Kråkene fyr, Vågsøy

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
Jan Owe Zetterstrøm
Innlegg: 59
Registrert: 5. desember 2004 kl. 2.58
Sted: STAVANGER

Kråkene fyr, Vågsøy

Legg inn av Jan Owe Zetterstrøm » 25. februar 2005 kl. 9.41

Hei Jeg leter etter aner til Jacob Kråkenes (1908-1988) født på Kråkenes fyr gift 1931 med Marta Nygård (1911-1974) De bodde begge i gate 3 i Måløy. Marta Nygård var datter av Edvard Gulbrandsen Nygård (1883-1932) og Eva Strand (1884-1972)
Kan noen hjelpe meg med denne. I samme slengen vil jeg ta med en etterlysning til noen flere fra samme kommune (Tror jeg) Marte Steffensdtr. Olsbø f 1811 gm Ole Steffenson Kolset (1815-1868) Det er Marte Steffensdtr. jeg leter etter sammen med anene til Jakob Kråkenes fra Kråkenes fyr, Senere Måløy. Dette er min kones slekt. Håper på noen svar slik at jeg får en begynnelse og evt om det finnes aktuelle bøker for området som jeg kan lese.
Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm, Stavanger

Brukeravatar
16531
Innlegg: 19
Registrert: 21. november 2004 kl. 0.26
Sted: FLORØ
Kontakt:

Re: Kråkene fyr, Vågsøy

Legg inn av 16531 » 25. februar 2005 kl. 16.44

Jan Owe Zetterstrøm skrev:Marte Steffensdtr. Olsbø f 1811 gm Ole Steffenson Kolset (1815-1868)


Olsbø og Kolset ligg i dagens Bremanger kommune, tidlegare Davik. Gardane er omtala i bygdeboka
Jacob Aaland - Nordfjord, frå gamle dagar til no
II. Dei einskilde bygder
Fyrste og andre bolk , Bygdeskipnad og Bygdesoga + Gards- og Ættesoga
4. Davik.

Eg har desverre ikkje denne boka, men om du lånar den på biblioteket, kan det hende du kan finne fleire ledetrådar der.

Marte Steffensdtr. Olsbø finn ein i databasane til Fylkesarkivet SoFj (http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp):
http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default ... ourl=&id=1

Informasjon om Marthe Stephend. Olsbø
i kyrkjebøkene, Davik prestegjeld

Korrektur: Ikkje lesen


År 1811
Kyrkje
Fødselsdato 0.0.0
Dåpsdato 7.10.1811
Førenamn Marthe
Etternamn Stephend.
Ekte (e) - uekte (u) e
Far Stephen Jacobs.
Far's bustad Olsbø
Far's yrke
Mor Ragnild Noed.
Mor's bustad
Mor's yrke
Merknad S=R
Helsing Hasse

Jan Owe Zetterstrøm
Innlegg: 59
Registrert: 5. desember 2004 kl. 2.58
Sted: STAVANGER

Re: Kråkene fyr, Vågsøy

Legg inn av Jan Owe Zetterstrøm » 14. mai 2005 kl. 9.50

Hei og tusen takk for hjelpen. Jeg ble så ivrig at jeg gk¨lemte ut mine manerer å takke deg for hjelpen. Disse tipsene dine ga meg en "flying start" på prosjektet mitt og jeg vil bare si tusen takk for tiden du brukte på å hjeøpe meg.
Med stor og vennlig hilsen
Jan Owe Zetterstrøm

Brukeravatar
Geir Asle Myrestrand
Innlegg: 107
Registrert: 10. april 2008 kl. 23.12
Sted: SANDNES

Re: Kråkene fyr, Vågsøy

Legg inn av Geir Asle Myrestrand » 22. juli 2008 kl. 15.53

Jan Owe, dersom du fortsatt leter etter etterkommere av Jacob Kråkenes, så gi beskjed. Jeg kjenner de fleste av hans etterkommere, og to av dem er naboer.

Svar

Gå tilbake til «Vågsøy»