Erik Knutson, f. 1839, fra Stedje i Sogndal?
Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane
Erik Knutson, f. 1839, fra Stedje i Sogndal?
Min farmor hette Elen Eriksdatter. Hennes slekt kommer fra Sogn.
Elen’s far: Erik Knutson, f. 1839, kommer fra Stedje i Sogndal *). Jeg har ikke funnet hans foreldre.
Elen’s mor: Severine Hansdatter (f. ????) og kildene refererer til Hyllestad i Solund som opprinnelsessted.
Elen’s morfar: Hans Gjertsen, f. 1808.
Elen’s mormor: Oline Larsdatter.
Severine hadde trolig to brødre, Ludvig (f. 20.10.1844) og Jens (f. 31.05.1859 i Solund), og ei søster, Nicoline. Kilden refererer at Ludvig og Jens flyttet til Nærøy i Namdalen fra Eivindvik i Sogn sammen med foreldre og søsken, men at familien opprinnelig var fra Sunnfjord.
I Namdalen blir de to brødrene kalt Buske (Buskø).
Eirk og Severine fikk etter hvert tre døtre; Helen (1868), Gjertrud (1871) og Elen (19.05.1878)
Familien bodde en tid på gården Stokkevåg (gnr. 23), Steinsundøya vest for Hardbakke **). Senere flyttet de til plassen Hagehaugen under gården Hagen (gnr. 38, bnr. 2) som ligger på østsida av Hagefjorden i Sollund. Der bodde de i alle fall til 1888, - det året de to eldste døtrene, i følge kilden *), flytter ut.
Jeg er spesielt interessert i nærmere opplysninger om Elen’s far: Erik Knutson.
I Family Search finner jeg to (2) med dette navnet:
1. Erik Knudsen, døpt 18.03.1838 i Luster; Knud Eriksen/Christi Jensdtr
2. Erik Knudsen, døpt 04.031838 i Aurland; Knud Eriksen/Anna Larsdtr
Det har imidlertid ikke lyktes meg å finne veien videre for disse to Erik-er til tross for iherdige søk i lokale bygdebøker og kirkebøker.
Kan noen hjelpe meg, enten direkte eller henvise meg til noen som kanskje vet?
Kilder:
*) Nærøy bygdebok, V
**) Solund gards- og ættesoge
Elen’s far: Erik Knutson, f. 1839, kommer fra Stedje i Sogndal *). Jeg har ikke funnet hans foreldre.
Elen’s mor: Severine Hansdatter (f. ????) og kildene refererer til Hyllestad i Solund som opprinnelsessted.
Elen’s morfar: Hans Gjertsen, f. 1808.
Elen’s mormor: Oline Larsdatter.
Severine hadde trolig to brødre, Ludvig (f. 20.10.1844) og Jens (f. 31.05.1859 i Solund), og ei søster, Nicoline. Kilden refererer at Ludvig og Jens flyttet til Nærøy i Namdalen fra Eivindvik i Sogn sammen med foreldre og søsken, men at familien opprinnelig var fra Sunnfjord.
I Namdalen blir de to brødrene kalt Buske (Buskø).
Eirk og Severine fikk etter hvert tre døtre; Helen (1868), Gjertrud (1871) og Elen (19.05.1878)
Familien bodde en tid på gården Stokkevåg (gnr. 23), Steinsundøya vest for Hardbakke **). Senere flyttet de til plassen Hagehaugen under gården Hagen (gnr. 38, bnr. 2) som ligger på østsida av Hagefjorden i Sollund. Der bodde de i alle fall til 1888, - det året de to eldste døtrene, i følge kilden *), flytter ut.
Jeg er spesielt interessert i nærmere opplysninger om Elen’s far: Erik Knutson.
I Family Search finner jeg to (2) med dette navnet:
1. Erik Knudsen, døpt 18.03.1838 i Luster; Knud Eriksen/Christi Jensdtr
2. Erik Knudsen, døpt 04.031838 i Aurland; Knud Eriksen/Anna Larsdtr
Det har imidlertid ikke lyktes meg å finne veien videre for disse to Erik-er til tross for iherdige søk i lokale bygdebøker og kirkebøker.
Kan noen hjelpe meg, enten direkte eller henvise meg til noen som kanskje vet?
Kilder:
*) Nærøy bygdebok, V
**) Solund gards- og ættesoge
-
- Sted: BERGEN
Re: Erik Knutson, f. 1839, fra Stedje i Sogndal?
Hei Svein !
Eg finn heller ikkje nokon Erik Knutsson f. 1839 i Sogndal.
Men eg fann i Fylkesarkivet til SF: Helene Birgithe f. 3.10.1868 (då er foreldra IKKJE gift, dtr er uekte). Men nr 2: Gjertrud f. 24.1.1871 er foeldra gifte. Nr 3 (som du ikkje har med):
Henrik Olai f. 29.3.1875. Nr 4 kjem farmora di, Ellen.
Diverre har eg ikkje funne ut når Erik og kona gifta seg, sjølv om det må væra gifte mellom 1868 og 1871, og då kan eg ikkje hjelpa deg !
På Digitalarkivet finn du eit navn: Gisle Hersvik som er svært inntr. i Solund og Hyllestad.
PS: Solund (frå 1891, frå 1865-1891: Utvær) og Hyllestad (frå 1861) er 2 "sjølvstendige" kommunar.
Med helsing
Jon Sværen[/b]
Eg finn heller ikkje nokon Erik Knutsson f. 1839 i Sogndal.
Men eg fann i Fylkesarkivet til SF: Helene Birgithe f. 3.10.1868 (då er foreldra IKKJE gift, dtr er uekte). Men nr 2: Gjertrud f. 24.1.1871 er foeldra gifte. Nr 3 (som du ikkje har med):
Henrik Olai f. 29.3.1875. Nr 4 kjem farmora di, Ellen.
Diverre har eg ikkje funne ut når Erik og kona gifta seg, sjølv om det må væra gifte mellom 1868 og 1871, og då kan eg ikkje hjelpa deg !
På Digitalarkivet finn du eit navn: Gisle Hersvik som er svært inntr. i Solund og Hyllestad.
PS: Solund (frå 1891, frå 1865-1891: Utvær) og Hyllestad (frå 1861) er 2 "sjølvstendige" kommunar.
Med helsing
Jon Sværen[/b]
Hei Jon Sværen
Mange takk for svaret. Dette var interessant nytt!
For det første at Helene er født som "uekte" og for det andre at det har vært et fjerde barn i bildet; Henrik Olai. Han har jeg aldri sett eller hørt nevnt.
Kan du være grei å spesifisere kilden bedre slik at jeg kan gå inn å verifisere opplysningen selv?
Takk for opplysningen om Gisle Hersvik. Jeg vil kontakte ham så snart jeg får ordnet materialet i henhold til siste info. Håper det er greit at jeg refererer til deg i den anledning.
Mvh
Svein Hamran
Mange takk for svaret. Dette var interessant nytt!
For det første at Helene er født som "uekte" og for det andre at det har vært et fjerde barn i bildet; Henrik Olai. Han har jeg aldri sett eller hørt nevnt.
Kan du være grei å spesifisere kilden bedre slik at jeg kan gå inn å verifisere opplysningen selv?
Takk for opplysningen om Gisle Hersvik. Jeg vil kontakte ham så snart jeg får ordnet materialet i henhold til siste info. Håper det er greit at jeg refererer til deg i den anledning.
Mvh
Svein Hamran
-
- Sted: BERGEN
Hei igjenn !
Eg brukte Fylkesarkivet i SF, Datatjenester: http://fylkesarkiv.no/
Datatenester - Fødte:
Far, førenamn: Er
Far, etternavn: Kn
Mor, førenavn: S
Mor, etternavn: Hans
Født: 1860-1890
Så søkte eg på alle prestegjelda i SF og fann desse ongane frå ein og same famile:
Fann 4
Namn År Foreldre Gard/bustad Kjelde
Elen Erikd. 1878 Erik Knuts., Severine Hansd. Hardbakke
Gjertrud Erikd. 1871 Erik Knuts., Severine Hansd. Stokkevåg
Helene Birgithe Erikd. 1868 Erik Knuds. Nedre-Amble, Severine Hansd. Hagen
Henrik Olai Eriks. 1875 Erik Knuds., Serine Hansd. Hagen
Ang Erik f. 1839: I Folketejinga 1865 frå Fylkesarkivet SF:
Vangestad, i Kaupanger, Sogndal prestegjeld.
Erik Knuds., 27, , Handelsmand paa Fedevarer, g, Urlands Prgj.
I Flytting i same arkiv: 7.3.1865 frå Aurland til Sogndal
Gift 13.6.1865 m/ Gjertrud Nilsdtr. Ein son: Nils f. 1865.
Erik er her født: 19.2.1838.
KAN Gjertrud væra kone nr 1 og Severine nr 2 ? Det er kun ein teori frå mi side, då eg ikkje finn at Gjertrud døydde. Men KUN ein onge på 1860-talet, då stussar eg !
Eg håpar du har fin fram i kjelda mi (Fylkesarkivet i SF) , som du bad om.
Jon Sværen
Eg brukte Fylkesarkivet i SF, Datatjenester: http://fylkesarkiv.no/
Datatenester - Fødte:
Far, førenamn: Er
Far, etternavn: Kn
Mor, førenavn: S
Mor, etternavn: Hans
Født: 1860-1890
Så søkte eg på alle prestegjelda i SF og fann desse ongane frå ein og same famile:
Fann 4
Namn År Foreldre Gard/bustad Kjelde
Elen Erikd. 1878 Erik Knuts., Severine Hansd. Hardbakke
Gjertrud Erikd. 1871 Erik Knuts., Severine Hansd. Stokkevåg
Helene Birgithe Erikd. 1868 Erik Knuds. Nedre-Amble, Severine Hansd. Hagen
Henrik Olai Eriks. 1875 Erik Knuds., Serine Hansd. Hagen
Ang Erik f. 1839: I Folketejinga 1865 frå Fylkesarkivet SF:
Vangestad, i Kaupanger, Sogndal prestegjeld.
Erik Knuds., 27, , Handelsmand paa Fedevarer, g, Urlands Prgj.
I Flytting i same arkiv: 7.3.1865 frå Aurland til Sogndal
Gift 13.6.1865 m/ Gjertrud Nilsdtr. Ein son: Nils f. 1865.
Erik er her født: 19.2.1838.
KAN Gjertrud væra kone nr 1 og Severine nr 2 ? Det er kun ein teori frå mi side, då eg ikkje finn at Gjertrud døydde. Men KUN ein onge på 1860-talet, då stussar eg !
Eg håpar du har fin fram i kjelda mi (Fylkesarkivet i SF) , som du bad om.
Jon Sværen
Mange takk til deg igjen.
Det er greit å finne fram i "http://fylkesarkiv.no/" og det har jeg jobbet med en god del, men jeg har ikke funnet det du refererer he. Så takk for de.
Så til Digitalarkivet.
Jeg finner ikke Gisle Hersvik, så hvor er han plassert?
Hilsen
Svein Hamran
Det er greit å finne fram i "http://fylkesarkiv.no/" og det har jeg jobbet med en god del, men jeg har ikke funnet det du refererer he. Så takk for de.
Så til Digitalarkivet.
Jeg finner ikke Gisle Hersvik, så hvor er han plassert?
Hilsen
Svein Hamran
Du har kanskje fått svar på annen måte, hvis ikke finner du hjemmesiden til Gisle Hersvik her.
mvh Jan
Hei Jan
Takk til deg igjen.
Mvh
Svein
Takk til deg igjen.
Mvh
Svein
Hei!
Ang. Jens Hansson og Ludvig Hansson:
1) Kjenner du til om Jens og kona fekk barn? Når dø Jens og kona?
2) Hadde Ludvig meir enn 3 barn? Når dø Ludvig og kona?
3) Elen Eriksdtr og mannen fekk sikkert meir enn eit barn, har du namn og årstal/datoar for dei?
MVH Gisle Hersvik
Ang. Jens Hansson og Ludvig Hansson:
3) Elen Eriksdtr og mannen fekk sikkert meir enn eit barn, har du namn og årstal/datoar for dei?
MVH Gisle Hersvik
Hei Gisle.
Det er en stund siden jeg har vært inne på forumet nå, så derfor har du ikke fått høre fra meg.
Svar på dine spørsmål:
Generelt:
Alt jeg vet om Jens og Ludvik tar jeg ut av "Nærøy bugdebok, bind V"
Jens og Ludvik fikk etternavnet Buske etter at de kom til Namdalen. Kanskje fordi de kom fra ei øy vestpå som hette Buskøya? (Jeg har ikke funnet den)
Svar: Ref side 377 i boka. Jens døde 26.02.1933. Kona, Nikoline Birgitte Nilsdatter Klungset (søster til min bestefar), døde 29.02.1936. De hadde ingen barn.
Svar: Ref. side 711 i boka. 4 barn; Nils Henrik, Ida Noranda, Laura Alida og Borghild.
Ludvik døde 21.06.1930. Kona, Anna Kristina Nilsdatter (søster til min bestefar), døde 06.06.1940.
Svar: Elen ble gift med Edvin Nilsen (min bestefar), ref side 534 i boka. De fikk 2 barn; Ingvard Nordal (f. 19.12.1899 - d. 08.03.1965) og Talberg Hedevik (min far) (f. 04.04.1905 - d. 01.10.1966)
Dette er i korte trekk. Prøver å legge ved en rapport fra mitt EMBLA som vedlagg.
=========================
Så er jeg spent på hva som er bakgrunn for spørsmålene. Er det slektskapsforhold?
Jeg er også spent på om du kan hjelpe meg med opplysninger om Erik Knutson ut over det som er kommet frem tidligere i dette forumsøket.
Hilsen Svein Hamran
Det er en stund siden jeg har vært inne på forumet nå, så derfor har du ikke fått høre fra meg.
Svar på dine spørsmål:
Generelt:
Alt jeg vet om Jens og Ludvik tar jeg ut av "Nærøy bugdebok, bind V"
Jens og Ludvik fikk etternavnet Buske etter at de kom til Namdalen. Kanskje fordi de kom fra ei øy vestpå som hette Buskøya? (Jeg har ikke funnet den)
Svar: Ref side 377 i boka. Jens døde 26.02.1933. Kona, Nikoline Birgitte Nilsdatter Klungset (søster til min bestefar), døde 29.02.1936. De hadde ingen barn.
Svar: Ref. side 711 i boka. 4 barn; Nils Henrik, Ida Noranda, Laura Alida og Borghild.
Ludvik døde 21.06.1930. Kona, Anna Kristina Nilsdatter (søster til min bestefar), døde 06.06.1940.
Svar: Elen ble gift med Edvin Nilsen (min bestefar), ref side 534 i boka. De fikk 2 barn; Ingvard Nordal (f. 19.12.1899 - d. 08.03.1965) og Talberg Hedevik (min far) (f. 04.04.1905 - d. 01.10.1966)
Dette er i korte trekk. Prøver å legge ved en rapport fra mitt EMBLA som vedlagg.
=========================
Så er jeg spent på hva som er bakgrunn for spørsmålene. Er det slektskapsforhold?
Jeg er også spent på om du kan hjelpe meg med opplysninger om Erik Knutson ut over det som er kommet frem tidligere i dette forumsøket.
Hilsen Svein Hamran
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.