Hva skjedde på Sætre gård i februar 1797?

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Hva skjedde på Sætre gård i februar 1797?

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 14. mars 2021 kl. 21.16

Hei!

Jeg har møtt dette i kirkeboken fra Innvik i 1797: 

SAB, Innvik sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 1, 1750-1816, s. 321
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070509640526

Det er omtrent midt i 1. spalte på høyre side under gravlagte i 1797.

Dette er:
Iver Knudsen, husbonden på Sætre gård
og Malene Andersdatter, hans kone
og Anders Iversen, deres sønn på 24 år.

Disse 3 personer fra samme husstand gravlegges alle 3 26.02.1797. Det betyr naturligvis ikke nødvendigvis at de også er dødd samme dag, men det kan ikke være lenge mellom dødsfallene. Begravelsene blir foretatt i februar som som kjent er midt på vinteren - hadde det vært i april/mai kunne man ha tenkt seg at de avdøde kunne ligget på frys på låven i lengre tid på grunn av mye snø eller tele og at selve begravelsene så er blitt foretatt når værforholdene ble mer samarbeidsvillige.

Jeg mener å vite at Sætre gård ligger i Ned-Stryn sogn.

Men vet noen hva som skjedde?
Var det en ulykke?
Var det en illebrann?

Hvor kan man dokumentere hva som skjedde?

MVH

Ivan Kristensen
 
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6436
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hva skjedde på Sætre gård i februar 1797?

Legg inn av Astrid Mollan » 14. mars 2021 kl. 21.45

Du bør lete etter eventuelt skifte etter husfaren. Det kan stå noe der.Har du lett etter bygdebok for området?

https://www.nb.no/items/ead0373133fc99d ... e%20Innvik


 
 
Sist redigert av Astrid Mollan den 14. mars 2021 kl. 21.50, redigert 1 gang totalt.
Astrid M

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Hva skjedde på Sætre gård i februar 1797?

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 14. mars 2021 kl. 21.50

Nei, jeg har ikke sett i bygdeboka ennå. Jeg har den ikke, men har bestilt den på fjernlån på biblioteket, så den sukker vel opp i løpet av en ukes tid, tenker jeg.
Og ja, så var det dette med skiftet da. Jeg har drevet med slektsgranskning noen år etterhvert, men jeg har ikke gjort mye med skifter, så det blir en ny opplevelse!

Takker for innspillene.

Ivan Kristensen

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6436
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hva skjedde på Sætre gård i februar 1797?

Legg inn av Astrid Mollan » 14. mars 2021 kl. 22.10

Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6436
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hva skjedde på Sætre gård i februar 1797?

Legg inn av Astrid Mollan » 14. mars 2021 kl. 22.20

Venstre side. Å tolke dette er jeg ikke den rette til https://media.digitalarkivet.no/view/24240/132
Astrid M

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Hva skjedde på Sætre gård i februar 1797?

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 14. mars 2021 kl. 23.43

Akkurat ja, der var jo hele skiftet efter begge ektefellene!
Takk for det!

Så vidt jeg kan se står det ikke noe om hva som hadde forårsaket at begge ektefellene døde så tett på hverandre, men når skiftet gjelder begge to, så har det ikke vært lenge mellom dødsfallene.

Teksten er mest om hvilke barn som skal arve, og så adskillige spalter med oppramsing av jordisk gods og gull - først den totale mengde, så fordelt på arvingene.

Men som nevnt - noen løsning på hva som forårsaket begge ektefellenes og en voksen sønns dødd så godt som samtidig ble det ingen løsning på her heller.

Jeg må nok smøre meg med lite grann tålmodighet og avvente bygdeboka for å se om den kan gi noe svar.
Ellers må jeg finne bygdeboka på Nasjonalbiblioteket og forsøke å lese der.

Ivan Kristensen 

Harald Lorentz Bakke
Innlegg: 952
Registrert: 2. september 2006 kl. 13.56
Sted: DAVIK

Re: Hva skjedde på Sætre gård i februar 1797?

Legg inn av Harald Lorentz Bakke » 30. mars 2021 kl. 17.03

Det står dessverre ingen ting i bygdeboka om kva årsaka til dei tre dødsfalla.
Det fyrste som slår meg er at dei kan ha forulykka i  snøskred sidan det er i februar, men syns det er rart det ikkje er nemnt i kyrkjeboka i såfall.

 
 

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Hva skjedde på Sætre gård i februar 1797?

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 30. mars 2021 kl. 18.31

Takk for dette innspill!
Jeg har også selv fått kikket i bygdeboka uten å finne noen dødsårsak der.
Et snøskred eller en annen form for ras er naturligvis en mulighet, men jeg ville da tro at en så pass stor ulykke ville ha blitt nevnt et eller annet sted - i kirkeboken, tingboken eller noe slikt, og jeg tanker vel at det lokale historielag må sitte inne med noe informasjon om dette.
Hvis det da var en ulykke - vi ser jo ikke annet av kirkeboken enn at de 3 personene ble jordfestet samtidig; de kan i prinsippet være døde med kanskje opp til en måneds mellomrom og blitt gravlagt, men først jordfestet når presten var på stedet.
Jeg har sett ved flere begravelser i Stryn nettopp i denne kirkebok, at det kunne gå ganske lang tid fra dødsfallet og begravelsen og til jordspåkastelsen.

Kanskje det bare må forbli et av disse uløste spørsmål, som vi sitter igjen med fra tid til annen.

Ivan Kristensen

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6436
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hva skjedde på Sætre gård i februar 1797?

Legg inn av Astrid Mollan » 30. mars 2021 kl. 19.56

Langs kysten var det f.eks så vanlig med forlis at det nok ikke ble nevnt i kirkebøkene. Heller ikke at flere i samme familie døde i en pandemi. Folk døde i ulykker og sykdom. Det ble ikke skrevet ned noe sted, unntatt kanskje som dødsårsak. Vi må ikke tenke som om det hadde skjedd i dag. Det var vanligvis ikke noen sensasjon. (Jeg var heldig å finne et notat skrevet av bror av min bestemor sannsynligvis for ca 100 år siden. Han hadde beskrevet historien til slekta. Der sto det at mine tiptip... omkom ved kullseiling på Strindfjorden. Fant begravelsen deres i 1788, men ingenting om druktning. Adresseavisens forgjenger startet i 1767, men ingenting om ulykker der.)
Astrid M

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Hva skjedde på Sætre gård i februar 1797?

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 31. mars 2021 kl. 15.43

Du har selvfølgelig rett i at vi har en litt annen holdning i dag, når det gjelder å "annonsere" alt - kanskje att på til på Facebook.

Og man hadde nok også en noe annen holdning til liv og dødd for 2-300 år siden. Barn ble syke og døde, og det samme gjorde voksne. Kvinner døde ved barnefødsler etc.

Kanskje døde disse tre personer av en matforgiftning, eller kanskje gikk de gjennom isen på fjorden eller elven. Jeg vet ikke riktig, hvor i Strynsregionen Sætre lå, men både elv og fjord er uansett ganske nærme. Hva kona i så fall gjorde på isen kan man jo lure på, men kanskje var de på vei til kirke eller noe annet. Det kan selvsagt også være "vanlig" sykdom, men litt spesiellt da at de to litt eldre jentene ikke også ble syke.

Ivan

Svar

Gå tilbake til «Stryn»