Hvor er Kolnes (Kølnes) i Kaupanger?

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
Brukeravatar
Knut Bryn
Innlegg: 368
Registrert: 16. desember 2004 kl. 12.31
Sted: OSLO

Hvor er Kolnes (Kølnes) i Kaupanger?

Legg inn av Knut Bryn » 20. mai 2010 kl. 12.41

Ole Ingebrigtsen Kolnes arbeidet ved Årdal kobberverk som tømmermann og gruvearbeider fra 1724 til 1734 og fra 1752 da virksomheten ved verket så smått ble tatt opp igjen etter en driftsstans. I 1756 ble alle arbeiderne spurt om sin bakgrunn og Ole fortalte da at han var «føed paa Kølnæs i Copanger, omtrent 55 aar gammel, er givt, har een søn». I lønningslistene kalles han Kolnes.

Jeg har ikke funnet Kolnes eller Kølnes som gårds- eller stedsnavn i Kaupanger, men regner kanskje med at det kan ha vært en plass med dette navnet som var i bruk en stund. Kanskje dette rett og slett var et sted det ble brent trekull? Er det noen som kjenner dette stedsnavnet i Sogndal?
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

Jon Sværen
Innlegg: 327
Registrert: 28. januar 2006 kl. 21.42
Sted: BERGEN

Re: Hvor er Kolnes (Kølnes) i Kaupanger?

Legg inn av Jon Sværen » 21. mai 2010 kl. 16.23

Er "lufta" spyrsmålet med leiar i Årdal Sogelag, Bjørn Lindland.

Han tippar det er: Kjørnes, som ligg på eit nes mellom Sogndal og Kaupanger.

Eg var innom Gardsleksikonet på Fylkesarkivet i SF på dei 20 gardane: G.nr 88 til G.nr 107.
IKKJE eit navn byrjar på "Kol". Og IKKJE eit navn avsluttar på "Nes". Dog var alle gardane ikkje merka med Stadnavn.

Grensa mellom Kaupanger Sogn i 1756 og hovedsoknet Stedje i Sogndal er ukjent for meg.

Du har laga eit kjekt innlegg om Ramsøyni i Øvre Årdal. Fungerar lekkja mi, så vil andre sjå kva du har laga:
http://www.digitaltfortalt.no/show_list ... nstitusjon)+LIKE+'%25dis-norge%25'&sokpaa=DIS-Norge'

Brukeravatar
Knut Bryn
Innlegg: 368
Registrert: 16. desember 2004 kl. 12.31
Sted: OSLO

Re: Hvor er Kolnes (Kølnes) i Kaupanger?

Legg inn av Knut Bryn » 21. mai 2010 kl. 20.44

Hmm, ja, Kjørnes er kanskje ikke så dumt forslag. Sånn rent lydmessig er det riktig en vesentlig forskjell mellom K- og Kj-, men Kjørnes må likevel regnes med som en mulighet. Jeg tenkte også på Kolset, men det er kanskje mindre sannsynlig. Kolset ligger dessuten lengre fra Kaupanger enn Kjørnes gjør.

Jeg ser av kartet at det er et bruk eller en plass under Nedre Ambla som heter Neset. Like ovenfor er det et annet bruk/plass som heter Kollegjerdet. Nå kjenner ikke jeg opphavet til det siste stedsnavnet, - og jeg vet heller ikke noe om hvor ganle disse boplassene er, men kanskje det kunne være en hypotese at Neset opprinnelig her Kolleneset e.l.? Kanskje noen lokalkjente har synspunkter på dette?

Her er en bedre lenke til historien omRamsøyni.
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

Svar

Gå tilbake til «Sogndal»