Bygdebok for Rakkestad, finnes det?

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Bygdebok for Rakkestad, finnes det?

Legg inn av dn01013 » 1. mai 2008 kl. 14.56

Etter mye forgjeves leting fra min side, har en slektning av meg endelig funnet min ane Anne Marie Johannesdtr Olsen i Rakkestad kirkebok under uægte fødte i 1790 som nr. 10.

Min slektning har også funnet at moren, Berte Svendsdtr sannsynligvis er datter av Svend Brynildsen, nevnt i 1801 i Lundøe (Lunde?)

Så jeg lurer på, finnes det en bygdebok for Rakkestad som kanskje kan vite mer om dette er korrekt og om evt. den nevnte Berte er den samme Berte som dukker opp i Halden i 1801 hvor Anne Marie i 1875-tellingen sier hun kommer fra og hvor hun sannsynligvis er registrert som hushjelp 11 år gammel. En Berte Svensdtr som er ugift hushjelp passer med alder i forhold til hva hun skulle være om hun er datter av Svend Brynhildsen.

Noen som kjenner mer til dette?

Jon Sværen
Sted: BERGEN

Re: Bygdebok for Rakkestad, finnes det?

Legg inn av Jon Sværen » 1. mai 2008 kl. 23.42

Hei Alf !

Det er overaskande at DU, som har har vore så mykje i DIS, med så mange innlegg,
IKKJE kjenner til "Nyttige Lenker" nederst på Digitalarkivet og deretter vidare til:
a) DIS genologiske resureser
b) Slektshistoriske kilder
c) Østfold
d) Rakkestad
e) Bygdebøker, tidsskrifter

Du vil då finna 2 tlf-nr til Gerd Johanne K. og eit tlf-nr til Vidar J., som eg håpar kan svara deg på spyrsmålet ditt.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 1. mai 2008 kl. 23.57

Jon Sværen skrev:Det er mogelig at innlegget ditt er ein test om kor edrue medlemane i DIS er på ein fyste mai .....

Nok heller det at når man programmerer på GEDtreff med omorganisering av 30 komponentpakker på kortest mulig tid, helst ferdig før helga og dermed bruker opp mot 14 timer daglig på dette, så har man ikke alltid tid til å sette hodet i gear når det dukker opp uventede opplysninger om slekt pr brev fra Danmark.
Lenge siden jeg har hatt tid til å slektsforske, hverken i jobbuke hvor jeg kanskje burde avlegge RA et og annet besøk (sist uke var det totalt umulig pga. nytt prosjekt på mandags morgen med absolutt deadline på torsdag kl 20, ellers ville ingen ansatte få montert sine disker på ny hovedserver fredag morgen og i såfall måtte gjøre det manuelt, ca. 700 stk :-)

dn20441

Legg inn av dn20441 » 2. mai 2008 kl. 1.58

Hei!

Ingen gårdshist. ennå for Rakkestad - har du kanskje nå funnet ut? Noen få slekter beskrevet av Krosby i bygdehist. fra 1914.

Etter litt "opprydding" i pers.opplysningene i etterlysningen finner man:

Berte Svendsdatter f. 1869 på Stamsaas i Degernes - foreldre Sven Stamsaas og Anne Ingebretsdr: (FS har Sven Brynilsen, så det står kanskje ved konf.?) - begr. fra Lundøe i Degernes (?) jan. 1801 sammen med dødf. sønn, dvs. før 1801-tellingen. Dåpsinnf. i KB gir ikke sikker identif. av Berte f. 1869 som samme pers. som hun som dør på Lundøe i 1801. Men denne siste er vel rel. sikkert Svend Brynildsens datter. Indikasjon på identitet: født og død i Degernes, alder 31 år v. død i jan. 1801.

Hun blir i feb. 1800 gift med Ole Andersen, den andre bonden på Lundøe i 1801:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-148

LITT underlig kanskje at brudens far ikke er forlover, men han er jo ganske gammel .....

Lundøe må vel være gården Lunde i Degernes? FT bruker også gårdsnavnet Lundøe og har ingen Lunde-gård.

Anne Marie Johannesdatter, tj.pike i Fr.hald, 11 år gammel i 1801 KAN vel gjerne være Bertes datter, men er det mulig å bevise det?

mvh Egil G.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 2. mai 2008 kl. 10.17

Egil Glørud skrev:Anne Marie Johannesdatter, tj.pike i Fr.hald, 11 år gammel i 1801 KAN vel gjerne være Bertes datter, men er det mulig å bevise det?

Takk for opplysningene (1869 skal vel være 1769 by the way)

Ang. beviser er nok det vanskelig utenom at hun i FT 1865 oppgir Rachestad som fødested, men oppgir Halden i 1875, så det er i det minste sterke indisier. Dessuten finner jeg ikke noen tilsvarende i 1801 andre steder i Østfold minnes det meg. Dvs. f. 1790.

(I henhold til familiefolklore var hennes foreldre sterkt i mot giftemålet i 1811 i Stavern.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-237

Så hva man skal si her er ikke godt å si :-(

(Mener jeg også fant en Anne Marie datter av Johannes Olsen og en Børgesdtr i Halden, men dette var nok da et blindspor antar jeg)

For øvrig er det min slektning som har funnet Svend Stamsaas at han er døt 6. juni 1745, sønn av Brynild Svendsen (f. ca. 1703, hvor årstall kommer fra har jeg ikke fått tid til å sjekke ennå pga. GEDtreff-omstruktureringen) og mor Mari Larsdatter; og moren Anne Ingebretsdtr mener hun er en mulig datter av en Ingebret Nielsen og Gjøran Corfitzdatter. Men disse har hun markert med et spørsmålstegn i utskriften.

Faren Johannes Olsen som oppgis å være far kan man vel nesten glemme å lete etter :-)

(Pussig i såfall at Berthe ikke ble kastet på dør når hun som gårddatter fikk barn med en ant. omreisende hanskemaker :-)

Så kanskje er det to Berte Svensdøtre inne i bildet her ?

dn20441

Legg inn av dn20441 » 2. mai 2008 kl. 10.42

Berte Svendsdatter "opholder sig hos Svend Bøen" i Rakkestad ved nedkomst. Har Svend Bøen en datter Berte? Eller er hun i tjeneste der, ev. fått bo der for å være et stykke hjemmefra .... ?
Skulle vel la seg sjekke om det ev. har vært en Berte Svendsdatter Bøen som ikke er Berte S. Lunde ....

Står jo litt mer om Handskemageren - hos *** Christian Schibsted i Christiania - det kan vel være et spennende spor å forfølge?

Egil

dn20441

Legg inn av dn20441 » 2. mai 2008 kl. 11.13

Litt mer indikasjoner ang. Anne Maria:
Hvis det er hun som er i Fr.hald i 1801, må hun vel ha blitt bortsatt dit.

Kjøpm.enken Karen Westergaard som hun er hos i 1801, er ant. datter av sognepr. Herfordt i Aremark. Fra Lunde i Degernes er det jo rel. kort avst. både til Aremark og Fr.hald.

Men hvis hun er datterdatter på Lunde, er det jo litt underlig (?) at det ikke skulle være "plass" til henne der. Bestfaren ser jo også ut til å være ene-eier av denne gården på den tiden. Men kanskje nettopp derfor ..... Leiermål var jo faktisk straffbart den gang - både "kirkelig" og "sivilt".

Egil

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 12. mai 2008 kl. 23.32

Egil Glørud skrev:Litt mer indikasjoner ang. Anne Maria:
Hvis det er hun som er i Fr.hald i 1801, må hun vel ha blitt bortsatt dit.

Kjøpm.enken Karen Westergaard som hun er hos i 1801, er ant. datter av sognepr. Herfordt i Aremark. Fra Lunde i Degernes er det jo rel. kort avst. både til Aremark og Fr.hald.

Men hvis hun er datterdatter på Lunde, er det jo litt underlig (?) at det ikke skulle være "plass" til henne der. Bestfaren ser jo også ut til å være ene-eier av denne gården på den tiden. Men kanskje nettopp derfor ..... Leiermål var jo faktisk straffbart den gang - både "kirkelig" og "sivilt".

Egil

Det pussige er at i Halden er det samtidig en Berte Svendsdtr som også er født 1769 ut fra alder.

Og når Anne Marie gifter seg i Stavern i 1811 er det også en Berte Svendsdtr der, like gammel.
Så jeg tror den som giftet seg i 1800 og dør i 1801 på Lunde egentlig er en annenn. Det er i det minste indisier på det.

Men, det blir vel bare med indisiene.

For øvrig er "family gossips" det at foreldrene i 1811 var mot ekteskapet. Men, hvis mora var død allerede i 1801 kan det vel stemme dårlig. Men det kan jo være en god historie som hun fortalte barna for å skjule sitt opphav.

Svar

Gå tilbake til «Rakkestad»