Ingebret Ingebretsen
Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Ingebret Ingebretsen
Født ca. 1836. Far til "uægte" Anna Knof Ingebretsdatter, f. 13.04.1875 i Vefsn. Mor er Petrine Maria Ingebretsdatter fra Vefsn, f. 1938.
Anna Knof Ingebretsdatter var min oldemor. Petrine Maria Ingebretsdatter giftet seg med Haldor Haldorsen i 1877 i Vefsn. Min gammeltante mener at Ingebret Ingebretsen var fra østfold, men på anleggsarbeid i Vefsn/Mosjøen/Halsøy-området.
Hjemsted/fødested for Ingebret Ingebretsen, i oppføringen av dåpen i kirkeboken, er vanskelig å tyde. Gårdsnavn (?) kan synes som Hauen/Houen?, fødested som Lardalen/Lærdalen/Lordalen/Lerdalen, utsnitt av kirkeboksiden er vedlagt.
Jeg har lagt inn en etterlysning i østfold, "ukjent sted", men har også valgt å prøve i Lærdal. Det er en veiarbeider, Ingebrigt Ingebrigtss. i FT 1865, sønn av enke Thøri Jensdatter, som har fattet min interesse. Finner ham ikke i 1875-tellingen.
Er det noen som har kjennskap til ham? Jeg vil bli svært takknemlig dersom noen kan bidra til å kaste lys over en evt. Ingebret Ingebretsen.
Med hilsen
Tom Kaasen
Anna Knof Ingebretsdatter var min oldemor. Petrine Maria Ingebretsdatter giftet seg med Haldor Haldorsen i 1877 i Vefsn. Min gammeltante mener at Ingebret Ingebretsen var fra østfold, men på anleggsarbeid i Vefsn/Mosjøen/Halsøy-området.
Hjemsted/fødested for Ingebret Ingebretsen, i oppføringen av dåpen i kirkeboken, er vanskelig å tyde. Gårdsnavn (?) kan synes som Hauen/Houen?, fødested som Lardalen/Lærdalen/Lordalen/Lerdalen, utsnitt av kirkeboksiden er vedlagt.
Jeg har lagt inn en etterlysning i østfold, "ukjent sted", men har også valgt å prøve i Lærdal. Det er en veiarbeider, Ingebrigt Ingebrigtss. i FT 1865, sønn av enke Thøri Jensdatter, som har fattet min interesse. Finner ham ikke i 1875-tellingen.
Er det noen som har kjennskap til ham? Jeg vil bli svært takknemlig dersom noen kan bidra til å kaste lys over en evt. Ingebret Ingebretsen.
Med hilsen
Tom Kaasen
Re: Ingebret Ingebretsen
Jeg tror den veiarbeider Ingebrigt du har funnet i Lærdal kan være den som er omtalt på side 54 under Henrikstova (2. rode 4) i Lærdal Bygdebok IV, Heim og Ætt, Hauge Sokn, Lærdalsøyri-Mjelde-Øye-Stødno; Alfred Espe, Kåre Hovland; Lærdal Kommune 2001. Om ham står det:
Foreldrene var Ingebrigt Ingebrigtson Flint og Turid Jensdatter Skaffarøyna.
Ingebrigt Ingebrigtson (1840- ) -> Bergen 1867, g.m. Gudveig Nilsdatter, budde på Takla, Voss til 1871, familien til USA 1871.
Foreldrene var Ingebrigt Ingebrigtson Flint og Turid Jensdatter Skaffarøyna.
mvh Jan
-
Takk for raskt svar Jan! Vet ikke om du så på utdraget fra kirkeboka, men det stemte ganske bra med Hauge og Lærdal. Det stemmer derimot IKKE dersom den aktuelle Ingebret/Ingebrigt reiste til Amerika i 1871.....
Med hilsen
Tom Kaasen
Med hilsen
Tom Kaasen
-
Jeg fant denne oppføringen:
Skipslister Bergen-Quebec 1865-73
14505 Bergen 1871 April 22 Ingebrik Ingebriksen Takle m 31 Vossevangen Sarah
14506 Bergen 1871 April 22 Gudve Nilsdatter Takle f 25 Vossevangen Sarah
14507 Bergen 1871 April 22 Kisti Takle f 2 Vossevangen Sarah
Der forsvant den ledetråden.
Med hilsen
Tom Kaasen
Skipslister Bergen-Quebec 1865-73
14505 Bergen 1871 April 22 Ingebrik Ingebriksen Takle m 31 Vossevangen Sarah
14506 Bergen 1871 April 22 Gudve Nilsdatter Takle f 25 Vossevangen Sarah
14507 Bergen 1871 April 22 Kisti Takle f 2 Vossevangen Sarah
Der forsvant den ledetråden.
Med hilsen
Tom Kaasen
-
- Sted: GREÅKER
Hei, Tom.
Ingebrigt Ingebrigtsen flyttet fra Vindedal, Haugen, Lærdal den. 12.10.1867 til Nordland.
Under merknader står det: F: 23/3-1843.
Skrev innlegget her denne gangen, skrev sist i Østfold
Ingebrigt kan jo ha flyttet fra Nordland til Øsfold senere.
Det er flere med samme navn i Lærdal.
Se denne side : http://fylkesarkiv.no/ En veldig bra side.
Hilsen
Beate
Ingebrigt Ingebrigtsen flyttet fra Vindedal, Haugen, Lærdal den. 12.10.1867 til Nordland.
Under merknader står det: F: 23/3-1843.
Skrev innlegget her denne gangen, skrev sist i Østfold

Ingebrigt kan jo ha flyttet fra Nordland til Øsfold senere.
Det er flere med samme navn i Lærdal.
Se denne side : http://fylkesarkiv.no/ En veldig bra side.
Hilsen
Beate
-
Hei, godt nytt år her også
Takker for bistand. Jeg fikk ikke helt med meg hvor du hadde hentet denne opplysningen. Kan du gi meg et hint?
Med hilsen
Tom Kaasen
Takker for bistand. Jeg fikk ikke helt med meg hvor du hadde hentet denne opplysningen. Kan du gi meg et hint?
Med hilsen
Tom Kaasen
Jeg finner ham i alle fall som utflyttet til Nordland på Fylkesarkivets database over "Inn- og utflytte", som også Beate nevner.
mvh Jan
-
Takk
Jeg lette litt utover kvelden og fant ham også i fylkesarkivet. Det står angitt "Nordland", ikke Vefsen/Vefsn. Under søk på konfirmanter i Lærdal, 1858, fant jeg 2 Ingebrigt Ingebrigtsen;
Lenke til kirkeboka med de to
en (nr. 15) født 8.12.1843 på Ehrie, foreldre Ingebrigt Helgesen og Anne Monsdatter
og karen fra Vindedal (nr. 30), foreldre Ingebrigt Olsen og Anna Olsdatter
Jeg finner ingen av disse i Lærdal i folketellingen fra 1865.
Et globalt søk i folketellingen for 1875, gjenfinner Ingebrigt Ingebrigtsen fra Vindedal, Lærdals prestegjeld, i Øksnes:
Lenke til folketellinga i Øksnes 1875
Han er "inderst fisker" og har kone og ett barn, f. 1869. Fiskeryrket kan ha brakt ham til Vefsn, der ulike omstendigheter kan ha medført farskap til Anna Knof. Det er et spor om ikke annet. Jeg har ikke klart å finne spor av den "andre" Ingebrigt Ingebrigtsen fra konfirmasjons-siden i kirkeboka. Er det noen som kan bidra med kunnskap her?
Med hilsen
Tom Kaasen
Jeg lette litt utover kvelden og fant ham også i fylkesarkivet. Det står angitt "Nordland", ikke Vefsen/Vefsn. Under søk på konfirmanter i Lærdal, 1858, fant jeg 2 Ingebrigt Ingebrigtsen;
Lenke til kirkeboka med de to
en (nr. 15) født 8.12.1843 på Ehrie, foreldre Ingebrigt Helgesen og Anne Monsdatter
og karen fra Vindedal (nr. 30), foreldre Ingebrigt Olsen og Anna Olsdatter
Jeg finner ingen av disse i Lærdal i folketellingen fra 1865.
Et globalt søk i folketellingen for 1875, gjenfinner Ingebrigt Ingebrigtsen fra Vindedal, Lærdals prestegjeld, i Øksnes:
Lenke til folketellinga i Øksnes 1875
Han er "inderst fisker" og har kone og ett barn, f. 1869. Fiskeryrket kan ha brakt ham til Vefsn, der ulike omstendigheter kan ha medført farskap til Anna Knof. Det er et spor om ikke annet. Jeg har ikke klart å finne spor av den "andre" Ingebrigt Ingebrigtsen fra konfirmasjons-siden i kirkeboka. Er det noen som kan bidra med kunnskap her?
Med hilsen
Tom Kaasen
Ingebrigt Ingebrigtsen som er i Øksnes i 1875 er ikke en aktuell kandidat. I "Gård og Slekt i Øksnes" bind II side 309 Hjellsand er han oppgitt født 1843, foreldre Ingebrigt Olsen Vindedal og Anna Olsdatter. gift Maria Gurine Hoem født Hjellsand. Barn født på Hjellsand i 1869, 1871, 1875, 1876, 1879 og 1882. Familien til USA.
Da Anna Knof ble døpt i 1875 i Vefsn oppgis Ingebrigt å være 36 år. dvs født ca 1839. Ved hennes konfirmasjon i Vefsn i 1890 er mellomnavnet skrevet Knoph, og faren er også da oppgitt født i Lærdal.
Se nr 11: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 110058.jpg
Hvor kommer mellomnavnet Knof/Knoph fra ?. Jeg kjenner ikke til at det ble brukt i slekta til mora Petrine Maria Ingebrigtsdatter fra Vefsn.
Klaus Johnsen
Da Anna Knof ble døpt i 1875 i Vefsn oppgis Ingebrigt å være 36 år. dvs født ca 1839. Ved hennes konfirmasjon i Vefsn i 1890 er mellomnavnet skrevet Knoph, og faren er også da oppgitt født i Lærdal.
Se nr 11: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 110058.jpg
Hvor kommer mellomnavnet Knof/Knoph fra ?. Jeg kjenner ikke til at det ble brukt i slekta til mora Petrine Maria Ingebrigtsdatter fra Vefsn.
Klaus Johnsen
-
Hei
Jeg har ikke brydd meg om Ingebrigt fra Vindedal, fordi det ikke er noe som knytter ham til Anna Knof.
Jeg oppfatter bruk av Knof i døpenavnet som en form for "pynt". Jeg har ikke kommet over noe som skulle antyde noe annet. Ulik stavemåte fra dåpshandling til konfirmasjon kan skyldes prestens oppfatning av hvordan det burde staves. Ved vielsen er det igjen Knof som benyttes.
Jeg er ikke så skråsikker på at det står LÆRDAL i kirkebøkene. Som jeg skrev i "åpningsinnlegget, er det både Lerdalen, Lardalen, Lordalen, og Lærdalen, men det er jo bare Lardal og Lærdal som er kirkesogn/prestegjeld. I Lardal er det er gård som heter Hauen, men ingen Ingebrigt/Engebret.
Jeg har ikke brydd meg om Ingebrigt fra Vindedal, fordi det ikke er noe som knytter ham til Anna Knof.
Jeg oppfatter bruk av Knof i døpenavnet som en form for "pynt". Jeg har ikke kommet over noe som skulle antyde noe annet. Ulik stavemåte fra dåpshandling til konfirmasjon kan skyldes prestens oppfatning av hvordan det burde staves. Ved vielsen er det igjen Knof som benyttes.
Jeg er ikke så skråsikker på at det står LÆRDAL i kirkebøkene. Som jeg skrev i "åpningsinnlegget, er det både Lerdalen, Lardalen, Lordalen, og Lærdalen, men det er jo bare Lardal og Lærdal som er kirkesogn/prestegjeld. I Lardal er det er gård som heter Hauen, men ingen Ingebrigt/Engebret.
mvh
Tom Kaasen
Tom Kaasen
- Svehn Ruskelöv
- Sted: Sverige
Hei Tom!
Her er dåpen "Anna Knof" år 1875 nr.81 i "Vefsn/ Mosjöen" : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-98
Har du hatt denne dåpen oppe til tydning hos spesialistene ??
Her er dåpen "Anna Knof" år 1875 nr.81 i "Vefsn/ Mosjöen" : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-98
Har du hatt denne dåpen oppe til tydning hos spesialistene ??

Mvh,Svehn
- Svehn Ruskelöv
Alt av intresse og ta med
: http://nettforlaget.net/cgi-bin/brukere ... idenummer=

Mvh,Svehn
-
Takk for interessen du viser Svehn!
Jeg har ikke bedt noen eksperter om hjelp til tyding.
Jeg har forsøkt å spore opp denne Ingebrigt på alle de mulige stedene som er nevnt innledningsvis, uten hell.
Jeg har forsøkt mange ulike stavemåter på navnet og søkt det beste jeg har kunnet. Det er imidlertid mange år siden tråden ble startet, og det kommer stadig nye kilder til og nye "øyne".
Jeg har ikke bedt noen eksperter om hjelp til tyding.
Jeg har forsøkt å spore opp denne Ingebrigt på alle de mulige stedene som er nevnt innledningsvis, uten hell.
Jeg har forsøkt mange ulike stavemåter på navnet og søkt det beste jeg har kunnet. Det er imidlertid mange år siden tråden ble startet, og det kommer stadig nye kilder til og nye "øyne".
mvh
Tom Kaasen
Tom Kaasen
- Svehn Ruskelöv
Jeg tok mig friheten og legge inn dåpen til "Anna Knof" år 1875 til tydning
: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=116361

Mvh,Svehn
- Svehn Ruskelöv
Samme etterlysning her fra 2006 "Östfold" ukjendt sted : https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=39845
Mvh,Svehn
-
Hei
Jeg la ut etterlysningen flere steder, fordi jeg ikke forsto helt hvordan slektsforumet virket, den gangen jeg var helt fersk.
Jeg la ut etterlysningen flere steder, fordi jeg ikke forsto helt hvordan slektsforumet virket, den gangen jeg var helt fersk.
mvh
Tom Kaasen
Tom Kaasen
- Svehn Ruskelöv
Den er heldt grei vettu, for jeg har selv värt fersking (2006) og forstod heller ikke så mye, men nå har vi löst den saken sånn att begge etterlysningene er samlet 

Mvh,Svehn