Utvandringen frå Stongfjorden.

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
Magne Kvalstad
Innlegg: 115
Registrert: 8. januar 2010 kl. 10.17
Sted: FØRDE

Utvandringen frå Stongfjorden.

Legg inn av Magne Kvalstad » 19. juli 2011 kl. 17.15

Eg er klar over at dette kanskje er feil forum å komme med ei slik etterlysning som dette, men eg gjer eit
forsøk.
Ein haustdag i 1953 samlast det meste av folket seg på kaia i Stongfjorden. Ein båt er i ferd med å legg frå. Om
bord er det flyttelasset til åtte familiar som har valgt å utvandre frå Stongfjorden. På grunn av at produksjonen
ved fabrikken vart stogga og arbeidet ved aluminiumsfabrikken tok slutt etter krigen, vart det mindre og
mindre og livnære seg på der i fjorden. Målet for reisa var Sunndalsøra. Der hadde Årdal og Sunndal verk nett
starta opp produksjonen ved den nye fabrikken der. Korleis reisa fortona seg, veit eg ikkje. Dei skulle forbi to
havstrekke. Nokon seier at ein del av dei reisande gjekk i land i Måløy, for derifrå å ta kystruta (hurtigruta) til
Molde. Andre hevdar at dei vart med båten heilt fram til Molde, for so å ta bussen inn til Sunndalsøra.

Det eg er på jakt etter er namnet på denne båten. Eg har stilt dette spørsmålet til meg selv gang på gang.
Korleis kanei slikt gå so upåakta henn at ikkje folk i bygda huksar denne hendinga? Spørsmålet mitt var
altso om nokon kan sei kva for båt dette var. Er det nokon som veit meir omkring mysteriet so er eg svært
takksam for det.

Edvin Magne Yndestad
Innlegg: 4
Registrert: 7. desember 2011 kl. 22.28
Sted: OSLO

Re: Utvandringen frå Stongfjorden.

Legg inn av Edvin Magne Yndestad » 22. desember 2011 kl. 19.25

Det er trolig at Hydro i Årdal eller Sunndalsøra har opplysninger.
Jeg har selv vært av dem som ble hentet med båt i Stongfjorden, men da med kurs for Årdal høsten 1951.
Årdal sogelag kan muligens også sitte med opplysninger.
Jeg mener båten som da ble brukt hette Storegut og var eid, eller leid, av verket i Årdal.
Samme båt ble brukt til ulike transportoppgaver i mange år senere, mulig den eksisterer enda.
Det kan være denne båten du spør om, men trolig var den større siden det var så mange familier.
Edvin Yndestad

Magne Kvalstad
Innlegg: 115
Registrert: 8. januar 2010 kl. 10.17
Sted: FØRDE

Re: Utvandringen frå Stongfjorden.

Legg inn av Magne Kvalstad » 22. desember 2011 kl. 21.38

Tusen takk for svaret i alle fall om det er et spor eller ikke. Har arbeidet med dette spørsmålet i mange år. Du er faktisk den første som gir tilbakemelding. Tenkte at siden båten var opp under kai i Florø og Molde at i dette byrokratilandet Norge, at havnevesenet viste noe, de svarer ikke en gang, så de er vel det neste en lyt etterlyse. Men tilbake til alvoret. Jeg fikk faktisk for to dager siden et tips om at båten var en svart ståbåt på vel hundre for. Den hadde en dass på styrbord side. Sikkert mye besøkt på vegen nordover. Den som tipset meg mente at den var muligens registrert i Trøndelag (Levanger eller Namsos), men dette er veldig veldig usikkert.
Du har iallefall gitt meg noe som jeg kan arbeide videre med, og takk skal du ha. Har du andre ting som du tror kan ha interesse for denne utvandringen, så vær så snill å tenk på meg. Jeg synes det er så galt at en så stor begivenhet og så viktig for historia at det er synd at det skal gå tapt. En riktig god jul til deg.

Magne

Magne Kvalstad
Innlegg: 115
Registrert: 8. januar 2010 kl. 10.17
Sted: FØRDE

Re: Utvandringen frå Stongfjorden.

Legg inn av Magne Kvalstad » 22. desember 2011 kl. 21.46

Hei igjen.

Jeg stusset litt ved navnet Storegut, men rekner med at du er klar over at fergen som gikk på innsjøen i Rukan til Norsk Hydro sitt anlegg der het MF Storegut.

Magne

Edvin Magne Yndestad
Innlegg: 4
Registrert: 7. desember 2011 kl. 22.28
Sted: OSLO

Re: Utvandringen frå Stongfjorden.

Legg inn av Edvin Magne Yndestad » 11. januar 2012 kl. 21.01

Hei!
Mulig jeg kan gjøre noen undersøkelser, om du ønsker det.
Båten jeg nevnte heter nok Storegut. Jeg har sjekket at den ble eid av Årdal og Sunndal Verk. Det er trolig ikke den båten du leter etter, men den ble bl.a. brukt til samme formål.
Hvis du vil ha litt assistanse, så foreslår jeg at vi kommuniserer direkte.
Min E-postadr er edvin.yndestad@gmail.com.

Magne Kvalstad
Innlegg: 115
Registrert: 8. januar 2010 kl. 10.17
Sted: FØRDE

Re: Utvandringen frå Stongfjorden.

Legg inn av Magne Kvalstad » 11. januar 2012 kl. 22.53

Hei og tusen takk for tilbudet. Jeg har sendt deg en melding. Ha ein god kveld - Vennlig hilsen Magne

Svar

Gå tilbake til «Askvoll»