Rasmus Madsson Kirketeig, f. 30.12.1784

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
gj00487
Sted: OSLO

Rasmus Madsson Kirketeig, f. 30.12.1784

Legg inn av gj00487 » 3. juni 2015 kl. 16.50

Hei der ute.

Jeg har forgjeves forsøkt å finne ut om denne personen: Rasmus Madsson Kirketeig, født 30 des. 1784 i Førde (foreldre: Mads Ludvikson Kirketeig og Salmog Madsdt. Hornnes) er den som er gift (25 mar. 1812) med Anna Lovise Olsdt. Ulltang, født 1 des. 1793. Ifølge kirkebøkene stemmer dette. Alle deres barn har oppført personer fra Kirketeig og noen med Salmog som faddere.

Så har jeg på familietresidene til GENI opptaget et tre som har de samme personene oppført.
Men her har Rasmus Madsen, Halbrend som hjemsted og er født 25 apr. 1784. Han har foreldrene: Mads Rognaldsen Halbrend og Rakel Rasmusdt. Espe.

I bygdebok nr. 2 fra Førde står det at begge disse Rasmussene er knyttet til gården Ulltang. Men jeg finner kunn et sted i bygdeboka som omhandler Rasmus og Anna Lovise med familie. Bare det at det ikke kommer frem hvor han kommer fra.

Jeg søker på anene til min kone og et av barnebarna (Tollef Olai Madsen Ulltang) til Rasmus er far til min svigermor.
Alt tyder på at det er Rasmus Madsen fra Kirketeig som er den rette personen, men sikker kan jeg jo ikke være, så jeg håper ar noen i traktene kjenner til dette.

Vennlig hilsen
Terje Wilhelmsen.

Svar

Gå tilbake til «Førde»