Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Andenæs

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
Berit Carlsen
Innlegg: 576
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.44
Sted: ÅLESUND

Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Andenæs

Legg inn av Berit Carlsen » 7. april 2010 kl. 13.21

Kan noen fortelle meg hvilke bygdebøker jeg finner disse to gårdene i? Må fjernlåne de gjennom biblioteket. På forhånd takk!

Hilsen Berit

7943
Innlegg: 70
Registrert: 6. april 2005 kl. 17.33
Sted: SANDANE

Re: Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Anden

Legg inn av 7943 » 7. april 2010 kl. 17.54

Hei!
Du må ha "Soga om Gloppen og Breim" bind 4.
Eg har bøkene og er godt kjend med dei.
Viss du vil, så kan eg hjelpe deg pr. vanlig E.post.
Mvh. Sol

Berit Carlsen
Innlegg: 576
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.44
Sted: ÅLESUND

Re: Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Anden

Legg inn av Berit Carlsen » 7. april 2010 kl. 18.09

Takk for svar. De jeg er ute etter er om en av mine aner, Erich Joensen Vereide(Ytre, tror jeg), f.ca. 1760 står nevnt under Vereide og kona,Gjertrud Hansdatter, f. ca. 1752 nevnt under Andenæs. De eneste opplysningene jeg har på disse er fra trolovningen og vielsen:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-173

(Var litt for snar å trykke på send-knappen=.
Jeg har etterslekta,men ikke anene. Erich Joensen flyttet senere i 1783 til Balsnes i Eid, hvor han bosatte seg på gården Balsnes.

Fint hvis du kunne titte etter.

Hilsen
Berit

7943
Innlegg: 70
Registrert: 6. april 2005 kl. 17.33
Sted: SANDANE

Re: Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Anden

Legg inn av 7943 » 7. april 2010 kl. 19.52

Hei igjen.
Foreldra til Erik var; Jon Erikson Moldrheim (ant frå Moldrheim, Utvik) 1712 - 1776
g. 1741 med Maria Olsd. Vereide 1717 -1773 frå br. 1 (Akslonbruket) på Ytre Vereide.
Desse to budde på br. 3 "Jobruket" Ytre Vereide. Maria fekk halve bruket (Akslonbruket?) med bror sin Absalon f. 1763 har eg notert budde på Vartdal.
Eg finn ikkje Marie Hansd. Andenes under garden Andenes, enten har eg ikkje sett skikkeleg etter, eller så kjem ho ein annan stad ifrå og budde på garden Andenes, då dei gifta seg - det førekjem av og til,

Vereideætta skal eg kome tilbake til, det står litt til i Bygdeboka - eg meir opplysningar bakover enn det som står i bygdeboka., som eg og andre har funne fram til.
Ha ein fin kveld!
Mvh Sol Ulvestad

Berit Carlsen
Innlegg: 576
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.44
Sted: ÅLESUND

Re: Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Anden

Legg inn av Berit Carlsen » 8. april 2010 kl. 20.41

Takk for svaret. Da kommer jeg videre med Erich J. Men Gjertrud er det verre med (ikke Anne). Hvis hun ikke står nevnt, eller at der er en person som heter Hans som kan passe med faren, så er det sannsynlig at hun bare tjente på Andenes. Da er det vel å begynne å lete på nabogårdene i første omgang. Jeg skal bestille inn denne bygdeboka fra biblioteket og finlese.

Du nevner Vereide-slekta. Jeg er inne i ei Vereide-slekt i ei anna grein av familien:nemlig Nils Olsen Vereide, f.ca.1560 på Vereide. Han hadde gods i Sunnylven, Sunnmøre og noen av hans barn slo seg ned her, bl.a. på gården Stadheim. Kanskje er det kryssende linjer. Du nevnte Utvik; finnes stedet i den samme bygdeboka?

Hilsen Berit

7943
Innlegg: 70
Registrert: 6. april 2005 kl. 17.33
Sted: SANDANE

Re: Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Anden

Legg inn av 7943 » 10. april 2010 kl. 10.30

Hei igjen!
Det er den same Vereide-ætta, som du nemner.
Den fortset truleg bakover i Hardbogeætta. Men det får ein kome tilbake på e.post om du er interresert.
Marie si tilknytning til Nils Olufson Vereide er slik,
Nils - død ca 1633
Oluf (nemnd som brukar 1627 + 1647)
Absalon - 1642 - 1695
Ola - ca. 1685 - 1734
Marie 1717 - 1773 g.m. Jon Erikson Vereide f. Moldreim

7943
Innlegg: 70
Registrert: 6. april 2005 kl. 17.33
Sted: SANDANE

Re: Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Anden

Legg inn av 7943 » 10. april 2010 kl. 10.51

Moldreim.
J. Aaland "Bygdesoga Innvik og Stryn" bind II. Ny utgåve.

Jon Erikson Moldreim kom frå g.nr 84. 1 "Andersbruket" Moldreim (Stryn kommune)
(side 480 i bind II)
Foreldra var. Erik Anderson - d. 86 år i 1759
Brite Jonsd. Tisthammar? d. 78 år i 1751

Farfar; Anders Erikson - brukar ca. 1664
Oldefar/mor; Erik Heljeson f. ca. 1600 - brukar 1633
Karin - nemnd 1646
Tippoldefar; Helje Anderson d. 1631 - Brukar før 1602

Kva bruk på Tisthammer Brite kom ifrå er ikkje godt å bestemme, då der er to Jon og barna er ikkje oppgitt i bygdeboka. ( "Bygdesoga innvik og Stryn" bind 2 - s. 475)
----------
I svar for nokre dagar sidan hadde ei linje dotte ut.
Erik Jonsson Vereide hadde 7 syskjen, nokre døde unge og andre gift i distriktet.
Den yngste Absalon budde på Vartdal

Berit Carlsen
Innlegg: 576
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.44
Sted: ÅLESUND

Re: Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Anden

Legg inn av Berit Carlsen » 10. april 2010 kl. 13.00

Tusen takk for flotte opplysninger. Så da er jeg altså i Vereide-slekta i 2 grener. Artig!
Jeg har nå fått tak i Soga om Gloppen og Breim, bind 4, og har så vidt fått begynt å titte i den. Nå er de fleste opplysninger på plass, men jeg jakter fortsatt på Erich Joensens hustru, Gjertrud Hansdatter. Harforsøkt å lett litt på nabogårdene, etter en far som heter Hans, men Hans er et sjeldent navn i Gloppen, ser det ut som. Har prøvd meg i 1801-tellingen for Gloppen for å kanskje finne en bror, en Hansen, som er omtrent rundt de 50 (Gjertrud er f. ca. 1752). Har noen kandidater i Vereide sokn, men finner ikke gårdene i boken. Det er Hiortesetter og Ommedal. KJenner du noe til de to gårdene?

Det er fint hvis du vil sende over opplysningene du har om Vereide-slekten på e-mail. Skal sende deg en privat melding med adressen.

Hilsen
Berit

7943
Innlegg: 70
Registrert: 6. april 2005 kl. 17.33
Sted: SANDANE

Re: Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Anden

Legg inn av 7943 » 11. april 2010 kl. 9.02

God søndagsmorgen!
Takker for E.post adr. Eg legge ikkj e min ut på nettet, når der er andre muligheiter å kome i kontakt på.
Har sett på Andenes i gjen; Hans Peter Tønder budde på Andenes i 1750 åra,
Han var militær.
1. kona døde 53 år gamal i 1753 - litt for gamal til å vere mor til Gjertrud.
Han gifte seg oppatt i 1754.
Dei flytte til Sogn i 1759 (Side 266 i bygdeboka)
Folk hugsa ikkje så godt alderen sin i dei tider, så leit etter folk nokre år, både før og etter , det året dei er oppsett på.

Vereide-slekta kjem eg tilbake til.
Ha ein fin søndag

Berit Carlsen
Innlegg: 576
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.44
Sted: ÅLESUND

Re: Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Anden

Legg inn av Berit Carlsen » 13. april 2010 kl. 13.29

Takker for svar. Hans Tønder så jeg, men så bort fra ham siden der var mye som ikke stemte. Eneste stedet jeg har sett alder på Gjertrud er i bygdeboken for Eid, hvor de flyttet til etter Vereide. Der sto det alderen hennes da hun døde og regnet meg da tilbake til at hun måtte være født i ca. 1752. Har lett etter fødte i Gloppen fra 1750 - 1760 uten å ha funnet henne (få som heter Gjertrud). Men som du sier, aldersangivelsene må en ta med en klype salt. Hvis hr Tønder skulle være faren, må hun i så fall være født etter 1759 i Vik, så jeg får ta en titt der også. Men navnene på foreldre og søsken går ikke igjen i etterslekten, så jeg tror han er et blindspor. Sannsynlig er hun født utenfor Gloppen og har kommet hit som tjenestepige.
Når det gjelder Vereide-slekta, så ser jeg nå at jeg er inne i den gjennom 3 grener av min mors slekt! 3 av barna til Nils Olsen Vereide, f. ca. 1560 er mine 7 x tippoldeforeldre! Så det kan bli interessant å lese det du har om Vereide-slekta.

Jeg nevnte et par garder i mitt forrige innlegg, Hiortesetter og Ommedal. Har du noe kjennskap til disse? De skal være i Vereide sogn. De står ikke i soga bind IV.

7943
Innlegg: 70
Registrert: 6. april 2005 kl. 17.33
Sted: SANDANE

Re: Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Anden

Legg inn av 7943 » 14. april 2010 kl. 22.46

Hei igjen!
Gøymde å fortelle kvar gardane Hjorteset og Ommedal lidd. Det er i Hyen - så då må du ha bind 3 av bygdeboka for Gloppen.
Har ikkje heilt bestemt meg for korleis eg skal sende Vereide slekta.
Eg har den nedskrive på papir.
Oppsettethar eg laga i samarbeid med nokre andre.

Berit Carlsen
Innlegg: 576
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.44
Sted: ÅLESUND

Re: Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Anden

Legg inn av Berit Carlsen » 18. april 2010 kl. 14.28

Takk for opplysningen. Kanskje går det an å skanne det du har om Vereide-slekta og sende det å mail? Eller---?
Hilsen Berit

Brukeravatar
dn25263
Innlegg: 228
Registrert: 13. mai 2010 kl. 0.01
Sted: KABELVÅG

Re: Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Anden

Legg inn av dn25263 » 7. juli 2013 kl. 17.18

Hei Berit og Solbjørg

Kom over disse innleggene som er ganske gamle.

Erich Joensen og Giertrud Hansdtr er mine 3xtippoldeforeldre. Veldig interessante innlegg.
Dersom dere har utvekslet mer info vedrørende disse slektene pr e-post lurer jeg på om det er mulig å få kopi ?

Min slekt er etterkommere etter deres sønn Ole Erichsen, f. 1794. Han var født i Eid.

Berit Carlsen
Innlegg: 576
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.44
Sted: ÅLESUND

Re: Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Anden

Legg inn av Berit Carlsen » 18. august 2013 kl. 14.57

Beklager det sene svaret. Har forsøkt å huske/finne tilbake til evt. tilsendte artikler, uten hell. Men tror kanskje jeg fikk kopi av noe fra en bok ang. Vereideslekta. Har ikke mailene fra den tiden.

Når det gjelder kona til Erich Jonsen Vereide Balsnæs, Gjertrud Hansdatter, f. 1752, så er der et par tråder i Digitalarkivet som omhandler Gjertuds foreldre/aner. Du kan søke på ordet "Haus", både i gammelt og nytt debattforum. En har ikke greid å fastslå Gjertruds foreldres herkomst.

Jeg er etterkommer etter Erich og Gjertruds datter, Mari, f. 1790, som ble gift med Ole Pedersen Myrold i 1821.
Når det gjelder din ane, Ole Erichsen Balsnæs, så har jeg notert følgende barn på ham:

Gjertrud 1820-1820
Gjertrud Petreche 1821-
Erich 1823-
Peder Absalon 1825-
Ane 1827-
Oline 1829.

Du har kanskje dødsår/ektefeller på disse, og er i så fall interessert i disse.
Kanskje har jeg opplysninger som du trenger. Kan vel sende en PM, da dette blir litt på siden av selve trådoverskriften.

Hilsen Berit

Brukeravatar
dn25263
Innlegg: 228
Registrert: 13. mai 2010 kl. 0.01
Sted: KABELVÅG

Re: Bygdebøker som omhandler gårdene Vereide (Ytre) og Anden

Legg inn av dn25263 » 20. august 2013 kl. 19.44

Takk for svar.

Har sendt deg PM med data på barna til Ole Erichsen og Lisbeth Pedersdtr.

Mvh
Nan

Svar

Gå tilbake til «Gloppen»