Lars Monsen Widevold

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Steinar Arnulf Stormark
Innlegg: 45
Registrert: 1. mars 2006 kl. 14.40
Sted: OSLO

Lars Monsen Widevold

Legg inn av Steinar Arnulf Stormark » 29. mars 2010 kl. 13.39

Dreng Lars Monsen Widevold (en tippoldefar) ble far til "uægte" Anne Marta, døpt 18.06.1843 i Borgund, M & R. Foreldrene giftet seg ikke, og jeg har ikke funnet flere oppl. om LMW i kirkebøkene for Borgund. Begge foreldrene oppholdt seg ant. midlertidig der. Da Anne Marta ble vaksinert i Hareid 01.10.1844, oppgis farens oppholdssted til den nå nedlagte gården Blomvig, Borgund. (Jeg har god greie på morens framilie.)
Det er plassnavnet Widevold som kan bringe meg videre. Spørsmål på Slektsforum/Ålesund førte meg til den gamle kommunen Fjeldberg, nå en del av Kvinnherad. Her fikk jeg opplyst at det finnes en LMW (1808-1843) fra husmannsplassen Kvitavold. Widevold er i dette tilfelle m.a.o. fordansking av navn på Kvit...
Jeg er usikker på om denne Lars er rett person siden han var matros (som druknet). Prestens betegnelse "Dreng" betyr tydeligvis ungkar (ikke gårsgutt som jeg har trodd).
Ifølge O. Rygh finnes også et bruk i Ullensvang som heter Kvitevold.
Her trenges lokal ekspertise. Eksisterte dette stedet i første halvdel av 1800, og ble personer derfra kalt Widevold? Evt. kjenner noen til andre steder med dette navnet?

Svar

Gå tilbake til «Ullensvang»