Peder Bottelsen med familie navn Qvidingsager født i Aardahl

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
dn22260
Innlegg: 2
Registrert: 11. april 2008 kl. 13.54
Sted: USA

Peder Bottelsen med familie navn Qvidingsager født i Aardahl

Legg inn av dn22260 » 11. april 2008 kl. 14.08

Jeg her gjordt alt jeg kan, men har kommet til at jeg trenger all den hjelp jeg kan få. Jeg leter etter Peder Bottelsen. Han var mest sannsynlig født rundt 1761, er det jeg har kommet fram til i mine undersøkelser. Jeg tror at han kan ha blitt født i Aardahl.

Jeg fant hans navn oppført i Undersøkelseskommisjonen 1804 -1805 for Bergen.

Her er en link til den siden jeg fant han på i Digital arkivet: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =5640#ovre
Dette er informasjonen som viser til han.
Førenamn Farsnamn Fam. namn Fødestad Alder Status Sedvanleg opphaldstad Næringsveg Merknad
5640 Peder Bottelsen Qvidingsager Aardahl Bergen Borger og Underbetient ved Toldboden 0

Brukeravatar
Hilde Elisabeth Wedde
Innlegg: 1765
Registrert: 13. desember 2004 kl. 23.43
Sted: KONGSBERG

Re: Peder Bottelsen med familie navn Qvidingsager født i Aar

Legg inn av Hilde Elisabeth Wedde » 12. april 2008 kl. 14.59

Hei!
Dette kan være Peder i 1801-tellingen for Bergen

Hilde

Jon Sværen
Innlegg: 327
Registrert: 28. januar 2006 kl. 21.42
Sted: BERGEN

Re: Peder Bottelsen med familie navn Qvidingsager født i Aar

Legg inn av Jon Sværen » 13. april 2008 kl. 17.20

Hei !

Når eg såg Årdal og årstalet 1804/05, .. ja då stussar eg ! For aluminiusbygda Årdal (Tangen og Øvre) var knapt nok "på kartet" på den tida.
Kyrkjeboka frå Årdal starta fyrst i 1834 !!

Alt du finn i kyrkjeboka (om Årdal før 1834) finn du i "Lærdal".

Årdal og Aurland har vore bytta om før. I Fylkesarkivet for SF så finn du:
Peder Botholdson Brekke f, Aurland, f. 27.11.1763 (sjølv om det er stadfesta heimedåp den 24.10 ... ). Korleis går det med han ? Kvar er han i 1801 ?

Dersom du fortsatt står fast, så er det ein Årdal-ekspert i Molde: Knut Bryn, medlem av DIS. Sjå andre etterlysningar om Årdal.

dn22260
Innlegg: 2
Registrert: 11. april 2008 kl. 13.54
Sted: USA

Re: Peder Bottelsen med familie navn Qvidingsager født i Aar

Legg inn av dn22260 » 26. april 2008 kl. 2.02

Hei Hilde,

Det er den samme Peder Bottelsen som jeg leter etter. Jeg har fulgt hele hans etterslekt fram til alle med navn Bottelsen. Det er ingen igjen no. Nå er det bare Bottelsens i USA.

Han har og vært oppført som Peder Bottelsen Dahl.

Jeg vil prøve å se om Knut Bryn kan hjelpe.

Brukeravatar
Knut Bryn
Innlegg: 368
Registrert: 16. desember 2004 kl. 12.31
Sted: OSLO

Re: Peder Bottelsen med familie navn Qvidingsager født i Aar

Legg inn av Knut Bryn » 18. september 2008 kl. 11.32

Jeg er vel nærmest etterlyst som bidragsyter til denne tråden, så jeg må beklage at jeg ikke har lagt merke til den før nå. Dessverre har jeg ikke noen direkte løsning på gåten her, men kan kanskje bidra med noen spor.

Først må jeg jeg fortelle at navnet "Qvidingsager" ikke underlig som det ser ut, men det skal vel egentlig være Qvidingsagen. Kanskje har rulleføreren eller transkribenten vært litt unøyaktig. Denne sagen, som vanligvis kalles Kvitingsagi, lå ved Sagelvi ca 5 km vest for Naddvik i Årdal. Det bodde ganske sikkert folk der så tidlig som på 1600-tallet, men ikke sammenhengende.

Når det gjelder Peder Botolvsen, så har jeg dessverre ingen opplysninger om ham (jeg har først og fremst arbeidet med tiden før 1750). Men jeg ser av manntallet fra 1763 at det bodde en kar som het Botolv Andersen på Naddvik eller på en plass under Naddvik. Jeg kan ikke finne ham i bygdeboka, og det kan derfor meget godt tenkes at han bodde på Kvitingssagen. Bygdeboka er først og fremst fokusert på matrikkelgårdene og er ganske ufullstendig når det gjelder husmannsplassene.

Jeg har funnet en Botolv Andersen i kirkebøkene for Årdal/Lærdal fra den aktuelle tiden. Han giftet seg med Sigrid Olsdatter den 26. sep. 1753. Ved forlovelsen står det flg.: "Botolph Andersen med Sigrid Olsdaatter Jevnager, begge fra Aardals Sogn. Sponsores: Ole paa Platsen og Ole Poulsen Ofredalen". Botolvs opphav har jeg ingen formening om, men Siri vet jeg en del om. Den første av forloverne var fra en plass under Hovland, men ellers vet jeg ikke så mye om ham. Når det gjelder Ole Paulsen, så var han av en gammel "sagbruksslekt" i Offerdalen. Dette kan jo bidra til hypotesen om at også Botolv var engasjert i sagbruksdrift.

Jeg har ikke full oversikt over barna til Botolv og Siri, men de fikk i alle fall sønnen Ole i 1756 (dpt. 1. jan. 1757). Den 11. april 1762 blir det begravet en Sigri Olsdattter i Årdal. Dette kan kanskje være Botolvs kone, men kan vel neppe bevises. Jeg har ikke funnet at ble holdt skifteforretning etter henne.
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

gj08106
Innlegg: 17
Registrert: 18. november 2008 kl. 2.27
Sted: FANA

Re: Peder Bottelsen med familie navn Qvidingsager født i Aar

Legg inn av gj08106 » 18. november 2008 kl. 2.34

Heisann, jeg er slekt etter Peder og jeg bor i Bergen. Via hans datter Inger Elisabeth, som fikk datteren Abigael Marie Heglund, som fikk datteren Henrikke Marie Olsen, som fikk datteren Astrid Steen, som fikk min far, som fikk meg :-) Kontakt meg gjerne. post(at)else-egeland.org

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv
Innlegg: 2603
Registrert: 31. juli 2012 kl. 10.30
Sted: Sverige

Re: Peder Bottelsen med familie navn Qvidingsager født i Aar

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 21. mai 2012 kl. 10.28

Mvh,Svehn

Else Egeland
Innlegg: 302
Registrert: 6. juli 2011 kl. 22.28
Sted: FANA
Kontakt:

Re: Peder Bottelsen med familie navn Qvidingsager født i Aar

Legg inn av Else Egeland » 22. mai 2012 kl. 0.31

Glimrende. Jeg fikk kontakt med Rune i USA etter denne diskusjonen for noen år siden, og vi har kartlagt en stor etterslekt i Norge også :)

Nå fant jeg dåpen til Peder sin halvbror Anders 28. okt. 1753 i Årdal, s. 109 ark 2 øverst (lenken nederst her). En av fadrene er kaptein Søren Dahl. Kan det ha sammenheng med slektnavnet som halvbroren Peder senere bruker i Bergen? Er det noen som kjenner til en Dahl-slekt i Årdal.

Googlet litt og fant en inspektør/skipper Johan Dahl ved kobberverket, er det noen som vet noe om den slekten. Han var vel gjerne utenbys fra...

(Bottolf var først gift med Sigrid 20 sept 1753, så med Eli 31 mai 1764)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11594&idx_id=11594&uid=ny&idx_side=-112

Else

Svar

Gå tilbake til «Årdal»