Lars Monsen Widevold

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Steinar Arnulf Stormark
Sted: OSLO

Lars Monsen Widevold

Legg inn av Steinar Arnulf Stormark » 17. mars 2010 kl. 15.14

Lars Monsen (en tippoldefar) ble far til barnet Anne Marta, døpt 18.06.1843 i Borgund, M & R. Han var da dreng på gården Blomvig. Foreldrene giftet seg ikke. Jeg har ikke funnet flere oppl. om Lars i kirkebøkene/bygdebøker. Navnet Widevold forekommer ikke i Møre.
Etter spørsmål i Slektsforum/Ålesund ble jeg tipset om en dåp i Fjelberg 19. mars 1815:
Maans Widevolds sønn Niels (1788-1815).
Ukjent distrikt for meg, men gårds/bruksnavnet tente håp. En rask titt i kirkeboka (konfirmerte) åpenbarte at flere familier ser ut til å ha brukt navnet Widevold. I tellingene 1801 og 1865 finner jeg ikke W.
Her trenges lokal ekspertise! Jeg er spent på om noen har oppl. som bringer meg nærmere Lars, som ant. oppholdt seg en kortere tid i Borgund. Evt. om noen kjenner til om W. finnes andre steder i landet.

dn05571
Sted: BERGEN

Re: Lars Monsen Widevold

Legg inn av dn05571 » 17. mars 2010 kl. 17.40

Hei !
I Kvinnherad 5 side 216 under Kvitavoll finner jeg husmann Mons Larsson 1781-1856 gm Margrete Kristoffersdotter ,1786-1850.
De hadde 9 barn
a Lars 1808-1844, matros, drukna, og den 3 år gamle son hans døydde i 1846.

Steinar Arnulf Stormark
Sted: OSLO

Re: Lars Monsen Widevold

Legg inn av Steinar Arnulf Stormark » 23. mai 2010 kl. 10.56

Jeg takker for opplysninger som ga anledning til å vurdere saken med nye øyne. Det eneste jeg vet sikkert, er at Lars ble nedtegnet som far til en jente født på gården Blomvik i Borgund i 1843. Han ble betegnet som ”dreng” som jeg nå skjønner var prestens betegnelse for ungkar. Lars har neppe oppholdt seg lenge i sognet. Matros Lars Kvitavold er min eneste kandidat så langt. Navn og alder passer godt, og en sjømann kunne jo ha en kjærest i hver havn… Hvor paret møttes, er ikke godt å si.
Bygdebok for Fjelberg/Eik gir ikke mange sikre opplysninger om husmannsfamilien på Kvitaberg, og kirkebøkene er ufullstendige. Lars var ifølge alder ved konfirmasjonen i 1827 16 år – altså født ca. 1811 (neppe 1808 utregnet fra alder ved døden). Barnet Guri heter i kirkeboka Guri Nielsdtr. Widevold. og hører nok ikke med i denne søskenflokken. Lars’ angivelige datter i Fjelberg, er heller ikke hans barn. Finner ikke noe om foreldrenes bakgrunn – er ikke sikker på hvem faren er (alderen spriker).
Ifølge O. Rygh finnes gårdsnavnet Kvitevoll også i Ullensvang, men spørsmål i det forumet er ikke besvart.
Hvordan finne ut mer, er nå utfordringen. Er det noen som har kjennskap til hvilket fartøy han stod om bord i da han druknet? Det kan jo gi en pekepinne hvis båten gikk i en bestemt rutefart langs kysten.
Mange hilsener Steinar.

Svar

Gå tilbake til «Kvinnherad»