Sogneprest Nils Andersen Toldorph og Elisabeth Jessen

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Sogneprest Nils Andersen Toldorph og Elisabeth Jessen

Legg inn av Leif Salicath » 12. februar 2012 kl. 20.16

Nils Andersen Toldorph 1675-1725 var sogneprest i Hobøl fra 1697 til 1707. Han giftet seg 1) i 1697 i Vanse med Sophie Amalie Isabella Meyer 1680-.

På ett eller annet tidspunkt mellom 1697 og 1707 dør hans første hustru og han gifter seg 2) med Elisabeth Hannibalsdatter Jessen født etter 1683.

Fra 1708 er Nils sogneprest i Vanse - og frem til 1725 når han dør. Der får han 3 barn, Povel i 1709, Sophia Amalia Isabella i 1710 og Birgitte Maria i 1712. Før dette får han datteren Adolphia Caroline (som dør i 1766), men som man diskuterer om er født i ekteskap nr. 1 eller 2.

Står det noe i bygdebøkene eller noe annet sted som kan avklare dette spørsmålet ?

Brukeravatar
dn13185
Innlegg: 17
Registrert: 29. desember 2006 kl. 23.38
Sted: STADLANDET

Re: Sogneprest Nils Andersen Toldorph og Elisabeth Jessen

Legg inn av dn13185 » 13. juni 2012 kl. 15.36

Hei,

Jeg har i slektstreet mitt en Elschen Margrete Nielsdtr. Toldorph som i følge Vegusdal bygdebok s. 65 er født 1699 i Vanse. g.m. Rasmus Lythson Ørum Wibye i 1724 på Lista. (Sogneprest)

De skal ha hatt 10 barn og to døtre bærer navnet Sophia Amalia.

Jeg har med usikkerhet oppført Nils Andersen Toldorph og Sophie Amalia Isabella Meyer som mulige foreldrene til Elschen Margrete. Men det er mye usikkerhet rundt dette og jeg har ikke bevis. Lurer derfor på om du kjenner noe til dette?

Elschen Margrete skal ha dødd i 1768 og skal være begravet i Korskirken i Bergen. Hennes mann døde også i Bergen. Jeg har ikke fått sjekket disse opplysninger noe mer detaljert så jeg har ikke flere referanser enn Vegusdalsboka samt gamle notater jeg fikk fra en slektsforsker tidlig på 90-tallet og diskusjoner på Digitalarkivet vedrørende noen av Elschen Margretes barn.
Ei annen datter bærer navnet Catharine. I følge de opplysninger jeg har så langt heter moren til Nils Andersen Toldorph også Catharine. Ei datter av Catharine bærer navnet Birgitte.

Det er altså flere like navneforbindelser her og de nevnte navnene finner jeg så langt ikke på mannens side (har da ikke mange opplysninger om hans opphav heller så langt)

kan det være en forbindelse her?

Brukeravatar
dn13185
Innlegg: 17
Registrert: 29. desember 2006 kl. 23.38
Sted: STADLANDET

Re: Sogneprest Nils Andersen Toldorph og Elisabeth Jessen

Legg inn av dn13185 » 13. juni 2012 kl. 15.41

Hei igjen,

En liten viktig tilleggsopplysning. Barna til Elschen Margrete Nielsdtr. Toldorph er født på Lista, Vanse i Vest agder samt Kinn i Sogn og Fjordane.

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Sogneprest Nils Andersen Toldorph og Elisabeth Jessen

Legg inn av Leif Salicath » 13. juni 2012 kl. 17.40

Hei Elisabeth.

Dette var nytt for meg. Vi har vielsen til Niels Andersen Toldorph i kb den 11.apr.1697 og en datter Catharina ca 1700 med hans første hustru Sophie Amalie Isabella Meyer. Man vet ikke når hun dør og han gifter seg på nytt, men trolig senest 1704 i Hobøl.

De var ganske nøye med oppkalling i de tider og Elschen Margrethe er ukjent i slektene som er involvert, men da må jeg føye til at jeg ikke kjenner Wibye-slekten. Jeg finner heller ikke hennes dåp i Vanse i 1699, men det er jo godt med plass i tid til et barn i 1699.

Imidlertid har jeg en datter av Niels Andersen Toldorph og hans 2. hustru Elisabeth Hannibalsdatter Jessen, som altså heter Sophie Amalie Isabella Toldorph. Hun er døpt i Vanse 11. sept. 1710 og dør i Jostedalen 16. jan. 1785 og ble gift 29.okt.1729 i Vanse med sogneprest i Jostedalen Rasmus Wibye c1696-1761.

Jeg har bare registrert ett barn, nemlig Hanna Rasmusdatter Wibye døpt 28. mai 1740 i København i Nicolay kirke.

mvh
Leif

Brukeravatar
dn13185
Innlegg: 17
Registrert: 29. desember 2006 kl. 23.38
Sted: STADLANDET

Re: Sogneprest Nils Andersen Toldorph og Elisabeth Jessen

Legg inn av dn13185 » 13. juni 2012 kl. 19.47

Hei og takk for rask tilbakemelding!

Jeg har selv søkt det jeg kunne i kveld for å finne en mulig sammenheng.

Her er i allefall linken til hennes død : http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 3217#nedre

Kan hun være født i Hobøl istedet?
Dersom faren er Nils Andersen Toldorph så kan det være en mulighet (f. 1699).

Lurer også på hvorfor det ikke finnes digitaliserte kirkebøker for Hobøl fra denne tiden? Ødelagte eller ikke digitaliserte.

Jeg har også notert meg tidligere den informasjonen du har angående soknepresten i Jostedalen Rasmus Wibye og hans kone.
Hun har jeg forøvrig plassert som datter til Peder Toldorph og ei Hedevig Bagger.
Her er det muligens noe rot!! tar gjerne imot info og referanser på hvordan det henger sammen. Sophie Amalie Isabella er i alle fall født etter min Elschen Margrete.

Mannen hennes Rasmus Lythson Ørum Wibye har jeg notert født ca 1697 og død 1739.
Skal sjekke hans årstall også noe nærmere for å se om det er en mulighet til at han kan ha vært gift to ganger. Det er ikke helt fremmed for meg og jeg har hatt det i notatene mine som en mulighet at han har hatt en kone som het Sophie Amalie Isabella.

uansett så hadde det vært spennende å sett om det var en mulighet å finne ut om det kan være en forbindelse her.

Kjenner du til hvem foreldrene til Sophie Amalie Isabella Meyer er med tanke på navnebruket? Har ikke Andreas Nielsen Toldorph ei datter som heter Abel Margrethe? I så tilfelle så er navnet Margrethe ikke helt fremmed. Vet at navnet Elschen er en tysk variant og omskriving fra navnet Elisabeth. Er det noen på Sophie Amalie Isabella Meyer sin side som heter det?

Mvh
Elisabeht M.E.

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Sogneprest Nils Andersen Toldorph og Elisabeth Jessen

Legg inn av Leif Salicath » 13. juni 2012 kl. 20.57

Rasmus Wibye i Jostedalen heter Rasmus Rasmussen Wibye og er trolig en helt annen og ikke i slekt med din Rasmus ei heller hans hustru.

lenke viser døpte i Vanse i 1699. Hva står det ?

Niels Andersen Toldorph var sogneprest i Hobøl fra 29.6.1697 til 1707 og deretter fra 15.2.1707 i Vanse.

Sophie Amalie Isabellas mor het Ide Luttamel Pettersdatter og faren var Adolh Carl Meyer, oberstløytnant. Jeg har ikke sett omtalte navn i denne slekten (moren døde i Skoger, se skifter Nord-Jarlsberg.

Du kjenner sikkert til at Sophie Amalie Isabella var gift før med sogneprest i Vanse, Povel Hansen Holst som døde i 1695. 4 barn i det ekteskapet - den siste i 1695. Ekteskap nr. 2 11.4.1697. Evt. barn der må ha vært i Hobøl.

Se lenke

Se også denne - søk på ørum: lenke

Svar

Gå tilbake til «Hobøl»