Foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth gift med Paul Pedersen Blom.

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Brukeravatar
Dag Arne Danielsen
Innlegg: 75
Registrert: 4. desember 2004 kl. 15.36
Sted: FLORVÅG

Foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth gift med Paul Pedersen Blom.

Legg inn av Dag Arne Danielsen » 31. januar 2021 kl. 11.23

Hei. Jeg leter etter hvem som var foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth.
Er det noen som vet hvilken gård Liseth det her er snakk om og i så fall hvem som er hennes foreldre ? 
 Hun giftet seg i Manger den 4.6.1759 med Paul Pedersen Blom (f.ca.1738 d.1794).
Her er lenke til deres vielse i Manger kirke  4,juni 1759:https://www.digitalarkivet.no/kb20070514630613
https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070514630613.jpg


PS: Jeg har før prøvd akkurat samme etterlysning gjennom Arkivverkets Diskusjonsforum, som finnes her: https://forum.arkivverket.no/topic/2616 ... er-liseth/
Selv om det kom mange flotte innspill der, fant vi dessverre ikke den "rette" Marthe Paulsdatter Liseth.
Så derfor gjør jeg et nytt forsøk gjennom "Slekt og Data" sine nye diskusjons sider, i håp om å komme noe nærmere en løsning:)

På forhånd takk for alle innspill ! 

Dag Arne Danielsen
 
 
 

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth gift med Paul Pedersen Blom.

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 2. februar 2021 kl. 16.59

Ja, du har fått meget god hjelp på BF :)
 
Mye å gå gjennom på den tråden, så kanskje du får tid å lage en aldri så liten sammenstilling av de ulike kandidatene som allerede er funnet og hvem som er avskrevet?

 
 
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Dag Arne Danielsen
Innlegg: 75
Registrert: 4. desember 2004 kl. 15.36
Sted: FLORVÅG

Re: Foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth gift med Paul Pedersen Blom.

Legg inn av Dag Arne Danielsen » 2. februar 2021 kl. 17.11

Hei Gry.

Du har helt rett i at det kom mange bra innspill på BF, men jeg kom altså ikke "i mål".
Og du har også rett i at en oppsummering trengs.
Så da vises til mitt siste innlegg 21.12.2020 i tråden i BF, hvor jeg skrev følgende oppsummering av hvor langt vi kom i BF: 

"Jeg har på min side sjekket ut diverse gårder Liseth og Liset  både gjennom Digitalarkivet og i flere bygdebøker hos NB.
Men dessverre ikke funnet noen sikre spor etter foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth,som giftet seg i Manger kirke den 4.6.1759 med Paul Pedersen Blom (Fromreide) (ca 1738 - 1794).
Poul Olson Liset på gården Liset, i Askvoll i Sogn og Fjordane er en kandidat nevnt i innlegg nr 7 ovenfor av Svehn Ruskelöv. At Poul Olson Liset med familie reiste til Bergen - er en teori. Men verken Poul Olson Liset eller hans (evt.) datter Marthe finner jeg noe spor etter.
Så jeg må innrømme at er jeg veldig usikker på hvor vi nå skal lete etter foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth." 

Så alle innspill som kan føre oss videre herfra, tas imot med stor takk ! 
Det er jo ofte slik at nye øyne ser noe som andre har oversett . 
:)
 
Mvh Dag Arne Danielsen
 
 
 
 

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth gift med Paul Pedersen Blom.

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 2. februar 2021 kl. 17.23

Den er god :)
 
Har selv ei nøtt med en ane i Nordland som oppga fødested "Bergen" i mil.rullene for Ofoten-området - han kom fra Askvoll til Bergen med sin familie, så dette sporet du oppgir bør sjekkes nærmere.
Vi får se hva som kommer av innspill her.
 
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Dag Arne Danielsen
Innlegg: 75
Registrert: 4. desember 2004 kl. 15.36
Sted: FLORVÅG

Re: Foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth gift med Paul Pedersen Blom.

Legg inn av Dag Arne Danielsen » 2. februar 2021 kl. 17.43

Hei.

Bare kort for å vise litt om det jeg har på "kandidaten" Poul Olson Liset på gården Liset, i Askvoll i Sogn: Vennlig hilsen Dag Arne

 
 

Brukeravatar
Dag Arne Danielsen
Innlegg: 75
Registrert: 4. desember 2004 kl. 15.36
Sted: FLORVÅG

Re: Foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth gift med Paul Pedersen Blom.

Legg inn av Dag Arne Danielsen » 6. januar 2022 kl. 11.32

Hei.
Jeg står fortsatt helt fast i denne saken.
Jeg leter etter hvem som var foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth.
Er det noen som vet hvilken gård Liseth det her er snakk om og i så fall hvem som er hennes foreldre ? 
Jeg har nå prøvd gårder på Vestlandet med navnet Liset/Liseth i Askvoll, Bremanger, Førde, Ulstein, Ørskog,
men alle uten å finne Marthe Paulsdatter Liseth (gift med Paul Pedersen Blom) som angitt ovenfor.
Har også prøvd å finne hennes i Bergen, siden jeg ser at det også er noen Liset/Liseth der.
Jeg prøver derfor saken i dette forumet pånytt i håp om at noen kan bistå meg med denne saken
og komme noe nærmere en løsning på hvem som er foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth. 

På forhånd tusen takk for alle innspill.
Mvh Dag Arne Danielsen
 
 
Vennlig hilsen
Dag Arne Danielsen

Svar

Gå tilbake til «Øygarden»