Hvor ble det av Salve Colbeinsen fra Guddalen Innvik?
Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane
-
- Sted: STAVANGER
Hvor ble det av Salve Colbeinsen fra Guddalen Innvik?
Salve Colbeinsen ble født 12.10.1800. Foreldrene heter Colben Haraldsen, født 1755 og Dorthe Salvesdatter, f. 1760. Salve fikk en datter som het Dorthea Salvedatter, f 12.6.1820, med Kari Olsd, f. 18.3.1801. Det tyder på at disse ikke var eller ble gift da jeg finner at Kari Olsd (dersom rett Kari) ble gift 18.4.1824 Ole Abelsen Aaron http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-180
Salve finner jeg kun i folketellingen i Indvik i 1801 og der slutter sporet. Har ikke funnet han blant emigrantene til USA heller.
Da datteren Dorthe ble konfirmert 18.1.1835, i Nestryens kurke, sto Salve oppført med bosted Skarsten
Har noen opplysninger om hvor Salve Colbeinsen ble av?
Salve finner jeg kun i folketellingen i Indvik i 1801 og der slutter sporet. Har ikke funnet han blant emigrantene til USA heller.
Da datteren Dorthe ble konfirmert 18.1.1835, i Nestryens kurke, sto Salve oppført med bosted Skarsten
Har noen opplysninger om hvor Salve Colbeinsen ble av?
-
- Sted: STRYN
- Kontakt:
Re: Hvor ble det av Salve Colbeinsen fra Guddalen Innvik?
Du har nok funnet feil Kari. Den Kari du har funnet er fra Innvik. Den rette er Kari Olsdtr. Skarstein som er født 11.3.1792. Kari er datter av soldat Ole Pedersen Skarstein og Dordei Arnesdtr. Skarstein. Hun ble senere gift med Arne Christophersen Skarstein. De ble gift 13-6-1840. Salve og Kari ble ikke gift. Kari døde 24-5-1877 og gravlagt 27-5-1877.
Det var ikke dette du spurte om, men håper du trenger noe av dette. Salve fant ikke jeg heller.
Kjell Loen
Det var ikke dette du spurte om, men håper du trenger noe av dette. Salve fant ikke jeg heller.
Kjell Loen
Sist redigert av Kjell Loen den 6. september 2007 kl. 21.25, redigert 1 gang totalt.
-
Tusen takk for hjelpen. Det hjalp meg veldig i min videre søk etter slekten. Jeg hadde ikke undersøkt godt nok om dette var rett Kari da jeg konsentrerte meg mest om denne Salve. Jeg skal lete videre og gi beskjed dersom jeg finner noe. Det kan også hende at jeg ber om mer hjelp i forbindelse med forfedrene til Salve. 

-
- Kontakt:
Dette er bare en korrigering på etternavnet til Ole Abelsen Aaron i første innlegg. Etternavnet skal være Aarem.
Kjell
Kjell
-
I følge digitalarkivet ble Salve konfirmert 16.10.1818. Håper jeg får lagt ut rett link.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3454#ovre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3454#ovre
-
- Kontakt:
Salve er sist nevt i konfirmasjonen til datteren Dorthe når hun blir konfirmert i Nedstryens kirke den 18 jan 1835.
Kjell
Kjell
-
- Kontakt:
Konfirmasjonen til Salve er 2 år tidligere. Datoen er den 6-10-1816 i Oldens kirke.
Kjell
Kjell
-
Datter til Salve Colbeinson, Dorthe Salvesdatter vart såvidt
eg forstår gift med Anders Pedersen Rake, 24/6 1847. Dei fekk
plass på Skarstein i Olden, og tok dette til etternavn.
26/8 1847 får dei ein gut som blir døypt for Peder. Fadderane til
denne guten er Kari og Arne Skarstein.Kari er truleg bestemor til
Peder, Arne ste-bestefar. Videre faddere er Harald Guddal, som er bror
til Salve Colbeinson. Og så er det ein som heiter Salve Helleset. Kan
det vere bestefar til Peder, og den Salve Colbeinson som vi leiter etter?
Fadderane finn ein i "Kirkebok for presten i Innvik," bind 3.
Odd
eg forstår gift med Anders Pedersen Rake, 24/6 1847. Dei fekk
plass på Skarstein i Olden, og tok dette til etternavn.
26/8 1847 får dei ein gut som blir døypt for Peder. Fadderane til
denne guten er Kari og Arne Skarstein.Kari er truleg bestemor til
Peder, Arne ste-bestefar. Videre faddere er Harald Guddal, som er bror
til Salve Colbeinson. Og så er det ein som heiter Salve Helleset. Kan
det vere bestefar til Peder, og den Salve Colbeinson som vi leiter etter?
Fadderane finn ein i "Kirkebok for presten i Innvik," bind 3.
Odd
-
- Kontakt:
Dette har jeg også ressonert meg fram til. Det eneste jeg ikke finner ut av hvem denne Salve Helleset er. Finner en Salve Arnes. som er bruker på Helleset som døde i 1783. men det er jo 64 år før Peder ble født. Så han kan vi utelate. Ellers er det jo en del Salve som er født etter 1800 i Loen sogn. Peder som ble født 26-8-1847 døde 13-9 samme året.
Kjell
Kjell
-
- Kontakt:
Da har jeg funnet ut hvem denne Salve Helleset er. Han ble født Salve Larss. Næsdalen og er født i 1781.
Kjell
Kjell
-
Hei.
Er det Salve Helset som hadde "Skorteplassen" under Helset? Ifølge Aaland heiter han
Salve Arneson, og ikkje Salve Larson. Er dette samme person? Begge er gift med
Agnete Larsdatter.
Er det Salve Helset som hadde "Skorteplassen" under Helset? Ifølge Aaland heiter han
Salve Arneson, og ikkje Salve Larson. Er dette samme person? Begge er gift med
Agnete Larsdatter.
-
- Kontakt:
Denne debatten sporer helt av. Du har delvis rett Odd.
Salve Larss. Næsdalen født 1781 og ble gift 1820 med Agnete Larsdtr. født 1786. De fikk 5 barn og en av de ble døpt Arne Salves. Han ble født 1830. Arne ble gift med Rakel Knutsdtr. Sæten født 1830. Det er muligens feil i Aalandsboken.
Salve Larss. Næsdalen født 1781 og ble gift 1820 med Agnete Larsdtr. født 1786. De fikk 5 barn og en av de ble døpt Arne Salves. Han ble født 1830. Arne ble gift med Rakel Knutsdtr. Sæten født 1830. Det er muligens feil i Aalandsboken.
Sist redigert av Kjell Loen den 17. september 2007 kl. 21.33, redigert 1 gang totalt.
-
Hei.
Eg klarer ikkje å koble Salve Helset (Nesdal) til barnedåpen til Peder. Derimot kan
Salve Colbeinson Guddal ha busett seg på Helset i Synnylven, no Standa kommune,
og tatt dette namnet. Det er ikkje langt dit frå Stryn. Eg finn han ikkje i folketellingane
i 1865, men han kan ha dødd før det. Eg ser og at i 1865 bruker dei Hellesætter eller
Hælset i Stryn. I Synnylven skriv dei Heleset, noko fadderen og heitte, men med to l-er.
Til Gro: Prøv ei etterlysing i Stranda kommune,Møre og Romsdal, om nokon kjenner til
ein Salve Colbeinson Guddal eller Helset, født 1800, som budde i Synnylven.
Odd.
Eg klarer ikkje å koble Salve Helset (Nesdal) til barnedåpen til Peder. Derimot kan
Salve Colbeinson Guddal ha busett seg på Helset i Synnylven, no Standa kommune,
og tatt dette namnet. Det er ikkje langt dit frå Stryn. Eg finn han ikkje i folketellingane
i 1865, men han kan ha dødd før det. Eg ser og at i 1865 bruker dei Hellesætter eller
Hælset i Stryn. I Synnylven skriv dei Heleset, noko fadderen og heitte, men med to l-er.
Til Gro: Prøv ei etterlysing i Stranda kommune,Møre og Romsdal, om nokon kjenner til
ein Salve Colbeinson Guddal eller Helset, født 1800, som budde i Synnylven.
Odd.
-
Takk for mange nyttige opplysninger og for ikke å snakke om interesse og engasjement. Jeg gir tilbakemelding dersom jeg får napp. Hilsen Gro
-
For de som er interessert så har jeg lagt ved lenken til samme etterlysning under Møre og Romsdal.
https://slektsforum.slektogdata.no/viewtopic.php\?p=239588#239588
https://slektsforum.slektogdata.no/viewtopic.php\?p=239588#239588
Ble veldig interessert da jeg fant denne diskusjonen, da Salve Colbensen også er en av mine forfedre som jeg ikke har klart å finne ut hvor det ble av. Hans datter Dorthe er min tipp-tipp oldemor. Har lagt ut tilsvarende spørsmål i andre forum tidligere. Et av tipsene jeg har fått er at det flyttet en Lasse Colbensen Guddal fra Innvik til Borgen (Borgund) prestegjeld i 1821. Det står da at han er 24 år gammel, noe som gjør han et par år for gammel i forhold til Salve. Likevel er dette interessant fordi jeg ikke har klart å finne noen Lasse Colbensen Guddal født i det aktuelle tidsrom. Man kan derfor spøre seg om dette kan være en feilskriving for Salve. Har foreløpig ikke klart å finne ut noe mer om hverken Salve eller Lasse i Borgen prestegjeld, men hvis noen er flinkere detektiver enn meg blir jeg kjempeglad for tilbakemeldinger!!