I 1786 fødes det to jenter ved navn Jøran Olsdatter, en på Greagerplads og en på Solbrekke. Det er hun på Greagerplads som jeg er interresert i.
Hun er døpt den 12/2-1786, nr. 22, Foreldre Ole Olsen og Hillebor Mathiasdatter.
I FT1801 bor Ole og Hellebor på Greager med barna Søren, Randi og Ole, men ingen Jøran.
I listene over konfirmanter fra 1799-1804 kan jeg heller ikke finne Jøran fra Greager plads.
I 1810 er det to giftemål:
8/2-1810 Halvor Johannesen, Liens plads og Jøran Olsdatter, Lund
8/12-1810 Jens Andersen, Orud og Jøran Olsdatter, Ilgutu, nr. 36
Hun på Ilgutu har en forlover fra Greager, samt at ved dåpen til deres barn så finner jeg blant annet broren Ole Olsen og svigerinnen Inger Brynhildsdatter blant fadderne. Jeg er dermed ganske sikker på at Jøran Olsdatter, Ilgutu, er min 3xtippoldemor.
Det som forvirrer meg er at jeg ikke har funnet henne i FT1801 i Østfold eller i konfirmasjonslistene i Rakkestad. Hvis hun eksisterer i 1786 og i 1810, hvor er hun da rundt 1801? Er det noen som kan hjelpe?
Jøran Olsdatter, f. 1786
Moderator: MOD_Østfold
Re: Jøran Olsdatter, f. 1786
Jeg prøver igjen
Jeg savner Jøran Olsdatter ved to anledninger som er ganske nært i tid. En feil/mangel skjer ofte i disse kildene, men to feil nesten samtidig er vel litt mindre sannsynlig
Jeg lurer derfor på:
Er det sannsynlig at Jøran Olsdatter har reist ut som tjenestepike før hun ble konfirmert og at hun da har blitt konfirmert et annet sted?
Jeg finner en Jøran Olsdatter konfirmert i Berg i 1800, nr. 4. Jeg klarer ikke å tolke gårdsnavn. Er det i det hele tatt sannsynlig at dette kan være "min" Jøran Olsdatter. Finner heller ingen Jøran Olsdatter i Berg i FT1801.
Kan presten ha skrevet et helt feil navn ved konfirmasjonen?
Jeg har sjekket konfirmasjonslistene igjen etter Jøran Olsdatter, Greagerplads og funnet en Oloug Olsdatter (15), Greagerplads konfirmert 12/10-1800 i Rakkestad, nr. 6
Jøran og Oloug er så forskjellige at jeg ikke tror på noen forveksling og det er ingen annen Oloug i listen som kan ha "hengt igjen" i prestens minne. Det finnes et par kandidater for Oloug Olsdatter i FT1801 (ikke på Greagerplads) så jeg tror dette er et blindspor.
En annen vinkling er jo fornavnet, Jøran kan jo skrives Gjøran, Giøran, Jørran osv. Jeg har prøvd å søke i FT1801 på forskjellige stavemåter men finner ingen som passer. Har noen kjennskap til sære varianter av kvinnenavnet Jøran?
Er det noen som kjenner til hva som mangler i FT1801 i Rakkestad? Er det sannsynlig at ett barn i en familie ikke er med når resten av familien vises?
Jeg vil være takknemlig for tips som kan føre meg videre

Jeg savner Jøran Olsdatter ved to anledninger som er ganske nært i tid. En feil/mangel skjer ofte i disse kildene, men to feil nesten samtidig er vel litt mindre sannsynlig

Jeg lurer derfor på:
Er det sannsynlig at Jøran Olsdatter har reist ut som tjenestepike før hun ble konfirmert og at hun da har blitt konfirmert et annet sted?
Jeg finner en Jøran Olsdatter konfirmert i Berg i 1800, nr. 4. Jeg klarer ikke å tolke gårdsnavn. Er det i det hele tatt sannsynlig at dette kan være "min" Jøran Olsdatter. Finner heller ingen Jøran Olsdatter i Berg i FT1801.
Kan presten ha skrevet et helt feil navn ved konfirmasjonen?
Jeg har sjekket konfirmasjonslistene igjen etter Jøran Olsdatter, Greagerplads og funnet en Oloug Olsdatter (15), Greagerplads konfirmert 12/10-1800 i Rakkestad, nr. 6
Jøran og Oloug er så forskjellige at jeg ikke tror på noen forveksling og det er ingen annen Oloug i listen som kan ha "hengt igjen" i prestens minne. Det finnes et par kandidater for Oloug Olsdatter i FT1801 (ikke på Greagerplads) så jeg tror dette er et blindspor.
En annen vinkling er jo fornavnet, Jøran kan jo skrives Gjøran, Giøran, Jørran osv. Jeg har prøvd å søke i FT1801 på forskjellige stavemåter men finner ingen som passer. Har noen kjennskap til sære varianter av kvinnenavnet Jøran?
Er det noen som kjenner til hva som mangler i FT1801 i Rakkestad? Er det sannsynlig at ett barn i en familie ikke er med når resten av familien vises?
Jeg vil være takknemlig for tips som kan føre meg videre

-
- Sted: VETTRE
Er ihvertfall ei Jøran Olsd. som flytter fra Rokke i Berg pr. tilbake til foreldrene sine i Rakkestad i 1802. Jeg har fotografert attestene i prestearkivet: https://picasaweb.google.com/1102357833 ... 7692212130
-
- Sted: VESTMARKA
- Kontakt:
- og da kan det trolig være denne, Jøran Olsdatter ?????, nr.4, konfirmert i 1800:
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 1 (1770-1814), Konfirmerte 1800-1804, side 554-555.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-256
- jeg klarer ikke tyde det som står etter hennes navn. Men du bør kanskje legge dette og infoen/attesten i forrige innlegg til tyding her - https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2352
Mvh BrØ
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 1 (1770-1814), Konfirmerte 1800-1804, side 554-555.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-256
- jeg klarer ikke tyde det som står etter hennes navn. Men du bør kanskje legge dette og infoen/attesten i forrige innlegg til tyding her - https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2352
Mvh BrØ

Tusen takk for presteattesten
Så vidt jeg kan tolke så ser jeg at hun har bodd på Medbøe i Rokke. I FT1801 ser jeg at det bor en Hellebor Hovolsdatter på denne gården. Et såpass sjeldent fornavn, som også er fornavnet til Jørans mor, leder jo tankene inn på at disse to Hellebor'ene er i slekt, kanskje kusiner (et raskt søk i familysearch angir at begge har mødre som er Olsdøtre). Dette skal sjekkes videre!
Da gir jo konfirmasjonen av Jøran Olsdatter i Berg mening, selv om jeg ikke ser henne i FT1801. Er hun midlertidig bosatt, kan det jo ha vært litt forvirring om hvor hun skal telles.

Da gir jo konfirmasjonen av Jøran Olsdatter i Berg mening, selv om jeg ikke ser henne i FT1801. Er hun midlertidig bosatt, kan det jo ha vært litt forvirring om hvor hun skal telles.