Svenske arbeidere ved byggingen av Herlandsfossen Kraftstasj

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
dn20597
Innlegg: 2
Registrert: 12. oktober 2006 kl. 20.58
Sted: SALHUS

Svenske arbeidere ved byggingen av Herlandsfossen Kraftstasj

Legg inn av dn20597 » 12. oktober 2006 kl. 21.23

Noen som vet om de svenske steinarbeiderne som satte opp kraftstasjonen i Herlandsfossen måtte registrere seg noe sted for å få kunne jobbe og bo i området?

Jeg leter etter en Anders Severin Andersson, født i Ramsberg ved siden av Lindesberg i Örebro län i Sverige, den 6 mars 1888. Misteker han for å ha jobbet i Fotlandsvåg som steinarbeider under oppføringen av Helandsfossen Kraftstasjon som sto ferdig i 1917.

Har funnet ham i protokoll over fremmede statsborgere hos Politimesteren i Haugesund i 1917. Han ankom Haugesund januar 1917, mest sannsynlig etter at Herlandsfossen var ferdig bygget. Han reiser ut av Haugesund 9 måneder senere, mest sannsynlig tilbake til Sverige der han får seg jobb med jernbanebygging fra Bergslagen til Stocholm.

Så spørsmålet er om det finnes opptegnelser over disse arbeiderne som bygget Herlandsfossen,eller om det finnes arkiver over fremmede arbeidere i Osterøy tilsvarende lik det Politimesteren i Haugesund hadde i 1917.

Er det noen som vet noe om selve byggingen av Herlandsfossen også, så setter jeg pris på opplysninger vedr. dette

Hilsen Helge A.

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Svenske arbeidere ved byggingen av Herlandsfossen Krafts

Legg inn av dn20561 » 12. oktober 2006 kl. 23.03

Hei Helge,

jeg har sett en slik side ett sted, det tror jeg var også var det på Bergensbanen.Det tror jeg har sett noe sted.

Det var mange svenske her som var flinke til og jobbe med det meste i steinarbeide.

Vet også at det var mange stenarbeidere i Østfoldisstiktet ,Hvaler, Fredrikstad,kråkerøy etc.
Har sett slik side flere steder om reg. av svenskearbeidere.

Særlig hos lensmennene der nede.

Det var også flere av disse som jobba her på Hnf. med stenarbeide , det var ofte de samme arbeiderene som reiste rundt og jobba.

Mvh.
Helge

dn20597
Innlegg: 2
Registrert: 12. oktober 2006 kl. 20.58
Sted: SALHUS

Re: Svenske arbeidere ved byggingen av Herlandsfossen Krafts

Legg inn av dn20597 » 12. oktober 2006 kl. 23.49

Jeg vet Osterøy museum har mottat et register nå helt nylig som dem setter i stand i disse dager. Denne listen inneholder kansje en opptegnelse over disse arbeiderne. Men jeg lurer på om det finnes andre slike registere som kan røpe noe om han var på dette stedet, hvem han bodde hos, skatter avgifter, hva som helst av opplysninger som kan føres tilbake til ham. Han måtte ha en eller annen tillatelse går jeg ut i fra. Han registrerte seg hos politimesteren i Haugesund både når han kom der og når han dro, så det er jo naturlig at det må ha foregått noe lignende her.

At dette var flinke stenarbeidere er det ingen tvil om, for Herlandsfossen er et nydelig bygg som faktisk er like flott som en kirke ( I alle fall 100 ganger penere en silokirken de har bygget på parkeringsplassen på Åsane Senter i Bergen :-))

Hadde jo vært meget interessant å få visst hvordan kraftverket fikk fatt i disse svenskene, når arbeidet begynte, hvordan dette virket inn på nærmiljøet på Fotlandsvåg osv., men dette er vel gjerne umulig å vite noe om i dag så lang tid etter.

Helge

Svar

Gå tilbake til «Osterøy»