Hisdal fra Varaldsøy

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Brukeravatar
dn26528
Innlegg: 4
Registrert: 19. februar 2011 kl. 12.11
Sted: LILLESTRØM

Hisdal fra Varaldsøy

Legg inn av dn26528 » 19. februar 2011 kl. 12.47

Jeg er ny i dette. Vil gjerne finne ut mer om slekten Hisdal fra Hisdal på Varaldsøy. Noen andre som søker på dette? Noen tips om hvordan jeg går fram og hvor jeg går først? Skal melde meg på kurs etterhvert om slektsforskning, men tenkte å prøve dette forumet også.
Hilsen
Torunn Hisdal

Brukeravatar
Grete Müller
Innlegg: 173
Registrert: 25. august 2005 kl. 18.31
Sted: HAUGESUND

Re: Hisdal fra Varaldsøy

Legg inn av Grete Müller » 19. februar 2011 kl. 22.21

Hei!

Du kan starte med å søke på Digitalarkivet. Søk på Hordaland og folketellingen for 1900. Klikk på Os kommune. Nå kan du søke på Hisdal og du får opp 9 gårder med samme navn med betegnelser som indre, ytre etc. Herfra kan du klikke deg inn og lete etter den familien du er på jakt etter. Neste skritt er folketellingen fra 1865 også på Digitalarkivet. Kombiner å lete etter personer i folketellingene med å søke opp navnene i de skannede kirkebøkene. Noter nøye hvor du finner kildene slik at du kan finne dem igjen ved behov.

Lykke til!

Mvh

Grete Müller

Brukeravatar
dn26528
Innlegg: 4
Registrert: 19. februar 2011 kl. 12.11
Sted: LILLESTRØM

Re: Hisdal fra Varaldsøy

Legg inn av dn26528 » 20. februar 2011 kl. 8.37

Tusen takk for opplysningen. Gledermeg til å forsøke. :lol:
Torunn Hisdal

dn23714
Innlegg: 288
Registrert: 13. mars 2009 kl. 12.58
Sted: FLAKTVEIT

Re: Hisdal fra Varaldsøy

Legg inn av dn23714 » 20. februar 2011 kl. 8.51

Det er gode råd du har fått fra Grete ovenfor. Men kanskje jeg kan få legge til:

Noen ganger kan det være greit å gå videre fra det materiale du finner på nett til bygdebøkene, som du kan låne eller fjernlåne fra bibliotekene.

Når det gjelder Varaldsøy, ser jeg at det finnes noe på Bergen offentlige bibliotek

http://bergenbibliotek.no/cgi-bin/webso ... fastsok=og

som du kanskje etter hvert kan få glede av.

Også fra meg: Lykke til.


Arne

Brukeravatar
dn26528
Innlegg: 4
Registrert: 19. februar 2011 kl. 12.11
Sted: LILLESTRØM

Re: Hisdal fra Varaldsøy

Legg inn av dn26528 » 20. februar 2011 kl. 8.56

Tusen takk, så hjelpsomme dere er i dette forumet. Dette kommer nok til å gå fint. :P

Vennlig hilsen
Torunn Hisdal

Gitle Annfred Sandvik
Innlegg: 3
Registrert: 22. mars 2011 kl. 16.33
Sted: VARALDSØY

Re: Hisdal fra Varaldsøy

Legg inn av Gitle Annfred Sandvik » 22. mars 2011 kl. 16.42

Eg ser du søker slekt frå Hisdalen på Varaldsøy. Det er ikkje lett å få låna bygdebok for Strandebarm og Varaldsøy. Dei er på statsarkiva og i allefall på bibliotek i Bergen og i Kvinnherad, men på austlandet veit eg ikkje, kanskje Deichmanske bibliotek. Kan vidare opplysa om at det kjem ny bygdebok for Varaldsøy, kanskje i 2011. (Strandebarm har fått ny). Kan elles nemna at eg er nest nærmaste nabo til Hisdal og kjenner til Hisdalen. Viss du skal gå kurs, så lærer du å finna kykjebøkene på nett. For å finna Hisdalen må du søka på digitalarkivet, skanna kyrkjebøker, Hordaland, Strandebarm.

Lukka til med slektgransking!

Helsing Gitle Sandvik

Brukeravatar
dn26528
Innlegg: 4
Registrert: 19. februar 2011 kl. 12.11
Sted: LILLESTRØM

Re: Hisdal fra Varaldsøy

Legg inn av dn26528 » 14. mai 2011 kl. 21.47

Hei Gitle, Morsomt at du er nærmeste nabo. Vet du noe mer om den bygdeboka du nevner?
Vet du om de som eier Hisdalen kunne tenke seg å få besøke av en familie som har lyst til å søke sine røtter? Det hadde vært morsomt å vise til barn og barnebarn.
Hilsen Torunn Hisdal
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Gitle Annfred Sandvik
Innlegg: 3
Registrert: 22. mars 2011 kl. 16.33
Sted: VARALDSØY

Re: Hisdal fra Varaldsøy

Legg inn av Gitle Annfred Sandvik » 26. mai 2011 kl. 11.12

Hei!
Beklager at eg er så sein til å svara. Du er heilt sikkert velkomen på besøk til Hisdalen. Bygdeboka den har eg, så den kan du få kopi av om Hisdalen.
Eg skal ta kontakt med deg.

Helsing Gitle sandvik

Svar

Gå tilbake til «Kvinnherad»