werkland

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
gj01966
Innlegg: 62
Registrert: 1. februar 2007 kl. 8.11
Sted: UTHAUG

Re: werkland

Legg inn av gj01966 » 9. mai 2007 kl. 0.36

Har kommet over noen gamle avisutklipp som min bestemor har tatt vare på og der var det ett minneord over Johan Peter(Johansen)Verkland f.1877 sønn av J.P.Pettersen Verkland.Der står det at slekten stammer fra gården Werkland(Wergeland)Brekke i Sogn og Fjordane.Så floken er vel løst,Så vi må vel se bort fra Malvik kanskje....
Blir interessant å se hva som kommer fram etter dette.Håper på innspill.

Mvh.Torild

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: werkland

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 9. mai 2007 kl. 12.44

hei igjen Torild !
Flott at du står på vedrørende denne slekta.

For noen uker siden da jeg snakket med Verkland-folk på Hitra om slekt, ble jeg møtt med en antagelse om at Verkland nedstammet fra Wergeland. Slo det fra meg som ønsketenkning. Men med ditt funn nå blir jo dette mer sannsynlig. Egentlig tror jeg fortsatt mest på Malvik, bla. navnene Johan, Peter synes å stemme mer med Malvik. Samt at det jo er mye nærmere.

Men har sett litt på Ytre Sogn. Administrativt lå Vergeland i 1801 i Eivindvig prestegjeld, i Brekke sogn. På Vergeland bodde det en Ole Haugnessen, 18 år, i 1801, som jo i teorien kan ha blitt far til Peter Olsen Verkland., f. ca 1820-23. I 1865 ligger Brekke i Ladvig(Lavik) herred, og det er 4 gårder der kalt Wergeland.

For ordens skyld, noe forkortet fra Cappelens MEDIA: Nicolai Wergeland, 1780 - 1848, sønn av klokker Halvor Lassesen på Verkland, Gulen i Sogn. Eidsvollsmann i 1814, sogneprest i Eidsvoll fra 1816, forfatter, far til Henrik og Camilla.

Gulen var også en del av Eivindvig i 1801, men jeg finner ikke Halvor Lassesen der da, derimot mange Lassesen. Skulle det være slektskap her, vil nok mange Werkland-etterkommere bli henrykt over det ...

Nå er jo Werkland etterlyst både her i Fosen og i Strinda/Malvik, og ingen er kommet frem med info om herkomst fra Sogn. Kanskje kan det dukke opp noen som vet noe, eller som finner ut noe, nå ? Hvis ikke, må du muligens flytte denne ettersysningen til Sogn ?

Vennlig hilsen Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn04829
Innlegg: 9
Registrert: 6. desember 2004 kl. 11.41
Sted: TRONDHEIM

Re: werkland

Legg inn av dn04829 » 9. mai 2007 kl. 23.21

Hei! Har du sjekket boken: Brekke herred, bind 2/ Gard, tun og ætt/ Forfatter Ludvig Engesæter/ utgitt 1944 ?
Vennlig hilsen Odd

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: werkland

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 10. mai 2007 kl. 2.10

Hei,
mulig jeg får tid til å ta en tur innom riksarkivet imorgen for bl.a. å se etter den boka.

Ellers har jeg gått gjennom døpte i kirkebok for Gulen ( Eivindvik/Brekke ) for årene 1816-25, har funnet noen Peder Olsen, men ingen av dem med tilknytning til gården Verkland/Vergeland. Kan naturligvis ha oversett noe.

Bjørg Smith har funnet ( emne om Werkland litt lenger ned på sida her ) at Peter Olsen Werkland antaglig ble viet i Dolm som nr. 28 i 1845, da oppgitt født i Trondheim.

Da skulle vi ha disse alternativene:
1. Mannen er født i Trondheim, med tilknytning til Werkland i Malvik - eller snarere hans far/foreldre er derfra.(Han er ikke funnet i kirkebøkene for Malvik).
2. Han er født i Trondheim, men med en far eller aner fra Werkland(Wergeland) i Brekke sogn, Eivindvik ( nå Gulen ).

Dersom det første er riktig, hva da med informasjonen i Werkland-slekta om at de stammer fra Wergeland i Brekke ? Jeg har tenkt meg at det ligger en del generasjoner mellom 1820 og et stykke utpå 1900-tallet da bl.a. dette minneordet ble skrevet. Noen kan ha lett etter opprinnelsen, og funnet Werkland i Brekke, men ikke funnet Werkland i Malvik.

Fint om andre har innspill.

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: werkland

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 10. mai 2007 kl. 23.41

takk til Odd W. Ellevseth som henviste til presis riktig bok. Bygdebøkene for Gulen/Eivindvik inkluderte ikke Brekke sogn, som tidligere var eget herred.

Navnet Verkland ( Verkeland,Virkland, Virkeland ) ble endret i mange henseende til Vergeland/Wergeland mot slutten av 1700-tallet, og mange tok dette navnet etterhvert, både bønder og husmenn i aktuelle område i Brekke.

Den omtalte boka var svær og meget detaljrik, jeg brukte over 2 timer på å bla gjennom ca 150 sider vedr. Wergeland/Yndesdal ( s. 355-481, samt noen referanser til andre bruk ) Jeg fant ingen Peder, eller Ole som kunne være aktuell som hans far. I det hele var det svært lite av navn som Peder/Peter og Johan i området. Nå stoler jeg ikke på at jeg har fått med meg alt, og utenforstående/inngifte kan ha tatt Wergeland-navnet ( Men poenget her er jo at våre trønderske Verklandfolk IKKE tok Wergelandnavnet ! ) Det hadde derfor vært kjempefint om noen kunne gå gjennom boka og etterprøve det jeg har kommet til !

Dersom trønder-Verklandsfolket kom fra Brekke, hvorfor hadde ikke de også endret navnet til Wergeland ? De kan naturligvis ha kommet før 1800. Men som sagt, jeg fant ingen ledetråd i den retning.

Altså tror jeg opprinnelsen er Verkland i Malvik, og at den aktuelle familien kom til Froan derfra, via Trondhjem.

Et par små notater: Siden Nicolai Wergelands far Halvor Lassesen ble nevnt: Han sluttet som klokker, ble sjømann og døde i 1785 på et skip på vei til Portugal. Nicolai var egentlig døpt Nils.

Den ovenfor nevnte Ole Haugnessen kunne jeg ikke finne igjen i bygdeboka. ( Det ligger en liten mulighet her for at han reiste nordover, men jeg tror det ikke. )

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Øivind Thoresen

Re: werkland

Legg inn av Øivind Thoresen » 11. mai 2007 kl. 21.00

Hei,

Min bestemor Gevarda Cecilie Sletvold hevdet også det tilsvarende i alle år at de var fra slekten Wergeland, og det samme gjorde min far Husk at hvis ting blir hevdet mange nok ganger kan det til slutt bli en sannhet. Vi får håpe det er en link der, men det kan også være en godt bevart familieskrøne.
La oss fortsette å lete etter bevis..

God helg!

Øivind

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: werkland

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 12. mai 2007 kl. 12.55

Interesserte kan også sjekke en etterlysning jeg nå har lagt ut på Slektsforum Dis-Norge, under
S-F, Ytre Sogn, Gulen herred.

Mvh Knut

Svar

Gå tilbake til «Gulen»