Hans Iversen Hovlandsdahl og Synneve Danielsdatter
Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane
-
- Sted: TRONDHEIM
Hans Iversen Hovlandsdahl og Synneve Danielsdatter
Hei.
Er det noen som kjenner til dem? Hans Iversen Hovlandsdahl skal være født 1754 og Synneve Danielsdatter Dingsøyr skal være født i 1767. De giftet seg i Fjaler i 1791
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030852.jpg nederst til venstre.
Finner ikke noen opplysninger bakover. Det eneste jeg vet er at de skal være født i Ytre Holmedahl, som jeg har fått vite er Fjaler. De har en datter Karen Hansdatter Hovlandsdahl som er født ca 1791, gift 8 oktober 1815 i Korskirken i Bergen, med Thomas Knudsen, og død i Bergen 11 mai 1866 (Sandviken)
Er det noen som kan gi meg opplysninger om foreldrene til Hans Iversen og Synneve Danielsdatter? Har søkt i FT, men har ikke funnet dem der heller.
mvh
Tore
Er det noen som kjenner til dem? Hans Iversen Hovlandsdahl skal være født 1754 og Synneve Danielsdatter Dingsøyr skal være født i 1767. De giftet seg i Fjaler i 1791
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030852.jpg nederst til venstre.
Finner ikke noen opplysninger bakover. Det eneste jeg vet er at de skal være født i Ytre Holmedahl, som jeg har fått vite er Fjaler. De har en datter Karen Hansdatter Hovlandsdahl som er født ca 1791, gift 8 oktober 1815 i Korskirken i Bergen, med Thomas Knudsen, og død i Bergen 11 mai 1866 (Sandviken)
Er det noen som kan gi meg opplysninger om foreldrene til Hans Iversen og Synneve Danielsdatter? Har søkt i FT, men har ikke funnet dem der heller.
mvh
Tore
-
- Sted: BERGEN
Re: Hans Iversen Hovlandsdahl og Synneve Danielsdatter
10 år etter brydlupet er dei komen til Bergen:
Sjå på: Sandvigen 2den Rode 19 1301
Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
584813 * Hans Iversen Huusbonde 47 Begge i 1. ægteskab Dræng i møllen M
584814 Syneve Danielsdtr Hans kone 34 Begge i 1. ægteskab K
584815 Karen Hansdtr Fælleds datter 10 K
Daniel-navnet (far til Synneva) er det ikkje mange av i Ytre Holmedal i 1801 (FT). Eg finn berre ein Daniel Joenson, 54 år, busett i Wagstad og gift m/ Guri Jonsdtr 53 år.
Sjå på: Sandvigen 2den Rode 19 1301
Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
584813 * Hans Iversen Huusbonde 47 Begge i 1. ægteskab Dræng i møllen M
584814 Syneve Danielsdtr Hans kone 34 Begge i 1. ægteskab K
584815 Karen Hansdtr Fælleds datter 10 K
Daniel-navnet (far til Synneva) er det ikkje mange av i Ytre Holmedal i 1801 (FT). Eg finn berre ein Daniel Joenson, 54 år, busett i Wagstad og gift m/ Guri Jonsdtr 53 år.
-
Hei.
Tusen takk for god hjelp. Da mangler jeg bare foreldrene til Hans Iversen da. Finner ikke ikke noen som kan passe der og finner heller ikke dåpen hans.
Fant også vielsen til Daniel Joensen og Guri Jonsdatter i november 1775, så enten er faren gift for andre gang eller så er det ikke han som er faren. Finner fremdeles ikke dåpen til Synneve heller slik at jeg kan få bekreftet foreldre/far.
Men får lete videre med godt mot.
mvh
Tore
Tusen takk for god hjelp. Da mangler jeg bare foreldrene til Hans Iversen da. Finner ikke ikke noen som kan passe der og finner heller ikke dåpen hans.
Fant også vielsen til Daniel Joensen og Guri Jonsdatter i november 1775, så enten er faren gift for andre gang eller så er det ikke han som er faren. Finner fremdeles ikke dåpen til Synneve heller slik at jeg kan få bekreftet foreldre/far.
Men får lete videre med godt mot.
mvh
Tore
- Svehn Ruskelöv
- Sted: Sverige
Hei Tore!
I gards-og ättesoge b.3 for Dale og Guddal sokn, finnes det ingen med namnet Synneve/Daniel under gården Dingsöyr,og heller ingen Hans/Iver under gård Hovlandsdal.
Jeg har tittet litt på Jon sin kandidat : http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default ... gard%2C+id
Men Daniel Joensen finnes ikke registrert under gård Vagstad i gards-og ättesoge b.1 for Holmedal sokn.
Her er min kandidat : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2067#ovre
Min kandidat finnes heller ikke under gård Strand övre/nordre i gards-og ättesoge b.2 for Dale sokn.
Synneve Danieldtr. kan ha blitt oppfostret eller event. värt tenestepige på Dingsöyr, og brukt det som efternamn
Virker som Daniel Knudsen har värt gift 2 ganger.
Mvh,Svehn
I gards-og ättesoge b.3 for Dale og Guddal sokn, finnes det ingen med namnet Synneve/Daniel under gården Dingsöyr,og heller ingen Hans/Iver under gård Hovlandsdal.
Jeg har tittet litt på Jon sin kandidat : http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default ... gard%2C+id
Men Daniel Joensen finnes ikke registrert under gård Vagstad i gards-og ättesoge b.1 for Holmedal sokn.
Her er min kandidat : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2067#ovre
Min kandidat finnes heller ikke under gård Strand övre/nordre i gards-og ättesoge b.2 for Dale sokn.
Synneve Danieldtr. kan ha blitt oppfostret eller event. värt tenestepige på Dingsöyr, og brukt det som efternamn

Virker som Daniel Knudsen har värt gift 2 ganger.
Mvh,Svehn

-
Hei.
Dette var en nøtt ja. For i vigselen står det Hovlandsdahl og Dingsøyr som stedsnavn hvertfall, om ikke etternavn.
Ved FT i Sandviken, Bergen bruker de bare Iversen og Danielsdatter og Karen Hansdatter som datter.
Søker du i alle baser på etternavn Hovland, finner du Karen Hansdtr.hovlandsdahl som mor ved dåp. (Dette er rette person for de er bekreftet forfedre til samboeren min). Men har heller ikke funnet noen som kan stemme som foreldre til noen av dem i verken ft eller kirkebøker. Hans skal være født i 1754 +/- etter ft 1801 og Synneve 1767 +/-.
Blir litt forvirret nå......
Kandidaten til Jon kan trolig ikke stemme heller siden de giftet seg sapass lenge etter at Synneve var født. Kanskje Svehn sin kandidat passer? Men skulle så gjerne funnet dåpen til noen av dem, for da er det litt lettere å nøste tror jeg.
mvh
Tore
Dette var en nøtt ja. For i vigselen står det Hovlandsdahl og Dingsøyr som stedsnavn hvertfall, om ikke etternavn.
Ved FT i Sandviken, Bergen bruker de bare Iversen og Danielsdatter og Karen Hansdatter som datter.
Søker du i alle baser på etternavn Hovland, finner du Karen Hansdtr.hovlandsdahl som mor ved dåp. (Dette er rette person for de er bekreftet forfedre til samboeren min). Men har heller ikke funnet noen som kan stemme som foreldre til noen av dem i verken ft eller kirkebøker. Hans skal være født i 1754 +/- etter ft 1801 og Synneve 1767 +/-.
Blir litt forvirret nå......
Kandidaten til Jon kan trolig ikke stemme heller siden de giftet seg sapass lenge etter at Synneve var født. Kanskje Svehn sin kandidat passer? Men skulle så gjerne funnet dåpen til noen av dem, for da er det litt lettere å nøste tror jeg.
mvh
Tore
Hei!
Svehn sin kandidat er det ikke, for han har ingen datter med namn Synneve. Og du finner han i BB for gaular band IV. gardar og folk Viksdalen sokn.
Men Svehn har rett i att han var gift flere ganger, ikke bare 2 men 3 ganger var denne Daniel gift.
Svehn sin kandidat er det ikke, for han har ingen datter med namn Synneve. Og du finner han i BB for gaular band IV. gardar og folk Viksdalen sokn.
Men Svehn har rett i att han var gift flere ganger, ikke bare 2 men 3 ganger var denne Daniel gift.

-
Hei.
Er det han som du mener er den rette Daniel du nevner nå eller er det han som Svehn nevnte? Det går litt i surr her. Men skal se om jeg får tak i BB for Gaular og se hva jeg finner der. Takk for innspill
mvh
Tore
Er det han som du mener er den rette Daniel du nevner nå eller er det han som Svehn nevnte? Det går litt i surr her. Men skal se om jeg får tak i BB for Gaular og se hva jeg finner der. Takk for innspill

mvh
Tore
- Svehn Ruskelöv
Heisann!
Beklager, jeg gir mig
Du har heldt rett Olav,selvfölgelig er det Övre strand/Viksdalen sokn, ikke Nordre stand/Dale sokn.
Og denne Daniel hadde ingen datter som hette Synneve.
Jeg har selv alle bygdebökene for Gaular.
Men nå er det en kandidat mindre
Jeg har sökt på Synneve som födt/kirkebok Fjaler 1766-1768 flere ganger,der finnes flere Synneve og selv om det er litt utydligt så kan jeg ikke se Daniel som far til noen.
Jeg utnytter arkivet/Sogn og Fjordane ganske mye når jeg slektforsker i nämte fylke.
Sender en link om noen ikke kjenner til den : http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp
Mvh,Svehn
Beklager, jeg gir mig

Du har heldt rett Olav,selvfölgelig er det Övre strand/Viksdalen sokn, ikke Nordre stand/Dale sokn.
Og denne Daniel hadde ingen datter som hette Synneve.
Jeg har selv alle bygdebökene for Gaular.
Men nå er det en kandidat mindre

Jeg har sökt på Synneve som födt/kirkebok Fjaler 1766-1768 flere ganger,der finnes flere Synneve og selv om det er litt utydligt så kan jeg ikke se Daniel som far til noen.
Jeg utnytter arkivet/Sogn og Fjordane ganske mye når jeg slektforsker i nämte fylke.
Sender en link om noen ikke kjenner til den : http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp
Mvh,Svehn

-
Hei.
Uff da. Synes det blir verre med en kandidat mindre
. Vet ikke hvor de har fått navnene sine fra? De må jo finnes på ett eller annet vis? Som nevnt tidligere så skal de, etter FT i Bergen 1801 være født i 1754 og 1767. Må jo bare lete, for finnes gjør de nok...kanskje?
mvh
Tore
Uff da. Synes det blir verre med en kandidat mindre

mvh
Tore
-
Hei.
Takk for linken forresten
mvh
Tore
Takk for linken forresten

mvh
Tore
- Svehn Ruskelöv
Hei Tore!
Har du knekt denne nötten siden 2009, om hvem paret "Hans I. Hovlandsdal" og "Synneve D. Dingsöyr" virkelig var??
Ser att "Synneve" kan vere födt så tidligt som 1760: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0000949319
Har du knekt denne nötten siden 2009, om hvem paret "Hans I. Hovlandsdal" og "Synneve D. Dingsöyr" virkelig var??
Ser att "Synneve" kan vere födt så tidligt som 1760: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0000949319
Mvh,Svehn
-
Hei.
Det jeg har funnet er at Synneve Danielsdatter er født i Dingsøyr, Ytre Holmedal i 1767, foreldre Daniel Joensen f 1747 og Guri Jonsdatter f. 1748. Hans Iversen Hovlandsdahl er født 1754 i Gulen og foreldre er Iver Jensen, Skjerven og Synnøve Rasmusdatter, Fevoll. De giftet seg i Hovlandsdahl, Ytre Holmedal 21 februar 1791. Det er sålangt jeg har funnet.
mvh
Tore
Det jeg har funnet er at Synneve Danielsdatter er født i Dingsøyr, Ytre Holmedal i 1767, foreldre Daniel Joensen f 1747 og Guri Jonsdatter f. 1748. Hans Iversen Hovlandsdahl er født 1754 i Gulen og foreldre er Iver Jensen, Skjerven og Synnøve Rasmusdatter, Fevoll. De giftet seg i Hovlandsdahl, Ytre Holmedal 21 februar 1791. Det er sålangt jeg har funnet.
mvh
Tore
- Svehn Ruskelöv
Tore skrev:Hei.
mvh
Tore
Hei!
Hmmm. Som jeg ser det, så er vel dette ikke heldt pålitelig info? Om du ikke har en kilde til det?

Mvh,Svehn
-
Hei
I følge vielsen til Hans Iversen Hovlandsdal og Synneve Danielsdatter i 1791, står det at Synneve er fra Dingsøyr. Om hun er født der er usikkert, men bodde hvertfall der, i følge kirkebøkene. Hans Iversen Hovlandsdahl er, i følge papirer fra svigerfar, sønn av Iver Scher og er da døpt 27/7 1754 i Gulen.
Det er det som er dokumentert.
mvh
Tore
I følge vielsen til Hans Iversen Hovlandsdal og Synneve Danielsdatter i 1791, står det at Synneve er fra Dingsøyr. Om hun er født der er usikkert, men bodde hvertfall der, i følge kirkebøkene. Hans Iversen Hovlandsdahl er, i følge papirer fra svigerfar, sønn av Iver Scher og er da døpt 27/7 1754 i Gulen.
mvh
Tore
- Svehn Ruskelöv
Tore skrev:Hei
mvh
Tore
"Hans Iversen" födt 1754 er mye mulig sönn til "Iver Schor/ Skor" og ikke "Scher". Nå har jeg ennå ikke lert mig og legge inn lenker pågrunn av det nye systemet, men i flg. dåpen så er noen av faddrene fra "Solås" og "Holten" som er nabogårder til "Skor" i dagens "Hyllestad" kommune og ligger på grensen til "Guddal" sokn i "Fjaler".
Jeg har sjekket "Hyllestad" bygdebok b. 2 under gnr. 23 "Skor", men finner ikke noen "Iver" som passer.
Når det gjelder navnet "Synneve D.", så får jeg en fölelse for området "Jölster". Eller også utflyttede jölstringer til "Bergen". Jeg har undret litt på om "Synneve" var fra "Bergen" og blev muligens oppfostret eller var i tjeneste på "Dingsöyr".

Mvh,Svehn
- Svehn Ruskelöv
Her er dåpen til "Hans" i 1754, h. side n. överst : http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 330174.jpg
Mvh,Svehn
-
Hei
Det har nok bare vært en lesefeil her da, for det er samme dåp jeg har. Jeg vet ikke mer om Synneve men søker fremdeles
Tore
Det har nok bare vært en lesefeil her da, for det er samme dåp jeg har. Jeg vet ikke mer om Synneve men søker fremdeles
Tore
- Svehn Ruskelöv
Tore
Ja selvfölgelig, det er absolutt samme dåp. Det ser ut som "Scher", men skal vere "Schor"

Hmmm, jeg undrer på om "Synneve" og familie flyttet til "Bergen" for att hun selv hadde en tilknyttning dit?
Jeg fant til nå en ukjendt söster til min 3xtippoldefar "Gunder Danielsen", "Synneve" födt 1765 i "Asköy/ Bergen".
Min forfar "Gunder" blev oppfostret på "Hov" i "Gaular" som grenser til "Guddal/ Fjaler". Kan det vere hans söster "Synneve" som blev oppfostret på "Dingsöyr" mon tro??

Kom med forslag folkens, så vi får litt fart på tråden

Mvh,Svehn
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Jeg tenke jeg skulle hjelpe dere med å legge inn riktige side-lenker, ikke bilde-lenker.
Brukslenk for sidevisning kan nesten forstørres til det uendelige i det nye system.
(Rød pil)
Brukslenk for sidevisning kan nesten forstørres til det uendelige i det nye system.
(Rød pil)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh
Leif B.
Leif B.
- Svehn Ruskelöv
Her er dåpen til "Syneve" den 2 juli 1765 i "Asköy" med foreldre "Daniel Sörensen" og "Agathe Gundersdtr.", v. side : https://media.digitalarkivet.no/kb20070319640654
Desse foreldrene var var gift 1755 i "Jölster" för de flyttet til "Bergen".
Desse foreldrene var var gift 1755 i "Jölster" för de flyttet til "Bergen".
Mvh,Svehn
-
Hei
Skal ha henne i tankene, så skal jeg prøve å finne ut, i svigerfamilien, hvordan ting ligger an, for min svigerfar (som er gått bort) hadde andre foreldre på henne.
Med hilsen
Tore Rønning
Skal ha henne i tankene, så skal jeg prøve å finne ut, i svigerfamilien, hvordan ting ligger an, for min svigerfar (som er gått bort) hadde andre foreldre på henne.
Med hilsen
Tore Rønning
-
Hei.
Her er dødsfallet til Synneve, men står ikke fødested
SAB, Korskirken Sokneprestembete, H/Haa/L0043: Ministerialbok nr. E 1, 1834-1848, s. 130
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070321650131
Her er Hans Hovlandsdal sitt dødsfall, står litt annerledes navn Hans siversen haavlandsdalen, men er nok han og han har samme adresse som Synneve.
SAB, Korskirken Sokneprestembete, H/Haa/L0014: Ministerialbok nr. A 14, 1823-1835, s. 466
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070321640283
Med hilsen
Tore
Her er dødsfallet til Synneve, men står ikke fødested
SAB, Korskirken Sokneprestembete, H/Haa/L0043: Ministerialbok nr. E 1, 1834-1848, s. 130
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070321650131
Her er Hans Hovlandsdal sitt dødsfall, står litt annerledes navn Hans siversen haavlandsdalen, men er nok han og han har samme adresse som Synneve.
SAB, Korskirken Sokneprestembete, H/Haa/L0014: Ministerialbok nr. A 14, 1823-1835, s. 466
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070321640283
Med hilsen
Tore
- Svehn Ruskelöv
Med hilsen
Tore Rønning
Ja det er bra om du finner hva din svigerfar hadde som foreldre til "Synneve", og legger ut her i tråden. Det kan vere andre som forsker i det samme.
Om det da ikke er dette som du har lagt ut tidligere i tråden du henviser til ??
Hei.
mvh
Tore
Mvh,Svehn
-
Hei.
Det er bare de navnene jeg har ja, men ikke fått bekreftet, så må se om jeg finner ut hva som finnes av dokumentasjon.
mvh
Tore
Det er bare de navnene jeg har ja, men ikke fått bekreftet, så må se om jeg finner ut hva som finnes av dokumentasjon.
mvh
Tore
- Svehn Ruskelöv
mvh
Tore
Her er "Daniel Joensen" i förste ekteskap (gift 1775) i FT 1801 "Ytre Holmedal" : http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8401000565
Han kan selvfölgelig ha fått ett uekte barn "Synneve" innen han giftet sig, men jeg har mine tvil da "Synneve" sin alder varierer på födt 1760 og 1767. Og det står heller ingenting nevnt om dette i "Fjaler" ättesoge b. 1 under gnr. 18 "Vagstad" eller gnr. 19 "Hyllset".
Det er trulig den rette "Hans" med far "Iver Schor" du har funnet, da "Skor" ikke ligger så langt fra "Hovlandsdal". Men paret "Iver Skjerven" og "Synnöve Fevoll" vet jeg ikke hvor du har fra? For desse stedsnavnene ligger i "Vik" og "Luster" i "Indre Sogn".
Mvh,Svehn
-
Hei
Navnene til Iver og Synnøve har etternavn, som tidligere nevnt i tråden, Jensen, Skjerven og Rasmussen, Fevoll.. Om de er født der er usikkert, men navnene står i papirene til svigerfar, og vi prøver, ut fra det og finne løsningen. Den er ikke funnet enda, men hvorfor navnene står i papirene vet jeg ikke.
mvh
Tore
Navnene til Iver og Synnøve har etternavn, som tidligere nevnt i tråden, Jensen, Skjerven og Rasmussen, Fevoll.. Om de er født der er usikkert, men navnene står i papirene til svigerfar, og vi prøver, ut fra det og finne løsningen. Den er ikke funnet enda, men hvorfor navnene står i papirene vet jeg ikke.
mvh
Tore
- Svehn Ruskelöv
mvh
Tore
I gards- og ättesoga for "Vik i Sogn" under lnr. 111-14 "Skjörvo/ Skjerven" finnes det ikke hverken noen "Iver" eller "Jens" nevnt.
i gards- og ättesoge for "Luster" b. VII under gnr. 165 "Fevoll" finnes det ikke noen "Rasmus" som far til en "Synneve" nevnt.
Jeg finner heller ikke noen forbindelse på dette paret som foreldre i "FS". Noen andre her inne som gjör det?

Mvh,Svehn
-
Hei
Er de tjenestefolk er det ikke sikkert de er nevnt i BB, så løsningen er nok langt unna enda.
mvh
Tore
Er de tjenestefolk er det ikke sikkert de er nevnt i BB, så løsningen er nok langt unna enda.
mvh
Tore
- Svehn Ruskelöv
mvh
Tore
Hei
mvh
Tore
Mener du virkelig att "Iver Jensen Skjerven" som du har funnet, og "Iver Scher/ Schor" som er dokumentert er en og samme person?? Hvordan får du det til?

Spiller ingen rolle hva som er dokumentert eller hva du har funnet. Vi som hjelper til og bruker tid på dette vil ha en kilde som lenke inn i tråden/ etterlysningen, så det ikke blir unödig jobb.
Mvh,Svehn
-
Hei igjen
Det som jeg har i mine papirer er det min svigerfar har i sine papirer. Det er papirer som stammer 20-30 år tilbake i tid, og jeg prøver, ut fra dem, å finne løsning på gåten. Hvor han har navnene på vet jeg ikke, men kanskje fra sin familie?
Videre Iver Jenssen, Skjerven og synnøve Rasmussen, Fevoll, gift 13/12 1747
SAB, Hafslo Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 1, 1717-1755, s. 59
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070507660003
Så prøver å finne linken til hvor min svigerfar har opplysningene fra, for selv om de ikke står i bygdebøker, står det hvertfall i kirkebøkene. Om det er samme person vet jeg ikke, men som sagt, er det det vi prøver å finne ut.
Tore
Det som jeg har i mine papirer er det min svigerfar har i sine papirer. Det er papirer som stammer 20-30 år tilbake i tid, og jeg prøver, ut fra dem, å finne løsning på gåten. Hvor han har navnene på vet jeg ikke, men kanskje fra sin familie?
Videre Iver Jenssen, Skjerven og synnøve Rasmussen, Fevoll, gift 13/12 1747
SAB, Hafslo Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 1, 1717-1755, s. 59
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070507660003
Så prøver å finne linken til hvor min svigerfar har opplysningene fra, for selv om de ikke står i bygdebøker, står det hvertfall i kirkebøkene. Om det er samme person vet jeg ikke, men som sagt, er det det vi prøver å finne ut.
Tore
- Svehn Ruskelöv
Hei!
Det viser sig att det finnes "Skjerven" i "Hafslo" også. Og i bygdebok "Hafslo I" b. XI under gnr. 139 "Skjerven", finner jeg "Iver Jensen Skjerven" f. 1703 d. 8.8.1768) g. 13.12.1747 m. enka ""Synneva Rasmusdtr. Feivald" f. 1700 d. 8.2.1765). Ingen barn.
Jeg har hatt mine tvil hele tiden, da man ikke kunne finne noen barn til dette paret. Så nå har vi fått bekreftelsen og kan se bort fra dette paret for godt. Det var nok ikke enkelt og holde på med slektsforskning for 20-30 år siden med de resursene som fantes da, så det kunne bli feil personer i slektstreet.
Det viser sig att det finnes "Skjerven" i "Hafslo" også. Og i bygdebok "Hafslo I" b. XI under gnr. 139 "Skjerven", finner jeg "Iver Jensen Skjerven" f. 1703 d. 8.8.1768) g. 13.12.1747 m. enka ""Synneva Rasmusdtr. Feivald" f. 1700 d. 8.2.1765). Ingen barn.
Jeg har hatt mine tvil hele tiden, da man ikke kunne finne noen barn til dette paret. Så nå har vi fått bekreftelsen og kan se bort fra dette paret for godt. Det var nok ikke enkelt og holde på med slektsforskning for 20-30 år siden med de resursene som fantes da, så det kunne bli feil personer i slektstreet.
Sist redigert av Svehn Ruskelöv den 2. juni 2016 kl. 0.46, redigert 2 ganger totalt.
Mvh,Svehn
- Svehn Ruskelöv
I skifte til "Daniel Johnsen Vagstad" står det inget om en datter "Synneve" nevnt, men bare de 3 barna i FT 1801 "Y. Holmedal".
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24209/246/
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24209/246/
Mvh,Svehn
- Svehn Ruskelöv