Marita Jonsdtr Styve, født Kvilekvål

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Tore Langholm
Sted: Bønes

Marita Jonsdtr Styve, født Kvilekvål

Legg inn av Tore Langholm » 3. februar 2014 kl. 0.26

Kan noen hjelpe meg med årstall for fødsel og død?

I Evangerboka under Kvilekvål står det at Jon Haldorson Kvilekvål fikk to døtre som ble kalt Marita, født i 1766 og 1772. Det står også at det var den eldste av disse som giftet seg med Gulleik Bergeson Styve. Hvis dette er rett, betyr det at den første Marita var i live da nummer to ble gitt samme navn. Kan dette være rett? Folketellingen 1801 tyder i hvert fall på at det er feil, for i følge den er begge ektefellene Marthe Joensdtr og Gullik Berjesen på Styve 29 år i 1801. Det kan derfor virke som 1772 er rett fødselsår for den aktuelle Marita, men jeg har likevel tatt med denne lille komplikasjonen her fordi den KANSKJE likevel kan være relevant i forbindelse med dødsår:

Nå er det slik at jeg ikke finner noen oversikt på arkivverket over dødsfall i Voss prestegjeld mellom 1817 og 1845, som kanskje er den mest sannsynlige perioden. Før 1817 finner jeg ingenting, men 18 april 1867 (!) døde 106 år gamle Lægdslem Marta Johnsdatter Kvalekval på Evanger. Er dette en datter av Jon Haldorson Kvilekvål? Ifølge FT 1865 er det i så fall den eldste av dem, for der finner man den 105 år gamle blinde Lægdslem Marthe Johnsd. med sivilstand "ug" boende på Bindingsbø.

Kan noen med mer erfaring fortelle hvordan dette bør tolkes: Er det grunn til å tro at "Marta Johnsdatter Kvalekvål" er datter til Jon Haldorson Kvilekvål, og hvilken av dem er hun i så fall?

gj08391
Sted: GRINDER

Re: Marita Jonsdtr Styve, født Kvilekvål

Legg inn av gj08391 » 3. februar 2014 kl. 5.53

Gullik og Marita ble gift i 1799.Ingen alder oppgitt. Tredje ektepar under Evanger på venstre side her.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-185

5020
Sted: VOSS

Legg inn av 5020 » 3. februar 2014 kl. 16.13

Både mor til Jon Haldorsen og hans kone nr. to, het Marta (Marita). Og for at begge skulle bli oppkalt fikk dermed to døtre samme navn. Har sett flere eksempler på dette. Tror at den andre Marita er i tjeneste på Styve i 1801. Hun er da 27 år. Marita nr.1 er 29. Litt sprik i alderen i forhold til kirkeboka.
Har du sett på dåpen til barna om Marita nr.2 er fadder?

Tore Langholm
Sted: Bønes

Legg inn av Tore Langholm » 3. februar 2014 kl. 23.21

Takk, dette var nyttige opplysninger. På den måten slapp jo bestemødrene å krangle om hvem som var oppigjenkalt.

Fødselsårene 1766 og 1772 fra bygdeboken stemmer med kirkebøkene. Hvis man tar aldrene man finner i FT1801 for god fisk, og dessuten antar at jeg fanger opp de rette personene når jeg søker (i tellingen for Voss!) på fornavn som begynner på Mar og farsnavn som begynner på Jo, så blir det ikke så mange muligheter:

Hun som var født i 1772 må være identisk med konen på Styve. (Den eneste andre kandidtaen med passelig alder bor hjemme hos foreldrene.)

Hun som var født i 1766 er enten gift med Berge Olsen på "Schiøljaae" (?) eller med Nils Kjelsen på Øvre Vinje, eller så er hun tjenestepike på Brekke.

Svar

Gå tilbake til «Voss»