 16 år, som var tjenestegutt på Lønset.

Dette kan være den seinere Ravald Øren.
:) Tore

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Osvald Rydjord » 27. oktober 2010 kl. 16.29

Og skulle faren til Ra(e)vald Larsen f ca 1685 være Lars Ravaldsen er Ravald Larsen Landre, ca 1626-ca 1698 perfekt match. Ravald Larsen er leilending på Landre fra 1659 til i hvert fall etter 1680. Han er nevnt iskattelistene 1659, 1664 og 1680. Ravald er sønn av Lars Håvardsen Landre, ca 1600-1646, leilending etter faren Håvard Landre, ca 1570-1630, bruker på Veøy mensalgods sin part i Landre.

Ravald Larsen Landre, ca 1626-ca 1698, har ukjent kone og det er ukjent om han har etterkommere.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Osvald Rydjord » 27. oktober 2010 kl. 17.07

Jeg burde føyd til i innlegget ovenfor at det er nye brukere på Landre i 1701, og enten har Ravaldfolket dødd ut eller de har flyttet på seg.

Så enda mer Ravald:
Lars Ravaldsen Gujord, 1706-71, fra Kleive, var tjener på Vågsetra og laugsverge i skiftet etter Anne Joensdatter på Vågsetra i 1744. Anne hadde vært gift med Stephen Olsen, 1689-1742, enkemann etter Synnøve Iversdatter Vaagsæter, 1695-1733. Lars Ravaldsen må ha vært tjener lenge for han hadde opptjent tjenerlønn for seg og andre på 17 RD, og sikret seg 10 td. korn, en unghest, ei ku, noen småfe og løsøre da Anne døde. Lars ble bruker på Vågsetra fra 1745 og fikk bygselbrev fra prost Røring. Han ble gift med Anna Knudsdatter Øvre Hunnes, 1715-85. Faren Knud Hunnes, ca 1661-før 1724, var ny bruker på Hunnes fra 1695. Hunnes og Landre er så godt som nabogårder i Rødven.

Når Lars kommer fra Kleive, men finner seg kone fra Rødven indikerer en mulig sammenheng mellom Ravaldene de to stedene.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 27. oktober 2010 kl. 17.53

Utmerket! Da ble jeg ikke alene på denne tråden.
Det begynner jo godt med Tores innspill om Anna og Kirsten som er klart koblet til Ravald Øren, så får vi se om også Jon skal være med. Osvalds tips er absolutte interessante her.
Jeg har foreløpig lite å bidra med, men vil bare presisere at tittel på tråden "Ravald Øren, ca 1700" ikke bygger på noe aldersanslag på ham, men bare at han hører hjemme der i nærheten siden Mette ble født 1722 og Knut ca 1718 (det står noe ala et par dager i manko på 70år i dødsinnføringen i kirkeboka...).
Jeg har jo foreslått at Ole Ravaldsen (f.ca 1691) er en sønn, men den ryker jo med klar margin om dette er Reval Larsen (f.ca 1685).

Men, men, nå tar vi inn alle Ravalder i området på denne tiden - omkring 1700 - med takk, så får vi se om dette går strake vegen bakover til Ragnvald (Ravald) Mørejarl ... :-)

Mvh Roy

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Osvald Rydjord » 27. oktober 2010 kl. 19.01

Enda en Ravaldlink.
I Tesfjord I s 429 har Olav Rekdal tatt med en avskrift av et pergamentdokument som står i Brovoldboka (s 288, for dem som skulle ha den).

Det er skrevet i Vedøens Præstegård den 27de August 1600, og det gjelder Olaf Torkelsen i Jelvig, Birgitte Torkelsdatter og Anne Andersdatter, sal. Iver Torkelsøns Efterlevende som selger en del eiendommer; Grøtte i Heen (som er "arveligen tilfalden efter vores Fader Torkel Raffaelsen", i tillegg to ødegårderliggendes ved Grøtte, som er Moen, dernæst vores Anpart udi Hatle og Åsen) til Bjørn Olufsen på Øfstedal og hans kvinne Margrethe Torkelsdatter (deres søster).

Lagrettemenn er Anders Hansen på Netskje, Oluf Ræstad, Lasse ibd. Bottolff på Hundnæs, Laurits på Ribedal og Rasmus Hoem. Hele pergamentavskriften er gjengitt i bøkene.

Olav Rekdal spekulerer i hvor Torkel Ravaldsen bodde og mener helst at det var i Hjelvik siden sønnen bodde der.
Hvor Ravald bodde blir jo enda mer usikkert.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 28. oktober 2010 kl. 12.00

Jeg har opprettet en egen side som viser status for Ravald Øren. Det er meningen at det som står på den siden skal være korrekt, kildesikret og ha en allmenn legitimitet blant tråddeltakerne. Alle som finner den minste grunn til å stille spørsmål ved noe på statussiden må for all del gjøre det her - slik at dette kan avklares i forhold til statussidens korrekthet. Jeg lager en egen side som en enkel løsning på endringsproblemet for innlegg i denne tråden.
Mvh Roy


En del av innlegget er fjernet av moderator etter ønske fra RMI.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 29. oktober 2010 kl. 1.31

Under "Påstand 5" nevnes Raval Iversen Myhren. I 1774 dør Raval Joensen Myhren, 23 år gammel, gravlagt den 25 Sep 1774 i Kleive kirke. Ved å lese konfirmasjonsinnføringen på nytt ser jeg at det også der står Joensen. Beklager, da er det altså en Joen/Jon Ravaldsen Myhren som er aktuell under denne påstanden. Og, Tore hadde altså vielse på en Jon Ravaldsøn i 1738 ...

I matrikkelen fra 1723, under "Findes effterskrefne huusmænd som boer paa self Kiøbt Grund, og eer solte fra gaarden berset. Neml:", finner vi som nr 22, Ravald Joensen.
Det er vel i Bud, siden hele matrikkelen er dagsett og signert samme sted og Berset/Bergset er en gård der.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 29. oktober 2010 kl. 1.37

Tja, hva skjedde nå? Siste halvdel av forrige innlegg skulle sett slik ut:
-------------------------------------------------------------------
I matrikkelen fra 1723, under "Udi Boe Fiskevæhr Findes effterskrefne huusmænd som boer paa self Kiøbt Grund, og eer solte fra gaarden berset. Neml:...", finner vi som nr 22, Ravald Joensen.
Det er vel i Bud, siden hele matrikkelen er dagsett og signert samme sted og Berset/Bergset er en gård der.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 29. oktober 2010 kl. 2.36

Er dette nattarbeid, Roy? :shock: :P

I Smølaboka bind 7, sidene 162-166 er det et lite kapittel som heter: Slekta etter Daniel Ravaldson Kleppen frå Bud
Det handler om slekta til Daniel født ca. 1723 og konfirmert i Bud 1749, gift første gangen 1754 i Bud med ei enke. Han ble gift en gang til og tok med seg hele familien til Brattværet i andre halvdelen av 1770-tallet.
:) Tore

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 29. oktober 2010 kl. 12.05

To gladnyheter i dag!
Nr. 1: Nr. 1: Romsdal sogelag kan melde om ei ny bok med "Stadnamn i Molde". Det kan bli et nyttig hjelpemiddel for oss i denne tråden - og andre! Les mer om det her

Nr. 2: Til dem som ikke er helt bombesikre på hvordan gårdene ligger plassert i Bolsøy, så har jeg lagt ut et kart som kan være til nytte. Kartet var vedlegg til ett av bindene i Bolsøyboka og slik sett kjent for noen av dere.
--------
Mvh Roy

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Osvald Rydjord » 29. oktober 2010 kl. 19.59

Ravald Jonsen, f ca 1667, er marin tjenestedreng i 1701 hos Nils Olsen, f ca 1667, bruker på Misundbakken, bruk nr 2, Ytre Misund 1687 og 1715. (Midsund II s 162)

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 29. oktober 2010 kl. 20.07

Tore fant vielsen til Jon Ravaldsøn med Anna Jetmundsdatter. Forlovelsen deres finner vi i 1737: ”Fer: 3t: Nat: Kristi i Vesnæs:k: Trolovede Joen Ravaldsøn, Enken Anna Jætmundsdatter Vesnæs!” (Veøy mini 1721-64, nede på s. 179). Da vet vi at hun er fra Vestnes, men ikke noe på Joen dessverre.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 29. oktober 2010 kl. 21.47

Vi har også Ravald i Løvik i Tresfjord i følge "Tresfjordboka" side 725.

Ravald Løvik var bruker fra 1623-1636 (dette visstnok bygd på skattelister).
"På Kjøpstad sat au ein Ravall, frå 1603-39".
Bygdebok som omfatter Kjøpstad er lovet til jul, så kanskje står det noe om Ravall der.

Etterfølgeren til Ravald på Løvik, Lars, (bruker 1637-1649) skal vistnok være sønn av overnevnte Ravald Løvik. Han hadde sønnene Iver og Rafael Larsen som kom til Eidhammer (side 668).
Rafael Larsen fikk barna Lars 1677, Ole ca 1685, Birgitte, Jon 96-(?).
De tre Ravaldsønnene er nevnt ved manntallet 1701. I lægsrulla 1703 finn vi soldat Lars Ravaldsen Eyhammer. Og i rulle 1714 Olle Ravalds. Indhammer (feilskriving).

Mye av slektssammenhengene her er basert på skifter:
Skifte etter Rafald Eidhammers hustru Kari Olsdtr 1690.
Skifte på Årset i Eresfjord 1702 etter Mali Knutsdtr. (Mali var trolig halvsøster til Ravald Eidhammer).
Skifte i Løvik 1711 etter Otte Knudsen. (Bror til Mali). Her er "Form. for Ravalds børn, Lars Ravalds Viken". (Altså Ravald Eidhammer. Regner med at dette er Skorgeviken).

Har ikke noen direkte link fra Ravald til Fannefjorden her, men i følge skiftet i 1702 skulle den 7. Knutsdtr (altså halvsøster til Ravald Eidhammer) være gift med Sæmund Ottason Hjelset. "Sæmund sit på Hjelset i 1701 og har brørne Johan O Mork og Ole O Gujord og søster Ingeleiv Ottesd. g.m. Iver Madsen Malo.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 30. oktober 2010 kl. 14.51

Noen aktuelle begravelser i Bolsøy mini 1759-93 (felles lenke, sidenr angis nedenfor).
Nr 1: Ole Ravalsen gravlagt 26 Okt 1760, side 111.
Nr 2: Anna Knudsdatter Øyren gravlagt 20 Jan 1760, side 111. Øyren må være feilskrift for Øren. Om dette er Ravald Ørens kone så tilsier (antyder...) oppattkalling at deres nest eldste sønn burde hete Knut noe som åpner for Lars Ravaldsen Gujord-Vågseter som eldste sønn.
Nr 3: Just Ravaldsen Ulleland gravlagt 31 Mai 1761, side 112. Det er ei Mali Justs D: Ulleland gravlagt 26 Feb 1769 (side 113) som vel er hans datter. Det står ikke barn ved dødsmeldingen, og hun er ikke konfirmert etter 1759, så hun må være født ca 1740 eller tidligere. Det kan antyde at Just er eldre enn Mette, men forhåpentligvis yngre enn Knut om han skal være andresønnen...

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. oktober 2010 kl. 15.11

Skiftet folio 37b etter Just Ravaldsen Ulleland. Han kalles Ullevik i registret.
Enka var Eli Olsdatter med lagverge Erik Kleive
barna: Mali 4 1/2 år med formynder Knut Istad
Knut 1 1/2 år med formynder Amund Brattset

Amund Brattset var nok broren til Eli. Eli Olsdtr tilhørte Ole Andersen Brattsets andre kull med barn ved skiftet etter ham i 1742. Det gjorde også Amund.

Da er det vel å håpe på at Knut Istad tilhørte sida til Just?
:) Tore

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 30. oktober 2010 kl. 15.29

Tore skrev:
Da er det vel å håpe på at Knut Istad tilhørte sida til Just?
Tja, Knut Ravaldsen Øren er jo på Nord Istad (Nøristad) 1753-88 så det er vel ikke umulig. :-)

10551
Innlegg: 31
Registrert: 13. desember 2004 kl. 0.01
Sted: OSLO

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av 10551 » 2. november 2010 kl. 14.40

Hei,

Ad "påstand 4" så tror jeg Anne var en datter av Ravald og at hun var gift med Knut Lassesen Botterli. Kjenner ikke opphavet til Knut, men han er angitt som Knut Botterli ved dåp av barn.

Anne Ravaldsdtr Øren f. 1724 d. 08.06.1779 ( Iverbruket, Gjemnes) gift ca 1745 med Knut Lassesen Botterli f.ca. 1717 d. 1793 (Iverbruket, Gjemnes).

Skifte etter Anne 24.9.1779 Nordmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 17 , 1776-1781 Folie 496b
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24650/512

Knut og Annas barn:
1. Ravald Knutsen - f. ca. 1746 d. 1799
2. Lasse Knutsen – f. ca.1749
3. Anne Knutsdtr – f. ca. 1751
4. Knut Knutsen – f.ca. 1753 d. 13.8.1821 (Nåstad, Gjemnes)
5. Anne Knutsdtr – f.ca. 1755
6. Ole Knutsen – f.ca. 1757
7. Lars Knutsen – f.1761 (døpt 31.5.1761)
8. Marit Knutsdtr - f. 1764 (døpt 18.3.1764) – sannsynligvis død ung da hun ikke er med i skiftet etter mora.
9. Torstein - f. 1767 (døpt 15.2.1767 etter at de kom til Gjemnes) – sannsynligvis død ung da han ikke er med i skiftet etter mora.

Ved dåp av sønnen Lars 31.05.1761 er faren angitt som Knut Botterli gm Anne. Av fadderne finner vi bl.a. Knut Istad og Mette Bratset. Bolsøy, Ministerialbok nr. 555A01 (1759-1793), Fødte og døpte 1760-1761, side 39
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-36

Dåp Marit i 18.3.1764:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-39

Finner ikke skiftet etter Knut Lassesen, men finner ham død:
Kvernes i Kvernes, Ministerialbok nr. 568A08 (1780-1819), Døde og begravede 1791-1793
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-197

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 2. november 2010 kl. 19.19

Kun seks små oppdateringer i dag.

Nr 1: Steinar Dyrli (=>nær Botterli?) sannsynliggjør i høyeste grad at Knut Lassesen Botterliens kone Anna er ei Ravaldsdatter. Jeg likte godt at det var en sønn (Lars) i 1761. For Knut Larsen og Ingeborg Olsdatter får også en sønn Lars i 1760 samt en datter Caren i 1762 (Bolsøy mini 1759-93), så da er dette definitivt to ulike Knut Larsen/Lassesen. Hvorfor dra inn denne Knuten? Jo, etter Ravald, og før Iver (se bla. Bolsøyboka, del 2, under Øren) er det en Knut Larsen/Lassesen på Øren – og jeg lurte på om han var der etter å ha giftet seg med Ravald sin datter. Det gjorde han altså ikke, så da legger vi det bort. Takk Steinar.

Nr 2: Osvald Rydjord kom med Lars Ravaldsen Vågseter som mulig sønn av Ravald Øren. Vel, i skiftet etter ham 04 Feb 1772 i Fanne Otting, Romsdal 1761-73), så står Knud Ravaldsen Istad som formynder til datter nr 5) Ingeliv Larsdatter, 15 år. Ikke bare det, men Aslach Mÿhren er formynder til datter nr 6) Ane Larsdatter den yngre, 12 år. Jeg tror vi kobler inn Lars ja!

Nr 3: Helge Bjerkevoll kom med en kobling av Ravald-navnet til Tresfjord, og til Hjelset og muligens Gujord. Her har jeg ikke noe å fare med bortsett fra at det på denne tiden (ca midten av 1600-tallet) er enda en Ravald i Fanne, på Berg (om det er i Molde eller oppe i Øverbygden vet jeg ikke). ”Raffual Johansson Bergh fra Romsdal fogderi, Fanne åtting. Gemen (dvs. vanlig soldat) i Major Hamiltons kompani. I kaptein Granatenfelts kompani i Stockholm desember 1658. Med løytnant Orres kompani til Skåne januar 1659. Navnet hans ble skrevet Rawall i desember og Rawell i januar.” Dette står i Militærrullene for Trondhjems len 1658 (Knut Bryn). Der er det også mange andre fra Romsdal fogderi, ikke bare fra Fanne...

Nr 4: To nye avtrykk etter Ole Ravalsøn. Han er en litt pussig figur – ikke noe gårdsnavn for eksempel (er han i Molde?). Han nevnes som kreditor i skiftene etter (a) Knud Ellingsøn Schalle, Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 07 , 1740-1751, folio 60b, av 20 Jul 1741 og (b) Peder Holsbøen, Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 07 , 1740-1751, folio 334a, av 10 Apr 1744. For meg ser det ut som han har krav i boet, feks på Holsbøen (335a, midt på ), og at han får litt (336a, øverst). Jeg vet ikke hva kravet gjelder, men på Ole Houen like over står det ”Huusleje”, og noen jenter nedenfor ”5 aars løn” (– store lønnsforskjeller for øvrig…). Holder han seg inne i Fannefjorden, eller driver han pengeutlåning/forretning i Molde tro?

Nr 5: Like over kravet til Ole Ravalsøn i det nevnte Holsbø-skiftet står denne ”Knud Øren” som jeg var innom ovenfor (under pkt. 1). Jeg frykter vel at dette kan kobles med dødsfallet til Anna Knutsdatter Øren (Øyren) i 1760 (nevnt i et tidligere innlegg), og at det da ikke hadde noe med Ravalds kone å gjøre. En liten detalj om Anna Øren: Hvorfor er siste barnet født i 1724 (som Tore Kristiansen fant i et tidligere innlegg)? Er det fordi hun dør (i barselseng), eller fordi hun har nådd ”aldersgrensen” og må være født sånn ca 1676-80. Ikke tidlig nok til å være Oles mor kanskje, men Ravald kan jo ha vært gift på nytt? Eller skal vi holde oss til Ravald Larsen-teorien (Landre-Lønset) som fremkommer i to tidligere innlegg av Osvald og Tore? Og at denne Ole'n ikke hører til akkurat her...

Nr 6: Det nevnes ikke noen Knut på Øren i 1723-matrikkelen, men i Holsbø-skiftet av 1744 er han altså der. Betyr det at Ravald er borte tro? Den seneste henvisning til ham jeg har sett så langt, er som kreditor i skiftet etter Jacob Michelsen Hauen, Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 07, 1740-1751, folio 11b, av 06 Sep 1740. Jeg regner med at innføringen (se 13a) betyr at Ravald er i live i 1740 og boende på Øren? Er det noen som finner noen senere avtrykk etter Ravald Øren enn dette?

-----------
Mvh Roy
(Borte ca 2 uker, oppdaterer ikke Ravalds statusside før jeg er tilbake)

PS: Vet ikke om jeg tør nevne en ting til? På Aarønes sine nettsider finner vi bla. under artikler en "Om Nesje-diplomene". Helt i bunnen av denne er det to slektstavler. I den nederste finner vi "Nils Ravals væpner" fra 1500-tallet, og på den nest nederste ser vi (bestefar?) Jon Myklebostad som bror til Lars Landre på 1600-tallet...

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 2. november 2010 kl. 19.40

Ops.. Glemte en ting under pkt. 1 i forrige innlegg. Jeg lurer på om Knut og Anna Botterlien hadde enda en sønn: Amund Knudsen Botterlien, 19 år, ved konfirmasjonen 17 Sep 1775. Se "Confirmation paa Molde i 1775" i Bolsøy mini 1759-93, s.150. Eller?
-------
D.S.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Osvald Rydjord » 3. november 2010 kl. 17.28

Jeg har også vært opptatt en tid, men den Ravald Løvik, bruker i Løvik Tresfjord 1623-1636, som Helge Bjerkevoll nevner har linker til Hjelset. Enka etter sønnen Lars (som har sønnene Iver 1644, dreng på Løvik i 1664, og Ravald ca 1646) gifter seg ca 1650 med Knut Ottason Skjegstad som blir bruker på Løvik 1650-1673. Han kommer utenfra og broren Ole er på Skjegstad og søstra er gift på Eidhammer. Enka og Knut har barna Lars ca 1651, Otta 1656, Mali, Mali og en datter til. I skiftet etter den ene Mali på Årset i Eresfjord ( Nesjestranda? min kom. eller er det Årset i Eresfjorden?) som var gift med Alf Paulsen kommer det fram at den navnløse søstera var gift med Sæmund Ottasen Hjelset, han er bruker på Hjelset i 1701, og broren Ole Ottasen er på Gujord og søstera Ingeleiv, 1651-1727, er gift med Iver Madsen Malo, 1662-1728. (Iver Madsen kommer fra Ytre Gribbestad).

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Osvald Rydjord » 3. november 2010 kl. 17.57

Jeg glemte en bror til av Sæmund og Ole, Johan Ottason er på Mork.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. november 2010 kl. 10.51

Angående den Ole Ravaldsen, 10 år gammel, som var på Kleive ved manntallet i 1701.

I sjørullen fra 1704 står han som 13 år, og der står det at hans bosted var Kleive, og fødestedet hans var Kleive. :)
Ungdomsrullen i sjørullene fra 1704 er den eldste lista jeg kjenner til, fra våre kanter der det er oppført fødested på folkene.
:) Tore

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 23. november 2010 kl. 1.21

Noen få oppdateringer.

Nr. 1: Just Ravaldsen Ulleland. Det har vel ikke vært så mye tvil om at Just Ravaldsen var fra Øren, men jeg mener at dette bekreftes i skiftet etter Knud Nielsen Hougen av 15 Jun 1742 (f.171.b) der ”Just Øren” har krav i boet. Jeg har ikke funnet noe på alderen hans, men plasserer ham mellom Knut og Mette inntil videre. Jeg synes forresten det er litt strekk i barneflokken mellom Lars Ravaldsen og Kirsten/Kirsti Ravaldsdatter, men det kan jo være noen barn som er døde.

Nr. 2: Jon Ravaldsen er ikke sønn av Ravald Øren! Tvilen meldte seg først med alderen hans. Allerede 05 Sep 1722 er han dåpsvitne for Ottho Eidhammers datter Berithe (Veøy mini 1721-64, s.22, nederst til venstre). Som dåpsvitne må han vel i det minste være konfirmert (muligens myndig?), så om han er 16-17 år i 1722, så er han født før Lars Ravaldsen og da ryker jo Landre/Rødven-koblingen. I skiftet etter John Ravaldsen Wesnes av 05 Jan 1758 har han to døtre Berit og Anne, men ingen formynder/verge fra Fanne – kun Vestnes/Fiksdal.
Den Ravald Jonsen under ”Påstand 5” som brakte Jon Ravaldsen på banen, er i live i 1758 uten å bli nevnt i skiftet etter Jon. Under nr. 7 nedenfor kommer jeg tilbake til denne Ravalden.
Jeg tror Jon Ravaldsen Wesnes kan være sønn av Rafael/Ravald Larsen Eidhammer som Helge kom med, og som Osvald koblet til Hjelset i Fanne. Helge forteller at denne Ravalden har barna Lars, Ole f.ca. 1685, Birgitte og Jon f.ca 1696. Denne Jonen passer bra. Som Tore påviste giftet Jon seg i 1738 med enken Anne Jetmundsdatter (som jeg tror kan være datter til Jetmund Flade, og enke etter Knud Knudsen Fixdal Wæsnæs – viet 13 Feb 1723 i Vestnes kirke (Veøy mini 1721-64, s.30, nede til venstre)).

Nr. 3: Ole Ravaldsen. Ole holder seg tydeligvis inne i Fannefjorden, for i Apr 1737 (3. påskedag) er han fadder for Jens Nesbøens datter Anna (Veøy mini 1721-49, s.172, midten). Tore påviser Ole også i sjørullene fra 1704, og alderen hans bekreftes fra tidligere – dvs. født 1691 og nå på Kleive. Årstallet er vel nærme nok til 1685, og dermed er Ole muligens bror til Jon på Vestnes selv om fødested er uventet? Under ”Påstand 6” nevnte jeg den trolovelsen i Mai 1722 der han er forlover sammen med Ole Cleve. Nå er det flere Ole på Kleive, men en av dem Ole Eriksen Kleive f.1744, finner seg kone i Tresfjorden: Gullov Olsdatter Sætre f.1742. Dette var muligens noe søkt, vielsen er i 1769 – snart 10 år etter Ole Ravaldsens død…

Nr. 4: Det er mulig jeg leser feil, men det ser ut som om Søren Ravaldsen Sæters datter Halfri blir døpt (Domin. 20ma à Trinit) 27 Okt 1743 i Rødven kirke (Veøy mini 1721-49, s.244, nederst). Om jeg ikke misforstår er de fra Gryttens prestegjeld. Dette burde være mulig å sjekke ut i forhold til Ravald-navnet?

Nr. 5: Lars Ravaldsen Vågseter var det Osvald som kom med, og han skrev ”Lars Ravaldsen Gujord, 1706-71, fra Kleive, var tjener på Vågsetra og laugsverge i skiftet etter Anne Joensdatter på Vågsetra i 1744.” Jeg tror Osvald mener skiftet av 24 Nov 1742 etter Anne Joensdatters mann Stephen Olsen Waagsæter. Det er vel interessant at en ”tjener” er verge for enka? Men, det er mer interessant i dette skiftet, for to av formynderne til barna er Arne (Olsen) Soetaaen (Sotåen er nabogården til Øren) og Ole (Olsen) Gujorden. Jeg har ikke funnet noen Gujord-referanse på Lars i kildene så langt, men etter å ha søkt på nettet så ser det ut som om ”Gujord”-opphavet på Lars Ravaldsen kommer fra Solemdals bøker? I dette skiftet etter Stephen sannsynliggjøres en slik kobling. Kan det tenkes at Lars har flyttet på seg blant slektninger, han overtar jo etter hvert Vågsetra? En detalj bare, i skiftet etter Stephen i 1742 var det 5 barn, i skiftet etter enka Anne Jonsdatter Waagsæteren av 03 Nov 1743 fremkommer det kun to barn, så da er det mulig å skille kullene etter Stephens to ekteskap.

Nr. 6: Eli Olsdatter, Just Ravaldsens andre kone. Tore gir oss skiftet etter Just, og der er Erik Kleive hennes verge og Amund Bratset formynder for sønnen Knut. Tore skriver videre: ”Amund Brattset var nok broren til Eli. Eli Olsdtr tilhørte Ole Andersen Brattsets andre kull med barn ved skiftet etter ham i 1742. Det gjorde også Amund.”. Nei, jeg tror ikke det er riktig Eli Olsdatter. Tore kom jo med det utrolige Ødegaard-skiftet fra 1774 under A.A.Kleve-tråden. Helt øverst i skiftet nevnes Eli Olsdatter som datter av Ole Olsen Gammelsetra, og videre at hun (i 1774 altså) er gift med Ole Ulleland. Vel, Just Ravaldsens enke Eli Olsdatter på Ulleland gifter seg 13 Apr 1762 (Bolsøy 159-93, s.2, nede på høyresiden) med Ole Jonsen. Jeg tror at dette kan være Ole Jonsen Myren (fra nabolaget), Ravald Ørens barnebarn.

Nr. 7: Det viser seg at Ravald Jonsen Myren under ”Påstand 5” blir konfirmert i 1767 sammen Jon Jonsen Myren - som må være broren og er 3 år eldre. Etter å ha lest dåpsmeldinger i Bolsøy etter 1759 så er jeg nokså sikker på at guttenes far er Jon Olsen Møkkelbostad Myren og mora er Kirsten Ravaldsdatter. Jeg har videre funnet to døtre av dem: Anna og Susanna, og så tror jeg de har en sønn som forventet etter oppattkalling og det er Ole Jonsen – han som jeg nevnte i nr. 6. Jeg vet ikke hvilken Møkkelbostad det er snakk om, Vistdalen eller på Sunnmøre, eller? I flg. Bolsøyboka del 2 under Ulleland, er det Rasmus Møchelbostad fra Haram som eier og bøxler i 1669, og Ingebret Rasmussen Berset i 1723. Det er muligens bare en tilfeldighet med gårdsnavnet?
(Kirsten) Kirsti Myren er en hyppig nevnt fadder i Bolsøy mini 1759-93, og det er vel ikke så rart siden det er to av dem: mor og datter. Kirsti Myren er forresten fadder ved dåpen til Maria og Clas Pusser sin sønn Anders i jula 1762. Jonny Lyngstad skal ha fortalt om denne svensken på Osen jernverk (på Øren) under Slektsforskerdagen i Molde i høst iflg. programmet. Jeg kan videre nevne at Susanna Jonsdatter (Ravald Ørens barnebarn) gifter seg med Anders Nielsen Ulleland Holsbøen (Anders Skoleholder) 3. juledag i 1759, og at de bl.a. får sønnen Ravald Andersen (Ravald Skoleholder, på Nedre Hagen i FT1801).

Nr. 8: Anna Øren er fadder for Lars Ullelands sønn Anders 04 Nov 1736 i Bolsøy kirke (Veøy mini 1721-64, s.166) Det er siste observasjon jeg har av henne, om det altså ikke er hun som er avdøde Anne Knutsdatter Øyren i 1760. Nevner bare at det er ei Ane Øyren, 40 aar, som er død 23 Mai 1774 (Bolsøy mini 1759-93, s.114, øverst på høyresiden). Dette er ikke Ravalds kone selvsagt.

Nr. 9: Amund Knutsen Botterli. Jeg lurte på om det var en sønn av Knut Lassesen og Anna Ravaldsdatter Botterli. Det er det ikke. Jeg har kommentert dette i tråden om A.A.Kleve, men tar det også med her.
----------------
Mvh Roy

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Innlegg: 899
Registrert: 4. desember 2004 kl. 22.42
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 23. november 2010 kl. 9.47

Roy M. Istad skrev: det ser ut som om Søren Ravaldsen Sæters datter Halfri blir døpt (Domin. 20ma à Trinit) 27 Okt 1743 i Rødven kirke (Veøy mini 1721-49, s.244, nederst).
Det står .....Sæbos barn. Iflg Bygdebok for Voll II side 665 er han omtalt som Søren Rolvsen
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Osvald Rydjord » 23. november 2010 kl. 13.32

Til 2. Skiftet er vel 5. januar 1759
Jetmund Flate er vel en Sørensen, sønn av Sivert Jetmundsen Flate som det skal være et skifte etter i 1706.
Knud Knudsen Fiksdal er født 1699 og ble bureiser på Sølfestgarden på Vestnes, så alderen passer bra.

Til 4. Britt Iren kom meg i forkjøpet, men det spørs om vi må utvide Ravaldnavnet (Raffael), Rolf er vel en modernisering av navnet, og i Sørengarden på Sæbø er det mange med navnet Rolf, Joenn Rollffsen 1597, sønnen Rolf bruker 1620-36, sønnen Rolf, f ca 1640, senere bruker har barna Ola 1680, Ivar, Knut 1687 (er ute i krigstjeneste i 1713 og blir borte(, Rolf 1692 (samme lagnad som Rolf, men om det betyr det samme som at han var i krigstjeneste og ble borte eller at han bare ble borte fra Sæbø går ikke fram), Søren 1693 (far til Hallfrid) og Siri. Mange av navnene fra tidligere i debatten går igjen.

Til 5. Jeg gikk ut fra at det var ikke minst etter at Stephen døde at Lars Ravaldsen hadde tjent opp tjenerlønn og at det kom fram i skiftet etter Anne, men her skal en ikke tro. Anne og Stephen hadde en datter til, Bertha i 1737, men hun døde alt i 1741. I slektssammenheng er det kanskje Anne Joensdatter som er interessant, f ca 1700, siden Stephens eldste sønn, Iver, f 1724, blir eier av Geitnes fra 1761. Ole, f 1739 i andre ekteskap blir gift 1771 med Ingeborg Pedersdatter Fiksdal. (Fiksdalkobling igjen).

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Osvald Rydjord » 23. november 2010 kl. 17.01

Vedrørende 7: Jeg har sjekket de ca 300 sidene i Nesset IX om Myklebostad og finner ingen Jon Olsen som aldersmessig passer. Ut fra at han gifter seg 1735 (i Kleive) så skulle han være født rundt 1700. Det er både Jon og Ole på Mykjebostad, men ingen Jon Olsen, og Randi Ingunn Selnes har nok fått med det meste helt tilbake til før 1700. Men Jon Eriksen som kommer fra Rødven (og trolig via enka etter Trond Jørgensen gifter seg til Øvre Myklebostad), kan kanskje ha en sønn Ole i tillegg til Synnøve, f før 1645, og Lasse ca 1666. Det ville i tilfelle aldersmessig passet bra. Begge de to barna til Jon blir brukere etter tur på Myklebostad. Jon Eriksen var sønn av lensmann Erik Larsen Rødven og Synnøve Olsdatter. Erik og Synnøve er nevnt i dette brevet

datert 7. sept. 1617 (1647?). Dette brevet fortel om følgjande personar i Romsdalen som skjøtar 2 pund i Torset til Oluf Knutsson på Torset og kona hans, 'Sunduffue' Olsdotter. Dette gjeld:
1. Oluf Olufsson Skorgen på sin hustru, Ingeborg Knutsdotters vegne.

2. Steffen Lauritsson Sletfjerding på egne og hustru Anne Bottelsdotters vegne

3. Erik Lauritsson Rødven på egne og hustru Sunduffue Olsdotters vegne

4. Ingebrigt (Sivert?) Harvold på egne og hustru Ingeborg Olsdotters vegne.

5. Lasse Børgesson Herje på egne vegne, samt på vegne av:

6: Ingeborg Andersdotter på Opdøl og hendes borns vegne, samt;

7: Karen Olsdotter på Sandnes og hendes borns vegne.

8. Oluf Olufsson på Rø på egne og med sin søster;

9. Gu... (Olsdotter?) og hendes borns samtykke.

10551
Innlegg: 31
Registrert: 13. desember 2004 kl. 0.01
Sted: OSLO

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av 10551 » 2. desember 2010 kl. 11.53

Ad. Jon Olsen Myklebostad så skal vi muligens til Gjemnes. Har i notatene mine notert at i folketellinga 1701 finner vi på Myklebostad som bruker 7: Ola Olson, f.ca. 1661. Sønner: Jon Olson, f.ca.1695, Ola Olson, f.ca.1697, Tron Olson, f.ca. 1699.

Informasjon om Myklebostad finner vi i Gards – og Ættesoge for Gjemnes bind II. Jeg sjekker hva som står i boka i morgen kveld.

10551
Innlegg: 31
Registrert: 13. desember 2004 kl. 0.01
Sted: OSLO

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av 10551 » 4. desember 2010 kl. 1.31

Har sjekket i Gjemnesboka under Myklebostad, men finner ingen ytterligere opplysninger om Jon Olson her.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 12. desember 2010 kl. 21.56

Noen oppdateringer.
===============

Nr. 1: Jon Olsen Møkkelbostad. Steinar har avskrevet Gjemnes som hans opphav, mens Osvald holder døra på gløtt for en mulig sønnesønn etter den Jon Eriksen på Myklebostad i Vistdalen som var født i Rødven. Geografisk er Vistdalen-sporet naturlig, og jeg nevnte jo bare sånn ”en passant” denne karen i et tidligere innlegg med henvisning til et slektskart i artikkelen om ”Nesje-diplomene” (Aarønes sine nettsider).
Men, det er jo minst en mulighet til – om enn bare teoretisk – som burde vært sjekket ut. Info mottatt fra Sunnmøre tilsier at den ”Rasmus Møchelbostad fra Haram” som iflg Bolsøyboka del II nevnes på eiersiden for flere gårder inne i Fanne på slutten av 1600-tallet, må være ”Unge-Rasmus” og sønn av bondeopprøreren ”Store-Rasmus” (ca.1595-1666). Under gård nr.91 Sotnakken i Bolsøyboka del II, spekulerer forfatteren om dette: ”Kildene er nu vekk til 1680 da gårdene eies av Rasmus Møchelbostad*) som nu bøksler der.”, med følgende fotnote: *),,Store-Rasmus"?. Det må nok heller være ”Unge-Rasmus” det dreier seg om i 1680. Denne Rasmus hadde flere sønner. Mest kjent inne i Fanne er vel Ingebrigt Rasmussen Beenset, men han hadde også en bror Jon Rasmussen (1665-1705). Er det i hele tatt noen mulighet for at denne Jon hadde en sønn Ole f.ca. 1685-90 og en sønnesønn Jon Olsen f.ca. 1710-15?

Nr. 2: Ravald Løvik. Helge ga en kort og grei oversikt over ham, men jeg stusser litt på to ting i siste avsnitt i innlegget av 29.10.10 angående Knutsdøtre og sønnesønnen på Eidhammer: ”… i følge skiftet i 1702 skulle den 7. Knutsdtr (altså halvsøster til Ravald Eidhammer) være gift med Sæmund Ottason Hjelset.”
Jeg skjønner ikke helt det med ”7. Knutsdtr”. Finnes det et skifte etter Knut Ottesen Løvik tro?
I det siterte skiftet fra 20 Jun 1702 etter Mali Knutsdatter på Årset/Orsæt i Eresfjord otting omtales Lars Knutsen Sør-Sylte og Otte Knutsen Løvik som brødre, og Petter Pedersen Kjersem og Sæmund Ottesen Hjelset som svogere til avdøde. Osvald hadde en kommentar på hvor hen dette skiftet stod. På samme dag holder samme kommisjon skifte i Buvik. Det er ca 4 km lenger innover nordsida av Langfjorden, så da vet vi vel hvilken Årset det må være?
I skiftet av 06 Jun 1711 etter Otte Knutsen Løvik (det står rett nok Olle/Ole i protokollen, men det må være feil) så nevnes fullsøsknene Lars Knutsen Sør-Sylte og salige Mali Knutsdatter, og halvsøsknene salige Iver Larsen og Ravald Larsen. Dette er et omfattende skifte med rimelig store verdier, trolig tilbake til deres felles mor. Denne moren, enka etter Lars Ravaldsen Løvik, giftet seg med Knut Ottesen (Skjegstad iflg Osvald) etter at Lars døde i 1649. Hun hadde altså Iver og Ravald fra før, og fikk Lars, Otte og Mali med Knut. Denne Knut Ottesen var trolig enkemann og må vel ha hatt barn fra før, og der er det nok vi finner en halvsøster av Mali Knutsdatter som giftet seg på Hjelset og en som giftet seg på Kjersem. Osvald nevner at en het Mali og en er ukjent, men de to kan altså ikke være felles barn etter Lars Ravaldsens enke og Knut Ottesen. Altså, jeg tror ikke Ravald Eidhammer hadde en halvsøster på Hjelset, men en stesøster (det var hans stefar som hadde en datter gift på Hjelset). Linken til Hjelset holder likevel stand, det er bare blodsbåndet som ryker (tror jeg).
En ting til: Osvald sier at denne Knut Ottesen ”kommer utenfra”. Det er jo interessant. Som Osvald forteller, så står det i skiftet av 25 Jun 1679 etter Eric Erichsen Eidhammer (Eyhammer), at sønnene Erich og Otte Erichsønner hadde moderbrøderne som formyndere. Mora var Anne Ottesdatter, hennes brødre: Knud Ottesen Løvik og Olle Ottesen Skjegstad. Hvis Knut kom utenfra så måtte vel alle tre søsknene, 3 stk Otte-barn, komme til Tresfjorden da – og bli godt gift - og hvor kom de fra?

Nr.3: Ole Ravaldsen. Ole Ravaldsen Eidhammer f.ca.1685, og Ole Ravaldsen på Kleive f.ca.1690 må være to ulike personer. Helge påpekte (uten at jeg festet meg ved det, beklager Helge) at Ole Ravaldsen var nevnt i FT-1701 (på Ytre Eidhammer, 16 år), mens altså Ole Ravaldsen i samme FT-1701 var på Kleive, 10 år. Samme gutten ville ikke være nevnt på to forskjellige steder med så ulike aldersopplysninger. Så, da er vi like langt: Hvem var den Ravalden som ble far til Ole på Kleive i 1690?
I Tresfjorden var altså Ole Ravaldsen på Ytre Eidhammer ved FT-1701. Reservesoldaten Lars Ravaldsen står om tjenestedreng, mens Ole og halvbroren Jon står oppført som sønner til Otte (Erichsen). Hvorfor det? Guttenes far, Ravald, var stesønn av Knut Ottesen. Knut Ottesens søster Anne, var gift på Eidhammer og mor til Otte Erichsen. Altså, deres far var Ottes ”ste-søskenbarn” (muligens jevngamle) og da blir de jo ikke akkurat sønner – om ikke Ravald var død og Otte hadde tatt (alle) barna til seg som sine da, eller er det noe mer slektskap her tro?

Nr.4: Ravald Larsen. Tore fant ham som 16-årig tjenestegutt på Lønset ved FT-1701 (f.ca.1685). Fire år senere hadde han flyttet seg et par km lengre innover Fannestranda til Hatlen. I skiftet av 18 Sep 1704 etter Knud Jacobsøn har han utestående 2 ort (se øverst på 164b). Han er blitt 19 år, og Anne Knutsdatter har også utestående 3 riksdaler i tjenestelønn på Hatlen. Ett til to års tid etter dette ble altså Lars Ravaldsen (senere Vågseter) født. Kanskje disse to slo seg til enda litt lengre inn fjorden – på Gujord f.eks. – før de havnet inne på Øren? Hvem vet, men inntil videre holder jeg en knapp på at Knut Ravaldsen er andre sønnen til Ravald Larsen Øren, og plasserer Just mellom Knud og Mette.

Nr.5: Søren Ravaldsen. Det er dukket opp enda en Ravald inne i Fanne i skiftet av 06 Jul 1680 etter Erich Harrelsen Ytter Houen (eller Harkieldsen som det står i skiftet etter kona hans Ingerie i 1686). "Søren Ravelsen" (4.siste linje, nederst til venstre) har krav i boet, og blir utlagt en ny skinnfell, ei søye med lam og en navar(?) for totalt 1 riksdaler, 2 ort og 12 skilling. Jeg vet ikke, men for å ha krav i boet må han vel være minst 15 år – trolig eldre. Da er han neppe bror til Ole Ravaldsen på Kleive, men hvem vet, og uansett: Hvilken Ravald er det snakk om her?

--------
Mvh Roy

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 17. desember 2010 kl. 16.30

Roy i første innlegget skrev:Det som vel kan fastslåes er at Knud Ravaldsen Istad er Knut Ravaldsen Øren. I.flg. Bolsøyboka del.2, s.666/667 selges en part i gården Istad ” til tambur Knud Ravaldsøn Øren, skj. 3/7 1753.” Bolsøyboka er ikke primærkilde, men dette lar seg vel sjekke.
Jeg vet ikke om du har sjekket dette, men er det dette salget som står tinglyst her? Pantebok 3, Romsdal, folio 67b. Han kjøpte av Jertru Halvorsdatter 24. august 1746, men det ble først tinglyst på høsttinget i Fanne otting 20. oktober 1752. Siden dette er andre datoer, er jeg usikker på om dette er samme salg som du henviser til?

I alle fall kalles tambur Knut Ravaldson Øren for "min Kiære Svoger" flere ganger i dette skjøtet, og det kan kanskje gi ytterligere spor?
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 17. desember 2010 kl. 18.55

Når jeg først er i gang med pantebøkene, så fant jeg dette salget av Myren 6. juni 1755: Panteprotokoll 3, folio 127b

Disse underskriverne var kanskje brødre og menn gift med søstre av disse brødrene?

Og Roy, her fikk du endelig patronymet til Amund Brattset. :)
:) Tore

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 18. desember 2010 kl. 2.39

Tore hadde to innspill. Jeg har følgende (ringe) merknader til dem:

Nr 1 om Istad. Det var bra å få inn en primærkilde på dette punktet, takk til Tore for det. Skjøtet til Knut Ravaldsen står slikt omtalt i Bolsøyboka på sidene 666-67: ”Haluord Istad er eier før 1753 av 18 mrk. landskyld i gården. Datteren Gjertrud Halvorsdatter selger denne part til tambur Knud Ravaldsøn Øren, skj. 3/7 1753.”. Det spørs om det er noe muffens i Bolsøyboka, for skjøtet Tore viser til sies i teksten å være datert 24 Aug 1746. Da er det enten gitt til Gjertrud etter faren Halvor (og så gis det videre til Knut i dokumentet av 1752), eller så har Knut Ravaldsen overtatt på Istad allerede i 1746. Galt blir det som står om Halvor uansett.
Selve tingdokumentet er fra 20 Okt 1752, så hvor 3/7 1753 kommer fra skjønner jeg ikke. Det var rett nok holdt sommerting i Fanne på gården Bolsøen denne datoen (samme pantebok 3, folio 77). Der handler det ikke om noe skjøte på Istad, men stort sett om Jacob Mortensøn Schultzes ”… Stervboe tilhørende gaarder Osen Brug kaldet” og auksjonen av 24 Nov 1752 over disse gårdene, der ”…bød Sr Aage Pedersen og Sr Hans Lund til sammen den Summa 604 Rdr” – og fikk tilslaget og papirene undertegnet ”paa Molde 9. januari 1752” – om jeg ikke misforstår helt (burde vært innlegg under Sr.AaP-tråden).
Men, kan det tenkes at forfatterne av Bolsøyboka har basert seg på et skjøte som faktisk eksisterer (-te ved bokas tilblivelse like før krigen evt.), utstedt etter tinget 20 Okt 1752, og datert 3/7-1753?

Nr 2 om Myren. Tingdokumentet fra 17 Jun 1755 på Myren gjelder Aslach Nielsen, hans hustru og arvinger. Dette var da et utmerket dokument! Jeg har omtalt Kirsti Myren i et tidligere innlegg. Dog uten vanntett kildebelegg – kun basert på indisier, har jeg vel regnet med at hun var Aslach Nielsens hustru, og altså enka etter Jon Olsen Møkkelbostad – Kirsten Ravaldsdatter Øren.
Mistanken blir ikke mindre etter å ha sett dette dokumentet der tre brødre av henne: Lars Ravaldsen, Knut Ravaldsen og Just Ravaldsen har signert sammen med hennes svoger Amund Olsen Bratset som var gift med Mette Ravaldsdatter. Sistemann, Knud Lassesen Ør(e)n, må vel da bare være ektemannen til yngstesøstera Anne Ravaldsdatter – og så er (kanskje) hele søskenflokken komplett!

Men, det skal ikke være enkelt, ”djevelen sitter i detaljene”. I mitt innlegg av 02 Nov, under pkt 1, trodde jeg at jeg/vi hadde avskrevet Ravald Ørens svigersønn som Knut Lassesen Øren. Da gjenstår det selvsagt en liten usikkerhet ved Knut Lassesens signatur på tingdokumentet. Hva om det er han som er gift med Ingeborg Olsdatter, og denne Ingeborg er ei Olsdatter fra Møkkelbostad og søster til Kirstens første ektemann Jon Olsen Møkkelbostad? Da ville det være en god grunn til å signere, men dette er vel ikke særlig sannsynlig? Vi får se om det etter hvert er mulig å finne opphavet til en eller begge Knutene, eller Ingeborg, for å få det endelig avklart.
--------
Mvh Roy

PS. Vel Tore, jeg aksepterte jo, om enn ikke umiddelbart, at Amund Bratset var en Olsønn, jfr, statussiden til Ravald Øren. Jeg må likevel innrømme at det var flott å (endelig) få se ham med fullt navn.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 18. desember 2010 kl. 11.28

Roy skrev:Men, kan det tenkes at forfatterne av Bolsøyboka har basert seg på et skjøte som faktisk eksisterer (-te ved bokas tilblivelse like før krigen evt.), utstedt etter tinget 20 Okt 1752, og datert 3/7-1753?
Siden dette dokumentet ikke har blitt tinglyst, kan vi nok avskrive det. Det er nok heller en skrivefeil i Bolsøyboka.

Roy skrev:Det spørs om det er noe muffens i Bolsøyboka, for skjøtet Tore viser til sies i teksten å være datert 24 Aug 1746. Da er det enten gitt til Gjertrud etter faren Halvor (og så gis det videre til Knut i dokumentet av 1752), eller så har Knut Ravaldsen overtatt på Istad allerede i 1746.
Dokumentet er datert i 1746. Da har Knut kjøpt disse 18 markene i garden Istad. Det ble først tinglyst i 1752, men det var ikke uvanlig at noen ventet med å tinglyse slike dokumenter; det var bl.a. en avgift som skulle betales.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 18. desember 2010 kl. 11.37

Jeg må kanskje moderere mitt utsagn om at det ha vært en skrivefeil i Bolsøyboka, for i 1761 eide Knut Ravaldson Istad 1 pund 12 mark i garden; Pantebok 3 for Romsdal, folio 240b. Det er det dobbelte av hva han kjøpte i 1746.
:) Tore

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Osvald Rydjord » 20. desember 2010 kl. 16.20

Tilbake etter vikingtokt i Danmark hvor det ble både gull og mer i kistene!

Roy skrev: "Sistemann, Knud Lassesen Ør(e)n, må vel da bare være ektemannen til yngstesøstera Anne Ravaldsdatter – og så er (kanskje) hele søskenflokken komplett!"
At Knud Lassesen Botterli var gift med Anne Ravaldsdatter går jo fram av skiftet etter henne 24.9. 1779 http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24650/512

Just Ravaldsens andre kone var vel også en Olsdatter, Eli Olsdatter, mer søskenbytte?

Jeg har ellers skumlest bind 4 for Vestnes: Skorgen. Der får vi flere Ravald å bryne oss på, fjordveien var det jo ikke lange stykket over til Fannefjorden:

Kjøpstad i skatteliste fra 1603 Raffuild Kiøbstedt ig Olluff iv. oppført som leiglendinger.
I 1610 betaler Rovell Kyøffstaa leiglendingsskatt.
I 1611 betaler Raualld Kiistad han også skatt som leiglending.
I 1620 har manntallregisteretr Raffuel Kiøstad som leiglending.
I 1630 Raffuel Kiøbstad fortsatt leiglending. (I 1640 skatter Siguord Kiøbstad (En feilskriving ? for Siffuer er nevnt i årene etterpå min kom.)). Sønnen Lars Sifuersen er 20 i 1664. (s 16)

Kristiseter Jon Raffuildsen 52 år i 1664 og sønnen Raffuild Jonsen 11 år. Den andre brukeren er Lars (Lauridtz). ( s 341)

På bruk 3 er Jon Ravaldsen Kristiseter bruker 1647-1677. (f ca 1613- d ca 1674). Sønnen Ravald er bare nevnt i Mt. 1664-66. (side 348).

Den Mali Knutsdatter som det var skifte etter på Årset i 1702, var først gift med Peder Olufsen Lervåg fra Vestnes som døde i 1701. Hun gifter seg så 2.gang med Alf Paulsen Barstein fra Nesset i 1701 og hun dør så året etter. Skiftet må ha vært på Nør Årset og Mali og Peder hadde 10 barn: Knud, Ole, Peder f 1689, Mads 1692, Rasmus 1694, Christi, Berte, Mali, Anne og Maren. Solemdal sier ukjent lagnad for alle.

Alf Paulsen gifter seg 2.g i 1703 med Brit Halvardsdatter, 16??-1732.

10551
Innlegg: 31
Registrert: 13. desember 2004 kl. 0.01
Sted: OSLO

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av 10551 » 20. desember 2010 kl. 17.31

Når det nå er fastslått at Kristi bosatte seg på Myhren så finner vi en Kristi Myhren gravlagt i 1785 - 83 år gammel : http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070911630042.jpg. Dersom alder stemmer og dette er den riktige Kristi er hun født en del tidligere enn først antatt.

Ad Jon Olsen Myklebostad har jeg vel ikke helt avskrevet at han kom fra Gjemnes. Finner dog en Jon Olson Myklebostad gift 1741 med Mildri Jonsdtr i Øre, Tingvoll som vel ikke kunne være gift med Kristi, men muligens finnes det andre Jon Olson fra Myklebostad?
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070914610277.jpg

Litt på sidelinjen i denne kjeden. Finner en Lars Botterliens sønn Anders døpt 1733 i Øre, Tingvoll. Kan dette være en yngre bror av Knut Lassesen Botterli?
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070914610243.jpg

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Osvald Rydjord » 20. desember 2010 kl. 18.23

Jeg beveger meg kanskje bort fra Ravaldtemaet. Men den Brit Halvardsdatter som ble gift med Alf Paulsen Barstein på Nør-Årset, (se to innlegg ovenfor) er fra Åram. Her er skifte etter broren Ole Halvorsen Åram http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24615/385 hvor Brit er nevnt, og hvis jeg ikke tar feil, også Alf Povelssen Aarset.

Faren Halvor Jonsen, ca 1626-død 1703, var sagmester på Aaram sag. Han var gift med Marit Aslaksdatter som tidligere var gift med Ole Knutsen Aaram, (han hadde tdligere vært gift, trolig med en datter av Paul Alfsen Barstein). Ole var sønn av Knud Kristoffersen Aaram (ikke født på Aaram) som sammen med Knut Mykkelbostad (fra Vistdal) drev sagbruk og trelasthandel. Knut har ukjent kone og sønnen Ole er 56 år Mt. 1664-66.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 21. desember 2010 kl. 21.14

Til Tore, takk for oppklaring om skjøtet på Istad. Nyttig. I utgangspunktet stusset jeg på at Knut som tambur var litt ung i 1746 (knapt 28 år) til å overta gård, uten at jeg vel egentlig vet noe om hvordan militærtjeneste foregikk den gangen. Men, med 6 års tid fram til tinglysning i 1752 så falt muligens både økonomi og ”frihet” på plass.

Til Steinar. Beklager at jeg misforstod infoen om Gjemnes-sporet til Jon Olsen Møkkelbostad. Utmerket om vi kunne slå fast hans opphav – uansett hvor – det var ikke noe forsøk på avskjæring! Så til den interessante dødsinnføringen til 83 år gamle Kirsti Myren fra 20 Apr 1785. Jeg tror ikke hun er så gammel at det kan rokke ved at hun er Ravald Ørens datter. Husk at Kirsti og Jon Olsen har yngstesønnen Ravald som konfirmeres 16 år gammel i 1767. Da er han født i 1751 (ca). Skal Kirsti kunne få barn i 1751 så kan hun vel ikke være født før 1705–06? Jeg tror altså ikke helt på alderen hennes ved dødsinnføringen, men det kan tyde på at hun enten er tvillingssøster til Lars, eller så er hun født et år eller to senere. Uansett, basert på denne fra Steinar, så flytter vi fødselsåret til Kirsten bakover til ca 1706 (for å slippe å påstå at de var tvillinger).

Ravald i Vold?
Både Britt og Osvald var raskt frempå og fastslo at Søren Ravaldsen (i et tidligere innlegg) var på Sæbø, og der var det vanlig med Rolv og Rolvsønner. Det kan foreløpig se ut som om Ravaldsen var en ”sleivskriving” og ikke en eldre variant av Rolv. To moment for dette: 1) To år før dåpen i 1743 av Sørens datter Halfri, så er det skifte på Sæbø den 15 Jun 1741 etter Halfri Jørgensdatter, mellom hennes etterlatte mann Søren Rolfsøn og deres felles barn: Mectil, Marith, Aagaath og Jørgen. 2) Nesten seksti år tidligere, under Extraordinari Ting paa Grøttens Prestegaard 30 Apr 1688 i Tingbok 1A 01 for 1688-1690, folio 2a er Rolf i Sæbø en av åtte "Ædsvorne Laug Rettismend". Det hadde vært artig om noen fant flere Ravald-spor i Vold, men det kan som nevnt se dårlig ut.

Ravalder i Tresfjord
Vi får håpe bygdeboka, som Helge nevnte er ventet til jul, kan oppklare enda litt mer for oss. Mye godt stoff fra Osvald og Helge å sjekke mot. De fem aktuelle Ravald-gårdene i Tresfjorden så langt, ligger rimelig tett. Kun en spasertur (7-8 km) fra Ytre Eidhammer, via Løvik, Kjøbstad og Skorgevik til Kristiseter – ikke utenkelig med mer slektskap enn det som allerede er fastslått.
Kan ikke se at vi vet når Ravald Larsen Eidhammer dør, eller? Antar at både han og broren Iver er ”salige” i et tidligere innlegg omtalt i skiftet etter Otte Knutsen Løvik av 1711. Han er i hvert fall i live og betaler skatten sin for 1687 og 88 i Tingbok 1A 01 for 1688 folio 9a ”Raffell Ibid (dvs. Yttereyhammer) Ledding for Ao 87 og 88”.
For øvrig er sønnen hans Lars (Laurs Ravelsønn Wiche) en av åtte ”Laugrættesmænd” ved det Almindelige Høst Sage og Skatteting på Gjermundnes 29 Okt 1714, i Tingbok 1A 08, 1714-1721 folio 11b .

Flere Ravalder i Fanne?
Det ser ut til å være en ny Ravald inne i Fanne, eller ytterst i Fanne – på sørsida. I Tingbok 1A 01 for 1688 folio 19b, er det i skattelistene, under ”Resterende Kiole og Lev Penge”, nevnt ”No 27 Rafild Strand 5 ort 8sh” (mellom Hans Sollemdall og Peder Neder Brochsta). Etter alminnelig høstting i Fanne på Inderberg 18 Okt 1689, samme tingbok folio 43b, er det ”…og ledding, Rafiel Strand, 1 ort 3 sh: ...”. Da spørs det om dette kan være far til Ole, eller Søren, eller kanskje han soldaten fra Berg – eller en helt annen?
--------
Mvh Roy

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 24. desember 2010 kl. 11.35

Sitter her med den flotte nye bygdeboka for Skorgen Krets.

Her er det jeg har funnet om Ravalder så langt:

KJØPSTAD

1603-1638 Ravald Kjøpstad bruker.
Nevnt som leilending/skattebetaler 1603, 1610, 1611, 1620, 1630.

Forskjellige skrivemåter: Raffuild, Rovell, Raualld, Raffuel,
Vi merker oss 1610 hvor "Rovell Kyøffstaa betaler leilendingsskatt. Ein annan med same navn betaler skatt som tener med full lønn.

"I 1620 vart Ravald bøtelagt for å ha nekta futen Anders Iversen skyss"
"Ravald satt som brukar til enkja tok over i 1635."

SKORGEVIK

Lars Ravaldson nevnt som brukar frå 1710 til 1721. Lagrettemann i 1727. Registrert død i 1736.

KRISTISETER

Brukar 1647-1677, Jon Ravaldson Kristiseter. (ca 1613-1674)

"Born:
1. Ravald (ca 1650-) er nemnt berre i Mt. 1664-66."

Mulige barn: Eldri Jonsdtr Kristiseter (ca 1661-1736) kan være ei datter av Jon, nevnt bare i forbindelse med dødsfallet. Knut Jonson Kristiseter dømt for leiarmål 1695 kan være en sønn av Jon.

Alle opplysninger fra Gard og Slekt Vestnes, Band 4 Skorgen, 2010

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 24. desember 2010 kl. 11.42

Svarte bare på siste innlegg av Roy før jeg så innlegg til Osvald ovenfor, så her har det blitt en del opplysninger fremkommet 2 ganger :)

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 3. februar 2011 kl. 1.14

Angående soldaten Ravald Johansen Berg.
Denne Ravalden har det vært tynt om, og ikke minst hvilken Berg-gård er det snakk om? Vel, i skiftet av 15 Jul 1680 på gården Skjevik etter Tyri Johansdatter mellom enkemannen Ole Axelsen (trolig han som er på Istad ved FT-1701) og deres barn, er avdødes far Johan Berig barnas formynder. Vurderingsmennene er Ole Mork og Knut Hjelset. Da finnes det en kandidat til Ravalds far, det er en begynnelse.
I Manntallet for Bolsøy 1664, s.350 er den ene brukeren på Berg Johannes Arnesen 60 år, med sønnen Arne Johans: 6 år. Men, på Berg er også Lasse Raffuildsen 54 år en bruker, og han har sønnene Arne Lasses: på 8 år og Niels Lasses: på 4 år.
I Manntallet for Bolsøy 1666, side 227 er det ikke tvil om at det er Berg i Øverbygden det dreier seg om, siden Berg i Molde står oppført på siden foran og gården listes opp rett etter Mork, Hjelset og Gujord. Her er fortsatt Johannes 60 år, men nå med sønnen Isach Johansen 20 år. Derimot er Lasse blitt to år eldre og er 56 år, og han har sønnen Raffuild Lassesen på 13 år. Vi merker oss at denne Ravalden (f.ca 1652) aldersmessig ikke passer som Ravald Øren, men Berg-gården er tydeligvis en Ravald-kilde.

Flere Ravalder?
Det har dukket opp en Raffuald Larsen, 7 år gl (f.ca 1758), i Manntallet for Aukra 1664, s.538. Han er sønn av Lars Knutsen, som er den ene oppsitteren på ”Huusøen”.

Ravalder i Bud
Jeg har også litt om Ravald i Bud, men er usikker på hva som allerede er publisert i Smølaboka bind 7, der Tore opplyste her tidligere at på sidene 162-166 er det et lite kapittel som heter: Slekta etter Daniel Ravaldson Kleppen frå Bud”. Kunne jeg be en av dere om å forbarme seg over meg og skanne/sende disse sidene pr epost, evt bare ta et bilder med digitalkamera og legg dem ved? Jeg synes det er ille å få biblioteket her til å låne inn ei slik bok bare for noen få sider. Jeg kan sikkert bestille papirkopi av de fire sidene, men det tar vel litt tid. Samtidig lurer jeg på om noen av dere er så kjent ute i Bud/Ytre Fræna at dere vet om det midt på 1700-tallet fantes en Ravaldgård der? Eller er oppføringen av ”Ole Jetmundsen Ravaldgård Bakken” bare en feilføring for f.eks. Ravnegård?
---
PS-1: Takk til Helge for at du kom med linken til manntallene i Hannibal-tråden under Gjemnes!
PS-2: Beklager at status-siden for Ravald ikke har vært oppdatert, men det kommer ”snart”…
Sist redigert av Roy Martin Istad den 4. februar 2011 kl. 10.35, redigert 1 gang totalt.

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Farstad » 3. februar 2011 kl. 10.34

Her er Ole Jetmundsøn RavaldgaardsBakken sønn Ole f.24.05.1761
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109
En av fadderene er: Christi Ravaldsdatter Vogen.
Sist redigert av Kjell Farstad den 3. februar 2011 kl. 11.16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 3. februar 2011 kl. 11.11

Takk Kjell!
Jeg beklager at jeg glemte å linke opp denne dåpen. Det var nettopp her jeg så Ravaldgaard nevnt (og der er jo Kristi Ravaldsdtr Vågen fadder), uten at jeg foreløpig har sett gårdsnavnet nevnt flere steder ...

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Farstad » 3. februar 2011 kl. 11.25

Siden dette berører Jetmund så kan disse undersøkes:
Povel fra Sunnmøre, barn:
Jetmund Povelsen Bud, Nerland, Bjørnsund f.1749-1810.
Gift med Marit Bendixdatter f.1775. Barn:
Jetmund Jetmundsen Vigene f.1809, gift 1831 med Elen Jacobsen Vigene f.1799.

Jeg kan bekrefte at dette er Jetmund på Skudholm i Vikan, og er ikke et spor å gå videre med.
Sist redigert av Kjell Farstad den 4. februar 2011 kl. 20.36, redigert 1 gang totalt.

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av John Harry Aarønes » 3. februar 2011 kl. 21.05

Ravaldsgård og Ravnegård låg begge på Brenslen i Bud og er altså ikkje same namnet..

Ellers har eg notert følgjande frå Bud:
Ravald Jonsen død 1751 90 år gl.
Kirsti Ravaldsdatter (ca 1724 - 84) gift 1 med Ole Olsen Vågen 2 med Størcher Isachsen Vigen
Joen Ravaldsen konf. 1748 død 1752 . 22 aar gl.
Daniel Ravaldsen konf. 1749 gift 1753 med enke Taale Jensdatter.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 6. februar 2011 kl. 15.58

Takk John for avklaring om Ravaldgård i Bud. Jeg kommer med litt nytt, og med litt for å ha kildehenvisning til stoff vi kjenner fra før.

Ravald i Sund
I mitt forrige innlegg kom jeg med Lars Knutsen Husøys sønn Ravald på 7 år fra manntallet i 1664. I Skattemanntallet av 1647 er Raffuell og Niels de to brukerne på Husøy. Husøy omtales som fuldgaard i 1647, mer er nedgradert til halvødegaard i 1664. Siden Lars på Husøy er Knutsønn, så er han vel muligens gift med ei Ravaldsdatter? Finner ikke igjen gamle-Ravald fra 1647 i manntallene 1664-65.

Ravald i Vold
I Skattemanntallet av 1647 finner vi Knut Ravaldsen som bruker på Bruaset (listet som ødegård). Vi finner ham igjen på Bruaset i Fogdens manntall av 1665, og her er han oppgitt som 60 år gammel. Bruaset er nå i 1665 oppgradert til halvødegård.

Ravald i Haram
Jeg fant ingen Ravalder på Nordmøre, men en på Sunnmøre i Skattemanntallet av 1647 på gården Haram som er ført under både Grytten og Vatne skipreide (se side 27). Der finner vi en Olle Rauolsen/Raueldsen. På Haram i Sogneprestens manntall i 1664 (helt nederst på venstresiden) er brukerne: Gunder, Oluff Olsen, Gudttorm, John, Oluff Knudsen, Giervold, Enchen, Raffuild og Amund. Av Fogdens manntall i 1664 (ikke 1665 på Sunnmøre) på side 45, er brukerne de samme, men så i Sogneprestens manntall av 1666 er Ravald borte! Nå er brukerne: Gunder 50, Oluff 40, Ingebret (?), Jon 70, Giervold 80, Rasmus 20, Amund 50, Enken -. Videre står Oluff på 40 år oppført med sønnene: Peder 7, Oluff 4 og Raffuild 1 år. Alstå mistet vi en Ravald (trolig Olsen etter Ole R i 1647), men får en ny Ravald Olsen f.ca. 1665 på Haram.

-----------------------
Så litt kildehenvisninger.

Ravald i Rødven
Osvald kom med Ravald Larsen på Landre i et av de første innleggene. Han er 38 år gammel og en av 4 oppsittere på Landre i Fogdens manntall av 1665. Merkelig nok er han 37 år hos Sognepresten både i 1664 og i 1666. I 1664 er også Ole Lauridtzen 40 år (kan det være en bror?) oppsitter. Skattemanntallet 1647 har kun de to brukerne Erich og Oluff på Landre, ikke Lars dessverre, hva nå det betyr.

Ravald i Tresfjord
Flere innlegg har gitt oss Ravald-navnet på Løvik og Ytre Eidhammer. Det var ikke nevnt noen Ravald eller Ravaldsen i Skattemanntallet 1647, men hos Fogden i 1665 finner vi at både Ravald Larsen 14 år (tjenestedreng) og Torchield Olsen 20 år (knegt) er ført både på Løvik (side 210) og Ytre Eidhammer (side 211).
Det er ingen Ravald på Løvik eller Ytre Eidhammer hos Sognepresten i 1666, i Sogneprestens manntall 1664 finner vi Ravald (14 år) og Torkel på ”Store Eidhamer”.

På Kristiseter er Jon Raffuildsen 52 år en av to oppsittere hos Sogneprestens manntall 1664. Jon er der fortsatt (og 52 år) i Sogneprestens manntall 1666, men nå er sønnen Raffuild Jonsen 11 år tatt med.

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Farstad » 24. desember 2011 kl. 15.06

Jeg kom over denne; offentlige Auction 16. Februar 1768 i Boe.
Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 09, side 448b.
Daniel Ravaldsen har en rolle i denne auksjonen.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24618/475/

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 3. februar 2012 kl. 19.46

I et av de første innleggene på denne tråden kom Osvald med Lars Ravaldsen Gujord som havnet på Vågsetra, og skriver bl.a.: "Lars ble bruker på Vågsetra fra 1745 og fikk bygselbrev fra prost Røring."

Under Vågsetra (gnr.10 i Veøy) skriver Solemdal på s.749: "Lars Ravaldsen Gujord var tenar på garden og laugverge for Anne då Stephen døydde i 1742", og på s.750 svært kort om overtagelsen: "Lars fekk bygselbrev på Vågsetra i 1745." Men, ikke av hvem. Solemdal sier heller ikke noe om hvor han har Gujord-navnet på Lars fra.

I tingboka for 13 Jul 1745 (Sommertinget for Fanne Otting holdt på Bolsøy), på side 136a står følgende:"Publiceret Hans Holstes Bøxel Seddel paa 1 vog og 12 mk udi Vaagsæter udgiven til Lars Ravaldsøn Øren - Revers er samme Dato anviist givet til Tugthuuset 12 s:".

Det blir samtidig tinglyst bøkselseddel på gården Stensåen fra ”Hr Erik Røring”, men den er til Iver Henriksen Berg (ikke til Lars).

Vi merker oss altså at Lars Ravaldsen kaller seg Øren i 1745, ikke Gujord. Vi har sett andre bevis for at han er Ravald Ørens sønn, men dette er likevel et viktig bidrag i samme sak. Det er pussig at Solemdal ikke sier noe om ”Gujord”-navnet når han omtaler denne eiendomsoverføringen - med Øren som opphavsgård på Lars.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 6. juni 2012 kl. 11.33

Vi har vel egentlig ikke vært i tvil, men det er likevel greit å få det bekreftet, at det virkelig var Ravald Larsen som havnet på Øren. Det fremgår av bygselbrevet som er tinglyst 17 Okt 1715 på Mauset (s. 41a): "Publicerit Ravald Larsens bøxel seddel paa 1 pd fiskis leÿe i dend gaard Øren udstæd af Ludwig Iversen Munthe dat. Vestad d 9 Febr: 1714."
Dessverre får vi ikke vite noe mer om hvor Ravald kommer fra i denne anledning, ei heller har jeg funnet noe om dette i panteprotokollen for det aktuelle tidsrommet. Men, da er Ravald og familien plassert på Øren fra 1714 av i alle fall.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 10. juli 2012 kl. 23.08

En Ravell (Ravald?) som kanskje bør nevnes?

I et skifte på Gjelsten i Vestnes er det i 1687 et skifte etter Peder Toraldeson Gjelsten.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24611/85/

Her er "velagte Ravell Tommes Larsen" formynder for felles barn om jeg har forstått dette rett (tolkingen er fra bygdeboka).

Ravald Larsen er nevnt ovenfor, blant anna en i Løvik Tresfjord. Stussa litt over mellomnavnet Tommes her. Kan det på noen måte være et lite spor for å plassere denne Ravell som jeg regner med er samme navn som Ravald.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 11. juli 2012 kl. 10.26

Oi! Flott at du følger med på dette navnet også, og melder inn nye funn. Nå steg pulsen gitt. En ny Ravald i nærområdet ...

Men, akk her er jeg nok uenig med bygdebokforfatterens tolkning. Jeg vil gjerne ha motbør, men jeg leser setningen i skiftet etter Peder Tareldsen mellom enka Maren Jensdatter og deres felles barn Jens og Fredrich Pedersønner og Giertru og Lisebet Pedersdøtre slik: "Ofuerverende paa de u=mÿndiges veigne velagte karell Tommes Larsen. Paa Quindens veigne tilstedeværende hendes Troelofuede Fæstemand Jon Jonsen.

Den store "R"-en ser vi brukt i samme skiftet to linjer under i "Paa Rettens veigne", enda lengre nede ved beløp angitt i Riksdaler, og nede i venstre kolonne under utlegging for gjeld/fordringer (like over "Summa" til Aaboden) står: 1 Røed Heste Temming ... 4 _ 2 _ ''. Disse "R"-ene skiller seg fra første bokstaven i det jeg tolker som "karell" (karl - kar - mann) - og ikke Ravell. Eller?

Uansett, igjen takk for innspillet Helge!

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 12. juli 2012 kl. 12.53

Da konstaterer jeg at denne formynderen har fått feil navn i bygdeboka og slett ikke var noen Ravell/Ravald. Og ser jo at den første bokstaven er mistenkelig lik K-en i Knud på foregående side.

Noen litt luftige tanker på siden av temaet, men..
Karell? må det være en skrivemåte for karl/kar. Kan det være en yrkestittel, hva om det er kavell? Den avdøde var sersjant ("Ein sersjant den tida var ingen småmann.") og kunne Tommes Larsen være en kollega, en offiser i kavalariet, altså en "kavell", skriverens forkorting av en kavalerist?

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Osvald Rydjord » 20. august 2012 kl. 19.54

Nok en Raffel(sen)! På jakt etter noe annet kom jeg over en avskrift av et brev fra 27 august 1600 skrevet på Veøya. (Brovold: "Vestnes Præstegjeld Topografisk-historisk Beskrivelse" s 288:
Det er Olav Torkelsen, Birgitte Torkelsdatter og Anne Andersdatter, sal Iver Torkelsens efterlevnerske som selger Grøtte i Heen sogn + parter i Hatle og Aasen (Eid) i Grytten til Bjørn Olufsen Øvstedal og hans kvinne Margrete Torkelsdatter.

Torkildbarna er barn av Torkel Raffelsen som er død før 1600.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 24. oktober 2012 kl. 0.48

Omsider falt enda en brikke på plass!
På tinget for Fanne otting, holdt på Berg 16 Okt 1705, finner vi følgende innføring i Tingprotokollen 1700-05 på side 140b: "Fogden St: (stefnt) Ravald Larsøn Hatlen og Anne Knudsd: ibm: for begangne Lejermaall med hin anden. Saa oc Povel Arnesøn Berg og Ingelef Andersdatter iligemaade for begangne Lejermaall. De møtte, begge, oc forklarede, at de vilde Echte hver andre; hvilchet de ochsaa efter Lovens anledning, det snareste mueligt bør efterkomme. Imidlertiid tilfindes hver part at bøde = 6 3/4 Lod Sølf, oc om deris Echteskab iche faar fremgang, da de øfrige bøder efter loven at betale."

Da hadde det nok vært barnefødsel tidlig i 1705 - trolig Lars dette, eller Kirsten eller begge (muligens tvillinger). Vi husker at Ravald og Anne hadde tjenestelønn til gode i skiftet etter Knut Jacobsen Hatlen høsten 1704, så barnet kan jo ha kommet sent i 1704 også. Vi får tro at de holdt seg unna videre bøtelegging og giftet seg i jula 1705.

Siste observasjon etter Ravald Øren har så langt vært i skiftet etter Jacob Michelsen Hauen i 1740. Jeg har nå sett ham to år senere, vinteren 1742, under en rettsak som tar for seg en batalje nede i Osen. Jeg vil komme tilbake med mer info etter å ha avklart en usikkerhet som bl.a. fremkommer i denne tingsaken, men også i kirkeboka, angående halshuggingen av Kirsten Andersdatter Stenløs (under A.A.Kleve-tråden) - som muligens ikke ble noe av . . .

PS: Takk til Osvald for å holde tak i denne tråden (også). Jeg har ikke kommentert siden det siste innleggets hovedperson, Torkel Ravaldsen, har vært nevnt i et tidligere innlegg - uten at en god ting kan sies for mange ganger!

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 4. februar 2013 kl. 19.07

Hei, jeg fant en sak der Knut Ravaldsen Istad ble dømt i en sak på tinget i 1752.
Side 200 i tingboka for Romsdal 1749-1757, 21. oktober 1752. Saken begynner ligg over midta: Anno 1752 d. 21. Octobris blev udi Sagen mellem fogden Eeg paa Justitiens Vegne, contra Knud Ravaldsen... Istad
Knut ble dømt til å betale 2 riksdaler til Reknes hospital for ukvemsord til øvrigheta (lensmannen og de menn han hadde med seg) og i tillegg måtte han betale for den forgiæves Reyse de hadde hatt.

Dette ligger vel litt på sida av denne debatten, og jeg har ikke funnet at akkurat denne innførselen har blitt nevnt før, men det viser i hvert fall at Knut var på Istad før tinglysinga av gardsalget i 1753.

Rettelse kl. 1921: På sida foran i tingboka, side 199 begynner saken med Knut Ravaldsen Istad og tøsen Berite Olsdatter Sollien som hadde gåttt ulovlig fra sin tjeneste. Det er causa 12 og saken begynner på linje 9, telt ovenifra. Knut hadde festet henne for et års tjeneste, og selv om de kom med 10 mann skulle de ikke få ta henne fra ham. :-)
Det må ha vært vanskelig å få tak i tjenestefolk i denne tida.
:) Tore

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 5. februar 2013 kl. 1.30

Nei, dette var storveies Tore! Kjempeartig. Som du har nevnt tidligere så er det grunn til å tro at Knut Ravaldsen har vært på Nøristad fra 1746 (i følge panteboken).

Knut tambur må jo ha vært en tøffing, og det var sikkert han som var i klammeri med Amund Kleve i tingsaken fra 1757. Skal vi tro han også var en redelig kar, som ikke bare hadde festet Berit Olsdatter Solli for ett års tjeneste på Nøristad av eget behov for arbeidsfolk, men kanskje for å hjelpe henne ut av et vanskelig tjenesteforhold på Molde - som lensmannen & Co altså prøvde å hente henne tilbake til? Hvem vet, men det ble altså dyrt for Knut denne obsternasigheten mot øvrigheten.

Akkurat disse tingdagene 19-21 oktober 1752 på Bolsøya er såpass interessante at jeg vil prøve å transkribere dem ved høve.

Det er også her Knut Ravaldsen får tinglyst skjøtet av 24 Aug 1746 fra Gjertrud Halvorsdatter (causa 5). Dessuten melder broren Just Ravaldsen Ulleland forfall som lagrettsmann på dette tinget, muligens pga. "inhabilitet" i saken mot broren, men kanskje også fordi han selv var innstevnt for 5 rd 1 ort og 16 skilling i gjeld til kanselliråd Holst (causa 7): "... efter 3 paaraab ey mødte, gives ham lovdag til næste Somerting Sagen at tilsvare". (Der kommer det fram enda et gjeldskrav, og Just dømmes til å betale tilbake totalt 13 rd og 2 skilling, pluss rettens omkostninger på 4 rd! Men det er en annen historie.)

Takk for innspillet!

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 13. februar 2013 kl. 1.35

Jeg har forsøkt meg på en transkribering av Tingprotokollen for Fanne av 19-21 Okt 1752, der to av Ravaldsønnene er behørig omtalt (som nevnt tidligere). Det står også litt om en annen kjenning av oss (Hungnes/kobberslagerne). Informasjon om noen ektefolk i området er også nyttig i de åpne årene mellom Veøy-mini og Bolsøy-mini.

Alle forbehold om feil som vanlig, og spesielt sett i lys av pågående nett-debatter om nybegynnere (undertegnede inkludert), primærkilder, kildekritikk og spredning av uakkurat slektsinfo. Jeg håper den enkelte kan bruke transkriberinger som denne til lettere å kunne lese de gamle kildene selv, og ikke bare skrive av feil som andre (utilsiktet) kan klare å påføre tekstene. Men, intensjonen er selvsagt at teksten skal være riktig gjengitt.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 6. april 2013 kl. 1.33

Jeg snublet over en Ravald-innføring i skiftet etter Rasmus Rasmussen på Røvik i 1709. Der står det at Ravald er tjenestedreng for Ludvig Iversen (Munthe) – som altså bodde på Røvik. Dette må være Ravald Larsen Øren.

Ravald møtte vi først på Lønset, rett over Fannefjorden fra Grønnes. Så fulgte vi ham litt inn fjorden til Hatlen, med straff for barnefødsel sammen med Anne Knutsdatter. Nå ser det ut til at han har rodd rett over fjorden igjen, og befinner seg på Røvik – like bak åsen for Grønnes. Et lite forbehold dog: Ludvig Iversen har flere eiendommer inne i Fanne, og Ravald kan selvsagt være dreng på en av disse andre gårdene.

Jeg antar Kjell liker denne rundturen godt, for han har en teori om at Ravald Øren er sønn av Lars Lassesen som regjerte på Grønnes. Lars var født ca. 1649 i flg. FT-1701. Teorien er ikke svekket av dette Røvik-skiftet, der det nevnes at nettopp Lars og Ravald har kjøpt hvert sitt tinnfat av Rasmus (før han døde).

Jeg har laget en slags utskrift av det nevnte skiftet på Røvik (min versjon, originalen), og der fremkommer det også at Peder Kobberslager befinner seg i Fanne i 1709. Dette øker sannsynligheten for at Alexander Pedersen, gift på Bratset (se A.A.Kleve-tråden), faktisk er kobberslagersønn fra Rødven.

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Farstad » 6. april 2013 kl. 13.47

Ja det er flere indisier på at Ravald Øren kan ha forbindelse til Grønnes. Det er skifte etter Lars Larsen Grønnes f.ca.1696, sønn av Lars Lassesen Grønnes f.ca.1749.
Her er Lars (Ravaldsen) Vågseter formynder på et av barna; Anna Hiort Lassesdatter.
Molde sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 01, side 188,
Anno 1753, 4. December.

Barna til Lars Larsen Grønnes f.ca.1696:
1. Henrich Larsen f.1722, døpt 12.09.1722 i Molde.
Faddere: Anna Sylvia, Dorthea Olsdatter, Jens Iversøn, Lars Guldsmed, Matdz Pedersøn.
2. Mette Lassesdatter f.1725, døpt 14.01.1725 i Bolsøy.
Faddere: Karen Lien, Mette Hansd: fra Molde, Christian Guldbrandsøn, Ole Smed.
3. Maria Lassesdatter.
4. Anna Hiorth Lassesdatter.
Jeg har ikke klart å finne dåpen til de to siste barna.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. mai 2013 kl. 21.04

Ole Ravaldsen
Det ser ikke ut til at vi har funnet ut hvor han har bodd?
I legdsrulla for Fannottingske kompani i 1749 står Ole Ravaldsen, 53 år gammel, oppført som husmann i legd nummer 14. Legdet besto av disse gardene:
Lasse Romold (1 våg)
Endre Skeedsvigen (2 våger)
Knud Røsberg (1-0-12)
Anders Groven (1-1-0)
Ole Romold (0-1-12)

Det står oppført tre husmenn: Ole Ravaldsen 53, Søren Røsberg 47, Ole Groven 65.

Altså var Ole Ravaldsen den eneste som ikke står oppført med et plass- eller bruksnavn.
:) Tore

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Farstad » 26. mai 2013 kl. 23.57

Ole Ravaldsøn er forlover i 1722 slik det fremkommer på "Fannesider" til Roy.
Trolovingen skjer i Vestnes kirke og ikke i Veøy kirke, men det gjør ingen forskjell om hvor Ole Ravaldsen holder hus i 1722.

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Innlegg: 171
Registrert: 28. januar 2010 kl. 18.22
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 3. februar 2014 kl. 13.59

Dette var en meget interessant debatt. Et par ting jeg ikke ser nevnt:

1. Trolovelsen mellom Joen Olssøn Møchlebustad og Chirsten Ravalsdatter Øren var 6. eller 7. november 1734 i Kleive kirke. Forlovere: Jacob hoven (Jakob Mikkelsson på Haugan?) og Ole Aspelund. (Veøy mini. 1721–64, s. 148)

2. Joen ols: Møchlbostad fikk skjøte på 12 merker i Myra (hele gården, med bygselrett) den 12. oktober 1736 fra A. Munthe. (Romsdal pantebok 1731–45, fol. 84 b)

3. Den 6. juni 1755 fikk altså Aslak Nilsson (Ullaland) skjøte på de samme 12 merker fra det vi antar var kona Kirsti Ravaldsdotters brødre og svoger(e) (det nevnes ikke konkret noe søsken- eller svogerforhold i skjøtet), som solgte på egne og myndlingers vegne.
Vanligvis skulle en tro at det var Kirsti og barna som arvet gården ved skiftet etter Jon Olsson (som jeg ikke har funnet). Kan det være at noen av selgerne fikk utlagt andeler i gården som dekning av gjeld ved dette skiftet, og at noen av dem ble oppnevnt som verger for hennes barn og kun solgte på vegne av sine myndlinger? Hvorfor skulle Kirstis søsken ellers være (del)eiere av gården hennes første mann kjøpte i 1736?

4. Er det noe annet enn fadderskap og Ravald-navnet på Susannas sønn som tilsier at hun var datter av Jon Olsson og Kirsti Ravaldsdotter på Myra?
Om Kirsti Ravaldsdotter ble gift annen gang med Aslak Nilsson, som alt tyder på, giftet hun seg jo med svigersønnens bror. Var det noe juridisk i veien for dette?
Dersom alt dette stemmer, så ble jo også Mali Ivarsdotter på Ullaland (mor til Aslak Nilsson) gift annen gang med svigerdatteras bror (Just Ravaldsson).

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 3. februar 2014 kl. 18.22

Utmerket at du blåser liv i Ravald-tråden igjen Kjell Ove! Jeg må jo med skam melde at min egen granskingsaktivitet går så på sparebluss for tiden, at jeg måtte repetere en god del her for å kunne skrive et svar nå.

Til pkt 1) Tore kom tidlig med vielsen til Kirsten Ravaldsdatter og Jon Olsen. Vi har brukt en del energi i forsøket på å avklare hvilken gård Myklebostad/Møkkelbostad det dreier seg om - uten at dette har gitt noe resultat ennå. I den forbindelse ble trolovelsen du viser til også sjekket i håp om at den skulle gi noen hint - uten at den er lenket opp her på tråden. Så takk for at du nå har satt den kilden på plass her som den hører hjemme.

Til pkt 2) Det var veldig artig at du fant skjøtet av 1736 på Myren i panteboken. Der står det at skjøtet er tinglyst på Bolsøen 10 Jul 1737, og det stemmer med denne innføringen i tingprotokollen 1732-40 sidene 181a-182b(øverst): "Publicerit Anna(e) Munthes Skiøde paa 12 merker Fisk i Myren (står vel Uhren), udgiven til Joen Olsen Myklebostad (står vel Myrbostad). Dat: Molde d 12 Octbr: 1736 og indført i Skiøde Bogen folio (mangler, men skal altså være 85)."

Til pkt 3) Skjøtet i panteboken av 06 Jun 1755 (min transkribering på denne siden) har jeg kun tolket slik at det er undertegnet av gårdens eiere: Enken Kirsten Ravaldsdatter og hennes barn. Siden barna var umyndige, er det (nok) deres formyndere (fra det manglende skiftet etter Jon Olsen) som har undertegnet. Dette er altså min tolkning.

Til pkt 4) Ja, det er absolutt noen spesielle giftermål. Jeg vet ikke nok om jussen her, men har kun sett tingsaker på konflikt med "blodlinja" (i slik og slik ledd beslektet). Det skulle vel ikke være noe i veien for at de skulle kunne gifte seg med søsken av svigerbarn (om enn aldersforskjellen nok var betydelig). Jeg vet ikke, noen andre?
Susanna Jonsdatters dåp av ca 1734 (anslag: hun var 86 år på dødmeldingen i 1820) har jeg ikke funnet i Veøy mini. Kanskje noen andre har den? Hvis fødselsåret stemmer, så lukter det lejermål her og dermed en mulig innføring i tingprotokollen. Da kan det jo hende at hennes (trolige) far Jon Olsen sitt opphav (gård) er nevnt nærmere, evt. hvilket fogderi som har behandlet saken ville hjelpe. Da enken Susanna Jonsdatter giftet seg på nytt med enkemannen Søren Sørensen Mauset i Kleive kirke 01 Jun 1806, så kaltes hun for Myren - med Nils Myren (hennes sønn) som forlover - også et indisium på hennes opphav.

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Farstad » 3. februar 2014 kl. 18.48

Ang. punkt 4. Før Susanna ble gift for 3.gang, med Søren Sørensen i 1806, så ble hun gift 2. gang 02.11.1800 i Kleive med Peder Larsen Ulleland. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24

I folketelling 1801 finner vi Susanna på Ulleland 67 år gammel. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8424001616

Romsdal sorenskriveri, skifteprotokoll, 3A 12, 21. November 1795, side 192b, Anders Nielsen Holsbøgjerdet i Fanne, skoleholder. Enken Susanna Jonsdatter. Laugverge Ole Olsen Nordhaugen.
1. Niels Andersen Myren. Gift.
2. Jon Andersen Myren.
3. Anders Andersen. Myndig
4.Ravald Andersen. Myndig.
5. Ivar Andersen 20 aar. F: Iver Franzgierde.
6. Mali Andersdatter. Gift med Knud Einersen Solli.
7. Anne Christina Andersdatter 14 aar gl. F: Ole Erichsen Holstbøe.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24621/210/

Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 13, side 117a, 18.Juli 1805. Peder Larsen Ulleland.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24622/129/

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Farstad » 3. februar 2014 kl. 21.57

Kjell skrev:Dette var en meget interessant debatt. Et par ting jeg ikke ser nevnt:
1. Trolovelsen mellom Joen Olssøn Møchlebustad og Chirsten Ravalsdatter Øren var 6. eller 7. november 1734 i Kleive kirke.


Joen Olsøn Møchelbustad / Sannæs Vistdal i Nesset. Ikke sikkert at teorien vil holde, men jeg legger den ut her.

Kan Joen Olsøn Møchelbustad være den Joen Olsøn Sannæs som trolover og gifter seg i Kleive kirka den 7. november 1728 med Susanna Jacobsdatter Hatlen?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-50

På Myren kan familien til Joen og Kirsten ha sett slik ut:
x. Ole Jonsen Myren f.ca.1731. –Ulleland
x. Jacob Joensen Myren f.ca.1732.
x. Susana Jonsdatter Myren f.ca.1734, død 04.05.1820.
x. Anna Jonsdatter Myren f.ca.1735. –Nakken
x. Chirsti Jonsdatter Myren f.1740, døpt 24.01.1740 i Cleve.
Far: Joen Myren.
x. Jon Jonsen Myren f.ca.1748, konf. 27.09.1768 i Kleive.
?I tjeneste på Bolsøe No.121 i 1762? (ekstraskatten)
x. Ravald Joensen Myhren f.ca.1751, konf.1768, 16 år gammel, død 1774, gravl.15.09.1774 Kleive, 23 år gammel.

I legdsrulle for Fannottingske kompani 1748 finner vi i Lægd nr.20, Joen Myhren 51 år gammel, Ole Joensen Myhren 17 år og Jacob Joensen Myhren 16 år gammel. https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 485#556485
(Må være pålogget)

Navnene som to av de første barna har fått; Jacob og Susana kan tyde på at Jon Olsen Sannæs er den samme som Joen Olsen Møchelbustad. Gardene Sannæs og Møchelbostad ligger i Vistdalen, Nesset. Alder på barna tilsier at de er født før ekteskapet med Kirsten.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 3. februar 2014 kl. 23.36

Se det ja Kjell, jeg håpet at du skulle ha orden i disse sysakene også!

Jeg hadde glemt at du hadde dette forslaget oppe på epost for halvannet års tid siden, og notatene ligger her et eller annet sted...men det beste var i grunnen at du kom med stoffet ditt selv. Siden sist ser jeg du har fått med den nest eldste sønnen Jacob også. Denne teorien virker absolutt rimelig, og da er det nok død i barselseng som har gitt oppattkalling på Susanna ca 1734 - ikke noe lejermål.

Kanskje det lar seg gjøre å finne et håndfast bevis for teorien din om en kobling til Vistdalen på Susannas far - og i så fall vet vi jo da hvor Susannas mor kom fra.

Da ser det vel ut som det ene ekteskapet i Kjell Oves pkt 4) ordner seg, siden Kirsten Ravaldsdatter nok ikke var Susannas mor - men stemor. Hyggelig gjort av Susanna å la Ravald-navnet gå videre til sønnen, selv om ikke Ravald Øren var hennes bestefar (langs blodlinja).

Takk igjen Kjell.

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Farstad » 5. februar 2014 kl. 11.47

I 1728 i Veøy kirke finner vi fadderene Cirsti og Ravald Øren og i 1744 er Jon Sandnes formynder på Eli.
Jeg har ikke noen teori på slektskap mellom faddere og familien.

17.10.1728. Dmc: p: Trin: i Vedøe kirke. Døbt, …
Item. Knud Botholdsøns d: Berthe: fadderne Marthe Asphol, Cirsti Øren, Ravald Øren, Jacob Hoven.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-50

Foreldre og barn:
Knud Bottolvsen Horsgård f.ca.1670, død på Sletfjerding. Gift med Berit Olsdatter f.ca.1683, død 1761 på Sletfjerding. Barna:
1. Lars f.ca.1704.
2. Ingelev f.ca.1706.*
3. Anne f.ca.1708.
4. Bottolv Knudsen f.ca.1715 død 1741.
5. Margrete Knudsdatter f.ca.1716, død 1792. –Vistdal
6. Marit f.ca.1718.
7. Eli f.17xx.
8. Berthe f.1728, døpt 17.10.1728 i Veøy.
Familien er omtalt på Osvald Rydjords slektsside.

Skifte etter Knud Bottolfsøn Slettfjeringen.
Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 07, side 358b, Anno 1744 den 17de Junii. Enken Beret Olsdatter.
Deres barn.
1. Lars Knudsøn.
2. Ingelef.
2. Anne. F: Knud Knudsen Slemmen.
3. Marit.
4. Brith. F: Knud Biertesen Slemmen.
5. Eli. F: Jon Sandnes.
6. Margreth. F: Niels Olsøn Mettet.
Laugverge for enken Knud Knudsøn Mettet.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24616/376/

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Osvald Rydjord » 5. februar 2014 kl. 11.59

Tilbake i snøhaugen og spennende nye Ørenopplysninger.
Kjell lurer på om: "Kan Joen Olsøn Møchelbustad være den Joen Olsøn Sannæs som trolover og gifter seg i Kleive kirka den 7. november 1728 med Susanna Jacobsdatter Hatlen?"

I følge Nesset bygdebok så var Jon Olsen Sandnes, ca 1697-1777, bruker på Sandnes fra omkring 1729. Han var gift to ganger, og første kona het Inger Knutsdatter. Hun døde trolig i barselseng og det var skifte etter henne 15.5.1742. Ole giftet seg så med Marit Arensdatter. Han var bruker så sent som 1771, og hadde fått hjelp bl.a. i forbindelse med den store Tjellefonna i 1756.
Han hadde to barn i første ekteskap:
Marit, ca 1739-1783.
Eli, ca 1741-1805, g til Husby i Eresfjorden

Fire barn i andre ekteskap:
Inger, ca 1743-1803, g til Hjellen
Brit, ca 1746- , g til Skorgen.
Ingelev, ca 1749- , g til Skjørseter.
Knut, ca 1750-1777, overtar Sandnes, men dør før faren, men samme år.

Joen Olsøn Sandnes er nok ut fra det som står i Nesset bygdebok ikke identisk med Joen Møchelbustad.

Jon Olsen og Myklebostad i Vistdal har vi vel tidligere funnet ut at det ikke kan stemme, og er det på Myrbostad vi skal lete? Se Roy sin tolking av skjøtet.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. februar 2014 kl. 13.26

I følge Fanottingske legdsrulle, datert Kaaberholmen 28. desember 1748, lenke her..., var Jon Myhren 51 år gammel.

Da finnes han vel et eller annet sted i 1701-manntallet?
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. februar 2014 kl. 15.00

Det var en Jon Olsen, 6 år gammel, på Møkkelbostad i Øre i 1701-manntallet. Ingen Jon Olsen på Møkkelbostad i Vistdalen i 1701-manntallet

Uten at det trenger å være noe bevis i den ene eller den andre retningen. :(

Jon Myhren hadde to eldre gutter hos seg i 1748, Ole 17 år og Jakob 16 år gammel, slik Kjell nevner. Kan Jon da ha vært enkemann i 1734 da han trolover seg med Kirsti Ravaldsdatter, og kan han ha vært bruker på en gard på Møkkelbostad?
Jeg har kopier av flere matrikler fra første halvdel av 1700-tallet, men dessverre ingen fra 1730-1735 hverken fra Nordmøre eller Romsdal, så jeg får ikke sett etter om det var en Jon på en av Møkkelbostadgardene.

I skifteprotokollen for Nordmøre er det flere skifter fra Møkkelbostad i Øre i perioden 1731-1736, men det ser ikke ut som om Jon Olsen var bruker der. Det var kun et skifte etter ei kvinne, Marit Halvorsdatter, men enkemannen het Nils Sivertsen. En Ole Jonsen omkom på sjøen i 1733, og han etterlot seg en sønn, Jon, men han var 18 år gammel og for ung for "vår" kar.

Skifteprotokollen for Romsdal mangler i denne perioden, men skiftedesignasjoner finnes i Stiftsamtmannsarkivet, og vel også i amtmannsarkivet. Så det skal være mulig å sjekke det.
:) Tore

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Osvald Rydjord » 5. februar 2014 kl. 17.49

Knud Bottolvsens kone Beret Olsdatter f ca 1683 og John Olsen Sandnes (Vistdal) f ca 1697 kan være søsken.
Fire av Beret sine 6 døtre (8 barn) har samme navn, Marit, Brit, Eli og Ingelev, som John Olsens fire av fem døtre (tilsammen 6 barn i to ekteskap og den siste dattera er kalt opp etter hans første kone).

En Niels Olsøn Mettet er også verge for et av barna i 1744 skiftet. Jeg tenkte at kanskje han også kunne være i slekt. Denne Nils Olsen er født på Holmem, far Ole Pedersen, 1664-1745, men det er ikke skifte etter Ole. Peder kjøper gård til Nils på Mittet, og i 1742 er det skifte etter hans første kone. I bygdeboken for Holm I s 385 står det at hun het Sigri Olsdatter, 1698-1742, men i skiftet i 1742 står det at hun er en Iversdatter. http://arkivverket.no/URN:sk_read/24616/124/ Bygdeboken har trolig feil farsnavn for henne.
Etter Holm II s 292 har Nils en søster Anna som blir gift med Einar Olsen Indre Sandnes (Sandnes på Holmemstranda) og han blir bruker på Holmem.

Det er ingen Olsen'er involvert som verger for noen av Nils sine barn, men Nils kan jo også høre til den samme Olsenfamilien, og Ole Pedersen (ikke fra Holmem, men trolig fra Mittet), som kjøper gård på Mittet til Nils kan jo være far til alle fire.

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Innlegg: 171
Registrert: 28. januar 2010 kl. 18.22
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 6. februar 2014 kl. 10.22

Takk for svar! Det var artig å komme til såpass pløyd mark da jeg nylig snublet over en forbindelse i egen anerekke inn i denne slekten.

Roy,
Det jeg hovedsakelig stusser på i Myr-skjøtet fra 1755, er formuleringen «paa egne og Myndlingers Veigne» – som i at Kirstis brødre/svogere ikke bare opptrer for hennes barn, men også for seg selv, når de skjøter gården over på Aslak.
I alle tilfelle må hennes første mann, Jon, ha levd iallfall til ca. 1750, om vi skal tro aldersoppgavene på sønnen Ravald (året 1751 er forresten den eneste lakunen i skifteprotokollene i det aktuelle tidsrommet).

Susanna kan vel være oppkalling etter ei mor som døde i barselseng, men det var jo også vanlig at første datter i neste ekteskap kalles opp etter mannens første, avdøde kone – så jeg ville ikke avskrevet Kirsti som Susannas mor helt ennå.

Osvald,
Selv om soldat Joen Olssøn Sannæs ikke er identisk med den Jon Olsson som omtales under Sandnes i Nesset bygdebok (gift med Inger og Marit), så det kan jo fremdeles være «vår mann» som senere havnet på Myra. Noen må han jo være!

For øvrig kan vel Susanna Jacobsd: Halten ha vært søster av Synnøv Jakobsdotter Hatlen, som giftet seg i august 1737 i Molde kirke med Per Knutssen (Lund). (Veøy mini. 1721–64, s. 176)

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Farstad » 6. februar 2014 kl. 11.29

Jeg legger ut en teori om Hatlen forbindelsen siden den kommer opp i debatten.

I folketelling 1701 finner vi Jacob Jacobsen, 40 år gammel, oppsitter på Hatlen /Seter Gnr.81 i Kleive må ikke forveksles med Hatlen Gnr.43 i Bolsøy. I matrikkel 1723 på garden Sætter No.66 står fortsatt Jacob oppført som oppsitter selv om han døde året før.

Anbjørn Nilsen f.1xxx. Barna:
1. Niels Anbjørnsen f.ca.1636. –Langeli
2. Guri Anbjørnsdatter f.ca.1675. –Hatlen

Niels Andersen Langeli f.ca.1636, død 10.04.1740. Nils Langelie død 104 år gammel, Cleve kirke 10. April 1740. Ministerialbok Veøy 547A01 (1721–1764) side 204.
Ref. Bolsøyboka bind II, side 655: I 1701 er leilendingen Niels Langlie bruker, 60 år gammel. Han har ingen sønn, men 3 tjenestekarle, nemlig: soldat Anders Iversøn, 30 år, Anders Aslachen, 12 og Niels Aslachen, 8 år.
---------------
Niels Andersen Langeli er omtalt i et skifte etter Olle Serqvesøn på Aspehoell i Fanne otting. Anno 1709, 8. febr. Side 93b.
---------
Niels Langeli er kreditor i et skifte etter Maritte Halffuersdatter som døde på Lie i Fanne Otting. Hennes etterlatte mann Peder Andersen Øverli. Romsdal Sorenskriveri, skifteprotokoll 7. juni 1677, side 13a.
------------
Guri Anbjørnsdatter Hatlen f.ca.1675. Gift 1.gang 16xx med Jacob Jacobsen f.ca.1661, død 1722, gravlagt 15.02.1722. De fikk barna:
1. Synnev Jacobsdatter Hatlen f.17xx. –Molde
2. Susanna Jacobsdatter Hatlen f.17xx.
3. Guri Jacobsdatter f.17xx.
4. Jacob Jacobsen f.ca.1703. –Hatlen
5. Anders Jacobsen f.ca.1708, død 1727, gravl. 26.02.1727.

Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 06, side 247b. 23 Okt 1722 er det skifte på Hatlen etter Jacob Jacobsen, mellom enka Guri Anbjørnsdatter og deres barn Jacob og Anders Jacobsønner og Synneve, Susanna og Guri Jacobsdøtre. Guttenes formynder er Jacob Michelelsen Haugen og jentenes formynder er Ole Sjursen Asphol. Det er ikke nevnt laugsverge for enka.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24615/261/
Guri Anbjørnsdatter Hatlen gift 2.gang 07.11.1723 i Cleve med Aslach Povelsøn f.16xx, død 1766. Paret er trolovet 02.05.1723 i Cleve, sponsorer; Anders Steenløs og Ole Cleve.

I FT1701 er Aslach Paulsen 12 år gammel i tjeneste på Kortgaard. –Hatlen
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-22

Enkemanden Aslak Povelsen Hatlen fra Kleve sogn gift 2.gang 29.07.1759 i Tingvoll med Enken Randi Jonsdatter Sollien.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-126

Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 08, side 441a. Anno 1752 den 26. Maij. Bertil Knudsen Bortelie. Enken Randi Johnsdatter.
1. Knud Bertelsøn gl. 9aar.
2. John Berelsøn gl.7 aar.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24617/441/

Joen Bertelsen f.ca.1742, konf 1764 i Kleive.

Romsdal sorenskriveri Skifteprotokoll 3A 09, side 388a, 16. Oktober 1766. Aslach Hatlen. Enken Randi Jonsdatter. Enkens Laugverge er Einer Sollien.
Den avdødes 2de Søsken.
1. Fueld Søsteren Anne, Ole Gusiaasens Hustrue.
2. Halv Søsteren Randi gift med Anders Risen.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24618/414/

Veøy mini 1721-64, s.79. Jan 1727:
Dmc: 3t: p: Epiph: 26 Jan 1727 i Cleve. Graffæst Sl: Dreng Anders Jacobsøn Hatlen, hvis dødsfald sig saal:s tildrog, at, idet hand skulle kiøre et las tørret korn til qværnen at male, oc hand ville kome til hielp med Lasset, som vilde glide for hæftigt ned for en liden bache thi marchen var glat af iis, faldt hand til jorden oc hæsten i det saae træffede lasset oc sleden ofr hans hovede oc hals, oc han blev qvalt. Gl: 18 Aar. Sitat. Roy M. Istad.

Synnev Jacobsdatter Hatlen f.17xx. Gift 25.08.1737 i Molde med Peder Knudsøn. Copul: Peder Knudsøn oc Synnev Jacobsdatter Hatlen, nu af Molde, der tienede!
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-90
April 1737. Trolovet i Molde:k: Peder Knudsøn, Synnev Jacobsd: af Hr. Barboug.

Susanna Jacobsdatter Hatlen f.17xx. Gift 07.11.1728 i Cleve med Soldat Joen Olsøn.
Trolovet soldat Joen Olsøn Sannæs oc Susanna Jacobsdatter Hatlen, sponsorer: Anders Steenløs og Knud Schalle.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-50

Jacob Jacobsen f.ca.1703. Bosatt på Hatlen (Sætter). Gift 24.05.1739 i Cleve med Aase (Aadsele) Andersdatter Steenløs f.17xx, død ca.1752. De fikk barna:
x. Guri Jacobsdatter f.ca.1740.
x. Anders Jacobsen f.ca.1742, konf.1765 i Kleive.
x. Aslach Jacobsen f.ca.1747, konf.1766 i Bolsøy.
x. Jacob Jacobsen f.ca.1749.

I Cleve=kirke: Copul: Jacob Jacobsøn Sættre Aase Andersdatter.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-100

Jacob Jacobsen f.ca.1703 gift 2.gang med Ingebor Jonsdatter.

Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 08, side 91b, 26. Mai 1752. Adsele Andersdatter Hatlen. Enkemann Jacob Jacobsen.
1. Anders Jacobsen.
2. Aslach Jacobsen.
3. Jacob Jacobsen.
4. Guri Jacobsdatter.
John Dyvigen, Jon Andersen Stenløs, Gunder Heggen fra Nordmør og Ragnild Rodtlien har krav i boet. Ref. Roy M. Istad.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24617/94/

Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 09, side 81b, Anno 1762 den 29 Octobris på Hatlen i Osen udi Fanne- Otting. Jakob Jakobsen Hatlen. Enken Ingebor Jonsdatter.
1. Guri Jacobsdatter gl. 23 aar. Formynder Elling Gujorden.
2. Anders Jacobsen gl. 17 aar.
3. Aslach Jacobsen gl. 15 aar.
4. Jacob Jacobsen gl. 13 aar.
Deres formynder er Erich Aspelund.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24618/100/

Anders Jacobsen Halten f.ca.1742, konf.1765 i Kleive. Gift 06.01.1769 i Bolsøy med Caren Knudsdatter Schalle.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 8. februar 2014 kl. 17.59

Kjell Ove: I mitt forrige innlegg prøvde jeg bare å si noe om min tolkning av skjøtet, uten at jeg dermed var uenig med deg. Av erfaring fra underfundigheter og standardkrummelurer som diverse skrivekarer har presentert i ulike protokoller, la jeg ikke mer inn i teksten enn den nevnte tolkningen. Skal vi ta ham på ordet denne gangen, så må man være enig med deg i at det tyder på at barnas formyndere ikke bare representerer andres interesser – de har selv eiendom å representere. Hvordan de evt. har kommet til eierskap (og gjelder det alle underskriverne?) er ikke lett å si, men det kan vel like gjerne tyde på arv som på dekning av krav? For om ”oss” i teksten gjelder dem alle, er det da ikke noe pussig at samtlige Ravald-barn skulle ha fordringer i boet etter Jon Olsen? Det er også litt rart at ingen av Jon Olsen sin slekt (tilsynelatende) er formyndere, skal tro om det sier noe om hans opphavs avstand fra Myren? Bra at du holder fast ved spørsmålet ditt til dette skjøtet, og det ville jo være artig om det ut fra din nøye lesning av denne formuleringen i skjøtet faktisk kunne framkomme nye slektsspor i en periode med heller tynn kildetilgang – vel dette gjenstår å se.

Jeg tar med ørlite bakgrunnsinformasjon om gården Myren, selv om det dessverre er litt dårlig med kvinnenavn og patronym i de manntall/skattelister/matrikler jeg har lest - men det kan stå mer andre steder. Det er Jon som er bruker av 12 merker på Myren i årene 1677- ca 1685 (sist sett i Tiendemanntallet1683). Jon var gift med enken etter Ole. Så er Lasse bruker på Myren i årene ca 1685 – 1693. Enken etter ham sitter med bruket i 1694 og fram til hun trolig i 1697 gifter seg med Ole (f.ca 1661). Ole har en sønn kalt Iver født i 1698, som er nevnt i MT-1701. Ole Myren sitter med bruket under matrikkelen i 1723, og han er nevnt som kreditor i skiftet etter Ole Olsen Kleive i 1727. Han er trolig død etter 1730 en gang, både siden det ikke er funnet skifte etter ham - som kjent mangler skiftene 1730-40 – og siden Jon Olsen altså kjøpte Myren i 1736.

Navnene Jon og Ole er å finne i gårdens nære historie dengangen, men det å fabulere over en evt. feilskrift i MT-1701 (Iver på 3 år skulle vært Jon) bringer oss nok ingen steder. Selv om (unge) Rasmus Møkkelbostad som eide Myrens nabogårder Ulleland og Nakken, og Harøya godt kunne vært et sted for en ung Jon å få tjeneste, så mangler fortsatt Sannes-delen av Jons navn. Malapropos gårdsnavn, ”Myrbostad” i tinglysningen av 1737 tror jeg må være ren skrivefeil, i alle de andre kildene vi har er Møkkelbostad brukt.

Navnet Susanna er så spesielt inne i Fanne at det vil være rart om ikke Kjells teori om Jon Olsen Sannes/Møkkelbostad via Susanna Jacobsdatter Hatlen holder stikk. Det er altså mulig med Sannes/Møkkelbostad både i Gjemnes og Vistdalen, mens en luftig Harøya-fabulering ikke passer. Vi mangler dåpsinnføring på Susanna Jonsdatter, den er ikke funnet i Veøy og ikke i Øre (ei heller Tingvold og Kvernes), men hun kan jo være døpt i Nesset (kirkeboka mangler der). Jeg finner ikke straffesak for lejermål mot Jon og Kirsten (det skulle det ha vært om Kirsten var Susannas mor) hverken i Fanne eller Eresfjord ottinger, ei heller i Gjemnes tinglag. Det betyr ikke at Kirsten skal avskrives som Susanna Jonsdatters mor, men det flytter sannsynlighetsovervekten i retning Susanna Jacobsdatter Hatlen.

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Farstad » 17. februar 2014 kl. 16.42

Dette skiftet er tidligere linket opp av Roy. I skiftet etter Jacob Hauen er Aslach Skorgen formynder på et av barna. Jacob Hauen har vi sett som fadder i dåpen på Berthe i 1728 i Veøykirka. https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 862#614862
Jeg ser dette i sammenheng med de gardene i Røe, Nesset som ligger på sørsiden av Langfjorden. Skorgen, (Visdals)Sandnes og Strand.

Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll, side 11b. 1740 dend 6.sept. Jakob Mikkelsen Hauen.
Hans barn.
1. Michel.
2. Ole.
3. Jacob.
4. Stephen.
5. Malii.
6. Ingebor.
7. Ane.
8. Ingebor den yngre.
Til formynder for Ole blir ansadt Ole Findsøn Opdahlen, for Jacob Aslach Scorgen, for Stephan Ole Stephensen Gusiaasen, for Michel Tosten Olsøn Gusiaas, for Malii Arne Soodaaen, for Ingebor den yngre Stephen Medhaoen, for Ingebor den ældre Tosten Olsen Gusiaas og for Ane Knud Knudsen Gusiaasen.
Barn i skiftet.
Ravald Øren har krav i boet?
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24616/27/

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Innlegg: 171
Registrert: 28. januar 2010 kl. 18.22
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 1. april 2014 kl. 16.50

Jeg har sett gjennom skiftedesignasjoner fra Romsdal 1731–35, både i amts- og stiftamtsarkivet, men dessverre uten å finne skifte etter Susanna Jakobsdotter i Fanne eller Eresfjord tinglag.

Om noen andre vil se etter, har jeg lagt ut bilder av skiftedesignasjoner for Romsdal 1731–34 her: https://picasaweb.google.com/1060499463 ... directlink

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 1. april 2014 kl. 20.50

Utmerket Kjell Ove, mange takk for denne kilden! Jeg har bare skummet gjennom foreløpig, men ser heller ikke nevnte Susanna. Det er selvsagt flere andre interessante skifter der - f.eks. får vi god opprulling på Stenløs (A.J.Romuld-tråden) - for en periode med litt tynt kildetilfang.

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Innlegg: 171
Registrert: 28. januar 2010 kl. 18.22
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 28. januar 2015 kl. 15.12

Som kjent mangler skifteprotokoll for Romsdal mellom 16. januar 1751 og 8. januar 1752, men det finnes skiftedesignasjoner fra disse to årene (Statsarkivet i Trondheim, A022.6.1: Romsdal amt, skiftedesignasjoner, Lr 7). Følgende er avskrift og avfotografering av innførselen for Jon Olsson på Myra i Fanne åtting i 1751.

Dato: Den 3de Julij
Sted: Myhren
Navn: Jon Olsøn
Umyndige arvinger / arv / verger:
Ole Jonsøn / 1 daler 1 ort 14 skilling / Halvor Olsøn Sium [han var fra Rødal i Vistdal]
Jacob Jonsøn / 1 daler 1 ort 14 skilling / Aslach Hatlen [Aslak Pålsson, nå gift med Guri Annbjørnsdotter, mor til Susanna Jakobsdotter i Hatlen; og dermed kan vi vel regne med at det virkelig var vår Jon Olsson som giftet seg med henne i 1728]
Jon Jonsøn / 1 daler 1 ort 14 skilling / Lars Waagsæter [morbroren Lars Ravaldsson]
Ravald Jonsøn / 1 daler 1 ort 14 skilling / Knud Istad [morbroren Knut Ravaldsson]
Sussanna Jonsdatter / 2 ort 19 skilling / Amund Bradseth [Åmund Olsson, gift med Mette Ravaldsdotter, søster av Jon Olssons annen kone, Kirsti Ravaldsdotter; dermed kan vi vel regne Kirsti som Susannas mor]
Anna Jonsdatter / 2 ort 19 skilling / Just Uhleland [morbroren Just Ravaldsson]
Christj Jonsdatter / 2 ort 19 skilling / Knud Øren [Knut Lassesson]

Disse umyndige arvingene fikk altså til sammen 7 daler 2 ort 17 skilling, og antakelig fikk enka (Kirsti Ravaldsdotter) like mye.

Vergene stemmer perfekt med de som på egne og myndlingers vegne solgte Myra til Kirsti og hennes nye mann, Aslak Nilsson, i 1755.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Innlegg: 171
Registrert: 28. januar 2010 kl. 18.22
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 28. januar 2015 kl. 16.38

Et annet interessant skifte er etter Lasse Larsson Grønnes på Molde i 1740:

https://picasaweb.google.com/lh/photo/3 ... directlink

Dato: Den 5 Augustj
Sted: Molde
Navn: Lasse Larss: Grønness og Huustroe Gurj Olsdatter [han var altså ikke den Lasse Larssøn Grønnesse som ble jordfestet 27.2.1729]
Umyndige arvinger / arv / verger:
Ole Lassesøn / 22 daler 1 ort 21 skilling / Lars Grønness [farbroren på Molde]
Methe Lassdatter / 11 daler 22½ skilling / Christen Grønness [farbroren på Molde]
Gurj Lassesdatter / 11 daler 22½ skilling / Ravald Larsøn Øren [et godt indisium på at han var fra Grønneset og bror av de to andre vergene]

Disse tre fikk altså til sammen 44 daler 3 ort 18 skilling.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 29. januar 2015 kl. 21.39

Hjertelig takk for kildereferansene, begge to, Kjell Ove! Da er Ravald Larsens opphav på Grønnes klarlagt med den grad av sikkerhet som man vel kan få i denne perioden. Skåla-Kjells mistanke om gårdsopphavet ble jo så smått støttet ved indisier tidligere også, men dette gjorde susen.

Artig, nesten utrolig når man ser tilbake på den lange ferden med alle spørsmål og rariteter undervegs, at vi kom i mål med Ravald Larsen Grønnes Øren. Takk til alle som har bidratt og gjort dette mulig. Håper flere enn undertegnede har lært noe av dette søket, som trolig vil ha interesse for mange av dem som slekter på Ravald.

Tråden lever vel videre, og kommer noen over noe relevant så legg det inn!
------------------------

Jeg har et spørsmål til en kommentar Kjell Ove har skrevet inn i skifteoppsettet etter Jon Olsen (han må vi nå kunne fastslå kom fra Vistdalen):
Sussanna Jonsdatter / 2 ort 19 skilling / Amund Bradseth [Åmund Olsson, gift med Mette Ravaldsdotter, søster av Jon Olssons annen kone, Kirsti Ravaldsdotter; dermed kan vi vel regne Kirsti som Susannas mor]

Hva er det her som jeg ikke ser direkte, som nå tilsier at Kirsti Ravaldsdtr virkelig var mor til Susanna Jonsdtr?
Er det siden en Vistdaling (var Halvor Olsen bror til Jon Olsen forresten?) var verge på eldstesønnen Ole Jonsen, så burde det vært Vistdaling eller Hatlen-slektning som verge på Susanna om hun var fra første ekteskap?
I så fall - kan det ikke bare være at Susanna var så godt som Kirstis datter (adopsjon var muligens ikke oppfunnet ennå), om Kirsti hadde hatt omsorgen i alle årene etter en mor som døde i barselseng? Kan det ikke bare være Kirstis brødre og 2 svogre som stiller opp for henne som formyndere til de barna avdøde Jon etterlater seg?

6722
Innlegg: 204
Registrert: 28. august 2005 kl. 22.17
Sted: AUKRA

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av 6722 » 29. januar 2015 kl. 23.37

Det er vanskelig å si om Halvor Olson var bror til Jon Olson, men jeg skriver her det jeg vet om Halvor Olson sin slekt.

På Botn, en av de fremste gardene i Vistdalen, bodde en familie. Haldor vart bruker omkring 1710. Han vart gift m. Marit Pedersdtr., trolig enke etter tidligere bruker Nils Knutson f. ca. 1673. Dette var flere år før kirkebok ble ført i Vistdalen, men jeg fant 4 barn etter Marit Pedersdtr. og Haldor:
1. Morten Haldorsen, tok over Botn (kan nevne at kona hans var redd for å bo på denne rasfarlige garden rett under Kvithammeren hvor kjempesteiner, store som hus hadde rast ned for flere hundre, kanskje tusen år siden. De flytta ut til Sandnes ved fjorden og ble husmannsfolk. Morten ble nevnt i ei sak i okt. 1755, 5 mnd. seinere gikk det største kjente fjellskredet i Norge, Tjellafonna, rett over fjorden. Og etter det finner en ikke Morten mer i kildene. Men det står under Sandnes at 2 husmenn med koner og barn omkom av flodbølga som tok 32 menneskeliv. De 3 eldste barna, Dordi, Anne og Marit var nok så store at de hadde flytta ut og levde videre)
2. Ole Haldorson, ble bruker av Rødal, nabobruket til Botn.
3. Nils, ukjent videre.
4. Kari, ukjent videre.

Ole Haldorson gifta seg med enka på Rødal, Marit Knutsdtr., enke etter Anders Jonson Høsteng f. ca. 1679. Jeg har funnet 2 sønner etter Marit Knutsdtr. og Ole Haldorson:
1. Haldor Olson, f. ca. 1718, brukar av Sjurgarden på Siem i Eid (det må være han som var verge)
2. Ole Olson, f. ca. 1720 d. ca. 1749, gardbr. på Opdal i Vistdal, nabogard til Rødal. Har ikke namn på 1. kona. Den andre var Olaug Amundsdtr. Berset, f. ca. 1720. Barn i 1. ekteskap: a) Anne Olsdtr. med i skifte etter faren i 1749. Barn i 2. ekteskap: a) Ole Olson d.e., med i skiftet etter faren, b) Amund Olson, f. ca. 1745 d. 1813, gardbr. på Opdal og c) Ole Olson, , med i skiftet etter faren.

Se Gards- og ættesoge for Nesset b. X s. 684, s. 574-575 og b. XI s. 510.
Det er Jon Erikson f. ca. 1610 d. 1690 på Myklebostad, jeg kan huske kom fra Rødven. men både Ole og Jon var jo mye brukte navn i Vistdalen. På 16- og 1700- tallet kan en ikke garantere at alle blir med i bygdebøkene. Det var samla godt med arkivstoff i Nesset, men det ble jo ikke ført kirkebok før 1757, så om en ikke kom over et skifte eller en bruker i diverse skattelister, justisprotokoller osv., var det håpløst å få med alle. Dette var skrevet før en fant alt mulig på internett også.

Dette er dermed det jeg kan bidra med om Haldor/Halvor Olson sine nærmeste slektninger. Kan verken ja eller nei til at han hadde en bror som hette Jon Olson.
Mvh. Randi Ingunn Selnes.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Osvald Rydjord » 31. januar 2015 kl. 0.01

Det er skifte etter Haldor Botn her http://arkivverket.no/URN:sk_read/24615/151/ 9.august 1719. Noen skriftlærde tolker det sikkert, jeg har notert at Nils Flatmark er verge for umyndige barn.

Foreldre til Jon Eriksen som kom til Myklebostad er lensmann i Rødven, Erik Larsen Rødven, -1652, og Synnøve Olsdatter
Fra webbdebatt tema 44309 i 2006 har jeg notert et innlegg fra Finn Oldervik hvor Erik Larsen er nevnt i et brev fra 1617 (1647?) som kanskje har relevans.
Finn Oldervik, Aure på Nordmøre, 28.11.2006 00:53 (10)
Eg kan jo også ta med eit utdrag av eit brev datert 7. sept. 1617 (1647?). Dette brevet fortel om følgjande personar i Romsdalen som skjøtar 2 pund i Torset til Oluf Knutsson på Torset og kona hans, 'Sunduffue' Olsdotter. Dette gjeld:
1. Oluf Olufsson Skorgen på sin hustru, Ingeborg Knutsdotters vegne.

2. Steffen Lauritsson Sletfjerding på egne og hustru Anne Bottelsdotters vegne

3. Erik Lauritsson Rødven på egne og hustru Sunduffue Olsdotters vegne

4. Ingebrigt (Sivert?) Harvold på egne og hustru Ingeborg Olsdotters vegne.

5. Lasse Børgesson Herje på egne vegne, samt på vegne av:

6: Ingeborg Andersdotter på Opdøl og hendes borns vegne, samt;

7: Karen Olsdotter på Sandnes og hendes borns vegne.

8. Oluf Olufsson på Rø på egne og med sin søster;

9. Gu... (Olsdotter?) og hendes borns samtykke.

10. Christen Andersson Bergsviken på egne og med fullmakt fra:

11. Niels Andersson på Se.....

Desse skjøta altså 2 pund fiskes leie til sin kjære brodersønn, Oluf Knutsson på Torset og hans Hustru Synnøve Olsdotter, born og arvinger.

Dette skjøtet fortel eigentleg mest om slektsrelasjoner i Romsdalen og mindre om slekta på Apalset, men det kan jo vera eit samband.

Bjørn Jonson Dale nemner jo ein viss Store-Rasmus i første innlegget sitt. Eg har ein mistanke om at nokre av desse personane kan knytast nettopp til han.

John spør i innlegg nr. 8 kvar ein finn dokumentet datert Rødven. Eg meinar det er i Bergen, men hugsar ikkje sikkert.

Mvh
Ravald Ørens 5.tippoldebarn

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 31. januar 2015 kl. 2.25

Takk til Randi for oversikten over Halvor Olsen på Botn. Jeg skjøt vel fra hofta, men jeg er jo smertelig klar over at Ole-navnet ikke er noe lett å spore med sikkerhet – i alle fall ikke på denne tiden. Halvor Olsens slektskap med, eller familiære kobling til, Jon Olsen er likevel et viktig spor for å få klarlagt opphavet til Jon.

Randis framstilling av Haldor/Halvor på Botn er vel til dels basert på det skiftet Osvald viser til. Jeg har likevel skrevet ut det viktigste:
Anno 1719 dend 29 Augusti Blev Arveskiftet for Rettet Efter dend Sl Mand Haldor Botten udi Eridtz-fiords otting imellem Hans Efterlatte Qvinde Maritte Pedersdatter Paa dend Ene, og deres Børn Morten, Olle og Niels Haldor Sønner, Ittem Kari Haldorsd. Paa dend Anden Side. Til Formynder for Morten og Kari sættes Niels Fladmarchen, og Blev da Boets formue Registerit, Vurderit og Dellit Som følger. . . .
Boets kreditorer: Didrich Helde, Peder Biørnæs, Peder Syltebøen, Olle Solgield, Olle Lien, Olle Moen, Maritte Jonsdatter, Anders Stranden.

-----------------
Som Osvald er jeg også 5. tippoldebarn etter Ravald, via sønnen Knut Ravaldsen.

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Farstad » 20. mai 2015 kl. 18.49

Ravald Johansen 17 år gammel konfirmert i Bolsøy i 1781. Øverst venstre side, høyre kolonne.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-114

Har vi sett spor etter ham i Ravald Øren tråden her?

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 30. mai 2015 kl. 23.35

Artig! Hvor mange ganger er disse sidene lest skal tro? Uten å se denne innføringen. . . Ravald og Johansen, da tenker man jo gjerne på Berg. Bare at det var 100 år tidligere. Konfirmanten er 17 år i 1781, altså født ca 1764. Under FT1801 er det en Peder Johansen på Berg, f.ca. 1765. Han er det heller ikke så mye dåpsinfo for . . . Sikkert bare tilfeldigheter. Da er det bare å håpe det finnes noen andre spor etter denne Ravalden, for det er jo et par av dem som er funnet der det ikke er så mye info på plass - ennå.

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Farstad » 31. mai 2015 kl. 0.42

Siden det er noen navnlikheter og navn fra Osen så tar jeg med denne dåpen:
Peter døpt 27.05.1760 i Bolsøy. (3t: Pentecos)
Foreldre: Johan Pedersen og ingebor Joensdatter.
Faddere: Ole Sotaaen, Ole Giørgensen, Henrich Johansen, Marit Asphol, Kirsti fra Sverige, Anna Olsdatter.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-35

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Kjell Farstad » 31. mai 2015 kl. 10.53

Peder Johansen på Berg i 1801 er nok Peder Johansen Dvergsnes. Det kan vi lese i skiftet etter far til Peder.
Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 12, side 363b. Anno 1798 den 2den November blev skiftet ... Johannes Pedersen Dversnes i Fanne Otting ..... Enken Karie Tronsdatter.
1. Sønnen Ole Johansen Berg myndig
2. Sønnen Peder Johansen myndig og boende paa garden Berg.
3. Sønnen Tron Johansen myndig og boende paa garden Dversnes.
4. Datteren Karie Johannessensdatter, Død og udi ekteskab med Thor Olsen Solembø Rejten efterldt sig et Barn .... Karie Thoresdatter 7½ Aar. F: Peder Olsen Waage.
5. Datteren Elen Johannesdatter gift med Anders Storvigen
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24621/383/

Peder Johannesen f.1761, døpt 23.09.1761 i Bolsøy, konf.1781 i Bolsøy.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 31. mai 2015 kl. 13.41

Utmerket Kjell. Jeg kunne vel bare ha sjekket ut vielsen til Peder Johansen 7-8 år før FT1801 (siden sønnnen Erich var 7 år da), så fremkommer det jo tydelig at han kommer fra Dvergsnes og har allerede ordnet seg med plass oppe på (Nør-) Berg når han gifter seg (første gang) med Martha Pedersdatter Frandts Giærdet i Bolsøykirka den 13 Jun 1791.
Johan-navnet er ikke det vanligste inne i Fanne, men det er ikke uvanlig nok til å spore opphav direkte (dårlig ide fra min side). Skiftet etter Johan på Dvergsnes i 1798 slår fast at der er det ikke noen sønn Ravald i live, ei heller død med etterkommere.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. februar 2017 kl. 19.51

Roy, jeg bare nevner det her i denne tråden, siden jeg fant noe om en Ravald da jeg var på lesesalen på SAT på torsdag. Det kan jo være at du kan bruke det til noe. :)

Knut Ravaldsen Istad låner 120 riksdaler av Øre fattigkommisjon 21. oktober 1776, og dette står i beholdninga for Øre skolekasse for året 1783.
Kilde: SAT, Tingvoll sokneprestarkiv, Fattigkommisjon, Rekneskap for fattig- og skulekassene i Øre og Frei 1776-1783, upaginert (side 27 har jeg telt meg fram til)

Knut Ravaldsøn Istads Pante Obligation av 21 Oct 1776 for 120 - " - "
Det står videre at det for 2 måneder 10 dager fra 21. oktober 1783 til årets utgang, blir 0-3-12 i rente, slik at beholdninga for denne panteobligasjonen blir 120-3-12.
Når jeg regner ut dette sjøl, får jeg dette til å bli 3%.

Tingboka for Nordmøre mangler for perioden 1775-1782. Men kanskje denne obligasjonen står i panteregistret for Romsdal?
:) Tore

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 3. mars 2017 kl. 1.06

Hei og takk for info Tore! Jeg er dessverre inaktiv som gransker for tiden, men kikket innom forum tilfeldigvis. . .

Jo, da, lånet er tinglyst på Lønset samme dato faktisk. Du har beregnet rentesatsen bra ser det ut til. Knut var rimelig rask til å nedbetale/innløse lånet må man si.

Romsdal sorenskriveri: Pantebok nr. 4, 1769-1790, s. 128 har to innføringer:

"Stener Iversens Skiøde til Knud Ravaldsen paa 2 pd: 12 m: med bøxel og landskyld udi ytter Istad med underliggende Qverne brug og halve delen udi Istad Sav brug for 120 rd. Dateret Molde d: 24d Novb 1775.-

Jeg undertegnede tilstaar og herved Vitterlig giør at have bekomet til laans hos Velærværdige Hr Sørøe den Suma 120 rd hvor af ieg udi Aarlig Rente svarer 4de Proc=tr og paa det velbemelte Hr Sørøe for same 120 rd med paaløbende rente kand være betrygget, pantsettes garanti herved med Søndre Istad udi Fanne Otting, der skylder med bøxel og landskyld 2 pd 12 m, samt min til hørende halve part udi Istad Sav brug, saa vel som gaardens korn og høe avling, tillige med 1 Rødt og et brunt skiudtz, samt 4re kiør med videre, som alt skal være og forblive velbemelte Hr Sørøe og arvinger et forsikret pant indtil Capital og Renter efter ¼ Aars opsigelse, fuldkomen er af betalet. Til bekræftelse her paa under min haand og seigl. Lønset Tingstue den 21 Octobr 1776. Knud Ravaldsen Istad.

Til Vitterligelse Arne Knudsen Istad, Ole Olsen Istad

Aflyst d. 30th Junii 1788
"

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. august 2021 kl. 14.29

Roy, hvis du kommer innom enda en gang:
Jeg fant en Ravald Gjerdet død i Kristiansund i 1837, 69 år gammel.Møre og Romsdal fylke, Kristiansund ministerialbok 1832-1842, Døde og begravede 1837, Side 353, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070913630108 Nummer 85, Fattiglem, enkemann Ravald Gjerdet, 69 år gammel, død 27. oktober, jordfesta 29. november 1837.

I alder, og kanskje etternavn, passer det med skoleholder Ravald fra Holsbøgjerdet. Men det har du sikkert kontroll på.
 
:) Tore

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 25. september 2021 kl. 1.18

Hei Tore

Vel ikke hver dag jeg er innom forumet, men du har prikket inn rett Ravald. Takk for info om dødsfallet. Jeg har ikke "full kontroll" på ham nei, men jeg har konferert mine notater med det Kjell har. Når Ravald "skoleholder" Holsbøvåg gifter seg i Kleivekirka i 1799 med enken Agathe Pedersdatter Hagen (nedre) på Hjelset, så kaller han seg Gjerdet. De to får 3 barn som er døpt på Kleive, men etter et kort opphold på Nerhagen drar de via Skaldebøen - til Kristiansund altså, som du har funnet (det var nytt for meg).

Men Kjell (jeg stjeler litt fra han) har vært på sporet og har notert en barnedåp på dem der også, sønnen Peter Andreas f. 1807. Det er altså Kjell som har kontroll, ikke jeg!

 ---

Jeg prøvde å finne dødsinnføring på kona hans Agathe Pedersdatter, men uten hell. I stedet snublet jeg over en Ravald Knutsen Naas som er gravlagt i Kristiansund 8 Des 1832, 27 ½ år gammel (f.ca.1805). Kan det være en sønn etter Knut Ravaldsen Kjøl (f.1785 – foreldre Ravald Knutsen og Marit Nilsdatter), eller? 
 
 Og en ting til, står det "organist" foran Ravald Knutsen?
 
 

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 28. september 2021 kl. 10.46

Hei igjen! Lenge siden vi holdt på med Kleive :)

Det står organist foran navnet til den døde i 1832. Men jeg tror at fornavnet kan være Rafel.
Det står i Kristiansunds historie at organist- og stadsmusikantstillinga ble lyst ut i 1828 og igjen i 1833. Men navnet står ikke i boka. Det kan stemme med at organisten døde i desember 1832.
Ifølge Kristiansunds historie sto utlysinga i Trondhjems Adresseavis i 1828. Han trenger ikke ha vært fra Møre og Romsdal for å ha fått seg jobb i Kristiansund.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Tore Kristiansen » 28. september 2021 kl. 10.54

Agatha begraves i Kristiansund i 1827 https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000006228986
 
:) Tore

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Ravald Øren, ca 1700

Legg inn av Roy Martin Istad » 5. desember 2021 kl. 18.14

Ja, takk Tore for en lærerik tid om Amunder på Kleive! Ikke bare alt vi fant ut, men alt jeg som fersking lærte om både kildebruk og gammel skrift av særlig deg. 

Bra du har rundet av Ravald skoleholders kone Agathe. Jeg kan legge til at nevnte yngstesønnen deres Peter Andreas Ravaldsen, konfirmeres i Edøy kirke 07 Nov 1824. Da er han tjenestedreng hos Emanuel Lervik. Året etter (1825) melder han innflytting til Kristiansund igjen, 17 år gammel.

Og du har (selvsagt) rett når det gjelder organisten, Ravald Knudsen Naas. Jeg leser ham som "Rafield" i dødføringen, men navnet kan godt komme fra Rafel/Rafael. Mitt forslag, basert på det lokale gårdsnavnet Naas, om at han kanskje kunne være en sønn etter Knut Ravaldsen Kjøl (f.1785) er det bare å glemme. På Osvalds nettsider står det at denne Knuten døde i 1820, med henvisning til Eideboka-1. Jeg sjekket boka (Nasjonalbiblioteket) og der står det at Knut døde i 1819 i Øre. Og det stemmer, i kirkeboka for 14 Nov 1819 under "Jordet" står følgende: "Dreng Knud Ravaldsen Kjøl, døde den 7. Novbr, gamel 28 Aar".  Da dør han ugift, og sønneløs - så organisten stammer ikke fra ham. Knud Ravaldsen fikk rett nok ei datter Marit utenfor ekteskap med Marit Monsdatter Øre, mens han var dreng på Sjømæling. Barnet ble døpt i Øre kirke 18 Jul 1813. Eideboka-1 sier at moren var fra Røe i Øre.  

Tilbake til organisten i Kristiansund, Ravald Knutsen Naas (1805-1832). Som du skriver Tore, så kan han komme "utenfra". Denne Ravalden melder innflytting til Kristiansund pr. 28 Mar 1829 - som organist fra Kragerø. Jeg har ikke klart å finne utflytting, eller dåp/konfirmasjon på noen Ravald (eller Rafael) Knutsen i Kragerø, Sannidal (nabosognet innafor), eller Drangedal (litt lengre nord, men med Naas-gårder). Naas er ikke veldig vanlig gårdsnavn/stedsnavn, men det finnes jo noen - også utenfor M&R. At han har oppholdt seg i kystbyen Kragerø før han dro nordover, er både naturlig og fullt mulig med opprinnelse fra flere nærliggende steder. Men Ravald-navnet er ikke hyppig forekommende i de kirkebøkene jeg har sjekket. Dette får bare stå åpent inntil videre. Dette ser ikke ut til å være en av "våre Ravalder" i alle fall.
 
 
 
 
 

Svar

Gå tilbake til «Molde»